ویزای کاری

حقوق بازنشستگی قبرس

حقوق بازنشستگی قبرس

وضعیت ایده آل حقوق بازنشستگی قبرس موجب جلب نظر مساعد بسیاری از مخاطبان مهاجرت به کشوری ثانویه در طول سال های اخیر گشته است؛ کشور قبرس سرزمینی با خصوصیات ویژه جغرافیایی بوده و بسیاری از کارشناسان معتقدند عضویت آن در اتحادیه اروپا تنها به نیمه جنوبی آن مربوط می گردد.

طی ادوار گذشته کشورهای گوناگونی با معضل نارضایتی بازنشستگان از میزان حقوق دریافتی مواجه بوده اند و کشور قبرس نیز در سال های آغازین قرن 21 با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کرد؛ اما بهبود وضعیت اقتصادی و پیشرفت رفاه و استانداردهای زندگی شهروندان در این کشور، موجب گشت تا علاوه بر کاهش نرخ بیکاری که از المان های ترقی اقتصاد محسوب می گردد، بر میزان حقوق بازنشستگی قشر سالخورده این کشور افزوده گردد. در ادامه این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بررسی جزئیاتی پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در این کشور همراه شما خواهند بود.

  • حداقل میزان حقوق دریافتی بازنشستگان در کشور قبرس چه میزان می باشد؟
  • با توجه به تفاوت های موجود میان درآمد شاغلین در حوزه های دولتی و خصوصی این کشور و همچنین اختلاف درآمد مردان و زنان، آیا این تفاوت ها در میزان حقوق بازنشستگی نیز مشهود خواهد بود؟
  • سن بازنشستگی افراد در قبرس چقدر تعیین شده است؟
  • آیا شهر محل اقامت و کار و یا کارفرما و شرکت مربوطه بر میزان حقوق بازنشستگی اشخاص اثرگذار می باشند؟
  • نرخ بیکاری در قبرس چه میزان بوده و در سال های اخیر چه روندی را طی کرده است؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی قبرس

قبرس سرزمینی متشکل از چند جزیره واقع در شرق دریای مدیترانه می باشد؛ از دیرباز ساکنین نواحی شمالی قبرس به زبان ترکی صحبت کرده و عموما مسلمان می باشند. بخش جنوبی قبرس اما متشکل از ساکنین اروپایی و یونانی بوده و ارتباطات گسترده بازرگانی آن و در کنار موقعیت استراتژیک جغرافیایی موجب گشت تا در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآید. رکود اقتصادی قبرس در سال 2016 به حداکثر میزان خود رسیده و این کشور را در آستانه هبوط قرار داد. اما با اصلاحات صورت گرفته قبرس توانست با گسترش صادرات خود در زمینه های کشاورزی، پوشاک و صنایع دستی، وضعیت خود را سامان بخشد. مهاجرت کاری به قبرس با توجه به تعدد مشاغل نیازمند به جذب نیروی کار در این کشور از جمله شیوه های مطلوب اخذ اقامت این کشور می باشد. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری قبرس طی سال های اخیر پرداخته ایم:

تغییرات نرخ بیکاری قبرس

تسلط بر زبان های یونانی و ترکی کمک شایانی به متقاضیان یافتن شغل در قبرس نموده و از مشاغل موردنیاز قبرس می توان به مهندس کامپیوتر، آرایشگر و کارگر ساختمان اشاره کرد. کارمندان طی هفته 40 ساعت مشغول به کار بوده و طبق قوانین قبرس تعداد روزهای مجاز برای دریافت مرخصی 24 می باشد. از مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای کاری قبرس می توان قرارداد اجاره مسکن در یکی از شهرهای آن، گواهی سوء پیشینه و بیمه نامه و تکمیل فرم های مربوطه را نام برد. سن قانونی بازنشستگی در قبرس 65 سال می باشد اما گروه هایی از افراد وابسته به میزان فرسایش شغلی خود قادر به اعلام بازنشستگی در 63 سالگی می باشند. در سال 2020 متوسط درآمد کارکنان قبرس 3430€ (یورو) برآورد شده است که در مقایسه با رقم دریافتی 1770€ (یورویی) در سال 2017 افزایش قابل توجهی داشته است.

درباره حقوق بازنشستگی قبرس

از عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد در قبرس، شهر محل سکونت و اشتغال آن ها می باشد. قبرس سرزمینی درحال توسعه بوده و هزینه های زندگی در آن کمتر از آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی می باشد. با این وجود زندگی در شهرهایی نظیر Limassol با رفاه بیشتری همراه بوده و به فراخور آن هزینه های زندگی نیز بالاتر خواهد بود. بهترین شهرهای قبرس برای کار و بازنشستگی Larnaka و Nicosia می باشند؛ تعدد فرصت های شغلی در آن ها بیشتر بوده و با توجه به نظام بازنشستگی قبرس که به محاسبه میزان حقوق دریافتی افراد طبق درآمد سال های انتهایی فعالیت آن ها می پردازد، بالاتر بودن سطح درآمدی شهروندان حاضر در این مناطق موجب می گردد تا در دوره بازنشستگی نیز از حقوق و مزایای بیشتری در مقایسه با اقشار مشابه خود در سایر نواحی برخوردار باشند.

درباره حقوق بازنشستگی قبرس

علاوه بر شاخصه هایی چون سطح تحصیلات و میزان تخصص افراد، جنسیت نیز در میزان حقوق دریافتی بازنشستگان قبرس تعیین کننده می باشد؛ بدان صورت که مردان این کشور از حقوقی 7% بیشتر از زنان در موقعیت شغلی مشابه دریافت خواهند کرد. در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی، نظام بازنشستگی قبرس دارای شرایط بهتری می باشد. طبق قوانین این کشور 60% از حقوق اشخاص در زمان اشتغال به کار به عنوان پایه حقوق بازنشستگی آن ها در نظر گرفته شده و عموما 1.5% به عنوان حقوق تکمیلی به این رقم افزوده می گردد. با این حساب حداقل حقوق ماهیانه بازنشستگی در قبرس 648€ و حداکثر میزان آن نیز 3892€ (یورو) اعلام گشته است.

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی قبرس

در رابطه با ویزای بازنشستگی قبرس باید خاطرنشان کرد که این سند تحت عنوان ویزای نوع F شناخته شده و تنها به افرادی اختصاص می یابد که سابقه اشتغال در شرکت ها و موسسات سایر کشورهای جهان به حداقل درآمد ماهیانه 9000€ (یورو) دست پیدا کرده و هم اکنون قادر هستند بدون نیاز به یافتن منبع درآمد در قبرس، زندگی مطلوبی را در این کشور تجربه نمایند. باید خاطرنشان کرد در غیر اینصورت افراد می توانند از طریق سرمایه گذاری با 300000€ (یورو) به موقعیت مشابهی دست یابند.

هزینه ماهیانه زندگی در قبرس از 600€ الی 950€ (یورو) ماهیانه متغیر بوده و با توجه به حقوق بازنشستگی افراد می توان اظهار داشت شهروندان قبرس مشکل عدیده ای برای پس انداز بخشی از حقوق دریافتی خود در این دوره نخواهند داشت. درآمد افراد حاضر در بخش های دولتی قبرس 18% بالاتر از شاغلین در حوزه های خصوصی بوده و این تفاوت در حقوق بازنشستگی آن ها نیز نمایان می باشد. از دیگر فاکتورهای اثرگذار بر میزان درآمد اشخاص در قبرس سطح تحصیلات می باشد که تاثیر آن 36% بیان شده است. شما عزیزان قادر خواهید بود جهت اطلاع از سایر مشخصه های اثرگذار بر حقوق بازنشستگی قبرس با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه برای “حقوق بازنشستگی قبرس

  1. حسین گفت:

    درود. اگر اسایش باشه. 2نفر باحقوق 25 میلیون خیلی خوب میتوانند زندگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *