ویزای کاری

حقوق بازنشستگی در رومانی

حقوق بازنشستگی در رومانی

همچون سایر کشورهای اروپایی، حقوق بازنشستگی در رومانی نیز تابع موارد مختلفی بوده و ضوابط خاصی را برای متقاضیان مهاجرت به این کشور دارد. با توجه به افزایش شمار متقاضیان مهاجرت و زندگی در این سرزمین زیبای اروپایی، می توان اظهار داشت اقتصاد نو ظهور رومانی در اروپا یکی از با ثبات ترین بخش های این کشور بوده و موجب گشته تا افراد علاوه بر مهاجرت از طریق تحصیل، به اخذ ویزای کاری رومانی و دریافت اقامت دائم این کشور از طریق اشتغال مبادرت ورزند.

از بارزتررین ویژگی های مثبت رومانی پیرامون این موضوع، می توان به نرخ بیکاری حداقلی آن در سال های اخیر اشاره کرد؛ به گونه ای که این نرخ طی یک دهه اخیر هرگز فراتر از 3.5% نبوده است. با توجه به موارد مذکور، ما کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این نوشته قصد داریم همراه شما به بررسی شرایط بازنشستگی در رومانی و میزان حقوق آن بپردازیم.

  • متوسط درآمد بازنشستگان در رومانی، چه درصدی از درآمد کلی آن ها در زمان اشتغال را شامل می شود؟
  • حقوق بازنشستگان در رومانی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی چه جایگاهی را داراست؟
  • آیا رومانی از شرایط مطلوبی برای زندگی در دوران بازنشستگی برخوردار می باشد؟
  • قوانین و شرایط کار در این کشور به چه صورتی است؟
  • شهروندان رومانی در چه سنی مجاز به اعلام بازنشستگی خود خواهند بود؟
  • متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد، تحت کدام شرایط مجاز به این کار هستند؟

درباره کار و بازنشستگی در رومانی

کشور رومانی یکی از سرزمین های کم هزینه اروپا برای زندگی بوده و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد؛ رومانی در سال 2005 به اتحادیه اروپا وارد شد و اگرچه تنوع شغلی و احتمال موفقیت در زمینه های کاری گوناگون آن به خوبی کشورهایی چون اتریش نمی باشد، نرخ پایین بیکاری موجب گشته تا فعالان در حوزه های منسوجات، فرآورده های فلزی، ماشین آلات، تولیدات کشاورزی و مواد شیمیایی از حقوق و مزایای بسیاری برخوردار باشند. بازنشستگی در رومانی نیز پیرو اصول خاصی بوده و اگرچه با توجه به هزینه پایین زندگی در شهرهای اصلی این کشور، متوسط درآمد افراد ارقام چشمگیر و قابل توجهی را به دست نمی دهد، همچنان بازنشستگان این کشور دغدغه چندانی بابت جبران هزینه های جاری و مخارج خود نخواهند داشت. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری رومانی طی چند سال اخیر پرداخته ایم:

تغییرات نرخ بیکاری رومانی

افراد باید در ابتدا تقاضای خود را به موسسه یا کمپانی مورد نظر در رومانی ارائه کنند؛ در ادامه پس از اثبات توانایی و مهارت و اخذ پذیرش از کارفرمای مربوطه، با ارائه مدارکی چون بیمه سلامت بهداشت، گواهی اثبات تمکن مالی و سوابق کار در گذشته می توانند برای کار در شهرهای مختلف رومانی به این کشور مهاجرت کنند. شایان ذکر است که اغلب این پروسه حدودا 2 ماه زمان خواهد برد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فرآیند روادید کاری رومانی حدودا 130€ (یورو) هزینه در پی خواهد داشت. رومانی در حال حاضر طبق بررسی های صورت گرفته بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی خود را در قرن حاضر تجربه می کند. پیرامون شرایط کار در این کشور باید اظهار داشت که افراد ملزم به 41 ساعت کار در هفته بوده و امکان کار اضافه همراه با افزایش حقوق به صورت ماهیانه برای شهروندان رومانی فراهم می باشد.

پیرامون حقوق بازنشستگی در رومانی

پیرامون حقوق بازنشستگی در رومانی

طبق بررسی های صورت گرفته متوسط درآمد افراد در رومانی 3160€ (یورو) می باشد؛ این درحالی است که متوسط حقوق بازنشستگان این کشور پایین تر از 50% این رقم اعلام شده است. متوسط هزینه زندگی در شهرهای اصلی رومانی برای افراد 850€ (یورو) در نظر گرفته شده و پر واضح است که بازنشستگان قادر خواهند بود با هزینه های کمتری زندگی با کیفیت گذشته خود همراه با استانداردهای معقول را تجربه نمایند. از سایر فاکتورهای تاثیرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد در رومانی، شهر یا منطقه کاری آن ها می باشد؛ بدان معنا که شهروندان با اشتغال در موسسات و شرکت های واقع در شهرهای بخارست، کنستانتا، کلوج ناپوکا و سیبیو از حقوق و مزایای بیشتری در مقایسه با مناطقی چون اورادیا طی دوران بازنشستگی خود برخوردار خواهند بود. در ادامه قصد داریم به مقایسه میزان درآمد افراد در دو شهر مذکور رومانی بپردازیم:

نام شهرمتوسط درآمد ماهیانه بر حسب لئو
بخارست16600 lei
کلوج ناپوکا14700 lei

سن بازنشستگی مردان رومانی 65 سال تعیین شده است و این درحالی است که زنان شاغل این کشور در 61 سالگی قادر به اعلام بازنشستگی خواهند بود. همچنین راجع به بازنشستگی پیش از موعد در رومانی باید اظهار داشت که افراد تنها زمانی قادر به اتخاذ چنین تصمیمی می باشند که حداقل 15 سال از زمان شروع به فعالیت آن ها سپری شده و در این محدوده نیز به بیمه اجتماعی مربوطه مالیات پرداخت کرده باشند. طبق گزارشات صورت گرفته در سال 2018 میزان حقوق بازنشستگی افراد در رومانی 1100lei (لئو) اعلام گشت که این رقم با افزایش 12% در سال 2022 به 1247lei (لئو) ترقی پیدا کرد. باید خاطر نشان کرد بازنشستگان رومانی علاوه بر این حقوق، از تسهیلات رفاهی متعددی نیز چون امکان دریافت انواع وام های بانکی مربوطه برخوردار خواهند بود.

جزئیاتی درباره حقوق بازنشستگی در رومانی

همانطور که ذکر شد حقوق بازنشستگی رومانی در مقایسه با شماری از کشورهای اروپایی در سطح پایین تری قرار دارد؛ به عنوان نمونه متوسط حقوق افراد بازنشسته در رومانی در مقایسه با اتریش تنها 26% از رقم دریافتی بازنشستگان آن کشور را شامل می گردد اما باید توجه داشت که هزینه های زندگی در رومانی نیز بسیار پایین تر می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته پیرامون کیفیت زندگی در کشورهای مختلف جهان، رومانی جایگاه 54 را به دست آورده و علاقه مندان قادر خواهند بود زندگی مطلوبی را در دوران بازنشستگی خود در این کشور پشت سر گذارند. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود از طریق ارتباط با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات تکمیلی را به دست آورید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *