ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در سوئیس

ثبت شرکت در سوئیس

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یکی از راه های سریع برای اخذ اقامت و تابعیت می باشد اما از سال 2019 به بعد و با توجه به نوسانات ارزی روش ثبت شرکت کمتر دیده شده است. ثبت شرکت در سوئیس از جمله راه های مهاجرت پرهزینه و پرریسک به این کشور است که افراد قبل از هر اقدامی باید از شرایط زیر مطلع باشند:

  • ثبت شرکت در سوئیس به چند دسته تقسیم می شود؟
  • مراحل ثبت شرکت در سوئیس چیست؟
  • انواع روش های سرمایه گذاری در سوئیس چیست؟
  • آیا روش ثبت شرکت در سوئیس روش آسانی است؟
  • انواع شرکت ها برای ثبت در کشور سوئیس کدامند؟
  • ثبت شرکت در سوئیس به چند دسته تقسیم می شود؟
  • مراحل ثبت شرکت در سوئیس چیست؟
  • آسانترین روش مهاجرتی به سوئیس 2023 چیست؟
  • شرایط تمکن مالی برای اخذ مجوز اقامت سوئیس چیست؟

افراد متقاضی نباید این شرایط سخت را نادیده بگیرند. ثبت شرکت در کشور سوئیس نیاز به آگاهی کامل در باب شرایط اقتصادی در سوئیس دارد که همین عدم اگاهی با اقتصاد در سوئیس باعث سختی روند ثبت شرکت شده است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، برخی از روش های کلیدی برای شروع کسب و کار در سوئیس مطرح می گردد و با ساختار حقوقی سوئیس برای بهترین راه های شروع کسب و کار آشنا خواهید شد.

فرآیند و روش های سرمایه گذاری در سوئیس

کشور سوئیس به عنوان یکی از مراکز تجاری جهان و از بهترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی محسوب می شود. به همین دلیل نیز این کشور توانسته است توجه اغلب سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کند.

اما سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در این کشور اروپایی و اخذ مجوز اقامت از آن را  دارند بایستی بدانند که آنها برای این کار دو روش زیر را در اختیار خواهند داشت:

فرآیند و روش های سرمایه گذاری در سوئیس

اما فرآیندی هم که سرمایه گذاران خارجی بایستی تا اخذ مجوز اقامت سوئیس طی کنند از این قرار است:

اخذ مجوز اقامت سوئیس

اقامت از طریق ثبت شرکت در سوئیس

از جمله مواردی که قبل از آغاز کسب و کار در راستای کارآفرینی در سوئیس باید مدنظر قرار گیرد، ایده کسب و کار یا همان طرح تجاری یا بیزینس پلن می باشد. لازم به ذکر است که ایده های سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا و سوئیس باید مورد تائید سازمان و نهادهای دولتی و کار قرار گیرند که این امر از عهده وکیل اروپایی بر می آید. از مراحل بعدی در خصوص سرمایه گذاری در سوئیس، ساختار قانونی کسب کار در سوئیس است که افراد متقاضی باید برای آن اقدام نمایند.

در کشور سوئیس 7 نوع ثبت شرکت وجود دارد که عبارتند از:

  • شرکت مالکیتی با خصوصی در سوئیس
  • شرکت سهامی عام (AG / SA) در سوئیس
  • مشارکت عمومی در سوئیس، مشارکت محدود در سوئیس
  • شرکت با مسئولیت محدود (GmbH / Sàrl) در سوئیس
  • شرکت تابعه و ثبت شعبه

شرکت مالکیتی یا خصوصی در سوئیس

شرایط شرکت مالکیتی یا خصوصی به شرح زیر می باشد:

  1. این نوع شرکت متداول ترین نوع شرکت استاندارد یا خصوصی است.
  2. این نوع برای صاحبان کسب و کار که برای خودشان کار می کنند، گزینه ای مناسب است.
  3. این مدل برای فریلنسرها (Freelancer)، شرکت های کوچک و کارآفرینان فردی بسیار مناسب است.
  4. این کسب و کارها توسط افراد ساکن و مقیم سوئیس راه اندازی می گردد.
  5. این نوع با مسئولیت نامحدود است و باید نام مالک کسب و کار در نام کسب و کار قید شود.
  6. برای ثبت شرکت خصوصی اگر فروش سالیانه بیش از 100000€ (یورو) باشد ثبت نام در اتاق بازرگانی اجباری است.

مشارکت عمومی در سوئیس

مشارکت عمومی یک انجمن مردمی است که به کسب و کار در سوئیس می پردازد. این نوع شرکت شبیه به نوعی مالکیت فردی می باشد، با این تفاوت که با بیش از یک نفر درگیر است. مشارکت عمومی در سوئیس زمانی کاربرد دارد که 2 یا چند نفر به طور مشترک یک شرکت را اداره کنند. در مشارکت عمومی در سوئیس هیچ سرمایه ای نیاز نمی باشد و همچنین از قوانین حائز اهمیت باب این نوع ثبت برخورداری از شهروندی سوئیس است. این کمپانی باید یک آدرس مشخص در سوئیس داشته باشد.

تمامی شرکاء در این نوع ثبت شرکت از مسئولیت نامحدود برخوردار می باشند که نام یکی از آن ها باید در نام تجاری کمپانی قید شود و ثبت نام در اتاق بازرگانی و رجیستری تجاری الزامی است. هنگامی که مشارکت انجام شد، باید حساب های کامل با اظهارنامه سود و زیان ارائه شوند. مشارکت عمومی یک موسسه دارای شخصیت حقوقی نیست، بنابراین دارای یک نهاد قانونی نمی باشد، اگر چه ممکن است تحت نام کمپانی مورد پیگرد قانونی و تحت تعقیب قرار گیرد.

شرکت سهامی عام (AG /SA) در سوئیس

این نوع شرکت شایع ترین شکل شرکت های تجاری در سوئیس است و به عنوان یک نهاد حقوقی مستقل در نظر گرفته می شود. حداقل یک عضو هیئت مدیره یا یک مدیر شرکت سهامی عام باید مقیم سوئیس باشند و حق امضاء داشته باشند. مسئولیت هر یک از شرکای شرکت سهامی عام در سوئیس محدود به ارزش دارایی های شرکت است و حداقل میزان سرمایه صاحبان سهام شرکت سهامی عام در سوئیس CHF100000 (فرانک سوئیس) است که CHF50000 (فرانک سوئیس) آن باید به طور کامل پرداخت شود. روند ثبت شرکت سهامی عام در سوئیس معمولا بین 2 تا 4 هفته طول می کشد، پس از آن شرکت یک نهاد قانونی شناخته می شود.

شرکت با مسئولیت محدود (GmbH /Sàrl) در سوئیس

یکی دیگر از نهادهای حقوقی در سوئیس شرکت با مسئولیت محدود است: در این شرکت به حداقل سرمایه CHF20000 (فرانک سوئیس) نیاز می باشد که CHF10000 (فرانک سوئیس) آن باید به طور کامل پرداخت شود. حداقل یک مدیر عامل مجاز به ثبت نام از طرف شرکت است که باید مقیم سوئیس باشد. به طور کلی، تمام اعضاء شرکت به طور مشترک در مدیریت و نمایندگی شرکت با مسئولیت محدود در سوئیس همکاری دارند. با این حال، مدیریت شرکت ممکن است به غیر عضو اعطا شود. این نوع از شرکت ارزانتر از شرکت سهامی عام است، اما برخلاف شرکت سهامی عام سهامداران به صورت عمومی در رجیستری تجاری ثبت شده اند.

این نوع ثبت شرکت در سوئیس بسیار متداول تر از مشارکت عمومی است، زیرا در این نوع شرکت، شرکای عمومی دارای مسئولیت نامحدود هستند، در حالی که شرکای محدود می توانند تا مبلغ توافق شده مسئول باشند. در شرکت با مشارکت محدود در سوئیس ثبت نام در اتاق بازرگانی اجباری است. از دلایل محبوبیت شرکت با مسئولیت محدود در سوئیس می توان قانونی اشاره نمود که شرکا را بیش از سرمایه ای که در شرکت آورده اند در قبال دیون شرکت مسئول نمی داند. یعنی اگر طلبکاران شرکت با مسئولیت محدود در سوئیس بابت طلب خود به شرکت مراجعه کنند اما دارایی شرکت کفاف پرداخت بدهی شرکت را ندهد، طلبکاران نمی توانند سرمایه شخصی شرکا را توقیف کنند.

شرایط ثبت شرکت در سوئیس

شرکت تابعه در سوئیس و یا ثبت شعبه

شرکت تابعه، یک شرکت مستقل قانونی وابسته به نهادهای خارجی است و بیشتر تمایل دارد به عنوان یک شرکت “سوئیسی” فعالیت نماید. شرکت تابعه می تواند به صورت یک شرکت یا یک شرکت با مسئولیت محدود باشد. شعبه یک شرکت یک بخش قانونی وابسته به شرکت اصلی (مرکزی) است، اما به لحاظ مالی مستقل از دفتر مرکزی می باشد که خارج از کشور خود کار می کند. در این نوع شرکت، شرکت مادر خارجی مسئول است و این شعبه در سوئیس بعنوان یک شرکت سوئیسی مشمول مالیات می شود. مجوز این نوع شرکت نیز به افراد مقیم سوئیس اعطا می گردد. چنانچه واقعا قصد ثبت شرکت و بیزینس در سوئیس دارید این اقدام را انجام دهید.

شرایط ثبت شرکت در سوئیس

برای ثبت شرکت در سوئیس و راه اندازی کسب و کار افراد متقاضی باید از اقامت سوئیس برخوردار باشند که بتوانند یک شرکت را به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی یا به عنوان مدیر یا کارمند شرکت های مسئولیت محدود به ثبت برسانند. سوئیس دارای سیستم دوگانه برای اعطای مجوز کار سوئیسی به کارگران خارجی است. کارکنان منطقه اتحادیه اروپا و یا EFTA می توانند از توافقنامه جنبش آزاد افراد بهره مند شوند. اجازه برای افرادی از کشورهای خارج از منطقه اتحادیه اروپا یا EFTA به اصطلاح جهان سومی هستند محدود به نیروی کار بسیار واجد شرایط است. بهتر است در این خصوص مقاله کار در سوئیس را نیز مطالعه نمایید تا اطلاعاتتان را تکمیل نمایید.

مراحل ثبت شرکت در سوئیس در سال 2023

فرآیند تاسیس در سال 2023  با باز کردن یک حساب بانکی و سپردن سرمایه پرداخت شده آغاز می گردد. این بانک برای دریافت مبلغی که برای ثبت لازم است، رسید صادر خواهد کرد. پس از این مرحله ارائه مدارک زیر لازم است:

  • پیش نویس اساسنامه شرکت در یک دفتر اسناد رسمی
  • تائید اسناد و مدارک شرکت
  • امضای شخصی و شرکتی در فرم درخواست
  • پرداخت مالیات تمبر

هنگام ثبت این مدارک رسمی، همراه با رسید بانک در رجیستری تجاری محلی برای کسب وضعیت شخصیت حقوقی سپرده می شود. پذیرش نام کمپانی مربوطه 1 تا 5 روز زمان می برد و باید فرایند آماده سازی اسناد با پیوست ها (اسناد تاسیس، اساسنامه، درخواست ثبتنام رکورد تجاری و غیره) و پرداخت سرمایه و معرفی سهام داران یا بنیان گذاران و همچنین رجیستری تجاری را انجام دهید.

برنامه اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در سوئیس

یکی از شیوه های مهاجرت به سوئیس که در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار دارد، برنامه اقامت از طریق اثبات تمکن مالی است که با عنوان Swiss financially independent person شناخته می شود. اما شرط اصلی اخذ اقامت سوئیس از این طریق مالیات بر کل سرمایه است. که با توجه به کانتون محل اقامت متقاضیان سالیانه از CHF450000 تا CHF 1500000 (فرانک سوئیس) یعنی معادل €400000 الی €1380000 (یورو) متغیر است. علاوه بر این متقاضیان این نوع اقامت سوئیس بایستی مبلغی در حدود 20000 الی CHF 25000 (فرانک) را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کنند:

برنامه اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در سوئیس

نکات آخر اینکه این نوع مجوز اقامتی سوئیس را می توان از تمامی کانتون های سوئیسی به جز زوریخ دریافت کرد. اینکه فرآیند رسیدگی به درخواست متقاضیان ویزای تمکن مالی سوئیس ممکن است 2 تا 3 ماه طول بکشد. ضمنا امکان به همراه بردن اعضای خانواده با این نوع اقامت سوئیس برای متقاضیان فراهم است.

بهترین راه برای اخذ اقامت سوئیس در 2023

با توجه به پرهزینه بودن و ریسک پذیر بودن پروسه های ثبت شرکت در سوئیس، غالبا افرادی که به دنبال اقامت سوئیس هستند در سال 2023 روش تحصیلی را انتخاب می کنند. شهریه دانشگاه های دولتی سوئیس برای داتنشجویان خارج از اتحادیه اروپا به شرح ذیل است:

  • در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد: سالیانه بین 400€ تا 3700€ (یورو)
  • در مقطع دکتری: سالیانه بین 100€ تا 900€ (یورو)

علاوه بر کسانی که به نحوی می خواهند اقامت سوئیس را به دست آورند حتی افرادی که قصد ثبت شرکت دارند نیز به منظور آشنایی بیشتر با بازار سوئیس و شرایط اقتصادی این کشور و همچنین برای درک نیازهای جامعه سوئیس، ابتدائا حدود یک سال اقامت این کشور را به دست می آورند. منتهی تحصیل در سوئیس با توجه به این که ساده ترین راه اخذ اقامت است، بین علاقه مندان به ثبت شرکت نیز طرفداران زیادی دارد. این گروه معمولا یکی از رشته های مرتبط با تجارت یا گرایش های مختف مدیریت را انتخاب می کنند.

برای اخذ پذیرش از کشور سوئیس متقاضیان بایستی علاوه بر ارائه مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات تحصیلی همچنین ارائه مدرک مهارت زبان خارجه به شرح زیر الزامی است:

  • زبان آلمانی: مدرک DSH، TesrDaF، OSD، telc
  • زبان فرانسه: مدرک DELF یا DALF
  • زبان انگلیسی: مدرک IELTS یا TOEFL

به هر صورت دانشگاه های سوئیس با انبوهی از برنامه های تحصیلی در هر سه مقطع تحصیلی جزء برترین دانشگاه های سطح اروپا محسوب می شوند. برای آشنایی با برترین دانشگاه های سوئیس 2023 به جدول رتبه بندی زیر مراجعه کنید:

دانشگاهرتبه جهانی در QSرتبه جهانی در Times
موسسه فناوری فدرال سوئیس- ETH Zurich911
موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان1641
دانشگاه زوریخ8382
دانشگاه برن12094

تامین هزینه های تحصیل در سوئیس

باید توجه داشت شهریه دانشگاه های خصوصی سوئیس به سالیانه 43000€ (یورو) هم می رسد. منتهی با انجام کار دانشجویی، افراد می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود در سوئیس را تامین نمایند. چرا که دانشجویان بین الملی تا سقف 15 ساعت در هفته در کشور سوئیس اجازه کار خواهند داشت و می توانند ماهانه بین 200€ تا 650€ (یورو) درآمد داشته باشند. همچنین اگر افراد بتوانند از دانشگاه های دولتی سوئیس پذیرش بگیرند، شهریه کمی هم باید بپردازند. ارزان ترین دانشگاه های سوئیس همان طور که ملاحظه شد دانشگاه های دولتی هستند که برخی از آن ها عبارت هستند از:

  • دانشگاه ژنو: با شهریه سالیانه 900€ (یورو) به طور متوسط
  • دانشگاه برن: با شهریه سالیانه 1700€ (یورو) به طور متوسط
  • دانشگاه لوزان: با شهریه سالیانه 1040€ (یورو) به طور متوسط

با تحصیل در رشته های مدیریتی در سوئیس و شناخت بازار کار و نیازهای جامعه سوئیس، علاقمندان به سرمایه گذاری در نهایت می توانند موفق تر عمل کنند. مهاجرت به سوئیس از طریق ثبت شرکت در سوئیس یکی از راه های اخذ اقامت سوئیس می باشد. که از شرایط خاص به خود برخوردار می باشد. تحصیل در سوئیس از برترین طرق اخذ اقامت می باشد و فرصتی ایده آل برای واجدین شرایط است. افراد متقاضی می توانند در خصوص کسب اطلاعات تکمیلی در همین باب و سایر طرق مهاجرتی مانند مهاجرت به اروپا با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند و از شرایط و قوانین حاکم مطلع شوند.

سوالات مکرر درباب ثبت شرکت در سوئیس

سوئیس از بهترین کشورهای جهان برای یک بیزینس موفق و زندگی مرفه محسوب می شود. اما اخذ اقامت سرمایه گذاری از این کشور به این راحتی هم نیست. و از همین رو نیز سوالات مختلفی برای سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی مطرح می شود:

  • متداولترین نوع شرکت برای ثبت در سوئیس چیست؟ در کشور سوئیس 7 نوع شرکت وجود دارد. که شرکت با مسئولیت محدود GmbH/ Sarl رایج ترین نوع شرکت در این کشور محسوب می شود.
  • حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در سوئیس چقدر است؟ حداقل سرمایه CHF20000 (فرانک سوئیس) نیاز می باشد که CHF10000 (فرانک سوئیس) آن باید به طور کامل پرداخت شود.
  • آیا از طریق خرید ملک نیز می توان به اقامت سوئیس دست یافت؟ خیر، روش ها برای اخذ اقامت سرمایه گذار سوئیس از طریق ثبت شرکت و تمکن مالی سوئیس می باشد.
  • آسانترین و بهترین روش مهاجرت به سوئیس 2023 چیست؟ روش مهاجرت تحصیلی به عنوان آسانترین روش مهاجرت به کشور سوئیس محسوب می شود.
  • آیا از طریق اثبات تمکن مالی نیز می توان به مجوز اقامت سوئیس دست یافت؟ بله، با این حال این روش یک روش سخت با سهمیه های اقامتی محدود به شمار می رود.
  • شرط اصلی برای اخذ مجوز اقامت برای افراد مستقل مالی در سوئیس چیست؟ شرط اصلی اخذ اقامت سوئیس از این طریق مالیات بر کل سرمایه است. که با توجه به کانتون محل اقامت متقاضیان سالیانه از CHF 450000 تا CHF 1500000 (فرانک سوئیس) یعنی معادل 400000 الی EUR 1380000 (یورو) متغیر است.
5/5 - (8 امتیاز)

4 دیدگاه برای “ثبت شرکت در سوئیس

  1. جاودان گفت:

    پاسخگو نیستید متاسفانه
    چرا ؟؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه شما خارج از تایم اداری ما تماس گرفتید. در طول هفته می تونید تا ساعت 6 و در روز پنجشنبه تا ساعت 3 بعد از ظهر با ما در تماس باشید

  2. سهیلا آذرکمند گفت:

    هزینه ثبت شرکت در سوئیس چقدر می باشد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *