ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در ایتالیا

ثبت شرکت در ایتالیا

ثبت شرکت در ایتالیا از راه هایدریافت اقامت ایتالیا است و از آنجایی که از سال 2019 قوانین این فرآیند تغییر نمود، باید مورد بررسی قرار گیرد. اقتصاد کشور ایتالیا در سال 2023 به عنوان هشتمین اقتصاد قدرتمند جهان شناخته شده و همین مسئله روند سرمایه گذاری در این کشور از طرق مختلف را تسریع بخشیده است. با توجه به آن که سرمایه گذاران در کشور ایتالیا توان دریافت پاسپورت این کشور را نیز خواهند داشت، امکان تحصیل رایگان در ایتالیا و سایر نقاط اروپا برای خود فرد و اعضای خانواده اش فراهم خواهد شد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص ثبت شخصیت حقوقی تجاری در این کشور توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط ثبت شرکت در کشور ایتالیا چیست؟
  • آیا امکان ثبت شرکت استارت آپ در ایتالیا مهیاست؟
  • ایتالیا برای راه اندازی چه نوع شرکتهایی مناسب است؟
  • بهترین شهر ایتالیا برای ثبت یک شرکت چیست؟
  • انواع ساختار شرکت در ایتالیا کدامند؟
  • بهترین نوع شرکت برای ثبت و راه اندازی در ایتالیا چیست؟
  • حدقل سرمایه لازم جهت ثبت شرکت در این کشور چقدر است؟
  • مراحل ثبت شرکت در کشور ایتالیا چیست؟
  • آیا از طریق ثبت شرکت می توان به اقامت ایتالیا رسید؟

درباره کشور ایتالیا

ایتالیا کشوری جنوبی در قاره اروپا و به پایتختی رم و دارای زبان ایتالیایی می باشد، واحد پول این کشور € (یورو) است و دارای جمعیتی بالغ بر 60 میلیون نفر می باشد. این کشور همچنین دارای آب و هوایی فصلی در مناطق زیبای ساحلی است، به همین منظور مورد توجه توریست های زیادی قرار گرفته است. این کشور عضو نظام سرمایه داری و همچنین دارای اقتصادی پیشرفته در نظام سرمایه داری می باشد، این کشور همچنین در سرانه زمین مزروعی نیز بسیار پیشرفته می باشد، در نتیجه افراد می توانند در زمینه ثبت شرکت در کشور ایتالیا را راه اندازی کنند. صنایع مهم این کشور عبارتست از:

  • صنایع شیمیایی
  • صنایع ماشین آلات
  • صنایع فلزکاری
  • صنایع کشتی سازی
  • صنایع هواپیماسازی
  • صنایع الکتریکی
  • صنایع اتمی

شرایط ایتالیا 2023 برای راه اندازی شرکت از نوع استارت آپ

در کل اکوسیستم استارت آپ ایتالیا از نظر نوآوری جزء پیشگامان منطقه ای محسوب شده و در سطح جهان نیز در رتبه 31- ام جهانی قرار دارد. همچنین از این نظر ایتالیا در رتبه 15- ام غرب اروپا قرار دارد. برخی از مهمترین مشخصات اکوسیستم استارت آپ ایتالیا را در نمودار زیر ملاحظه می کنید:

شرایط ایتالیا برای راه اندازی شرکت از نوع استارت آپ

مجددا از نظر رنکینگ جهانی حدود 42 شهر ایتالیا در بین 1000 شهر برتر استارت آپی جهان قرار دارد. در این میان شهر میلان در رتبه 65- ام جهانی قرار دارد. پس از آن شهرهای رم در رتبه 143- ام و شهر تورین در رتبه 273 جهانی قرار دارد. بنابراین شهر میلان بهترین نقطه ایتالیا جهت ثبت یک شرکت نوآورانه و سودآور است:

رتبه جهانی شهرهای ایتالیا از نظر راه اندازی شرکت استارت آپ

اما حالا باید دید ایتالیا برای ثبت چه شرکت های مناسب است! ایتالیا بهترین جا برای راه اندازی شرکت های استارت آپ نرم افزار و دیتا (Software & Data)، تکنولوژی غذایی (Foodtech) و آموزشی (Education) است. و از همین نظر نیز نمونه ای از 303 شرکت استارت آپ نرم افزاری، 149 شرکت فناوری غذایی و نیز 113 شرکت آموزشی در کشور ایتالیا وجود دارد.

راه اندازی کمپانی در ایتالیا در سال 2023

فرد برای ثبت شرکت در کشور ایتالیا و راه اندازی کسب و کار باید به دفتر اسناد رسمی در کشور ایتالیا برای نام نویسی رجوع کند و ثبت نام فرد حقوقی (شرکت) باید با قوانین موجود در ایتالیا پیش رود و فرد باید اطلاعاتی مانند نام و آدرس پستی شرکت و همچنین ایمیل سازمانی شرکت را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهد که این نام نویسی باید توسط یکی از سهام داران یا نمایندگان مجاز شرکت انجام پذیرد.

سیستم حسابداری و حسابرسی شرکت های ایتالیایی برگرفته از قانون مدنی ایتالیا می باشد و این سیستم حسابداری الگو برداری از SRL-s می باشد که باید از طریق دفتر اسناد رسمی انجام و به ثبت برسد، به عنوان مثال شرکت هایی مانند شرکت با مسئولیت محدود دارای دفتری مخصوص به هیئت مدیره حسابرسان را دارند که این دفتر باید توسط اسناد رسمی احراز هویت شود. انواع ثبت شرکت برای متقاضیان خارجیان شامل موارد زیر است:

  • شرکت با مسئولیت محدود (SrL)
  • شرکت سهامی عام (SpA)
  • شعبه شرکت

از مزایای ثبت شرکت در سال 2023 می توان به این نکته اشاره کرد که اگر راه اندازی شرکت در مناطق با نرخ بیکاری بالا باشد باعث معافیت مالی به مدت 10 سال خواهد شد. اعطا وام کم بهره برای شرکت های مشوق صادرات کالای ایتالیایی، کمک های مالیاتی به میزان 50% از کل هزینه های شرکت و امکان رفت و آمد به کشورهای منطقه شنگن نیز از دیگر مزایای ثبت شرکت در ایتالیا می باشد.

انواع ثبت شرکت برای متقاضیان خارجیان شامل موارد زیر است:

انواع ثبت شرکت در ایتالیا

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایتالیا

این نوع از شرکت دارای مخاطبان زیادی بوده و مقررات و قوانین این کشور تنها بر پایه سرمایه ای که توسط سهامداران این شرکت سرمایه گذاری شده پاسخگو است و فرد می تواند با مبلغ حداقل 10000€ (یورو) این شرکت را راه اندازی کند و هیچ گونه محدودیتی برای تعداد سهام برای سهامداران وجود ندارد و یکی از نکات جذاب این نوع ثبت شرکت این است که سیستم حسابداری این شرکت به صورت سالیانه انجام می پذیرد. این شرکت باید حداقل از یک مدیر و حداقل 2 سهامدار و 2 حسابدار تشکیل شود.

شرکت سهامی عام در ایتالیا

این نوع ثبت شرکت بر خلاف نوع قبلی، عموما برای نوع شرکت های بزرگ می باشد و متقاضی می تواند با حداقل مبلغ 120000€ (یورو) این شرکت را راه اندازی کند، برای راه اندازی این شرکت هیچ محدودیتی برای تعداد سهامداران وجود ندارد و سیستم حسابداری هم بعد از ثبت شرکت به صورت ماهیانه می باشد. شرکت های سهامی عام در ایتالیا الگو برداری شده از شرکت PLC در انگلستان می باشد. در نتیجه نیازمند حداقل یک مدیر و حداقل سرمایه 50000€ (یورو) برای راه اندازی شرکت خواهد بود.

ثبت شعبه شرکت در ایتالیا

ثبت شعبه شرکت در ایتالیا

ثبت شعبه در ایتالیا زمانی اتفاق می افتد که شرکت مادر در کشور دیگری باشد و شعبه فرعی در کشور ایتالیا به ثبت می رسد و میزان مالیات و همچنین گردش حساب بر عهده شعبه مادر خواهد بود و برنامه تجاری هم باید مبتنی بر فعالیت شعبه مادر باشد. مدارک مورد نیاز برای ثبت شعبه شرکت باید مطابق با قوانین و مقررات ایتالیا باشد. این مدارک به صورت کلی شامل موارد ذیل است:

  • گواهی از فعالیت و طرح تجاری ازشعبه مادر
  • اساس نامه و توافق نامه شرکتی از انجمن ثبت شرکت ها
  • اسامی مدیران شرکت و اعضای آن
  • احراز هویت
  • باز کردن حساب بانکی در ایتالیا
  • ثبت آدرس و محل شرکت

پس از ارائه مدارک بالا به افراد یک کد مالیاتی (ID) و یک کد مالیات بر ارزش افزوده (partita IVA) به شرکت تعلق می گیرد.

مراحل ثبت شرکت در ایتالیا

ثبت شرکت در تمامی کشورهای دنیا پیچیدگی زیادی دارد و ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. منتهی می توان مهم ترین گام ها و مراحل برای ثبت شخصیت حقوقی تجاری در این کشور را در موارد ذیل خلاصه نمود:

  1. نگارش طرح تجاری یا همان business plan و ثبت آن
  2. انتخاب نام تجاری برای شرکت و ثبت آن
  3. تعیین نوع شرکت (با مسئولیت محدود، سهامی عام و غیره)
  4. افتتاح نمودن حساب بانکی با نام شرکت در ایتالیا
  5. پرداخت حداقل سرمایه مورد نیاز به حساب بانکی مذکور با توجه به نوع شرکت
  6. تصویب اساسنامه یا شرکتنامه با حضور شرکا یا سهامداران در جلسه مجمع عمومی موسس با توجه به نوع شرکت و قوانین مربوطه
  7. ثبت اساسنامه یا شرکتنامه مذکور در اداره ثبت شرکت های ایتالیا و دفاتر اسناد رسمی به علاوه اداره مالیاتی
  8. دریافت ID مالیاتی
  9. پرداخت مالیات دولت ایتالیا از طریق پست
  10. آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی

هزینه های افتتاح کمپانی در ایتالیا

برای ثبت شرکت با توجه به نوع ساختار حقوقی و فعالیت های مورد نظر باید سرمایه متفاوتی در نظر گرفت. همچنین هرچه تعداد کارمندان بیشتر باشد نیز فرد باید حقوق بیشتری پرداخت کند و نتیجتا هزینه های بلند مدت بیشتری خواهد داشت. به طور کلی هزینه ثبت شرکت در سال 2023 حدودا 2300€ (یورو) است که باید به آن هزینه حسابداری و حسابرسی را نیز اضافه نمود که با توجه به تعداد معاملات و عملیات مالی شرکت متفاوت خواهد بود و حداقل 130€ (یورو) در ماه است. قوانین ایتالیا همچنین برای ثبت انواع شرکت ها حداقل سرمایه ای را در نظر گرفته اند که در شرکت سهامی خاص 50000€ (یورو) است. البته مطابق قوانین ایتالیا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در این کشور حداقلی در نظر گرفته نشده است.

ولی بطور عرفی حداقل سرمایه برای ثبت این نوع شرکت در حدود €10000 (یورو) می باشد:

مقایسه حداقل سرمایه لازم برای ثبت انواع شرکت در ایتالیا

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار مستقل ایتالیا

در این بخش از مقاله ما در مورد مرحله سوم این فرآیند یعنی درخواست ویزای استارت آپ ایتالیا بحث می کنیم. یعنی در صورتی که کارآفرین خارجی بتواند مجوز Nulla Osta خودش را دریافت کند. پس در این مرحله و به منظور اخذ ویزای خودش کافی است که او مدارک زیر را تهیه و به آفیسر سفارت ایتالیا تحویل دهد:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای کار مستقل ایتالیا
  • پاسپورت ملی معتبر
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • مجوز Nulla Osta
  • گواهی حداقل درآمدی از سال قبل
  • تاییدیه اسکان مثل رزرواسیون هتل یا اجاره نامه
  • هارد کپی کاور لتر تحویل داده شده درباره گواهی تمکن مالی و فایل های مربوطه
  • هارد کپی فرم درخواست تحویل داده شده برای ISV
  • رسید پرداخت هزینه های مربوطه

روند ثبت شخصیت حقوقی تجاری در ایتالیا

در مرحله اول باید ثبت نام شرکت در دفتر بیمه حوادث و تامین اجتماعی در ایتالیا را انجام دهید. اجازه بعدی برای راه اندازی شرکت های جدید و امکان ثبت آگهی برای استخدام نیرو نیز از مراحل بعدی ثبت شرکت می باشد. بسته به نوع شرکت و اسناد و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا این زمان متفاوت خواهد بود اما به صورت معمول بین 2 الی 4 ماه این فرآیند زمان بر است و پس از این مدت فرد با 2 سال کار کردن و نشان دادن گردش مالی از شرکت و پرداخت بیمه و مالیات اجازه درخواست برای اقامت از طریق تمکن مالی و اقامت دائم (PR) را دارد.

همانطور که در بالا مطالعه فرمودید ویزای ثبت شرکت در ایتالیا از زیر مجموعه های ویزاهای سرمایه گذاری بود که نیازمند تمکن مالی قوی از متقاضی می باشد در نتیجه از ریسک بالاتری نسبت به دیگر ویزاهای کشور ایتالیا مانند ویزای تحصیلی ایتالیا، ویزای کاری ایتالیا و غیره برخوردار است. اگر فرد در این راه موفق نشود مقدار پول و پشتوانه مالی از دست می دهد، پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی حتما به نکات ثبت شرکت در ایتالیا دقت شود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی در خصوص ثبت شرکت در این کشور ارائه گردید.

سوالات متداول در باب ثبت شرکت در ایتالیا

متقاضیان ثبت شرکت در این کشور سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  1. آیا امکان اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در این کشور وجود دارد؟ یکی از راه های اصلی برای اخذ اقامت ایتالیا، ثبت شرکت در این کشور است.
  2. ثبت شرکت در ایتالیا چه مزایایی دارد؟ افرادی که شرکت خود را در کشور ایتالیا به ثبت رسانده باشند، می توانند اقامت این کشور را بدست آورده و آزادانه به کشورهای حوزه شنگن سفر کنند.
  3. پس از چه مدت ثبت شرکت منجر به اخذ اقامت خواهد شد؟ در صورتی که فرد شرکت خود را به ثبت برساند، در صورت پرداخت مالیات و رعایت قوانین، پس از 2 سال اقامت ایتالیا را بدست خواهد آورد.
  4. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت چند یورو است؟ هر فرد برای ثبت شرکت در این کشور به حداقل 120000€ (یورو) نیاز خواهد داشت.
  5. مهم ترین صنایع ایتالیا جهت ثبت شرکت کدامند؟ ماشین آلات، صنایع فلزی، صنایع کشتی سازی و صنایع هوایی مهم ترین صنایع ایتالیا هستند.
  6. پس از چه مدت ثبت شرکت منجر به اخذ اقامت دائم خواهد شد؟ در صورتی که فرد شرکت خود را به ثبت برساند، در صورت پرداخت مالیات و رعایت قوانین، پس از 5 سال اقامت دائمی (PR) ایتالیا را بدست خواهد آورد.
  7. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت چند یورو است؟ هر فرد برای ثبت شرکت در این کشور به حداقل 10000€ (یورو) برای ثبت شرکت مسئولیت محدود (r.l. company) و نیز حدود €50000 برای ثبت شرکت سهامی عام (S.p.A. company) نیاز خواهد داشت.
  8. آسانترین و ارزانترین نوع شرکت برای ثبت و راه اندازی در ایتالیا چیست؟ شرکت مسئولیت محدود (r.l. company)
4/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه برای “ثبت شرکت در ایتالیا

  1. دانیال گفت:

    سلام عرض ادب . من با دوستم که تو ایتالیا هست کار آنلاین مارکتینگ انجام میدیم برای اینکار دوستم شرکتی رو در ایتالیا ثبت کرده من میتونم با استفاده از این شرکت به عنوان سهامدار یا عضوی از شرکت اقامت در این کشور رو بگیرم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  2. saeede گفت:

    عذرخواهم ثبت شرکت یعنی اون پول رو باید به اون کشور پرداخت کنیم یا اون پول توی حساب شرکت حفظ میشه؟یا دیگه پول از دست میره؟سوال بعدی اینکه شرکت مهندسی هم میشه ثبت کرد؟شرکت معماری؟و حتما باید بعدش شرکت داشته باشیم؟نمیشه از این طریق اقامت بگیریم اما شرکت نزنیم بعدش؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای ثبت شرکت یه سرمایه گردش در حساب نیاز داره و باید اون رو داشته باشید و در مورد هر شرکتی مشکل نداره

  3. احمد محسنی گفت:

    عالی

    1. داوری گفت:

      لطف دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *