ویزای کاری

حقوق بازنشستگی در لیتوانی

حقوق بازنشستگی در لیتوانی

اخذ اطلاعات پیرامون میزان حقوق بازنشستگی در لیتوانی از مراحل مقدماتی کسب آمادگی جهت مهاجرت به این کشور برای متقاضیان محسوب می شود. سرزمین زیبای لیتوانی از جمله مقاصد نسبتا ارزان اروپایی به شمار رفته و شرایط مطلوب کار در این کشور موجب شده تا متقاضیان سفر به کشورهای شرقی اروپا به دنبال جستجوی کوتاه ترین مسیرهای دستیابی به اقامت این سرزمین باشند. لیتوانی در مقایسه با کشورهای مشابه خود نظیر استونی و لتونی دارای حقوق کمتری برای بازنشستگان بوده و علت این امر را نیز می توان در تخصیص درصد کمتری از تولید ناخالص داخلی این کشور به بازنشستگان و حقوق آن ها دانست. در ادامه این مقاله علاوه بر بررسی سایر جزئیاتی که موجب ایجاد این تفاوت شده اند، به تحلیل اعداد و ارقام مرتبط با حقوق و مزایای بازنشستگان ساکن شهرهای گوناگون لیتوانی طبق بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خواهیم پرداخت.

  • در مقایسه با کشورهای بلاروس و استونی حقوق بازنشستگی در لیتوانی تا چه اندازه متفاوت می باشد؟
  • میانگین درآمد شهروندان حاضر در کشور لیتوانی چقدر برآورد شده است؟
  • چه عواملی دارای تاثیر عمده بر رقم دستمزد بازنشستگان لیتوانی خواهند بود؟
  • بهترین شهرهای لیتوانی جهت کار و سکونت در دوران بازنشستگی کدامند؟
  • آیا امکان اخذ اقامت لیتوانی برای مهاجرین خارجی از طریق دستیابی به ویزای بازنشستگی این کشور موجود است؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در لیتوانی

لیتوانی یکی از کشورهای کوچک و کم جمعیت حاضر در نواحی شرقی اروپاست؛ روند نزولی رشد جمعیت این کشور موجب شده تا دولت لیتوانی به دنبال راه چاره ای جهت جلوگیری از کاهش چشمگیر تراکم جمعیت آن باشد؛ افزایش نرخ مهاجرپذیری یکی از متداول ترین راهکارهایی است که می توان به آن اشاره کرد و جمعیت 58000 نفری مهاجرین بین الملی حاضر در خاک این کشور نیز خود گویای این امر می باشد. کار در لیتوانی از شیوه های مطلوب اخذ اقامت این کشور بوده و شایان ذکر است که مشاغل مرتبط با علوم انسانی از درآمد بسیار مطلوبی در آن برخوردار هستند. نرخ تورم لیتوانی طی سال 2019 همواره پایین تر از 3% بوده و میزان مالیات وضع شده بر درآمد کارکنان این کشور نیز 20% تعیین شده است. از مشکلات زندگی در لیتوانی می توان به نرخ بالای ابتلای به بیماری در بین شهروندان اشاره کرد.

با توجه به اینکه شهریه اخذ شده از سوی دانشگاه های معتبر لیتوانی از 1400€ الی 2500€ (یورو) متغیر می باشد، یافتن فرصت های مناسب شغلی در این کشور شیوه معقول تری جهت اخذ اقامت به حساب می آید. متوسط حقوق شهروندان لیتوانی 1730$ (دلار آمریکا) در ماه بوده که معادل با 22520$ (دلار) در سال می باشد. طبق تحقیقات انجام گرفته در سال 2018 میزان دستمزد کارمندان لیتوانی به فراخور ساعت کاری آنان پایین تر از سایر کشورهای حاضر در همان حوزه چون استونی می باشد. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که در مقایسه با حداقل حقوق بازنشستگان در روسیه که 220$ (دلار آمریکا) تعیین شده است، پایه حقوق بازنشستگان حاضر در لیتوانی بیشتر می باشد. عدم مشاهده کاهش در نرخ بیکاری لیتوانی طی سال های اخیر از نشانه های فقدان پویایی در اقتصاد این سرزمین می باشد:

تغییرات نرخ بیکاری لیتوانی

درباره حقوق بازنشستگی در لیتوانی

طبق قوانین حقوقی کشور لیتوانی، سن بازنشستگی مردان این سرزمین 64 سال و سن بازنشستگی زنان شاغل آن نیز 63 سال تعیین شده است. در سال 2007 حداقل حقوق بازنشستگان کشور لیتوانی تنها 266 LTU (لیتاس لیتوانی) تعیین شد. این رقم در سال های 2013 و 2018 با افزایش قابل توجهی مواجه شده و در انتهای سال 2018 پایه حقوق بازنشستگان لیتوانی 153€ (یورو) اعلام شد. طبق محاسبات می توان اظهار داشت حقوق بازنشستگان لیتوانی در سال 2018 تنها 24% از میزان درآمد آن ها در زمان فعالیت را شامل می شده و این نسبت همچنان برقرار است. حداقل مدت زمان اشتغال جهت اعلام بازنشستگی در کشور لیتوانی 15 سال اعلام شده و افرادی که پیش از رسیدن به سن تعیین شده به اعلام رسمی بازنشستگیی خود مبادرت ورزند حداکثر از 90% مزایا و حقوق درنظر گرفته شده برای این قشر بهره مند خواهند شد.

از عوامل اثرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی در لیتوانی می توان به شهر محل اقامت و فعالیت اشخاص اشاره کرد؛ شهرهای Kaunas، Klaipeda و Siauliai جزء پردرآمدترین شهرهای لیتوانی در شاخه های مختلف شغلی بوده و درآمد برخی از افراد حاضر در این نقاط تا 9 برابر میانگین حقوق ذکر شده شهروندان لیتوانی نیز می رسد. سالانه 5% به دستمزد افراد اضافه شده و ذکر این نکته حائز اهمیت است که حقوق مردان لیتوانی 6% بالاتر از زنان با موقعیت شغلی مشابه بوده که این تفاوت در حقوق بازنشستگی آنان نیز ملموس خواهد بود.

درباره حقوق بازنشستگی لیتوانی

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی در لیتوانی

مجموع حقوق بازنشستگان حاضر در لیتوانی 6.7% از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شود که پیش بینی شده است این رقم تا سال 2050 به 9% افزایش یابد. کشور لیتوانی ویزایی تحت عنوان بازنشستگی ارائه نکرده و افراد مسن که خواهان اقامت در این کشور می باشند قادر خواهند بود از طرقی چون سرمایه گذاری به ارزش 19000$ (دلار آمریکا) به این مهم دست یابند. لیتوانی در جایگاه 59 برترین کشورهای جهان از لحاظ کیفیت زندگی قرار داشته و نمی توان از نقش جایگاه بسیار مطلوب این کشور در زمینه برخورداری از ظرفیت های بیش شمار جهت سرمایه گذاری مهاجرین را در دستیابی به این رتبه چشم پوشی کرد. بازنشستگی در لیتوانی با توجه به موارد مذکور جزء مواردی قلمداد نمی گردد که افراد زیادی را وسوسه کند با این وجود کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخگوی سوالات بیشتر شما خواهند بود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *