ویترین

ثبت شرکت هولدینگ

ثبت شرکت هولدینگ

این روزها ثبت شرکت هولدینگ طرفداران زیادی پیدا کرده و سوالات تخصصی زیادی نیز در این باره مطرح می شود که به شرایط و قوانین آن می پردازیم. در ابتداء لازم است بدانید که شرکت هولدینگ یا شرکت مادر همان شرکت از نوع سهامی است که سهام یک شرکت دیگر را در اختیار خود دارد. این نوع شرکت در 4 نوع مختلف وجود داشته و قبل از شروع به کار عملیات ثبت آن اخذ مجوز تاسیس از مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار امری الزامی است. عزیران متقاضی تاسیس شرکت هولدینگ نیز از طریق مراجعه به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند به صورت عملی در جریان آخرین شرایط و مقررات ثبت این نوع شرکت قرار گیرند.

شرکت هولدینگ چیست؟

شاید شما هم اسم شرکت هولدینگ به کرات به گوشتان خورده و درپی آشنایی با تعریف و مشخصات این نوع شرکت باشید. شرکت هولدینگ یا Holding Company یک تعریف عمومی و بین المللی دارد و آن عبارت است از اینکه شرکت هولدینگ شرکتی است که مالک سهام غالب شرکت های دیگر است. پس شرکت هولدینگ تولید کننده کالا و یا عرضه کننده خدمات نیست. هدف این شرکت صرفا تملک سهام خود یا سهام دیگر شرکت ها برای تشکیل یک گروه از شرکت هاست. معمولا نیز این نوع شرکت از نوع شرکت سهامی است و سهام خود شرکت در مقایسه با شرکت دیگر یا شرکت زیر مجموعه خود بیش از 50% می باشد. غالبا نیز این نوع شرکت با عناوین مختلف به صورت زیر خطاب می شود:

  • شرکت اصلی
  • شرکت مادر
  • شرکت سرشاخه
  • شرکت کنترل کننده
  • شرکت صاحب سهام
  • شرکت مالک
  • شرکت دارنده

انواع ثبت شرکت هولدینگ

انواع شرکت هولدینگ

پس شرکت های هولدینگ در واقع مالک و دارنده سهام دیگر شرکت ها هستند و به نوعی خود آنها شرکت مادر و دیگر شرکت ها به عنوان شرکت های زیر مجموعه محسوب می شوند. این نوع شرکت ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که در لیست زیر بدان اشاره می شود:

  • هولدینگ های بزرگ که خود از یک شرکتی بزرگ تشکیل شده اند.
  • هولدینگ های محصولی که شرکت های زیرمجموعه آن فقط یک محصول خاص را تولید می کنند.
  • هولدینگ های زنجیره تامین که شرکت های زیرمجموعه آنها برای دست یابی به یک هدف مشترک به فعالیت می پردازند.
  • هولدینگ های مختلط یا ترکیبی که شرکت های زیر مجموعه آنها برای انجام فعالیت های مختلف تلاش می کنند.

به هر حال شرکت هولدینگ از هر نوعی که باشد نیازمند ثبت رسمی است. به همین منظور نیز اخذ مجوز تاسیس از سازمان بورس و اوراق بهادار، ثبت شرکت از طریق مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و نیز اخذ مجوز برای شروع فعالیت از سازمان مربوطه امری ضروری است که در ادامه به بحث و بررسی بیشتر در اینباره می پردازیم.

مراحل ثبت شرکت هولدینگ

همانند عملیات ثبت دیگر شرکت های تجاری نیز عملیات ثبت شرکت هولدینگ نیز تابع طی یکسری شرایط و مراحل خاصی است. کلا این مراحل به منظور ثبت شرکت هولدینگ را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

مراحل ثبت شرکت هولدینگ

بر این اساس، گام نخست مربوط به ارائه درخواست صدور مجوز تاسیس شرکت هولدینگ (شرکت مادر) به انضمام فرم مشخصات داوطلب پست مدیر عاملی به سازمان بورس و اروراق بهادار می باشد. سازمان مذکور نیز پس از بررسی تمامی شرایط و مدارک مربوطه و در صورت احراز صلاحیت موافقت اصولی خود با ثبت شرکت هولدینگ را اعلام می کند. پس از این مرحله است که متقاضیان مدارک لازمه را آماده و به انضمام معرفی نامه ای از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اداره ثبت شرکت ها مراجعه می کنند. پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، متقاضیان مدارک ضروری را مجددا به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می کنند تا در صورت احراز صلاحیتشان، مجوز فعالیت شرکت هولدینگ خود را هم اخذ نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت هولدینگ

همان طوری که در مطالب فوق هم بیان شد شرکت هولدینگ تحت 3 مرحله شامل تکمیل و ارائه فرم درخواست تبدیل به شرکت هولدینگ، انجام عملیات ثبت از طریق مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و نیز اخذ مجوز فعالیت بعنوان شرکت مادر تشکیل می شود. اما برای انجام صحیح و دقیق عملیات ثبت ارائه یکسری مدارک به شرح ذیل الزامی است:

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت هولدینگ
آگهی تاسیس شرکت هولدینگمنتشر شده در روزنامه رسمی
نامه نمایندگیصادره از شرکت هولدینگ (شرکت مادر) بمنظور ثبت شرکت
گواهی عدم سوءسابقه کیفریویژه نماینده شرکت هولدینگ و سایر اعضاء هیات مدیره و نیز بازرسین شرکت
کپی مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملیمختص تمام اعضای هیات مدیره هولدینگ
اصل مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملیمختص تمام اعضای هیات مدیره هولدینگ

نکته مهم آخر اینکه شرط قید نام هولدینگ قبل از نام اصلی شرکت این است که متقاضیان پیش از شروع عملیات ثبت شرکت خود مجوز این کار را نیز از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کنند.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت هولدینگ

این سوالی است که اکثر متقاضیان آن را با کارشناسان ما مطرح می کنند. قبل از هر چیزی و در ابتداء بایستی بدانید که شرکت هولدینگ یک نوع شرکت سهامی است که سهام شرکت دیگری را تحت تملک دارد. اما نباید فراموش کرد که امکان ثبت شرکتهای هولدینگدر قالب شرکت مسئولیت محدود یا شرکت سهامی عام نیز وجود دارد. نکته بعدی در این خصوص اینکه به استناد مصوبه سال 1386 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت هولدینگ از نوع سهامی عام و خاص از این قرار است:

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت هولدینگ

ثبت هر شرکت یا ثبت موسسه از جمله شرکت هولدینگ شرایط و مقررات خاصی دارد که برای آشنایی با این مقررات حقوقی نیز مشاوره با کارشناسان امر موضوعی ضروری است. در این مورد نیز موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با برخورداری از بهترین و زبده ترین کارشناسان و وکلای حرفه ای در امر ثبت شرکت آماده ارائه خدمات مشاوره تخصصی به هموطنان محترم می باشد.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *