ویترین

ثبت شرکت تعاونی در کردستان

ثبت شرکت تعاونی در کردستان

زمانی که از فرآیند ثبت شرکت تعاونی در کردستان بحث می شود در واقع صحبت از یک فرآیند 3 مرحله ای آنلاین و کاملا ساده به میان می آید. چراکه شما در طول این فرآیند فقط کافی است که با شرایط و مقررات ثبت تعاونی آشنا باشید که کمی متفاوت از دیگر شرکت هاست. اما چرا شرکت تعاونی و چرا کردستان؟ کردستان یکی از استان هایی است که به خاطر پتانسیل های خوب تولیدی علی الخصوص در عرصه محصولات کشاورزی و دامی و نیز وجود روحیه همکاری و مشارکت در بین مردمان محلی بهترین گزینه برای تاسیس انواع تعاونی است. بدین ترتیب افراد در قالب تعاونی ها می توانند ضمن کسب منافع مادی، نیازهای همدیگر را رفع کرده و باعث ارتقای زندگی اقتصادی و اجتماعی هم شوند.

هموطنان عزیز ضمن مطالعه این مقاله و آشنایی با ضوابط تاسیس تعاونی ها در کردستان همچنین می توانند پرسش های خود را با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطرح کنند.

  • دلایل و اهداف تاسیس شرکت تعاونی در کردستان چیست؟
  • راه اندازی این شرکت در کردستان چه امتیازاتی دارد؟
  • انواع تعاونی ها و ضوابط تشکیل آن در کردستان چیست؟
  • سرمایه و مدرک لازم برای تاسیس این شرکت در کردستان چیست؟

هدف از تشکیل شرکت تعاونی

یکی از شرکت های هفت گانه جهت ثبت در کردستان، شرکت تعاونی است. این شرکت در کردستان از مشارکت حداقل 7 عضو موسس و با هدف تامین نیازمندی ها و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی تک تک اعضاء از طریق تشریک مساعی و همیاری تشکیل می شود. غالبا این نوع شرکت بر طبق اصول شرکت های سهامی تشکیل شده و سرمایه شرکت در آن به سهام تقسیم می شود. معمولا نیز کمترین سطح از سرمایه لازم برای تشکیل این نوع شرکت از نوع عام حدود 100 میلیون ریال و از نوع خاص حدود 10 میلیون می باشد. بر اساس نحوه تادیه سرمایه شرکت نیز دو نوع شرکت تعاونی بدین شرح در کردستان وجود دارد:

انواع شرکت تعاونی در کردستان

از دیگر ویژگی های این شرکت در کردستان می توان به مسئولیت متناسب با میزان سرمایه اعضا اشاره کرد که پوئنی برای شرکا محسوب می شود. همچنین مشخصه دیگر این نوع شرکت ها درانتقال آسان سهام هر عضو، تقسیم منافع به میزان معاملات شرکت و مورد آخر نیز اداره برابر و دموکراتیک اینگونه شرکتهاست.

ضوابط تاسیس شرکت تعاونی در کردستان

به استناد مواد قانونی می توان به راحتی نتیجه گیری کرد که استارت شروع فرآیند تاسیس شرکت تعاونی در کردستان با اقدام اعضای موسس شرکت در انتخاب هیئت موسس شروع می شود. چرا که هیئت موسس در تعاونی وظایف اجرایی مهم و حساسی برای تشکیل شرکت بر عهده دارد. در سرلوحه وظایف این هیئت می توان به وظایف زیر اشاره کرد:

  • نگارش اساسنامه تعاونی
  • دعوت نامه برای تشکیل جلسه مجمع عمومی موسسان
  • عضو گیری برای شرکت تازه تاسیس
  • اخذ مجوز ثبت شرکت تعاونی

نکته مهم در اینباره هم این است که هیئت موسس فقط تهیه کننده پیش نویس اساسنامه تعاونی است و تصویب کننده آن مجمع عمومی موسسان می باشد. همچنانی که انتخاب هیات مدیران و بازرسین جزء وظایف مجمع عمومی این شرکت می باشد.

ضوابط ثبت شرکت تعاونی در کردستان

گام اول ثبت شرکت تعاونی در کردستان

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، اولین گام یا مرحله از فرآیند ثبت شرکت تعاونی در کردستان اخذ موافقت نامه تشکیل شرکت تعاونی در این استان می باشد و مسئولیت این کار نیز بر عهده هیئتی بنام هیئت موسسان می باشد. این هیئت از طرف اعضاء موسس موظف است تا ضمن تنظیم اساسنامه و طرح پیشنهادی شرکت تعاونی به پورتال وزارت تعاون به آدرس taavoni.mcls.gov.ir مراجعه نموده و ضمن تکمیل فرم های مربوط به تشکیل تعاونی، کد رهگیری دریافت نماید.

گام های ثبت شرکت تعاونی در کردستان

از جمله مدارک لازم در این مرحله از ثبت شرکت تعاونی در کردستان می توان به کپی مدارک احراز اعضا، درخواست کتبی تاسیس تعاونی، طرح توجیهی، گواهی عدم سوء سابقه، اساسنامه مصوب و نیز فهرست اسامی بهره برداران شرکت اشاره کرد. فرآیند اخذ موافقت نامه در این سامانه نیز بدین قرار است:

فرآیند اخذ موافقت نامه در ثبت شرکت تعاونی در کردستان

گام دوم ثبت شرکت تعاونی در کردستان

گام دوم از ثبت شرکت تعاونی در کردستان نیز مربوط به شروع فرآیند رسمی ثبت شرکت تعاونی است و این وظیفه بر عهده هیئت مدیره تعاونی است. این هیئت نیز توسط اعضاء موسس و در اولین جلسه مجمع موسسان انتخاب می شود. برای این کار نیز آنها فقط 1 ماه فرصت دارند تا فرآیند ثبت رسمی را از طریق سامانه ثبت به نشانی sherkat.ssaa.ir پیش ببرند. در همین سامانه نیز کلیه مراحل ثبتی انجام و کد رهگیری برای اطلاع از نتیجه نهایی دریافت می شود. در پایان ثبت الکترونیکی نیز اصل مدارک تکمیلی به اداره ثبت ارسال می گردد تا مراحل تایید نهایی، ثبت در دفتر و نیز صدور آگهی ثبت انجام شود.

گام سوم شرکت تعاونی در کردستان

اکنون و پس از طی دو مرحله فوق، متقاضیان به مرحله یا گام آخر از ثبت شرکت تعاونی در استان کردستان می رسند. این مرحله معروف به مرحله درج آگهی است و از طریق ثبت سفارش آنلاین به نشانی www.rrk.ir انجام می شود. مراحل درج آگهی در روزنامه رسمی از طریق ثبت سفارش آنلاین نیز کاملا آنلاین و به ترتیب زیر می باشد:

مراحل درج آگهی در روزنامه رسمی برای ثبت شرکت تعاونی در کردستان

مدارک تاسیس شرکتهای تعاونی در کردستان

اصولا برای انجام کار ثبت شرکت تعاونی در کردستان، شما نیازمند تامین یکسری اسناد مهم می باشید که حالا ممکن است این اسناد هم شخصی و یا شرکتی باشند. این مرحله یعنی مرحله گردآوری اسناد و مدارک ثبت تعاونی را می توان یکی از حساس ترین و مهمترین مراحل تاسیس تعاونی ها دانست چراکه کوچکترین اهمال و عدم دقت در تهیه مدارک منجر به ابطال کل فرآیند و اتلاف در هزینه و زمان متقاضیان می گردد. اما اسناد مذکور برای ثبت شرکت تعاونی در کردستان عبارتند از:

مدارک لازمتعداد نسخه
اساسنامه تعاونی4 نسخه
صورت جلسه هیئت مدیران3 نسخه
صورت جلسه مجمع عمومی3 نسخه
لیست مشخصات کلیه بهره برداران3 نسخه
لیست مشخصات مدیران و بازرسان3 نسخه
آگهی دعوت نامه برای شکل گیری اولین جلسه مجمع3 نسخه
مجوز ثبت اخذ شده از وزارت تعاون1 نسخه
گواهی بانکی جهت اثبات واریز سرمایه شرکت1 نسخه
گواهی عدم سوء سابقه1 نسخه

در پایان باید به این نکته نیز توجه شود که قوانین اخذ اقامت اروپا با ثبت شرکت با مقررات ثبت شرکت در ترکیه یا ایران کمی متفاوت است. عزیزان برای دسترسی کامل به ضوابط تاسیس شرکت در انواع کشورهای اروپایی و نیز ارزیابی های و امکان سنجی های کارشناسانه در اینباره حتما از مشاوره های وکلای ماهر ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *