ویزای کاری

حقوق بازنشستگی ژاپن

حقوق بازنشستگی ژاپن

با توجه به شرایط متفاوت کار در ژاپن و درآمد نسبتا مطلوب آن، بدیهی است که حقوق بازنشستگی ژاپن نیز به نسبت شرایط مناسبی داشته باشد. در این مقاله علاوه بر ارائه محتوایی پیرامون قوانین نظام بازنشستگی این کشور، به مقایسه میزان حقوق و خدمات بازنشستگی ژاپن و سایر سرزمین های پیشرفته جهان بپردازیم. ژاپن سرزمینی در آسیای شرقی است که بسیاری از کارشناسان آن را سومین اقتصاد برتر دنیا می دانند. تراکم جمعیت ژاپن در مقایسه با مساحت آن بسیار زیاد بوده و پرجمعیت ترین شهرهای آن نیز به ترتیب توکیو، یوکوهاما و اوساکا می باشند.

هموطنان زیادی همه ساله با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور و همچنین شرایط مطلوب خدمات اجتماعی ارائه شده، در جستجوی کسب اطلاعات پیرامون شرایط بازنشستگی در ژاپن هستند. بنابراین ما کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بر آن شده ایم تا با نگارش این مقاله قدمی مثبت در این جهت برای شما عزیزان برداریم.

  • وضعیت اشتغال و بازنشستگی ژاپن در مقایسه با کشورهای همسایه به چه صورتی است؟
  • متوسط درآمد بازنشستگان ژاپنی چقدر است؟
  • آیا ژاپن کشور مناسبی برای کار است؟
  • محدودیت های بازنشستگی در ژاپن چیست؟
  • آیا تفاوت میزان درآمد مردان و زنان ژاپنی در حقوق بازنشستگی آنان نیز هویدا می باشد؟
  • سن بازنشستگی افراد در ژاپن طبق قانون اساسی این کشور چقدر تعیین شده؟
  • حقوق بازنشستگی شهروندان ژاپنی پیرو چه فاکتورهایی است؟

درباره شرایط کار و بازنشستگی در ژاپن

ژاپن یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان بوده و شرایط اشتغال در آن دارای تفاوت های محسوسی با سایر نقاط دنیا می باشد؛ جمعیت بیش از 120 میلیون نفری ژاپن همواره در حال فعالیت و کوشش در جهت ارتقای موقعیت کشور خود بوده اند و این امر موجب گشته تا هم اکنون صنایعی چون تولید خودرو، فولاد و تجهیزات الکترونیکی در این کشور رونق بسیار مطلوبی را تجربه نماید. طبق آمار رسمی منتشر شده، بیش از 60% شاغلین فعال در حوزه های مختلف ژاپن دارای قرارداد کاری دائمی بوده و با توجه به قوانین نظام بازنشستگی این کشور، ماهیانه بخشی از حقوق آن ها به عنوان پرداختی بیمه اجتماعی کسر می گردد. افراد با قراردادهایی تحت عنوان dispatched workers و fixed-term contract workers نیز که 35% قراردادهای کاری کشور ژاپن را تشکیل می دهند از شرایط مشابهی برخوردار بوده اما ملزم به تمدید قرارداد کاری خود می باشند.

کارگران ژاپنی به ازای هر ساعت کار خود 8$ الی 12$ (دلار آمریکا) حقوق دریافت می کنند و اگر طبق آمار منتشر شده در سال 2019 محاسبه نماییم، حقوق سالانه 29000 دلاری زنان ژاپنی 15% کمتر از حقوق سالیانه مردان این کشور خواهد بود. باید خاطرنشان کرد که تفاوت حقوق ذکر شده در مشاغل دولتی کشور ژاپن نیز مشهود بوده و به فراخور این موضوع میزان متوسط درآمد بازنشستگان مرد ژاپنی بالاتر از زنان این کشور برآورد گشته است. علاقه مندان به جستجوی فرصت های مطلوب کاری در ژاپن می بایست اطلاع داشته باشند که اشتغال در شرکت ها و موسسات معتبر این کشور در بدو امر خواهان تخصص و مهارت کافی بوده و در ادامه نیازمند تسلط بر زبان ژاپنی می باشد. نرخ بیکاری بسیار مطلوب و پایین کشور ژاپن در سال های اخیر همواره در بین کشورهای شرق آسیا زبانزد بوده است:

تغییرات نرخ بیکاری ژاپن

پیرامون حقوق بازنشستگی ژاپن

افراد برای زندگی در کشور ژاپن نیازمند هزینه ماهیانه زندگی قریب به 1100$ (دلار آمریکا) خواهند بود که بخش عمده آن نیز مربوط به هزینه مسکن می باشد؛ با توجه به این امر دولت ژاپن متوسط حقوق کارکنان این کشور را سالانه 5.17 میلیون ین تعیین نموده و با این حساب شهروندان ژاپنی ساکن در شهرهای گوناگون دغدغه چندانی بابت پس انداز بخش دلخواه خود از حقوق ماهیانه را نخواهند داشت. اما بازنشستگان در این کشور کمتر از 50% میزان حقوق معمول و استاندارد خود در زمان اشتغال را دریافت می نمایند. برای افراد با سابقه بهره مند از بیمه ملی (kokumin nenkin) و یا بیمه کارمندان (kosei nenkin) حقوق پایه 16340¥ (ین ژاپن) بابت هر ماه در نظر گرفته شده است. کشور ژاپن علاوه بر اعطای حقوق به بازنشستگان به دو گروه شاغلین ناتوان و خانواده های سوگوار این اشخاص نیز Pension معینی را پرداخت می کند.

متوسط ساعت کاری افراد در ژاپن بیش از 10 ساعت متجاوز از میانگین جهانی آن بوده و شهروندان ژاپنی برای 55 ساعت در هفته مشغول به کار می باشند؛ به رغم شرایط نسبتا دشوار و استرس آور کار در ژاپن در مقایسه با کشورهایی چون آلمان و انگلستان، سن بازنشستگی شهروندان ژاپنی اختلاف چندانی نداشته و 63 سال اعلام شده است. حقوق بازنشستگی اشخاص در ژاپن تابعی از تعداد سال های فعالیت آنان، در کنار زمینه کاری و شرکت یا شهر مربوطه می باشد. مشاغلی چون پزشکی اورولوژی، مدیریت سرمایه و مارکتینگ تجاری دارای بیشترین حقوق در این کشور بوده و همچنین مناطق Hiroshima و Kyoto در زمره بهترین شهرهای ژاپن برای کار همراه با بالاترین میزان حقوق و درآمد افراد قرار دارند.

مقایسه متوسط حقوق بازنشستگی ژاپن و سایر کشور

مقایسه متوسط حقوق بازنشستگی ژاپن و سایر کشور

در مقایسه حقوق بازنشستگی ژاپن و سایر کشورهای آسیایی که در همسایگی آن واقع شده اند می توان چنین اظهار داشت که درآمد افراد سالخورده با چند دهه سابقه کار در این سرزمین مطلوب بوده و در کنار حقوق دریافتی، از مزایای اجتماعی متعددی نیز همچون تسهیلات بانکی جهت رفاه بیشتر بهره مند می گردند. در مقایسه با کشورهای مدرن اروپایی اما متوسط حقوق بازنشستگان ژاپنی پایین تر بوده و افراد با سابقه یکسان و مشابه در سرزمین هایی چون سوئد و سوئیس از مزایای بیشتری برخوردار خواهند بود. شایان ذکر است که ژاپن در جایگاه سوم کشورهای برخوردار از بیشترین کیفیت زندگی قرار داشته و همین امر نشانگر وضعیت مطلوب مهاجرت در دوران بازنشستگی به این کشور می باشد. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود از طریق ارتباط با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات تکمیلی را در این زمینه دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *