ویزای کاری

حقوق بازنشستگی سوئد

حقوق بازنشستگی سوئد

حقوق بازنشستگی سوئد مانند بسیاری از کشورهای اروپایی به گونه ای تنظیم شده که فرد دریافت کنند بدون دغدغه میتواند امورات زندگی خود را رفع کند. در بین راه های گوناگون مهاجرت به کشوری ثانویه، افراد زیادی اخذ ویزای بازنشستگی را بر می گزینند که برخلاف شماری از کشورهای اروپایی چون اسپانیا، سوئد چنین شرایطی را برای متقاضیان فراهم نیاورده و علاقه مندان به زندگی در دوران بازنشستگی در کشور مدرن و توسعه یافته سوئد ملزم به اخذ اقامت این کشور پیش از اعلام رسمی بازنشستگی خود می باشند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با گردآوری و تنظیم این مقاله قصد دارند علاوه بر ارائه راهکارهایی جهت اخذ اقامت سوئد در دوره بازنشستگی، پیرامون متوسط درآمد این قشر از جامعه سوئد و همچنین حقوق و مزایای درنظر گرفته شده برای آنان از سوی دولت این کشور بپردازند.

  • حقوق بازنشستگی سوئد چه کسری از متوسط درآمد افراد در زمان اشتغال آن ها می باشد؟
  • با توجه به اینکه میانگین درآمد شاغلین در سوئد تقریبا برابر با متوسط درآمد کشورهای حاضر در اتحادیه اروپا می باشد، آیا حقوق بازنشستگی شهروندان آن نیز از چنین اصلی پیروی می کند؟
  • سن بازنشستگی افراد در سوئد طبق قوانین این کشور چقدر است؟
  • بازنشستگی پیش از موعد در سوئد تحت چه شرایطی امکانپذیر بوده و چه تبعاتی را در پی خواهد داشت؟
  • جایگاه مطلوب سوئد در فهرست برترین کشورهای جهان برای زندگی چه ارتباطی با زندگی در دوران بازنشستگی افراد دارد؟
  • بهترین مسیر برای ورود به سوئد به عنوان بازنشسته چیست؟
  • محدودیت های مهاجرت بازنشستگان چیست؟

درباره شرایط کار و بازنشستگی سوئد

سوئد در شمال قاره اروپا واقع شده و قوانین کار و نظام بازنشستگی در این کشور دارای شباهت زیادی با همسایگان خود یعنی سرزمین های فنلاند و دانمارک می باشد؛ با توجه به پیشرفت های تحسین برانگیز سوئد در حوزه های آموزش و توسعه زیرساخت های اقتصادی می توان اظهار داشت به رغم دشوار بودن اخذ ویزای کاری این کشور، اشتغال در سوئد همچنان در کنار تحصیل در دانشگاه های معتبر آن در زمره محبوب ترین شیوه های اخذ اقامت این سرزمین پیشرفته به حساب می آید. طبق اعلام اداره مهاجرت سوئد (Migrationsverket) هزینه دریافت ویزای کاری این کشور 2000SEK (کرون سوئد) می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2022 کمترین میزان حقوق ماهیانه کار در سوئد 16000SEK و بیشترین میزان آن نیز 518000SEK (کرون سوئد) برآورد شده. این درحالی است که متوسط حقوق شاغلین در سوئد 112700SEK (کرون سوئد) برآورد گشته است.

در میان عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد بازنشستگی افراد در سوئد منطقه جغرافیایی و محل اشتغال آن ها در این کشور می باشد. از بهترین شهرهای سوئد برای کار می توان Gothenburg، Linkoping و Lund را نام برد؛ شایان ذکر است که میزان رونق بازار اقتصادی در شهرهای مذکور بیشتر بوده و به فراخور همین موضوع هزینه زندگی در آن ها نیز فراتر از سایر نواحی سوئد می باشد. از سایر عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق افراد در دوره بازنشستگی ماهیت شغلی آن ها می باشد؛ بدان معنا که مشاغل دولتی در سوئد دارای درآمدی 5% بیشتر از حوزه های خصوصی بوده و این تفاوت در میزان حقوق بازنشستگی آن ها نیز مشهود می باشد. به رغم اینکه تاثیر منفی همه گیری ویروس کرونا بر میزان نرخ بیکاری در سوئد هویدا است، همچنان اقتصاد این کشور از ثبات مطلوبی برخوردر می باشد.

نرخ بیکاری سوئد

پیرامون حقوق بازنشستگی سوئد

کشور سوئد نیز همچون سایر کشورهای اروپا دارای ضوابط مشخصی در زمینه ارائه حقوق بارنشستگی به شهروندان می باشد؛ طبق قوانین حقوقی این کشور سن معین برای بازنشستگی افراد 65 سال اعلام شده و اگرچه اشخاص در 61 سالگی نیز قادر به اعلام بازنشستگی می باشند، مزایا و حقوق معمول را در این صورت دریافت نخواهند کرد. قوانین نظام بازنشستگی سوئد مربوط به سال 1998 میلادی بوده و بیمه بازنشستگی سوئد (Försäkringskassan) علاوه بر بازنشستگی در حالت معمول (Ålderpension) ضوابطی برای بازنشستگی پیش از موعد (Förtidspension) و حقوق بازنشستگی برای افراد از کارافتاده را نیز در نظر گرفته است. متوسط حقوق بازنشستگی شهروندان سوئدی در سال های گذشته 7890SEK (کرون سوئد) بوده که در ژانویه سال 2022 به 13000SEK (کرون سوئد) افزایش یافته است. همچنین به علت عدم موجودیت ویزای بازنشستگی سوئد، متقاضیان می توانند با رقمی معادل 100000€ (یورو) به سرمایه گذاری و اخذ اقامت سوئد بپردازند.

پیرامون حقوق بازنشستگی سوئد

متوسط حقوق بازنشستگان سوئدی کمتر از 20% درآمد آن ها در زمان اشتغال را شامل شده و این درحالی است که علاوه بر حقوق بازنشستگی همگانی که ذکر نمودیم، شهروندان این کشور می توانند از پس انداز بازنشستگی تحت عنوان premium pension نیز بهره مند گردند. بدین صورت که شاغلین همه ساله 16% از درآمد خود را به عنوان حق معمول بیمه پرداخت کرده و بیمه اجتماعی موظف می گردد پس از پایان اشتغال افراد، به تأمین مالی آن ها مبادرت ورزد. مضاف بر این شهروندان سوئدی هر سال 2.5% از حقوق خود را نیز به صندوق پس انداز بازنشستگی پرداخت می نمایند که به صورت سهام یا اوراق بهادار طی سالیان متمادی ذخیره می گردد. بنابراین سالانه 18.5% از حقوق شاغلین در سوئد صرف مقوله های مذکور می گردد. همچنین نظام بازنشستگی سوئد حقوق سالمندان (Äldreförsörjningsstöd) و بازنشستگان خدمتی (Tjänstepension) را نیز در نظر گرفته است.

جزئیاتی درباره حقوق بازنشستگی سوئد

با توجه به اینکه متوسط هزینه های زندگی در شهرهای اصلی سوئد چون استکهلم 1200€ (یورو) درنظر گرفته شده است، می توان اظهار داشت بازنشستگان در این کشور دغدغه مالی چندانی نداشته و قادر خواهند بود و در رفاه و آسایش به سر برند. همچنین طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2022 کشور سوئد در جایگاه هشتم برترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی قرار گرفته است و این امر به خودی خود نشانگر سطح بالای رفاه اجتماعی زندگی در این سرزمین می باشد. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود جهت دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران توانای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *