ویزای کاری

حقوق بازنشستگی اوکراین

حقوق بازنشستگی اوکراین

حقوق بازنشستگی اوکراین با توجه به نوع شغل افراد متفاوت است اما در مجموع سطح نسبتا خوبی دارد. البته اوکراین جزو کشورهای ثروتمند نیست اما شهروندان آن تقریبا شرایط اقتصادی و اجتماعی معمولی دارند و هزینه های زندگی آن ها نیز پایین است. اوکراین کشوری در اروپای شرقی است که با روسیه، بلاروس، لهستان، اسلووکی، مجارستان، رومانی و مولدووا همسایه و هم مرز می باشد. اوکراین همچنین با حدود 42 میلیون نفر جمعیت مساحت زیادی هم دارد و پس از روسیه دومین کشور وسیع در قاره اروپا محسوب می شود. البته اوکراین اگرچه در مقایسه با کشورهای از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و غیره شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتری دارد، در سال 2022 در کنار کشور مولدووا فقیرترین کشور در قاره اروپا است.

اوکراین کشوری در حال توسعه است و نرخ فقر و فساد اقتصادی بالایی دارد منتهی موقعیت های شغلی زیادی خصوصا برای مهندسین دارد. مثلا مهندسین کشاورزی در اوکراین شرایط شغلی خیلی خوبی دارند چرا که به دلیل داشتن مراتع و زمین های کشاورزی بسیار حاصل خیز اوکراین یکی از بزرگترین صادرکننده های گندم در دنیا شده است. اوکراین همچنین پس از روسیه و فرانسه، سومین ارتش بزرگ در اروپا را دارد و عضو شورای اروپا هم می باشد. اوکراین ولی در حال حاضر در اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا و حوزه شنگن عضویت ندارد. در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به حقوق بازنشستگی اوکراین در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط مهاجرت به اوکراین از طریق کار چیست؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به اوکراین چیست؟
  • آیا می توان برای ورود به اوکراین به عنوان یک بازنشسته، اقدامات مهاجرتی انجام داد؟
  • مهم ترین اقداماتی که بازنشستگان برای شروع کار در اوکراین باید انجام دهند چیست؟

بررسی حقوق بازنشستگی اوکراین

با توجه به شغلی که فرد قبل از بازنشستگی داشته است، حقوق وی نیز در این ایام متفاوت خواهد بود که اگرچه در مقایسه با قاره اروپا تقریبا پایین است، از کشورهای بسیاری از جمله برزیل، آذربایجان، ازبکستان، ارمنستان، گرجستان، کلمبیا و غیره بیشتر می باشد. در جدول ذیل حداقل و حداکثر حقوق دریافتی توسط بازنشستگان در اوکراین طی سال 2022 بیان شده است:

سطح حقوق ماهانه بازنشستگان در اوکراین (هریونیای اوکراین)توضیحات
5180₴کم ترین میزان حقوق ماهانه
23000₴میانگین حقوق ماهانه
102000₴بیشترین میزان حقوق ماهانه

منتهی متاسفانه تضاد طبقاتی در اوکراین وجود دارد و کسانی که ماهانه 102000₴ (هریونیای اوکراین) حقوق بگیرند قشر محدودی هستند. در نمودار ذیل مشخص شده است که کم درآمد ترین افراد در اوکراین چه درصدی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و چه میزان حقوق می گیرند:

قشر کم درآمد در اوکراین

لازم به ذکر است که زنان بازنشسته در اوکراین به طور متوسط 8% پایین تر از مردان بازنشسته حقوق می گیرند یعنی در حالی که میانگین حقوق ماهانه زنان 21900₴ (هریونیای اوکراین) است، مردان ماهی 23700₴ (هریونیای اوکراین) حقوق دریافت می کنند. در اوکراین همچنین سطح درآمد ماهانه بازنشستگان شرکت های خصوصی پایین تر از بخش دولتی است. بازنشستگان بخش دولتی در اوکراین به طور متوسط ماهانه 23700₴ (هریونیای اوکراین) حقوق می گیرند ولی این رقم در بخش خصوصی ماهی 22000₴ (هریونیای اوکراین) است که 7% کم تر از بخش دولتی می باشد.

حقوق بازنشستگی اوکراین در نتیجه تورم

از آن جایی که با توجه به نرخ تورم قیمت اقلام وخدمات مختلف در اوکراین به مرور زمان افزایش پیدا می کند، طبق قوانین این کشور هر 18 ماه 1 بار 8% به حقوق بازنشستگان افزوده می گردد. البته اگرچه این افزایش درآمد برای جراحان، پزشکان متخصص و قضات که جزو پردرآمدترین اقشار در اوکراین هستند، احتمالا اهمیت زیادی نداشته باشد، برای قشر کم درآمد این کشور نقش اساسی دارد. نرخ تورم در اوکراین به شرح ذیل است:

سالنرخ تورم در کشور اوکراین
2017%14.4
2018%10.9
2019%7.8
2020%4.5
2021%7.1
2022نامشخص

لازم به ذکر است حقوق بازنشستگی در شهرهای مهم و بزرگ اوکراین بالاتر از شهرهای کوچک این کشور می باشد. شهرهای مهم اوکراین که سطح درآمد بالاتر و فرصت های شغلی بیشتری هم دارند غالبا مقصد علاقه مندان به مهاجرت به اوکراین قرار می گیرند. این شهرها و میانگین حقوق ماهانه بازنشستگان آن ها در جدول ذیل بیان گردیده است:

شهرهای مهم اوکراینمیانگین حقوق ماهانه بازنشستگان در سال 2022 (هریونیای اوکراین)
Kyiv25000₴
Lviv23800₴

مقایسه حقوق بازنشستگی اوکراین و چند کشور دیگر

مقایسه حقوق بازنشستگی اوکراین و چند کشور دیگر

بهترین راه بررسی درآمد حاصل از کار در اوکراین، مقایسه میانگین دریافتی مردم این کشور با کشورهای توسعه یافته ای مثل اتریش، ایتالیا و آلمان است. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است، متوسط درآمد بازنشستگان در اوکراین و چند کشور دیگر در سال 2022 بررسی شده است:

نام کشورهامتوسط درآمد ماهانه بازنشستگان (دلار آمریکا)
سوئیس$6165
آلمان$2800
کانادا$2420
اتریش$2400
آفریقای جنوبی$1175
روسیه$440
اوکراین$345
پاراگوئه$340
آذربایجان$340
نیجریه$190

بازنشستگی در اوکراین

کسانی که از طریق کار یا تحصیل در اوکراین قصد مهاجرت به این کشور را دارند تمایل دارند بدانند نهایتا در چه سنی بازنشسته خواهند شد. مطابق قوانینی که از 1 ژانویه سال 2018 اجرایی شده است هر فردی که تابعیت اوکراین را داشته باشد و به سن 60 سالگی برسد در صورتی که 25 سال یا بیشتر مالیات و بیمه پرداخت کرده باشد می تواند درخواست بازنشستگی دهد و حقوق دریافت کند. در حال حاضر بیشترین مزایای بازنشستگان در کشورهای زیر وجود دارد:

  1. هلند
  2. دانمارک
  3. استرالیا
  4. فنلاند
  5. سوئد
  6. نروژ
  7. سنگاپور
  8. نیوزیلند
  9. کانادا
  10. شیلی
  11. ایرلند
  12. سوئیس
  13. آلمان
  14. انگلستان
  15. هنگ کنگ

رنکینگ بالا بر اساس شاخص کلی در خصوص زندگی بازنشستگان در کشورهای مختلف است و فقط سطح درآمد را مد نظر قرار نداده چرا که بیشترین درآمد در دنیا به سوئیسی ها تعلق دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به حقوق بازنشستگی اوکراین در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد. اگرچه مهاجرت به اوکراین در مقایسه با کشورهایی از جمله ارمنستان یا آذربایجان بهتر است، در مقایسه با کشورهایی از جمله ترکیه، هلند، فرانسه، آلمان، اتریش، روسیه، مجارستان، ایتالیا، کانادا، آفریقای جنوبی و غیره، اوکراین انتخاب خوبی به حساب نمی آید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *