ویزای کاری

حقوق بازنشستگی آرژانتین

حقوق بازنشستگی آرژانتین

با افزایش علاقه مندان مهاجرت کاری به آرژانتین، حقوق بازنشستگی آرژانتین نکته مهمی بوده که بسیاری از افراد در مهاجرت خود نادیده می گیرند و صرفا به مواردی مانند حقوق ماهیانه، نرخ مالیات، ویزای کار، شرایط کار و هزینه های زندگی می پردازند. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را در این راستا به نگارش درآورده است تا راهنمایی بیشتری برای متقاضیان مهاجرت کاری به آرژانتین در سال 2022 ارائه دهند.

  • شرایط کار در آرژانتین چیست؟
  • چه کسانی در این کشور می توانند از حق بازنشستگی استفاده کنند؟
  • آیا بازنشستگان در این کشور شرایط مناسبی دارند؟
  • محدودیت های زندگی بازنشستگان در آرژانتین چیست؟
  • هزینه های زندگی در این کشور چگونه است؟
  • بیمه بازنشستگان در آرژانتین چگونه است؟

مهاجرت کاری به آرژانتین

افراد خارجی برای کار در آرژانتین نیاز به ویزا دارند. گزینه های متعددی در دسترس است که همه آن ها به مقدار قابل توجهی کاغذبازی و $200 تا $300 (دلار آمریکا) هزینه نیاز دارد.

  • ویزای کار (working visa) متقاضیان را ملزم می کند یک قرارداد کاری معتبر با یک شرکت آرژانتینی داشته باشند.
  • ویزا برای کارکنان مهاجر (visa for expatriate staff) برای خارجیانی اعمال می شود که با یک شرکت چندملیتی به آرژانتین منتقل می شوند.
  • ویزای دانشجویی (student visa) اجازه تبادل فرهنگی از جمله کار داوطلبانه را می دهد. اگرچه برای کار داوطلبانه به طور رسمی ویزا لازم است اما این مقررات در عمل به ندرت اجرا می شوند.

همچنین، شهروندان جوان استرالیا، نیوزیلند و دانمارک، در میان سایر کشورها، مجاز به درخواست ویزای کار و تعطیلات (working holiday visa) هستند. این ویزا به آن ها اجازه می دهد تا 12 ماه در آرژانتین کار و سفر کنند.

افراد جویای کار در آرژانتین می توانند از طریق وب سایت های کاریابی یا موسسات کاریابی به دنبال کار در این کشور باشند. از مدارک مورد نیاز ویزای کار آرژانتین می توان به گذرنامه معتبر، سه قطعه عکس گذرنامه ای، گواهی رفتار خوب و سند ازدواج یا سند طلاق (در صورت وجود) اشاره نمود. در حال حاضر، در آگوست 2022، نرخ بیکاری ملی در آرژانتین 8.4% است.

شرایط احراز حقوق بازنشستگی آرژانتین

بازنشستگی به معنای ادامه ندادن شغل به دلیل بالا بودن سن یا گاهی از کارافتادگی و بیماری می باشد. شخص پس از بازنشسته شدن مادامی که در قید حیات باشد از حقوق بازنشستگی استفاده می کند و پس از مرگ وی بازماندگانش واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی او می شوند. سیستم بازنشستگی در کشورهای مختلف متفاوت است و از این رو زندگی سالمندان در هر کشور متفاوت از کشورهای دیگر است. سیستم بازنشستگی در آرژانتین دو مولفه اصلی دارد: مولفه پایه و مولفه بیمه اجتماعی مازاد. برای افراد 70 ساله و مسن تر، مولفه بیمه اجتماعی مرتبط با سن مازاد و همچنین مولفه کمک اجتماعی نیز وجود دارد.

در آرژانتین، شرایط احراز حقوق بازنشستگی عبارت است از:

  • حقوق بازنشستگی پایه: برای مردان 65 سال و برای زنان با حداقل 30 سال سابقه کار 60 سال است.
  • درآمد بازنشستگی مازاد (بیمه اجتماعی): سن 65 سال (مردان) یا سن 60 سال (زنان) با حداقل 30 سال سابقه کار.
  • حقوق بازنشستگی سالمندی پیشرفته (بیمه اجتماعی): 70 سال یا بیشتر با حداقل 10 سال سابقه کار، با کمک هزینه های پرداخت شده در هنگام اشتغال یا خود اشتغالی، از جمله حداقل 5 سال از 8 سال گذشته قبل از ترک کار. یک فرد خود-اشتغال باید حداقل 5 سال بیمه بوده باشد.
  • حقوق بازنشستگی سالمندی غیر-مشارکتی (کمک اجتماعی): افراد نیازمند 70 ساله یا مسن تر و ساکن آرژانتین.

میزان حقوق بازنشستگی در آرژانتین

مزایای بازنشستگی عبارت از حقوق بازنشستگی و سایر مستمری هایی می باشد که انتظار می رود به موجب مقررات طرح مزایای بازنشستگی با توجه به سنوات خدمت گذشته اعضا به آنان پرداخت گردد. محاسبه مزایای بازنشستگی در آرژانتین به صورت زیر است:

شرایطشرح
درآمد بازنشستگی سالمندیحقوق بازنشستگی ماهانه ARS5446.47 (پزوی آرژانتین) است.
درآمد بازنشستگی مازاد (بیمه اجتماعی)حقوق بازنشستگی ماهانه 1.5% متوسط ​​درآمد ماهانه تعدیل شده فرد بیمه شده در 10 سال گذشته (مبالغ تعدیل شده میانگین وزنی برای همه دوره ها برای افراد خود-اشتغال) برای هر سال خدمات مادام العمر است.
درآمد بازنشستگی سالمندی پیشرفتهحقوق بازنشستگی ماهانه 70% حقوق بازنشستگی سالمندی پایه به علاوه حقوق بازنشستگی مازاد می باشد.
حداقل حقوق بازنشستگی ماهانه سالمندی ترکیبیARS11528.44 (پزوی آرژانتین)
حداکثر حقوق بازنشستگی ماهانه سالمندی (مجموع حقوق بازنشستگی های پایه و بیمه اجتماعی)ARS84459.47 (پزوی آرژانتین)
حقوق بازنشستگی سالمندی غیر-مشارکتی (کمک اجتماعی)ARS9222.75 (پزوی آرژانتین)

میزان حقوق بازنشستگی در آرژانتین

وضعیت بازنشستگان و حقوق بازنشستگی در آرژانتین

افزایش کسری بودجه و ناپایداری نظام بازنشستگی نتیجه ای بود که در پی اصلاحات شتابزده نظام بازنشستگی در آرژانتین ایجاد گردید. این کشور در پی مواجهه با بحران مالی اقدام به اصلاحات بازنشستگی شتابزده نمود و این اصلاحات پایداری و کفایت حقوق های بازنشستگی را به چالش کشید. برآوردهای کارشناسان در زمان اصلاحات حاکی از آن است که نظام بازنشستگی جدید این کشور کمبود بودجه ای بین 1.7% و 4.1% از تولید ناخالص ملی را در سال 2030 تجربه می کند و تا سال 2050 به بیش از 5% از تولید ناخالص ملی می رسد.

براساس گزارش منتشر شده در 17 آوریل 2021، 70% بازنشستگان آرژانتینی نمی توانند از پس نیازهای پایه خود برآیند. بازنشستگان آرژانتینی فقط حداقل $ 249 (دلار آمریکا) دریافت می کنند، با این وجود سبد بازار فقط یک سوم نیاز آن ها را تامین می کند. بازنشستگان آرژانتینی حداقل دستمزد بازنشستگی را دریافت می کنند که حدود ARS 10400 (پزوی آرژانتین) معادل 249$ (دلار آمریکا) می باشد، با این وجود سبد خرید برای افراد سالمند تا مارس 2022 به ARS30524 (پزوی آرژانتین) معادل $733 (دلار آمریکا) رسیده است. این بدین معناست که آن ها فقط می توانند یک سوم نیازهای خود را پوشش دهند. در سال 2021 جمعی از بازنشستگان این کشور در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در مقابل مجلس آرژانتین دست به اعتراض زدند. بازنشستگان معتقد بودند در صورت تصویب طرح مجلس آرژانتین حقوق بازنشستگی خانواده های فقیر این کشور کاهش می یابد.

کیفیت و هزینه زندگی در آرژانتین

شاخص کیفیت زندگی در آرژانتین در سپتامبر 2022 معادل 113.05 است که نشان دهنده شاخص کیفیت زندگی “بالا” می باشد. جدول زیر این مطلب را به وضوح نشان می دهد:

شاخصآرژانتین
شاخص قدرت خرید42.23بسیار پایین
شاخص ایمنی و امنیت37.27پایین
شاخص مراقبت های بهداشتی69.09بالا
شاخص آب و هوا98.28بسیار بالا
شاخص هزینه زندگی30.04بسیار پایین
نسبت قیمت ملک به درآمد24.46بسیار بالا
شاخص زمان تردد در ترافیک42.80متوسط
شاخص آلودگی51.09متوسط
شاخص کیفیت زندگی113.05بالا

جدول زیر قیمت برخی اقلام مصرفی در این کشور در سپتامبر 2022 را نشان می دهد:

آیتمآرژانتین (دلار آمریکا)
شیرمعمولی (1 لیتر)0.81$
قرص نان (500 گرم)1.01$
برنج سفید (1 کیلوگرم)0.84$
تخم مرغ (12 عدد)1.48$
فیله مرغ (1 کیلوگرم)3.36$
گوشت گاو (1 کیلوگرم)4.87$
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)1.06$
سیب زمینی (1 کیلوگرم)0.52$

آرژانتین کشور ارزانی می باشد به طوری که حتی هزینه زندگی و اجاره در آن از ایران هم کمتر است.

آرژانتین مقصدی جذاب برای بازنشسته ها

اگر شخصی علاقه مند به بازنشستگی در خارج از کشور باشد، آرژانتین مقصدی جذاب برای مهاجرت است که می تواند در نظر بگیرد. در سال 2001، اقتصاد آرژانتین دچار بحرانی شد که قدرت پزوی این کشور را بسیار پایین آورد. این امر باعث شد آرژانتین حتی مقصد مقرون به صرفه ای برای بازنشستگی شهروندان آمریکایی باشد. پیش از بحران، پزو برابر ارزش دلار آمریکا بود. در حال حاضر، ارزش 1 دلار حدود 37 پزو می باشد.

مسکن در آرژانتین براساس استانداردهای ایالات متحده کاملا مقرون به صرفه است. حتی اگر شخصی میخواهد در یک شهر بزرگ مانند بوینس آیرس زندگی کند، به طور کلی می تواند انتظار اجاره ماهانه بین 500$ تا 1000$ (دلار) را داشته باشد و اگر در جایی خارج از شهر زندگی کند، انتظار پرداخت مبلغ به طور قابل توجه کمتری را می تواند داشته باشد. در آرژانتین مالیات بر مستمری وجود ندارد. با این وجود، در صورت اشتغال به کار یا داشتن درآمد دیگری از منبع دیگری در آرژانتین، فرد باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کند. مالیات بر درآمد استاندارد دارای طیفی از 0% تا 35% می باشد.

برای افرادی که پس از بازنشستگی قصد مهاجرت به آرژانتین را دارند، گزینه های ویزای خاص برای بازنشستگان وجود دارد. فرد باید ثابت کند که بازنشسته است و باید سه رسید حقوق بازنشستگی مانند مزایای تأمین اجتماعی داشته باشد. از نظر سیستم مراقبت های بهداشتی، آرژانتین توسعه یافته می باشد و خدمات باکیفیتی را عرضه میکند. علاقه مندان مهاجرت به آرژانتین از طریق کار می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر علاوه بر مطالعه مقالات مرتبط در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت (از جمله مقاله اقامت آرژانتین از طریق کار) با این موسسه تماس گرفته و از مشاوره ها و راهنمایی های ارزنده وکلا و کارشناسان آن نیز بهره مند شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *