اروپا, ویترین

ثبت شرکت در اروپا

ثبت شرکت در اروپا

ثبت شرکت در اروپا در شرایطی که برخی کشورهای اروپایی مثل دانمارک، اتریش و آلمان از بهترین شرایط کار و تجاری برخوردارند میتواند فرصت خوبی باشد، هم برای انجام بیزینس و کسب سود مالی و هم اخذ اقامت ارزشمند اروپایی. اما برای راه اندازی بیزینس موفق در اروپا، شما نیازمند کسب اطلاعات به روز و مشاوره های جامعی در اینباره هستید. کارشناسان و وکلای متخصص ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن ارائه اطلاعات به روز در قالب این مقاله آمادگی دارند تا هموطنان عزیز را در این مسیر منتهی به آینده روشن برای خود و خانواده همراهشان یاری نمایند.

  • چگونه سرمایه گذار ایرانی می تواند بیزینس خود را در اروپا شروع کند؟
  • شرایط افتتاح کمپانی در کشورهای اروپایی در سال 2024 چگونه است؟
  • مراحل ثبت و راه اندازی شرکت در اروپا چیست؟
  • بهترین کشورهای اروپایی برای شروع بیزینس موفق کدامند؟
  • انواع شرکتها برای ثبت بیزینس در اروپا کدامند؟
  • هزینه افتتاح کمپانی در کشورهای اروپایی چقدر است؟

شرایط ثبت شرکت در اروپا در سال 2024

سال 2024 می تواند فرصت خوبی جهت شروع یک بیزینس خوب و پر سودی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران ایرانی باشد. اما به شرط اینکه با مقصد سرمایه گذاری و شرایط و ضوابط این نوع سرمایه گذاری و قوانین حقوقی آن آشنا باشند. اما مطمئنا به محض شنیدن جمله ثبت شرکت اولین جایی که به ذهن اغلب علاقه مندان و متقاضیان می رسد، کشورهای اروپایی است. دلایل این امر نیز کاملا واضح و مبرهن است و اغلب کارآفرینان با توجه به دلایل زیر به دنبال شروع بیزینس خود در اروپا هستند:

دلایل شروع بیزینس در اروپا

در ابتدای کار، متقاضیان بایستی این نکته را مدنظر قرار دهند که فرآیند ثبت شرکت در اروپا یک فرآیند پیچیده و خیلی مشکلی نیست و فقط کافی است که در این مسیر از مشاوره های یک وکیل مهاجرتی حاذق و متبحری استفاده شود. برای این منظور، برخورداری از شرایط لازم مثل ارائه مدارکی مثل پاسپورت، کارت شناسائی، مدرک تحصیلی، رزومه کاری (CV)، بیمه مسافرت و از همه مهمتر داشتن بیزینس پلن (Business Plan)+ سرمایه کافی جزء ضروریات اصلی هر درخواستی برای ثبت بیزینس در اروپا محسوب می شود.


اما کلیات فرآیند درخواست ثبت شرکت در کشورهای اروپایی شامل چهار مرحله اصلی زیر می باشد:

  • درخواست ثبت شرکت در اروپا
  • افتتاح حساب بانکی
  • اخذ شماره مالیاتی و شماره VAT (مالیات بر ارزش افزوده)
  • درخواست گواهی ها و مجوزهای لازمه

شرایط ثبت شرکت در اروپا

انواع ساختار شرکتهای اروپایی جهت ثبت

برای انجام بیزینس و ثبت شرکت در کشورهای اروپایی، متقاضیان به انواع ساختار شرکتی در اروپا دسترسی دارند. شرکت هایی که ماهیتا و از هر لحاظی با هم متفاوت بوده و برای اهداف و منظورهای خاصی مورد استفاده سرمایه گذاران و کارآفرینان اروپایی و خارجی قرار می گیرد. در حقیقت، شرکت در اروپا با عنوان Business entity واحدی است که به منظور انجام فعالیت های تجاری، امور خیریه و یا فعالیت های مجاز دیگر توسط موسس یا موسسان پایه گذاری می شود. غالبا هم شرکت ها در اروپا با هدف فروش محصول یا خدماتی تشکیل می شود. در اروپا، شما به انواع مختلف شرکت های قانونی دسترسی دارید و می توانید از بین آنها انتخاب کنید. منتها این شرکت ها ممکن است در کشورهای مختلف اروپایی با اسامی و نام های مختلفی بیان شده و شرایط ثبتی متفاوتی داشته باشند. عموما این شرکت ها شامل موارد ذیل می باشد:

  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی عام
  • شرکت تضامنی
  • شرکت هولدینگ
  • دفتر نمایندگی

ما در این قسمت و برای اطلاع بیشتر علاقه مندان، شرایط ثبت یک شرکت متداول در کشورهای اروپایی (شرکت با مسئولیت محدود) را در قالب جدول زیر آنالیز می کنیم:

کشورمدت زمان ثبت شرکتنرخ مالیاتیهزینه ثبت شرکت (یورو)کل هزینه عملیاتی شرکت
دانمارک3 هفته22%6700€12655
سوئد2 هفته21%2372€14122
نروژ5 هفته25%3044€
فنلاند1 ماه20%2500€14698
سوئیس1 ماه8.5%18500€20650
انگلستان2 هفته19%9859
آلمان2 ماه30%25000€14090
هلند3 هفته20%14940
ایسلند1 ماه20%3500€16950
اتریش4 هفته25%35000€14920

هزینه های ثبت شرکت در اروپا

همان طوری که مطلع هستید، افراد برای ثبت شرکت در کشورهای مختلف اروپایی بایستی در جریان سطح هزینه های ثبت شرکت در آن کشور قرار گیرند. این هزینه ها از کشوری به کشور دیگر اروپایی متفاوت است. اما هزینه های مربوطه شامل دو نوع هزینه اولیه ثبت شرکت و کل هزینه های راه اندازی شرکت در سال اول (شامل ثبت در اداره ثبت شرکتها، هزینه های اداری مربوطه، هزینه افتتاح حساب، هزینه اجاره دفتر فیزیکی و غیره) می باشد. در مورد هزینه اولیه ثبت شرکت در اتحادیه اروپایی، نمودار آماری ما نشانگر آن است که گرانترین گزینه ممکن برای این کار، اقامت ازطریق ثبت شرکت در اتریش با هزینه 35000€ (یورو) می باشد:

مقایسه هزینه اولیه ثبت شرکت در اروپا

اما اکنون با توجه به آنالیزهای صورت گرفته ببینیم کدامیک از کشورهای اروپایی، بالاترین هزینه های تشکیل شرکت را در سال اول درپی دارند. دسته بندی کشورهای اروپایی از نظر شاخص کل هزینه های راه اندازی شرکت در سال اول عبارتند از:

مقایسه کل هزینه راه اندازی شرکت در سال اول

همان طوری که در تحلیل های فوق نیز مشاهده گردید، دو کشور اتریش و سوئیس جزء کشورهایی هستند که هزینه ثبت و راه اندازی شرکت در آنها بالا است. اما کشورهایی مثل انگلستان، دانمارک و حتی هلند جزء کشورهایی با هزینه های ثبت و راه اندازی پایینی هستند.

اقامت اروپا با ثبت شرکت در انگلستان

ثبت شرکت در انگلستان به سبب سیاست های تشویقی دولت، آزادای های مالیاتی، فساد مالی و اداری پایین و وجود فضای رقابتی در این کشور طرفداران بسیاری از سراسر دنیا دارد. اما شرایط اقامت اروپا با ثبت شرکت در انگلستان کمی متفاوت از بقیه کشورهای اروپایی است و افراد برای اخذ ویزای کارآفرین Tier1 لازم است تا از ارزیابی امتیازمحور انگلستان پذیرفته شوند. این ارزیابی امتیازی معمولا بر اساس معیارهایی همچون فاندهای سرمایه گذاری، مهارت زبان انگلیسی و فاندهای پشتیبان می باشد. متقاضیان برای دریافت این نوع اقامت به حداقل 95 امتیاز تحت ویژگی های سرمایه گذاری به صورت زیر نیازمند هستند:

دسترسی به فاندهای سرمایه گذاریامتیاز
دسترسی به فاند بیش از 200000£ (پوند)25 امتیاز
نگهداشت فاندها در 1 یا چند موسسه مالی معتبر25 امتیاز
فاندهای در اختیار یا قابل مصرف در انگلستان (آزاد برای خرج)25 امتیاز
زبان انگلیسیامتیاز
صحبت به زبان انگلیسی معیار10 امتیاز
تمکن مالیامتیاز
داشتن پول کافی برای زندگی در انگلستان (به میزان 3310£ پوند به مدت 3 ماه)10 امتیاز

نکته مهم در اینباره اینکه متقاضیان با ویزای Tier 1 انگلستان می توانند به مدت 4 سال و 3 ماه اقامت خانوادگی در انگلستان دریافت کنند. اما امتیازات اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت در انگلستان متعدد است.

امتیازات اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت در انگلستان

شرایط اخذ اقامت اروپا از طریق افتتاح کمپانی

اکثر دولت های اروپایی برای تشویق هر چه بیشتر سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در کشور خود به آنها ویزای اقامت نیز اعطاء می کنند. معمولا اقامت صادره از این طریق برای سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی از نوع اقامت موقتی با اعتبار یک تا دو سال اما قابل تمدید مجدد می باشد. اما در این مسیر باید توجه داشت که شرایط ویزاهای اقامت سرمایه گذار صادره از کشوری به کشور دیگر اروپایی متفاوت است. مثلا در کشورهای اسکاندیناوی از جمله دانمارک هیچ ویزای اقامتی با از طریق برنامه سرمایه گذاری وجود ندارند. اما در عوض این کشورها مسیر ویزای استارت آپ (Startup Visa) با اقامت دو ساله را برای سرمایه گذاران باز می گذارند. مراحل این فرآیند در کشور دانمارک به عنوان برترین کشور اروپایی بخاطر انجام آسان بیزینس عبارت است از:

فرآیند راه اندازی شرکت در اروپا

اما برخی از کشورهای اروپایی مثل انگلستان یا آلمان نیز به متقاضیان ثبت شرکت، ویزای کارآفرینی (Entrepreneur Visa) با شرایط ویژه اعطاء می کنند. برای درخواست ویزای کارآفرین در آلمان، متقاضیان نیازمند ارائه بیزینس پلن، کانسپت مالی، بیمه سلامت، رزومه و اساسنامه ها هستند. اما شرایط در انگلستان بگونه دیگری است. دولت انگلستان به متقاضیانی که برای ثبت شرکت در این کشور اقدام کنند، ویزای کارآفرینی در انگلستان یا ویزای Tier1 با مدت اعتبار 3 سال و 4 ماه اعطاء می کند. به شرطی که این متقاضیان با توجه به جدول امتیازبندی زیر بتوانند حداقل 95 امتیاز کسب کنند:

آیتم هاامتیاز
سرمایه کافی (50000£ تا 200000£ پوند)75 امتیاز
مهارت زبان انگلیسی (در سطح B1)10 امتیاز
تامین شرایط و ضوابط اقامت انگلستان10 امتیاز
مجموع امتیازات لازم95 امتیاز

مدارک لازم برای دریافت اقامت اروپا

مدارک مورد نیاز برای برای اجازه اقامت بلند مدت در اروپا عبارت است از:

  • گذر نامه معتبر
  • دو قطعه عکس که مطابق با قوانین اخذ ویزای شنگن باشد
  • کپی رنگی از صفحات پاسپورت حاوی اطلاعات شخصی و سابقه سفر به کشورهای مختلف
  • مدارکی که شما حداقل پنج سال در آن کشور اقامت داشته اید
  • گواهی ثبت نام معتبر که هنگام ورود شما به کشور میزبان صادر می شود.
  • مدارک دال بر زندگی شما در این کشور، مانند قبوض آب و برق و قراردادهای اجاره.
  • شواهدی مانند فیش حقوقی، صورتحساب بانکی، اظهارنامه مالیاتی مبنی بر اینکه شما مشغول به کار، تحصیل، خوداشتغالی، خودکفایی یا جستجوی کار بوده اید
  • اثبات درآمد: این مورد می تواند قرارداد کاری، صورتحساب بانکی، فیش حقوقی و غیره باشد
  • مدرک اقامت:قرارداد اجاره یا سند مالکیت خانه را ارسال کنید که منطقه محل شما را نیز مشخص کند
  • بیمه سلامت:شواهدی را ارائه دهید که نشان دهد بیمه درمانی شما توسط ارگان های دولتی یا خصوصی ارائه می شود
  • لطفاً توجه داشته باشید که اینها فقط الزامات مشترک برای کشورهای اتحادیه اروپا هستند. برخی از آنها دارای چند الزام اضافی هستند که ممکن است کشور به کشور متفاوت باشد

بهترین کشور اروپایی برای افتتاح کمپانی کدام است؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل و نیاز به تحقیقات گسترده بر پایه تکیه بر اطلاعات و داده های آماری گسترده است.اصولا یکی از بهترین جاها برای ثبت شرکت، کشورهای اروپایی است، اما این سخن به معنای تایید همه کشورهای اروپایی نیست. بلکه فقط معدودی از کشورهای اروپایی دارای شرایط ایده آلی برای ثبت شرکت می باشند. برای دسته بندی کشورهای اروپایی و در نتیجه انتخاب بهترین کشورها برای ثبت شرکت، اتاق بازرگانی اروپا (EuCham) مطابق محیط اقتصادی 46 کشور اروپایی دست به یک آنالیز جامعی زده است. در واقع، رتبه بندی انجام شده توسط این نهاد اروپایی مبتنی بر آنالیز بر پایه شاخص های معتبری مثل شفافیت بین المللی و بانک جهانی است.

در این گزارش کشورهای دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند در رتبه های 1 تا 4 قرار دارند و تصویر زیر نشانگر رتبه بندی کشورهای اروپایی از لحاظ ثبت شرکت می باشد:

تحقیق بر پایه شاخص های بین المللی شفافیت و بانکداری جهانی

پس از کشورهای اسکاندیناوی نیز کشورهایی مثل سوئیس، انگلستان، آلمان، هلند، ایسلند و اتریش در رده های بعدی برترین کشورها برای ثبت شرکت در اروپا قرار دارند. همانطوری که در تصویر فوق و جدول زیر نیز مشاهده می شود، دانمارک در رتبه اول بهترین کشورها جهت ثبت شرکت و اوکراین در رتبه آخر به عنوان بدترین کشور اروپایی برای ثبت شرکت نشان داده می شود:

امتیازات بهترین و بدترین کشورها جهت ثبت شرکت در اروپا

پس اکنون مجددا و با توجه به نمودار آماری زیر به بررسی 10 کشور برتر اروپایی جهت ثبت شرکت در سال 2024 می پردازیم. با توجه به نمودار ذیل، این کشورها شامل دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند، سوئیس، انگلستان، آلمان، هلند، ایسلند، اتریش می باشند:

بهترین کشورهای اروپایی برای ثبت شرکت

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با در اختیار داشتن بهترین وکلای متخصص در زمینه اقامت سرمایه گذاری می تواند به هموطنان متقاضی مشاوره های حرفه ای جهت ثبت شرکت و اخذ اقامت خانوادگی در کشورهای مختلف اروپایی ارائه دهد.

سوالات پر تکرار درباره ثبت شرکت در اروپا

با تمام توضیحات و تفاسیر فوق، سوالات متعددی در ذهن سرمایه گذاران و کارآفرینان ایرانی وجود دارد که اکنون در اینجا بدانها پاسخ می دهیم:

  • انواع شرکت در کشورهای اروپایی جهت ثبت و راه اندازی بیزینس کدامند؟ شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام، شرکت تضامنی، شرکت هولدینگ، شرکت تابعه و دفتر نمایندگی از انواع رایج تشکیل شرکت در اروپا هستند.
  • بهترین کشور اروپایی برای ثبت شرکت چیست؟ طبق رتبه بندی اتاق بازرگانی اروپا (EuCham) از 46 اقتصاد اروپایی، دانمارک با امتیاز 86 در رده اول برترین کشور اروپایی برای ثبت شرکت قرار دارد.
  • شرایط کلی و مدارک لازم برای ثبت شرکت تجاری در اروپا چیست؟ مدارک پاسپورت، کارت شناسائی، مدرک تحصیلی، مدرک زبان، رزومه کاری (CV)، بیمه مسافرت و از همه مهمتر داشتن بیزینس پلن (Business Plan) + سرمایه کافی از ضروریات هر درخواست راه اندازی بیزینس در قاره سبز محسوب می شود.
  • گرانترین و ارزانترین کشورهای اروپایی برای ثبت بیزینس و راه اندازی شرکت کدامند؟ دو کشور اتریش و سوئیس جزء کشورهایی هستند که هزینه ثبت و راه اندازی شرکت در آنها بالا است. اما کشورهایی مثل انگلستان، دانمارک و حتی هلند جزء کشورهایی با هزینه های ثبت و راه اندازی پایینی هستند.
  • ویزاهای اقامتی صادره برای سرمایه گذاران جهت ثبت شرکت در کشورهای اروپایی چیست؟ در کل اروپا دو نوع ویزا شامل ویزای استارت آپ و ویزای کارآفرین برای متقاضیان ثبت شرکت اعطا می شود.
  • حداقل امتیاز لازم برای اخذ ویزای کارآفرین انگلستان (Tier1) چقدر است؟ کسب حداقل 95 امتیاز برای تایید صلاحیت فردی لازم است.
3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *