ویزای کاری

حقوق بازنشستگی عمان

حقوق بازنشستگی عمان

طبق عقیده بسیاری از کارشناسان کشور عمان، لقب سوئیس خاورمیانه را یدک می کشد. شرایط مطلوب کار در عمان موجب شده تا جستجو پیرامون میزان حقوق بازنشستگی عمان و مزایا و حقوق این قشر مورد توجه علاقه مندان واقع گردد. شایان ذکر است که برخلاف تعدادی از کشورهای جهان، عمان اجازه اقامتی تحت عنوان ویزای بازنشستگی را صادر نکرده و در ادامه به این موضوع پرداخته و سایر روش های مهاجرت به این سرزمین را بیان خواهیم کرد. گسترش فضای درآمدزایی عمان در حوزه های مختلف اقتصادی در گرو توسعه گردشگری و صنعت ماهیگیری در این کشور بوده و مشاغل مربوط به این حوزه ها دارای درآمد مطلوبی می باشند. در ادامه این نوشتار قصد داریم همراه شما عزیزان به بررسی شرایط زندگی بازنشستگان در عمان و حقوق و مزایای در نظر گرفته شده برای آنان از سوی دولت و موسسات خصوصی این سرزمین بپردازیم.

  • متوسط حقوق شاغلین در کشور عمان چه مقدار است؟
  • با توجه به عدم تخصیص تابعیت از سوی دولت عمان به مهاجرین خارجی با هدف مهاجرت بازنشستگی به این کشور، نقاط مثبت زندگی بازنشستگان در عمان به چه شرحی است؟
  • در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی، حقوق بازنشستگی عمان در چه جایگاهی است؟
  • طبق قوانین حقوقی عمان سن بازنشستگی مردان و زنان این کشور چقدر اعلام شده است؟
  • عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد در عمان به چه شرحی است؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی عمان

عمان کشوری درحال توسعه واقع در سواحل خلیج فارس می باشد؛ با توجه به آب و هوای خاص این کشور کشاورزی در عمان محدود به محصولات خاصی گشته و بخشی از اقتصاد این کشور را تأمین می نماید. وجود منابع نفتی متعدد در عمان و توسعه رونق بازار اقتصادی آن در سال های اخیر موجب شده تا مهاجرین خارجی بسیاری از کشورهای ایران، یمن، مصر و عراق در این سرزمین حضور به هم رسانند. طبق آمار رسمی منتشره در پایان سال 2019 تعداد گردشگران خارجی که سالانه از جاذبه های عمان بازدید کرده یا با هدف اقامت به این کشور سفر می کنند، از مرز 4.2 میلیون نفر تجاوز کرده است. کار در عمان در زمره بهترین شیوه های مهاجرت به این کشور قرار داشته و متوسط درآمد شهروندان این کشور در مقایسه با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار مطلوب می باشد.

تغییرات نرخ بیکاری عمان

همانطور که قابل مشاهده است، عمان با کاهش نرخ بیکاری خود طی سال های اخیر پیشرفت چشمگیری را در حوزه اقتصاد رقم زده است؛ طبق بررسی صورت گرفته در سال 2020 متوسط درآمد کارمندان عمانی 1770OMR (ریال عمان) می باشد که حقوق بسیار مطلوبی انگاشته شده و افراد قادر خواهند بود با توجه به هزینه های زندگی در این کشور به پس انداز بخش قابل توجهی از آن مبادرت ورزند. همچنین شایان ذکر است که حداقل حقوق شهروندان عمانی 450OMR و حداکثر آن نیز 7900OMR (ریال عمان) برآورد می گردد. تسلط بر زبان عربی و داشتن مدرک تحصیلی معتبر دو فاکتور موثر بر میزان درآمد مهاجرین خارجی طی اشتغال و بازنشستگی در کشور عمان خواهد بود. به رغم اینکه اعطای تابعیت به افراد خارجی و کارکنان حاضر در عمان، برخلاف کشورهای بسیاری در جهان صورت نمی پذیرد، همچنان مهاجرت کاری به عمان مخاطبان خاص خود را داراست.

درباره حقوق بارنشستگی عمان

مهندسی عمران، مهندسی معماری، سخت افزار و نرم افزار از جمله مشاغلی است که دارای بازار کار مطلوبی در عمان می باشند. پر واضح است که زمینه شغلی افراد از عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی آنان در آینده خواهد بود. همچون اغلب کشورهای خاورمیانه، مشاغل دولتی در عمان نیز دارای دستمزد بیشتری بوده و علی رغم وجود تبعیض جنسیتی در این کشور، تفاوت چندانی میان حقوق بازنشستگی مردان و زنان ساکن شهرهای عمان ملموس نمی باشد. همچنین اشتغال در کمپانی های معتبری نظیر Suhail Bahwan Group در شهر مسقط تاثیر بسزایی بر درآمد افراد در دوران بازنشستگی خواهد داشت. ساکنین شهرهایی چون مسقط، صلاله و برکا از بیشترین حقوق بازنشستگی در دوران سالمندی خود برخوردار می باشند. در ادامه به بررسی مهمترین موسسات شغلی عمان به فراخور شهرهای آن پرداخته ایم:

نام شهرهای عماناسامی موسسات
سلاله (Salalah)Hyatt
صور (Sur)Replay
صحار (Sohar)National Oilwell Varco

سن بازنشستگی مردان عمان 60 سال و سن بازنشستگی زنان این کشور 55 سال تعیین شده. مضاف بر اینکه حداقل تعداد ماه های برخورداری سابقه کار لازم جهت دریافت حقوق بازنشستگی مردان 180 ماه بوده و در شرایط مشابه زنان این کشور با برخورداری از 120 ماه سابقه کار قادر به دریافت حقوق کامل بازنشستگی خواهند بود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کنار حقوق بازنشستگی افراد کم توان، ناتوان و از کار افتاده، شاغلین در عمان تحت شرایطی خاص قادر به اعلام بازنشستگی پیش از موعد می باشند. آقایان با 240 ماه اشتغال و خانم ها با 180 ماه سابقه اشتغال قادر به اعلام رسمی بازنشستگی پیش از موعد خواهند بود. شایان ذکر است که این گروه از افراد مشمول دریافت حقوق و مزایای تمام و کمال بازنشستگی نخواهند بود و درباره درآمد آنان نیز باید اظهار داشت که درصدی از حقوق کامل را شامل خواهد شد.

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی عمان

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی عمان

حداقل میزان حقوق بازنشستگی افراد در عمان 202OMR (ریال عمان) عنوان شده است؛ این درحالی است که افراد با حداکثر حقوق بازنشستگی در این کشور، 80% از آخرین حقوق تحت پوشش بیمه خود را به عنوان حقوق ماهانه بازنشستگی دریافت خواهند کرد. به عبارتی با توجه به متوسط درآمد شهروندان عمان، حقوق بارنشستگی این قشر در این کشور 1410OMR (ریال عمان) خواهد بود. درمقایسه با سایر کشورهای، می توان به ارزیابی حقوق بازنشستگان در کشورهای سنگاپور و چین پرداخت که در مقایسه با عمان در سطح پایین تری قرار دارند.

در رتبه بندی اعلام شده در سال 2020 که به ارزیابی کشورهای گوناگون جهان از منظر سطح کیفی زندگی می پردازد، کشور عمان جایگاه 71 دنیا را به خود اختصاص داده است که می توان اظهار داشت با توجه به حقوق مطلوب بازنشستگان این کشور، سرزمینی مطلوب برای احقاق این هدف می باشد. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود برای دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران توانای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار فرمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *