ویزای کاری

حقوق بازنشستگی آذربایجان

حقوق بازنشستگی آذربایجان

حقوق بازنشستگی آذربایجان نسبت به بسیاری دیگر از کشورها پایین تر است و مردم این کشور چه زمان اشتغال چه پس از بازنشستگی قدرت خرید کمی دارند. آذربایجان کشوری کم جمعیت و در حال توسعه در آسیا است که با کشورهایی از جمله ایران و ارمنستان هم مرز است. این کشور مقصدی ارزان قیمت برای علاقه مندان به مهاجرت به شمار می رود اما از آن جایی که در مقایسه با کشورهای ارزان قیمت دیگر از جمله ترکیه، آذربایجان مزایای کم تری دارد، طبیعتا طرفداران آن نیز کم تر هستند.

البته از برخی جهات آذربایجان نسبت به ترکیه برتری دارد؛ به عنوان مثال در حالی که در سال 2022 نرخ بیکاری در آذربایجان تنها 4.8% است در ترکیه حدود 12.6% می باشد. برتری دیگر آذربایجان به ترکیه در خصوص تورم است؛ به عبارت دقیق تر در حالی که نرخ تورم در ترکیه حدود 13% است در آذربایجان تنها 3.3% می باشد. در این مقاله البته تمرکز بر کشور آذربایجان است و تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعاتی را در خصوص حقوق بازنشستگی آذربایجان ارائه نموده و به سوالات ذیل پاسخ داده اند:

  • در میزان حقوق افراد شاغل و بازنشسته در جمهوری آذربایجان چه مواردی تاثیرگذار است؟
  • بازنشستگان بخش دولتی در آذربایجان حقوق بیشتری اخذ می نمایند یا بخش خصوصی؟
  • شرایط بازنشستگی در آذربایجان چیست؟
  • بهترین مشاغل در این کشور چیست؟

عوامل موثر در میزان حقوق بازنشستگان در آذربایجان

آذربایجان جزو کشورهای کم درآمد به حساب می آید؛ منتهی در همین کشور هم افرادی هستند که قدرت خرید بالایی دارند. در واقع میزان دقیق درآمد افراد را در آذربایجان عوامل مختفلی از جمله سطح تحصیلات، سال های سابقه کار، جنسیت، حوزه کاری، نوع تخصص، شهر محل اقامت، سختی کار و غیره تعیین می کند. از آن جایی که حقوق بازنشستگی ادامه حقوق زمانی است که افراد در آذربایجان اشتغال به کار داشته اند، سطح درآمد آنان در این دوره ادامه پیدا می کند و از عوامل گفته شده متاثر خواهد بود. یکی از موارد گفته شده در خصوص سطح درآمد بازنشستگان در آذربایجان در سال 2020 جنسیت آن ها می باشد که برای بررسی دقیق تر در جدولی که در ادامه ترسیم شده بیان گردیده است:

جنسیتمتوسط درآمد بازنشستگان در آذربایجان در سال 2022 (منات آذربایجان)
زنانAZN2760
مردانAZN3070

البته ارقام مذکور در واقع متوسط درآمد دریافتی از سوی بانوان و آقایان در آذربایجان است؛ یعنی برخی افراد حقوق کم تر یا بیشتری هم دریافت می کنند. در جدول ذیل سطح درآمد در کشور جمهوری آذربایجان بیان شده است:

سطح درآمد ماهانه در جمهوری آذربایجان طی سال 2022 (منات آذربایجان)توضیحات
AZN750کم ترین میزان درآمد ماهانه در جمهوری آذربایجان
AZN2950متوسط درآمد ماهانه در جمهوری آذربایجان
AZN17100بیشترین میزان در آمد ماهانه در جمهوری آذربایجان

برای بهتر مشخص شدن جدول بالا در نمودار ذیل مشخص شده که در حال حاضر چه کسری از افراد در آذربایجان در پایین ترین طبقه درآمدی قرار گرفته اند:

کم درآمدترین قشر در جمهوری آذربایجان

بالاترین حقوق بازنشستگی آذربایجان

اگرچه حدود 25% مردم درآذربایجان همان طور که در نمودار بالا نشان داده شد حقوق ماهانه ای کم تر از AZN1690 (منات آذربایجان) دریافت می کنند، برخی مشاغل بسیار پردرآمد هستند و نتیجتا در زمان بازنشستگی نیز حقوق بیشتری می گیرند. در جدولی که در ادامه ترسیم شده پردرآمدترین مشاغل در آذربایجان در سال 2022 معرفی شده اند:

ردیفپردرآمدترین مشاغل آذربایجانسطح درآمد ماهانه (منات آذربایجان)
1پزشکان متخصص و جراح هااز AZN5380 تا AZN17100
2قضاتاز AZN4520 تا AZN14400
3مدیران بانک هااز AZN3440 تا AZN11000
4ارتودنتسیت هااز AZN2900 تا AZN9240
5اساتید دانشگاهاز AZN2580 تا AZN8220

حقوق بازنشستگی آذربایجان در بخش خصوصی و دولتی

یکی از موارد تاثیرگذار بر میزان درآمد و مزایایی که هر فردی دریافت می کند حوزه کاری وی، یعنی بخش خصوصی یا دولتی، است و جمهوری آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در آذربایجان افرادی که در بخش دولتی کار می کند در سال جاری ماهانه به طور میانگین 10% بیشتر از کسانی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند حقوق دریافت می کنند. البته این بدان معنا نیست که تمامی افراد در بخش دولتی در آذربایجان حقوق بالاتری دارند بلکه ممکن است برخی مشاغل بخش خصوصی حقوق به مراتب بیشتری هم داشته باشند. اما در مقایسه کلی افراد در 2 بخش خصوصی و دولتی در آذربایجان این نتایج به دست آمده است که کارمندان بخش دولتی حقوق و مزایای دریافتی بیشتری دارند.

لازم به ذکر است که خارجی ها پیش از اخذ تابعیت آذربایجان غالبا اجازه کار در بخش دولتی را ندارند. پاسپورت آذربایجان نیز پس از 5 سال اقامت قانونی در این کشور قابل اخذ است به شرطی که فرد از ملیت پیشین خود ترک تابعیت کند. دلیل این ضرورت این است که قوانین آذربایجان همانند برخی دیگر از کشورهای دنیا از جمله اتریش، تابعیت دوگانه یا اصطلاحا دو تابعیتی بودن را نمی پذیرد. کسانی که تبعه آذربایجان باشند امکان استخدام در مشاغل دولتی را دارند و در جدولی که در ادامه ترسیم شده است میانگین درآمد دریافتی 2 گروه مذکور مقایسه شده است:

حوزه کاریمیانگین درآمد ماهانه در جمهوری آذربایجان در سال 2022 (منات آذربایجان)
بخش خصوصیAZN2790
بخش دولتیAZN3060

حقوق بازنشستگی آذربایجان در بخش خصوصی و دولتی

مقایسه حقوق بازنشستگی آذربایجان و آلمان

افرادی که قصد مهاجرت به آذربایجان را از طرق تحصیل یا کار دارند و می خواهند با آشنایی بیشتر با شرایط و قوانین این کشور تصمیم بهتری بگیرند خوب است توجه داشته باشند که راه های اخذ اقامت نسبتا کم هزینه در اروپا هم وجود دارد. مثلا کشور آلمان با نرخ بیکاری تنها 3.2% نیاز شدیدی به نیروی کار متخصص دارد از همین رو حتی برای غیر اروپایی ها نیز در صورتی که شرایط لازم، از جمله حداقل مدرک کارشناسی و 3 سال سابقه کار مرتبط، را داشته باشند ویزای جستجوی کار صادر می کند. برای این روش افراد هزینه های کم تری در مقایسه با مهاجرت تحصیلی به اروپا می پردازند و فقط باید هزینه زندگی خود برای 6 ماه در آلمان را کنار گذاشته باشند.

در حالی که اخذ اقامت کشور توسعه یافته و صنعتی آلمان به مراتب امتیازات بیشتری برای افراد رقم خواهد زد. از آن جمله می توان به اخذ یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیا پس از چند سال و سطح بالای درآمد اشاره نمود؛ مثلا در حالی که متوسط درآمد در آذربایجان حدودا 340$ (دلار آمریکا) است، کار در آلمان به طور متوسط حقوق ماهانه ای حدود 2800$ (دلار آمریکا) به همراه دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص حقوق بازنشستگی آذربایجان در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *