ویزای کاری

حقوق بازنشستگی صربستان

حقوق بازنشستگی صربستان

شرایط مطلوب اشتغال در صربستان و همچنین هزینه های پایین زندگی موجب گشته تا اخذ اطلاعات پیرامون میزان حقوق بازنشستگی صربستان پرمخاطب گردد. صربستان کشوری با آب و هوای قاره ای بوده و متوسط درآمد مطلوب شهروندان آن، معضل فقر را به حداقل میزان خود طی سال های اخیر رسانده است. متوسط دمای صربستان در سال 13 درجه سانتی گراد بوده و جاذبه های تاریخی متعدد موجود در شهرهایی نظیر بلگراد همه ساله گردشگران زیادی را به بازدید از زیبایی های این کشور مجاب می کند. در ادامه این نگارش که به همت اعضای تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، قصد داریم به بررسی شرایط بازنشستگان در صربستان همراه شما عزیزان بپردازیم.

  • در مقایسه با سایر کشورهای مدرن اروپایی، حقوق بازنشستگی در صربستان دارای چه جایگاهی می باشد؟
  • متوسط درآمد شاغلین در صربستان طی سال 2022 چه میزان اعلام شده است؟
  • در مقایسه سطح کیفی زندگی، کشور صربستان چه جایگاهی را به خود اختصاص داده و آیا بازنشستگان این کشور دارای شرایط مناسبی خواهند بود؟
  • سن بازنشستگی مردان و زنان صرب چه عددی اعلام شده است؟
  • فرایند رسیدن به کار در صربستان چیست؟
  • محدودیت های کار در صربستان چیست؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در صربستان

صربستان در جنوب شرقی اروپا و در مجاورت با شبه جزیره بالکان واقع شده است؛ از همسایگان صربستان می توان به کرواسی، مجارستان و بلغارستان اشاره کرد. با توجه به مساحت صربستان و جمعیت بیش از 8 میلیون نفری این کشور می توان انتظار داشت همچنان نیاز این کشور در تعدادی از مشاغل تخصصی مرتفع نشده و بدین ترتیب متقاضیان قادر خواهند بود به دریافت ویزای کاری صربستان مبادرت ورزند. حداقل میزان درآمد کارکنان در صربستان 175 RSD (دینار صربستان) برای هر ساعت کار می باشد که معادل با 22620 RSD (دینار صربستان) در ماه خواهد بود. یکی از فاکتورهای اثرگذار بر میزان درآمد شاغلین و بازنشستگان در کشور صربستان، محل اقامت اشخاص می باشد؛ بدان معنا که متوسط درآمد کارمندان شهر بلگراد 1913€ (یورو) برآورد شده است درحالیکه میانگین حقوق شاغلین صرب کمتر از این مقدار بوده و 1668€ (یورو) اعلام شده است.

به رغم اینکه در مقایسه با سال 2018 متوسط حقوق شاغلین حاضر در صربستان کاهش یافته است، خوشبختانه درآمد ماهیانه بازنشستگان در این کشور دچار افت فاحشی نشده است. نوی ساد و بلگراد جزء گران ترین شهرهای صربستان برای زندگی بوده و همزمان بیشترین میزان درآمد بازنشستگان نیز در این دو شهر مشاهده می گردد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگرچه صربستان در کنار کشورهایی چون لهستان و اوکراین از مزیت هزینه های پایین زندگی برخوردار می باشد، شاخص بالای قیمت مسکن در این کشور موجب شده تا بازنشستگان شرایط دشواری را جهت خرید ملک در شهرهای اصلی آن تجربه نمایند. متقاضیان خارجی کار در صربستان باید توجه داشته باشند که مجوز صادر شده از سوی اداره کار این کشور (NES) تنها برای 12 ماه اعتبار خواهد داشت. از مشکلات اشتغال در صربستان می توان به نرخ بالای بیکاری در این کشور اشاره کرد.

تغییرات نرخ بیکاری صربستان

درباره حقوق بازنشستگی صربستان

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، متوسط درآمد افراد در صربستان در سطح پایین تری قرار دارد؛ به طبق حقوق بازنشستگان این کشور نیز پایین تر از شهروندان حاضر در سرزمین هایی نظیر سوئیس و آلمان می باشد. صربستان از معدود کشورهای اروپایی است که از بازار اقتصادی بسیار پر رونقی برخوردار نبوده و بیشترین حقوق به مشاغل کم شماری در حوزه های مدیریت و شاخه های پزشکی محدود می گردد. افراد برای 5 روز و جمعا به مدت 40 ساعت در طول هفته مشغول به کار می باشند و حداکثر میزان اضافه کاری مجاز نیز 8 ساعت تعیین شده است. موسسات و سایت های فعال در حوزه کاریابی و بازنشستگی در صربستان از قبیل Ogledalo Firme و Nadji Posao اطلاعات مفیدی را در اختیار افراد متقاضی قرار خواهند داد.

سن بازنشستگی مردان و زنان در صربستان برخلاف کشورهای بسیاری چون اسلواکی و اسلوونی یکسان نمی باشد؛ مردان شاغل در این کشور در سن 65 سالگی و زنان در سن 61 سال و 6 ماهگی قادر به اعلام رسمی بازنشستگی خود هستند. پایه حقوق بازنشستگی افراد در صربستان از سال 2018 تاکنون 27% از آخرین میزان حقوق دریافتی آن ها در دوره فعالیت می باشد؛ طبق این اصل متوسط حقوق بازنشستگان حاضر در شهر بلگراد 60750RSD (دینار صربستان) می باشد. شایان ذکر است که امکان بازنشستگی پیش از موعد نیز در صربستان فراهم بوده و افراد با حداقل 15 سال سابقه فعالیت تحت پوشش بیمه اجتماعی قادر به عملی کردن این امر می باشند. البته در این صورت بخشی از مزایا و حقوق اجتماعی تعریف شده برای آنان اعمال نخواهد گشت.

درباره حقوق بازنشستگی صربستان

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی صربستان

طبق قوانین کشور صربستان، بیمه بازنشستگی 14% از حقوق شهروندان این کشور را شامل می گردد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که صربستان برخلاف تعدادی از کشورهای اروپایی ویزایی تحت عنوان ویزای بازنشستگی را به افراد اعطا نکرده و امکان مهاجرت از طریق بازنشستگی به این کشور فراهم نمی باشد. در رتبه بندی جهانی بهترین کشورها از نظر کیفیت زندگی اقشار گوناگون، صربستان رتبه 72 دنیا را به خود اختصاص داده و بهبود اوضاع کار در این کشور نوید بخش شرایط مساعدتر زندگی برای گروه های مختلف شامل سالمندان در سال های پیش رو می باشد. در پایان می توان صربستان را با توجه به نظام مطلوب بازنشستگی مقصدی ایده آل برای علاقه مندان به اقامت در شهرهایی چون بلگراد دانست. شما عزیزان قادر خواهید بود درصورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *