ویزای کاری

حقوق بازنشستگی سوئیس

حقوق بازنشستگی سوئیس

سوئیس یکی بهترین کشورهای دنیا از نظر میزان رفاه شهروندان بوده و شرایط جذاب کار در سوئیس موجب گشته تا اطلاع از حقوق بازنشستگی سوئیس به یکی از موضوعات مورد علاقه متقاضیان مهاجرت در سال های اخیر بدل گردد. زندگی در کشورهای مدرن و توسعه یافته اروپایی اگرچه با هزینه های زیادی در مقایسه با سایر نقاط جهان همراه بوده و افراد طبعا ملزم به برخورداری از تمکن مالی مطلوبی جهت اخذ اقامت آن ها می باشند، نقاط مثبت بی شماری را به زندگی اشخاص افزوده و می تواند رفاه اجتماعی مطلوبی را رقم بزند. در ادامه این مقاله که توسط کارشناسان تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته کلام درآمده است قصد داریم با بیان جزئیاتی پیرامون شرایط کار در سوئیس، به حقوق شاغلین در این کشور و مقایسه آن با درآمد بازنشستگان این کشور بپردازیم.

  • پردرآمدترین مشاغل سوئیس که در دوره بازنشستگی با بیشترین حقوق ماهیانه همراه خواهند بود نیز کدامند؟
  • محدودیت های مهاجرت به سوئیس چیست؟
  • بهترین راه برای رسیدن به سوئیس چیست؟
  • متوسط درآمد افراد در کشور سوئیس چقدر است؟
  • سن بازنشستگی شهروندان سوئیسی طبق قانون اساسی این کشور چند سال تعیین شده؟
  • در مقایسه با کشورهای همسایه سوئیس چون آلمان، درآمد بازنشستگان در چه سطحی قرار دارد؟
  • سایر حقوق و مزایای درنظر گرفته شده برای بازنشستگان در سوئیس به چه شرحی است؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در سوئیس

سوئیس کشوری زیبا با پتانسیل های اقتصادی بالا در زمینه های گوناگون است که برخلاف تصور بسیاری از افراد عضو اتحادیه اروپا نمی باشد. در حقیقت سوئیس پیرو بسیاری از قوانین این اتحادیه بدون الحاق به آن می باشد. طبق آمار رسمی منتشره در سال 2022، کشور سوئیس پس از دانمارک در جایگاه دوم کشورهای با بالاترین دستمزد کار قرار گرفت. بازنشستگان در سوئیس از حقوق و مزایای بسیار مطلوبی برخوردار بوده و این امر موجب اعلام رضایتمندی درصد قابل توجهی از این گروه از افراد از زندگی در سوئیس شده است. دانمارک و سوئیس در سایر زمینه ها نیز دارای رقابت تنگاتنگی می باشند؛ کیفیت زندگی افراد در دانمارک و سوئیس دارای امتیاز مشابهی بوده و این دو سرزمین را در صدر برترین کشورهای جهان از این نظر قرار داده است. نرخ بیکاری سوئیس در سال های اخیر دارای ثبات مطلوبی بوده که در ادامه به آن پرداخته ایم:

نرخ بیکاری سوئیس

متوسط حقوق شاغلین در سوئیس 15230€ (یورو) اعلام شده است؛ تعادل کار و زندگی در سوئیس بسیار ایده آل بوده و فارغ از اقتصاد پر رونق، نظام آموزشی کشور سوئیس نیز در زمره بهترین نظام های اروپا قرار داشته و افراد زیادی نیز خواهان اخذ اقامت در شهرهای اصلی سوئیس از این طریق می باشند. سوئیس متشکل از 26 استان یا کانتون بوده و تنوع مشاغل و تعدد افراد متخصص در نقاط مختلف این کشور، سوئیس را به هفتمین اقتصاد برتر اروپا تبدیل کرده است. متوسط درآمد شهروندان سوئیسی بیشتر از کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، لیختن اشتاین و آلمان بوده و این امر در افتراق میان حقوق بازنشستگان این کشورها نیز هویداست. علاوه بر میزان تحصیلات و تخصص از سایر موارد تاثیرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد در سوئیس می توان به سابقه فعالیت آن ها اشاره کرد که اشخاص با حداقل 5 سال سابقه افزایش درآمد 36% خواهند داشت.

درباره حقوق بازنشستگی سوئیس

هر ساله حقوق افراد شاغل در سوئیس با افزایش 2% الی 3% موتجه بوده و می توان انتظار داشت چنین روندی در حقوق بازنشستگان این کشور نیز مشاهده گردد؛ از سایر عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد اشخاص در دوران بازنشستگی خود می توان به موقعیت جغرافیایی آن ها اشاره کرد؛ بدان معنا که کار در شهرهای ژنو، برن و زوریخ با بیشترین میزان درآمد برای افراد همراه بوده و البته شایان ذکر است که متوسط هزینه ماهیانه زندگی 1800€ (یورو) در آن ها نیز از سایر نقاط سوئیس بیشتر می باشد. بیشترین حقوق دریافتی در این زمینه مربوط به حوزه های جراحی، متخصص تغذیه، پرتوگرافی، مدیریت مالی و مدیریت روابط عمومی می باشد. از سال 1948 تاکنون سن بازنشستگی آقایان در سوئیس 65 سال می باشد؛ این درحالی است که خانم ها می توانند در 64 سالگی به اعلام رسمی بازنشستگی خود مبادرت ورزند.

درباره حقوق بازنشستگی سوئیس

طبق آمار رسمی، شهروندان سوئیسی پس از بازنشستگی خود در زمان طبیعی، 60% از آخرین حقوق خود را به عنوان دریافتی ماهیانه اخذ می کنند؛ در بررسی ارقام منتشره اما این درصد اندکی پایین تر است. بدان معنا که افراد سوئیسی با درآمد سالیانه 84600CHF (فرانک سوئیس) با حقوق بازنشستگی 2350CHF (فرانک سوئیس) برای هر ماه روبرو خواهند شد. درصورتیکه این رقم می بایست طبق معادلات حداقل 4000CHF (فرانک سوئیس) باشد. درواقع بازنشستگان سوئیسی نیز کمتر از 50% میزان درآمد خود در دوران فعالیت را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت خواهند کرد؛ با این حال این حقوق در کنار مزایای متعددی چون خدمات رایگان بهداشت و درمان و حق استفاده از تفریحات و امکانات شهری قرار گرفته و شرایط بسیار مطلوبی را برای زندگی بازنشستگان سوئیسی بدون دغدغه مالی رقم خواهد زد.

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی سوئیس

با توجه به قوانین سوئیس، امکان بازنشستگی پیش از موعد در این کشور در 58 سالگی نیز مهیا می باشد اما افراد تحت این شرایط از بخش قابل توجهی از حقوق و مزایا محروم خواهند شد. برخلاف شماری از کشورهای اروپایی، حقوق بازنشستگان سوئیسی مشمول قوانین مالیاتی بوده و بخشی از آن کسر خواهد شد. در مقایسه با سرزمین هایی چون سوئد، اتریش و آلمان باید اظهار داشت حقوق بازنشستگان در سوئیس ارقام بالاتری را در بر می گیرد. شایان ذکر است که برخلاف تعدادی از کشورهای اروپایی چون اسپانیا، سوئیس ویزایی تحت عنوان بازنشستگی را به علاقه مندان اعطا نمی کند.

در پایان با توجه به جایگاه بسیار مطلوب سوئیس در رتبه بندی جهانی بهترین کشورها برای زندگی و قرارگیری در جایگاه دوم این فهرست، می توان انتظار داشت زندگی بازنشستگی در سوئیس با شرایط بسیار ایده آلی همراه باشد. همکاران توانمند ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شما در زمینه اخذ اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع خواهند بود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *