ویزای کاری

حقوق بازنشستگی ایسلند

حقوق بازنشستگی ایسلند

حقوق بازنشستگی ایسلند از جمله مواردی است که پیش از اقدام جهت مهاجرت به ایسلند از طریق کار باید مدنظر قرار داد و شرایط آن را جویا شد. کسانی که قصد کار و زندگی در این کشور را دارند، باید بدانند که در ایسلند افراد از سن 65 سالگی می توانند تقاضای بازنشستگی سالمندی و پرداخت های مربوط به آن را از TR (اداره بیمه اجتماعی) داشته باشند. در این کشور، پرداخت های بازنشستگی به چند دسته تقسیم می شود و همچنین برخی کمک های بلاعوض و مزایایی نیز وجود دارد که می توان درخواست کرد. تیم ترجمه موسسه حقوق سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را برای ایرانیان متقاضی مهاجرت کاری به ایسلند در سال 2022 تهیه نموده و در آن به موارد مهم در زمینه حقوق بازنشستگی ایسلند پرداخته است.

  • تاریخ بازنشستگی در ایسلند چه زمانی است؟
  • محدودیت های کار در ایسلند چیست؟
  • بهترین راه برای کار در ایسلند چیست؟
  • متوسط درآمد در ایسلند برای بازنشستگان چقدر است؟

سیستم بازنشستگی ایسلند

سیستم بازنشستگی ایسلند از 3 رکن تشکیل شده است. که عبارتند از:

  • بیمه اجتماعی
  • صندوق های بازنشستگی
  • پس انداز بازنشستگی تکمیلی

هر کسی که در ایسلند کار می کند موظف است به صندوق بازنشستگی کمک کند. صندوق های بازنشستگی مبتنی بر مشارکت های انباشته کارگران/ کارمندان است. اعضای صندوق بازنشستگی همچنین می توانند برای مستمری ازکارافتادگی، مستمری همسران و مستمری فرزندان اقدام کنند. حق پرداخت از صندوق های بازنشستگی بر اساس سهم پرداخت شده هنگام کار فردی در ایسلند است. به طور کلی، صندوق های بازنشستگی پرداخت مستمری را از سن 67 سالگی آغاز می کنند، اما برخی از صندوق ها از سن 65 سالگی نیز شروع به پرداخت می کنند. پرداخت های بازنشستگی معمولاً همراه با افرادی که به کشورهای دیگر شمال اروپا منتقل می شوند منتقل می شود.

پس انداز بازنشستگی تکمیلی، پس انداز داوطلبانه افراد است که مزایایی را برای آنها فراهم می کند. استحقاق این پس انداز طبق قوانین قانون ارث، به ارث می رسد. پس انداز بازنشستگی تکمیلی مالکیت خصوصی فرد است و علاوه بر پس انداز حقوق بازنشستگی اجباری است. اگر کسی تصمیم بگیرد پس انداز بازنشستگی تکمیلی داشته باشد، ممکن است بین 2 تا 4% از حقوق خود را پرداخت کند و کارفرمای وی نیز یک سهم منطبق را پرداخت نماید. اگر فرد تصادف کند یا بیماری جدی داشته باشد که توانایی کار او را کاهش دهد می تواند به پس انداز بازنشستگی تکمیلی خود دست یابد. پرداخت از پس انداز بازنشستگی تکمیلی می تواند از 60 سالگی یا بعد از آن شروع شود و در اقساط مساوی تا 67 سالگی یا بیشتر پرداخت می شود. با مرگ یک مستمری بگیر، پس انداز بازنشستگی تکمیلی طبق قوانین قانون ارث، به ارث می رسد.

انواع دیگری از حقوق بازنشستگی ایسلند

انواع دیگری از حقوق بازنشستگی در سیستم بیمه های اجتماعی در ایسلند گنجانده شده است که عبارتند از:

  • مستمری سالمندی
  • مستمری از کارافتادگی
  • بازنشستگی توانبخشی

انواع دیگری از حقوق بازنشستگی ایسلند

حقوق بازنشستگی سالمندان در ایسلند

افراد معمولاً از سن 67 سالگی مستمری می گیرند، اما اکنون سیستم بیمه اجتماعی انعطاف پذیری بیشتری را امکان پذیر می کند. تحت شرایطی فرد می تواند از 65 سالگی برای بازنشستگی سالمندی اقدام کند، اما این به معنای کاهش دائمی پرداخت حقوق بازنشستگی است. تحت شرایط خاص فرد می تواند بازنشستگی را به 80 سالگی موکول کند؛ در این صورت پرداخت ها پس از 67 سالگی طبق برنامه حسابرسی افزایش می یابد.

مستمری از کار افتادگی در ایسلند

افراد بین 18 تا 67 سال می توانند برای ارزیابی معلولیت، یعنی ارزیابی توانایی خود به دنبال بیماری یا به دلیل نقص، به اداره بیمه اجتماعی (Tryggingastofnun) مراجعه کنند. استحقاق افراد براساس اقامت آنها در ایسلند از 16 تا 67 سال است. فرد باید حداقل 3 سال قبل از درخواست در ایسلند زندگی کرده باشد. همین امر برای اقامت در یک کشور شمالی دیگر طبق توافق نامه کشورهای بیمه شمال اروپا در مورد بیمه اجتماعی اعمال می شود. فرد باید پس از 16 سالگی حداقل 1 سال در ایسلند اقامت داشته باشد. پرداخت کامل بر اساس 40 سال اقامت در ایسلند است.

فرد باید گواهی پزشکی و پرسشنامه خود ارزیابی در مورد وضعیت سلامت خود داشته باشد. همچنین، وی باید برآوردی از درآمد را ارائه دهد که بر اساس آن پرداخت ها محاسبه می شود. همچنین باید تأیید شود که فرد درخواست پرداخت از صندوق بازنشستگی را داده است. ارزیابی معلولیت معمولاً برای مدت محدودی اعمال می شود. پرداخت های اساسی بازنشستگی از کارافتادگی عبارتند از مستمری از کارافتادگی، مکمل معلولیت مربوط به سن و درآمد تضمین شده. پرداخت ها به درآمد مرتبط هستند و اگر درآمد از آستانه خاصی عبور کند، لغو می شوند.

بازنشستگی توانبخشی در ایسلند

مستمری توانبخشی برای افرادی در نظر گرفته شده است که به دلیل بیماری یا جراحت قادر به کار نیستند و با هدف بازگشت به بازار کار تحت توانبخشی هستند. گزینه های مختلف توان بخشی توسط ارگان های مختلف ارائه می شود. شرط اصلی اعطای مستمری توانبخشی این است که فرد باید به طور فعال در یک برنامه توانبخشی تحت نظارت یک متخصص با هدف بازیابی توانایی کار شرکت کند. استحقاق این نوع مستمری شرایط دیگری نیز دارد. برای مثال، شخص مربوطه باید در محدوده سنی 18 تا 67 سال باشد؛ از مزایای بیکاری برخوردار نباشد؛ مطابق با یک برنامه توانبخشی تعیین شده تحت توانبخشی قرار گیرد و غیره.

سوالات متداول درباره حقوق بازنشستگی ایسلند

برخی از مهم ترین سوالاتی که در این خصوص پیش می آید عبارتند از:

  • آیا مهاجران از حقوق بازنشستگی سالمندی در ایسلند برخوردار هستند؟ افرادی که 65 سال سن داشته و حداقل سه سال از 16 تا 67 سالگی در ایسلند زندگی کرده اند از برخی حقوق مستمری سالمندی برخوردار هستند. استحقاق کامل به اقامت حداقل 40 ساله در سنین 16 تا 67 سال نیاز دارد. اگر اقامت فرد در ایسلند کمتر از 40 سال باشد، حقوق وی متناسب با مدت اقامت محاسبه می شود.
  • آیا فرد می تواند در زمان دریافت مستمری سالمندی کار کند؟ اگر فردی مستمری سالمندی کامل را از اداره بیمه اجتماعی دریافت کند، درآمد اشتغال بیش از یک مقدار مشخص در هر ماه/سال بر پرداخت حقوق بازنشستگی تأثیر می گذارد. اگر شخصی شرایط دریافت مستمری نیمی از اداره بیمه اجتماعی را داشته باشد، هیچ گونه درآمدی تأثیری در پرداخت مستمری نخواهد داشت.
  • مکمل حقوق بازنشستگی سالمندی ایسلند چیست؟ علاوه بر حقوق بازنشستگی در سنین سالمندی، ممکن است فرد از مزایای بازنشستگی برخوردار شود، از جمله کمک هزینه وسیله نقلیه برای افرادی که دارای نقص حرکتی می باشند. پرداخت های تکمیلی نیز برای هزینه های ویژه انجام می شود که عبارتند از هزینه های درمانی، پرستاری در منزل، هزینه های برق به دلیل استفاده از دستگاه اکسیژن، سمعک و غیره. با این حال، تقریباً همه این پرداخت ها تحت شرایط خاصی است.
  • نحوه درخواست مستمری سالمندی چگونه است؟ اگر فرد در ایسلند زندگی می کند برای دریافت مستمری سالمندی ایسلند باید به اداره بیمه اجتماعی (Tryggingastofnun) مراجعه کند.

توصیه می گردد متقاضیان محترم مهاجرت به ایسلند جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های مهاجرت به ایسلند و شرایط مهاجرت به ایسلند با وکلا و مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از راهنمایی های آنان استفاده نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *