ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در فرانسه

ثبت شرکت در فرانسه

ثبت شرکت در فرانسه یکی از راه هایی است که می توان به فرانسه مهاجرت کرد و اقامت این کشور را به دست آورد و در واقع گونه ای از سرمایه گذاری است. به موجب پروسه ثبت شرکت که منظور از آن راه اندازی کسب و کار است، مجموعه ای از سرمایه معنوی و مادی فردی در چرخه اقتصادی کشوری وارد می شود و با عرضه تولید یا خدمات، نقش سازنده ای در اقتصاد ایفا می کند. فرانسه کشوری است پیشرفته که جایگاه بالایی در صحنه جهانی دارد. این کشور صاحب عمده ترین و مهم ترین صنایع و همچنین جایگاه و خاستگاه بسیاری از ابرکمپانی های جهانی می باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • شرایط و مراحل ثبت شرکت در فرانسه در سال 2023 چیست؟
  • چه نوع شرکت هایی در فرانسه می توان ثبت نمود؟
  • انواع ساختار شرکت برای ثبت در کشور فرانسه کدامند؟
  • آیا خارجی ها اجازه دارند در این کشور شرکتی به ثبت برسانند یا خیر؟
  • انواع ویزای اقامت فرانسه برای موسسان شرکت چیست؟
  • حداقل سرمایه فردی برای درخواست مجوز اقامت فرانسه چقدر است؟
  • آیا برای ثبت شرکت در فرانسه داشتن تمکن مالی الزامی است؟
  • مدت اعتبار ویزای اقامت فرانسه برای موسسان شرکت چقدر است؟

شرایط اخذ مجوز اقامت فرانسه از طریق ثبت شرکت

کلا سرمایه گذاری برای اخذ مجوز اقامت فرانسه تنها از طریق ثبت شرکت استارت آپی امکان پذیر است. بنابراین کارآفرینان خارجی که قصد ثبت شرکت استارت آپی در فرانسه را دارند با استفاده از 3 روش فوق می توانند به مجوز اقامت 1 تا 4 ساله این کشور دست یابند. در ادامه نیز پس از گذشت 5 سال نیز به کارت اقامتی (اقامت دائم) فرانسه دست یابند. پس در ادامه این بحث نیز با ما همراه شوید تا با جزئیات و شرایط هر یک از روش های مذکور آشنا شوید.

در قالب این برنامه، مجوز اقامتی که به متقاضیان داده می شود از نوع ویزای اقامت- طولانی فرانسه است که معادل مجوز اقامت VLS-TS می باشد که معمولا هم تا 12 ماه اعتبار دارد. و چند ماه قبل از اتمام اعتبار نیز با تامین شرایط اولیه قابل تمدید است. دارندگان این نوع ویزای اقامتی فرانسه بایستی توجه داشته باشند که پس از ورود به خاک فرانسه VLS-TS خودشان را در اداره مهاجرت فرانسه (OFII) به تایید برسانند. پس با وجود این ویزا دیگر نیازی به اخذ مجوز اقامت در خاک فرانسه نیست.

شرایط و مراحل ثبت شرکت در فرانسه

چه کسانی صلاحیت ثبت شرکت در فرانسه را دارند؟ در فرانسه، فقط دو دسته موسسان شرکت و موسسان استارت آپ صلاحیت ثبت شرکت را دارند. اما این 2 طیف از افراد هم برای تاسیس شرکت یا استارت آپ خود نیازمند تامین شرایط و الزاماتی به قرار زیر هستند:

موسسانویزااقامتشرایط
موسسان شرکتویزای بلند مدتTalent Passportداشتن مدرک کارشناسی ارشد یا حداقل 5 سال سابقه کار مربوطه
داشتن برنامه کاری جدی و واقعی برای تشکیل یک شرکت موفق
حداقل سرمایه گذاری 30000€ (یورو)
داشتن تمکن مالی کافی مطابق حداقل دستمزد یعنی 18254.60€ (یورو)
موسسان استارت آپویزای بلند مدتTalent Passport و در مواردی French Tech Visaداشتن یک پروژه تجاری نوآورانه
تایید پروژه توسط مراجع دولتی ذی ربط
داشتن تمکن مالی کافی مطابق حداقل دستمزد یعنی 18254.60€ (یورو)

راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در فرانسه از پروسه ای تبعیت می کند که تقریبا در تمامی کشورها جریان دارد. این پروسه به طور خلاصه شامل مراحل زیر است:

  • استفاده ار حمایت دولتی
  • آگاهی از قوانین کسب و کار
  • عزیمت به فرانسه
  • راه اندازی موفقیت آمیز
  • آگاهی از چهارچوب مالیاتی

مدارک و هزینه لازم برای اخذ مجوز اقامت فرانسه برای موسسان شرکت

موسسان شرکت در کشور فرانسه برای درخواست ویزای اقامت طولانی معادل مجوز اقامت VLS-TS و نیز تلنت پاسپورت فرانسه نیازمند تهیه مدارک زیر هستند:

  • فرم درخواست تکمیلی مجوز اقامتی فرانسه
  • پاسپورت ملی با اعتبار حداقل 10 سال
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مجوز فعالیت صادره از کشور فرانسه درباره فعالیت هایی مثل خرده فروشی، ساخت و تولید
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک اثبات کننده فاند مالی کافی برای راه اندازی یک بیزینس در فرانسه
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی اجاره نامه برای اثبات محل انجام فعالیت تجاری در فرانسه
  • رسید پرداخت هزینه های ویزای فرانسه

دلایل اهمیت تجاری فرانسه در 2023

راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در فرانسه به مثابه نوعی سرمایه گذاری، کسب اقامت دائم آن کشور را در پی خواهد داشت. اما برای راه اندازی یک کسب و کار چرا باید فرانسه را انتخاب کرد:

  • وجود زیرساخت در سطح کلان جهانی
  • موقعیت استراتژیک
  • یک اقتصاد سرآمد و باز
  • مخزن عمیق استعداد
  • مرکز مالی پیشتاز در اروپا

در کشور فرانسه چندین نوع کمک دولتی برای راه اندازی و یا توسعه کسب و کارها در مناطق ویژه و یا در شرایط ویژه وجود دارد که متقاضی ثبت شرکت و راه اندازی یک کسب و کار در فرانسه می تواند با آگاهی از قوانین مربوط به آن، احیانا از کمک های دولت نیز بهره مند گردد. پیش از ثبت شرکت در فرانسه باید با انواع صورت های شرکت در آن کشور آشنا بود.

انواع ثبت شرکت در فرانسه

رایج ترین صورت های ثبت شرکت در فرانسه بدین صورت است:

انواع شرکتعنوان اختصاری
شرکت تک نفره محدودEURL
شرکت خصوصی محدودSARL
شرکت عمومی محدودSA
شرکت ساده محدودSAS

انتخاب صورت حقوقی شرکت به دارایی و وضعیت تاهل فرد بستگی خواهد داشت. همچنین به وضوح، طرح و زمینه فعالیت آن نیز نقش تعیین کننده ای در تعیین فرم و قالب شرکت خواهد داشت. این جنبه ها باید با دقت زیادی مورد توجه قرار گیرد، چرا که گزینه های مختلف دارای عواقب قانونی، مالی و اجتماعی مختلف هستند. توصیه می شود که در این امر حتما از مشاوران زبده حقوقی و تجاری کمک گرفته شود.

مهاجرت به فرانسه با ثبت شرکت

متقاضی لازم است که نخست یک ویزای کوتاه مدت دریافت کرده و با آن وارد خاک فرانسه شود، پس از ورود اقدام به آغاز و انجام مراحل اداری ثبت شرکت از اولین مرحله تا آخرین آن نماید. پس از اتمام روند اداری و ثبت رسمی شرکت، می تواند با مدارک شرکت مجددا به سفارت مراجعه کرده و ویزای خود را تغییر دهد و این بار با مجوز اقامت بلند مدت وارد فرانسه شود. همچنین او می تواند این بار، خانواده خود شامل همسر و فرزندان زیر سن قانونی را به همراه خود ببرد و برای آن ها نیز ویزای اقامت بلند مدت بگیرد. سپس با طی روال قانونی و ضوابط معمول، بطور خانوادگی اقامت دائم کشور فرانسه را بدست آورده و از مزایای آن بهره مند گردند.

مراحل ثبت شرکت در فرانسه

مراحل ثبت شرکت در فرانسه

فرآیند ثبت شرکت در تمامی کشورهای دنیا بسیار پیچیده و ریسکی است چرا که سرمایه زیادی را درگیر می کند. فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست در نتیجه علاقه مندان به ثبت شرکت بهتر است ابتدائا از طریق اخذ پذیرش از کالج زبان فرانسه هم به این زبان مسلط شوند و هم با مدتی اقامت در این کشور با نیازهای جامعه فرانسه، قوانین ثبت شرکت و غیره در این کشور آشنا شوند. یکی از نکات مهم نیز این است که متقاضی ثبت شرکت با وکلای متخصص عرصه ثبت شرکت ها و برندها که فرانسوی هستند و در این کشور اجازه فعالیت قانونی دارند مشورت کند؛ شناسایی چنین افرادی نیز مستلزم اقامت در فرانسه و انجام تحقیقات دقیق است. با این وجود می توان مهم ترین گام هایی که باید برای ثبت شرکت در فرانسه طی شود را اینطور خلاصه نمود:

  1. ایجاد طرح تجاری یا همان business plan و به ثبت رساندن آن
  2. انتخاب نوع شرکت (با مسئولیت محدود، تضامنی، سهامی عام، سهامی خاص، نسبی و غیره)
  3. افتتاح حساب بانکی به نام شخص حقوقی (این حساب موقتا بلوکه می شود)
  4. پرداخت سرمایه اولیه شرکت به صورت سپرده در حساب بانکی مذکور
  5. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و اداره مالیات و اخذ ID مربوطه و پرداخت هزینه ها
  6. آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی فرانسه

لازم به ذکر است شرکت با مسئولیت محدود در فرانسه از دیدگاه قانون این کشور ملزم به داشتن حداقل سرمایه اولیه نیست و نتیجتا با پرداخت 1€ (یورو) هم به ثبت می رسد. البته باید توجه داشت فرآیند ثبت شرکت حتی در این حالت نیز بسیار پرهزینه خواهد بود چرا که فرد باید ماهیانه حقوق کارمندان، مالیات، بیمه و غیره پرداخت نماید.

ثبت موفقیت آمیز شرکت در فرانسه

در زیر به چند نکته مهم برای کسب و کار موفق ذکر اشاره می کنیم:

  • فاکتور موثر و کارآمد بودن: فرانسه یک فرآیند ساده و قابل پیش بینی برای راه اندازی یک شرکت را با یک نقطه تماس واحد به نامتمرکز تشریفات کسب و کار فراهم می کند.
  • پایبندی به قواعد قانونی برای فعالیت های مجاز: کسب و کار فرانسه، تمام اطلاعاتی که در فرم شرکت برای سرمایه گذاری های خود مناسب تر است، همراه با رویه ها و اسناد لازم برای ثبت نام شرکت و مراجعه به مراكز مربوط به امور مربوط به امور تجاری مناسب، بسته به موقعیت خود سرمایه گذاری برای فرد فراهم می آورد. بعضی از خطوط تجاری به مقررات خاصی نیاز دارند. مجوز برای این نوع از فعالیت های تنظیم شده مورد نیاز است کسب و کار فرانسه روش و اعلامیه های مقدماتی که لازم دارند را به افراد نشان می دهد و افراد را به سمت نقاط تماس مناسب (مقامات فرانسوی و مشاوران حقوقی) راهنمایی می کند که به فرد کمک میکند مجوزهای لازم را تأمین کند.
  • حفاظت موثر برای حقوق مالکیت معنوی و اطلاعات شخصی شخص: بسته به نوع کسب و کار و اطلاعات شخصی که متقاضی ذخیره می کند، ممکن است لازم باشد از اداره حفاظت از داده های فرانسه (CNIL) برای تأییدیه یا درخواست مجوز درخواست کنند. دفتر ثبت اختراعات و علامت تجاری فرانسوی (INPI) متولی مجوز مدیریت نام تجاری متقاضی، نام دامنه و حق نسخه برداری است.
  • دانش زبان فرانسوی: برای این موضوع بهتر است فرد با هزینه بسیار پایین با اخذ ویزای تحصیلی به گذراندن دوره زبان در فرانسه بپردازد تا به راحتی هر چه بیشتر اقدام به سرمایه گذاری نماید.

درک فرآیند مالیات در فرانسه در 2023

فرانسه در سال 2023 در روند کاهش قابل توجه نرخ مالیات شرکت قرار گرفته است که تا سال 2025 از 33.33% به 25% سقوط خواهد کرد و آن را با مقیاس متوسط اتحادیه اروپا قابل قیاس می کند، کسب و کار فرانسه به فرد کمک می کند که ویژگی های کلیدی سیستم مالیات فرانسه را درک کند و با اصلاحات در حال انجام همکاری کند.

اقتصاد فرانسه بسیار توسعه یافته و بازار محور است. در سال 2023 این کشور، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان و نهمین اقتصاد از نظر PPP شناخته شده است و در کنار کشورهایی چون ژاپن، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده قرار می گیرد. امتیاز اقتصاد آزاد در فرانسه 65.7 است که در شاخص سال 2023 اقتصاد این کشور را به شصت و چهارمین اقتصاد آزاد تبدیل می کند. فرانسه در بین 45 کشور در اروپا در در رتبه 45 قراردارد. امتیاز کلی اقتصاد فرانسه کمتر از میانگین منطقه ای و بالاتر از میانگین جهانی است. اقتصاد فرانسه بر پایه زمینه هایی چون گردشگری، تولید و دارو هدایت می شود. دولت بسیاری از شرکت‌های بزرگ را به طور جزئی یا کامل، خصوصی کرده است اما در بخش‌هایی مانند برق، حمل‌ونقل عمومی هنوز نقش پر رنگ و اساسی ایفا می کند.

قوانین مالیات در فرانسه

فرانسه نیز از جمله کشورهای اروپایی است که سنگین ترین بار مالیاتی را،  بر افراد پردرآمد تحمیل می کند. بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در سال 2023، 51.5% است که فرانسه را پس از دانمارک، یونان، بلژیک، پرتغال و سوئد در جایگاه ششم قرار می دهد.

فساد مالی در فرانسه

شناسایی اقدامات مورد نیاز برای پروژه های بین المللی فرانسه

مقررات فرانسوی انواع مشوق های مالیاتی قابل اجرا برای پروژه های سرمایه گذاری داخلی و افرادی که افدام به سرمایه گذاری در فرانسه کرده اند، ارائه می دهد، کسب و کار فرانسه می تواند با افراد برای شناسایی اعتبارات مالیاتی اصلی کار کند. فرانسه بهترین پاداش های مالی در اروپا را به ارزش 30% تا 100000000€ (یورو) از هزینه های واجد شرایط و 5% بالاتر از این آستانه ارائه می دهد. کسب و کار فرانسه قواعد مالیاتی موجود برای سرمایه گذاری های متقاضی (در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شرکت) و همچنین معافیت های مالیاتی را که در صورت سرمایه گذاری در منطقه اولویت بندی شده یا جذب یک شرکت مبارزه می کنند، تعیین می کند.

مهاجرت از طریق ثبت شرکت را می توان پر استفاده ترین نوع مهاجرت ودر عین حال سخت ترین و پیچیده ترین نوع آن هم دانست. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، به شما عزیزان پیشنهاد می کند قبل از اقدام در پروسه های سرمایه گذاری با هزینه های بالا حتی الامکان از راه های مهاجرت کم هزینه به این کشور مانند مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل و یا مهاجرت به فرانسه از طریق کار اقدام نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص ثبت شرکت در فرانسه

متقاضیان ثبت شرکت در فرانسه سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • شرایط ثبت شرکت در فرانسه چیست؟ داشتن طرح تجاری، سرمایه 30000€ (یورو)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، داشتن سوابق کاری.
  • شرایط سرمایه گذاری در فرانسه برای موسسان استارت آپ چیست؟ پروژه تجاری، تائید پروژه توسط مراجع دولتی، ارائه تمکن مالی برای دستمزد.
  • چرا ثبت شرکت در فرانسه مورد استقبال قرار گرفته است؟ زیرساخت کلان در سطح جهانی، موقعیت استراتژیک، مرکز مالی پیشتاز در اروپا، اقتصاد سرآمد در اروپا.
  • رویه مالیات در فرانسه به چه صورت است؟ مطابق برنامه ریزی تا سال 2025 میزان مالیات از 33% به 25% سقوط خواهد کرد.
  • در چه مواردی ثبت شرکت در فرانسه موفق آمیز خواهد بود؟ در صورتی که فرد سرمایه گذار به زبان فرانسوی مسلط و کمک به بازار اقتصادی در فرانسه کند.
  • شرایط اخذ اقامت فرانسه از طریق ثبت شرکت چیست؟ برای این امر موسسان شرکت 3 گزینه شامل کارت مجوز اقامت کارآفرین/ خود اشتغال فرانسه، مجوز اقامت پاسپورت تلنت چند ساله با ذکر عنوان موسس شرکت و نیز مجوز اقامت پاسپورت تلنت چندساله با ذکر پروژه نوآورانه پیش رو دارند. و آنها بسته به شرایط خودشان می توانند برای اخذ یکی از این مجوزهای اقامتی اقدام کنند.
  • مقدار تمکن لازم برای اخذ انواع مجوز اقامتی موسسان شرکت در فرانسه چقدر است؟ معادل حداقل درآمد ملی ثابت (SMIC) یعنی حدود EUR 20511.40 (یورو)
  • حداثر اعتبار اقامت موسسان شرکت در فرانسه چقدر است؟ تا 4 سال
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ثبت شرکت در فرانسه

  1. فرزاد المانيا گفت:

    سلام
    من شركتي در المان دارم و علاقمتدم تا شعبه اين شركت را در فرانسه داير كنم
    چگونه بمن كمك ميكنيد لطفا

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *