ویزای کاری

حقوق ماهیانه کار در سوئیس

حقوق ماهیانه کار در سوئیس

حقوق ماهیانه کار در سوئیس با متوسط 15230.51€ (یورو) پس از دانمارک با متوسط 16332.84€ (یورو) در رتبه دوم کل کشورهای اروپایی قرار دارد. اما این همه واقعیات مربوط به کشور سوئیس و اقتصاد فوق پیشرفته آن نیست. علاوه بر شرایط بسیار مطلوب کاری در سوئیس، شما همچنین می توانید در سوئیس شاهد استاندارد زندگی بسیار برتری باشید. به طوری که بر اساس آمار سال 2023، مقدار شاخص کیفیت زندگی در این کشور در حدود 192.01 می باشد و مجددا بعد از دانمارک با شاخص 192.67 در رده دوم برترین های اروپا قرار دارد.

  • شرایط درآمدی در سوئیس سال 2023 چگونه است؟
  • آیا سوئیس پردرآمدترین کشور اروپایی می باشد؟
  • بهترین رزومه جهت کار در کشور سوئیس چیست؟
  • شرایط کاریابی در سوئیس چیست؟
  • بهترین مشاغل در کشور سوئیس برای کاریابی کدامند؟
  • شرایط انواع ویزای کاری سوئیس چیست؟

سوئیس کشوری مرفه و ثروتمند اروپایی محسوب می شود که در رتبه دوم بهترین کشورهای اروپایی جهت زندگی و کار قرار می گیرد. همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، این امر بدان خاطر است که کشور سوئیس دارای تعادل کار- زندگی بسیار مطلوبی است و از بهترین کشورهای جهان برای زندگی خانوادگی محسوب میشود. اما برای مهاجرت به این کشور زیبا و دوست داشتنی روش های گوناگونی وجود دارد. شما با مشاوره از طریق کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید در جریان جزئیات ویزاهای کشور سوئیس قرار گرفته و بهترین ویزای مهاجرتی متناسب با شرایط خود را انتخاب نمائید.

سوئیس؛ تافته ای جدا بافته

جالب است بدانید که سوئیس یا Switzerland کشور عضو اتحادیه اروپایی (EU) محسوب نمی شود. بلکه سوئیس از طریق یک سری معاهدات و قراردادهای دو جانبه با این اتحادیه همکاری می کند. در این قراردادها سوئیس قوانین و مقررات مختلفی از اتحادیه اروپایی را به منظور مشارکت در بازار این اتحادیه بدون الحاق به آن پذیرفته است. از جمله این قراردادهای دو جانبه بین کشور سوئیس و اتحادیه اروپایی می توان به قراردادهای دوجانبه زیر اشاره نمود:

  • مسافرت آزاد شهروندان بین دو طرف
  • ترافیک هوایی و جاده ای آزاد بین طرفین
  • کشاورزی و باغبانی
  • محدودیت های تجارت فنی
  • خرید عمومی
  • علوم و تحقیقات
  • و از همه مهمتر قرارداد شنگن

اما سوئیس با عنوان رسمی کنفدراسیون سوئیس کشوری واقع در تلاقی غرب، مرکز و جنوب اروپا است. سوئیس یک جمهوری فدرال متشکل از 26 کانتون یا استان به مرکزیت شهر برن می باشد و با کشورهایی نظیر آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا و لیختن اشتاین مرز مشترک دارد. از لحاظ اقتصادی، سوئیس یکی از برترین های اروپا و جهان است. از نظر درآمد حاصل از تولید ناخالص داخلی (GDP)، این کشور با جمعیت 8 میلیونی خود بیستمین اقتصاد بزرگ جهان و هفتمین اقتصاد بزرگ اروپا محسوب می شود.

درآمد در سوئیس

دستمزد ناخالص ماهانه در بخش خصوصی و دولتی (همه سطوح تحصیلی، همه سنین) در سال 2020 6665CHF (فرانک) بود. دستمزدها در بخش خصوصی 6361CHF (فرانک) و در بخش دولتی 8012CHF (فرانک) بود. دستمزد ناخالص ماهانه (میانگین) برای حرفه های دانشگاهی در سال 2020 8671CHF (فرانک) (همه گروه های سنی، زنان و مردان) بود. کارمندان در مدیریت عالی و بالاتر 10531CHF (فرانک) ناخالص و کارکنان مدیریت پایین 8762CHF (فرانک) درآمد داشتند.

شرایط حقوق ماهیانه کار در سوئیس

مطابق آمار و داده های به روز حاصل از بازار کار کشور سوئیس، میانگین حقوق ماهیانه کار در سوئیس در حدود CHF195000 (فرانک) معادل با 15230.51€ (یورو) می باشد. بر این مبنا، حداقل دستمزد کارگران در کشور سوئیس حدودا CHF26400 (فرانک) و حداکثر درآمد آنها حدودا CHF864000 (فرانک) می باشد. بر این اساس، میانه درآمدی سوئیسی ها CHF187000 (فرانک) در سال می باشد. پس با این حساب، 50% از سوئیسی ها کمتر از CHF187000 (فرانک) و 50% دیگر بیشتر از CHF187000 (فرانک) دریافتی دارند.

در اینجا برای انجام مقایسه بهتر سطح حقوق ماهیانه کار در سوئیس با سایر کشورهای اروپایی، ما میانگین حقوق ماهانه کارگران سوئیسی را با 5 کشور همسایه خود یعنی آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش و لیختن اشتاین در قالب نموداری بررسی می کنیم. با توجه به آنالیز نمودار ذیل، می توان به این نتیجه مهم دست یافت که سطح درآمد سوئیسی ها بیشتر از بقیه کشورهای اروپایی است و در مواقعی حتی چند برابر درآمد آنها است:

نمودار درآمد ماهیانه سوئیس نسبت به سایر کشورها

بررسی توزیع حقوق ماهیانه کار در سوئیس

توزیع درآمدها در کشور سوئیس با توجه به انواع مشاغل موجود در این کشور بسیار متفاوت است. بنابرین، پارامترهای مختلفی بر روی توزیع حقوق ماهیانه کار در سوئیس تاثیر می گذارد. میزا تحصیلات و تخصص، سابقه کار حرفه ای، محل کار و حتی جنسیت کارگران نیز می تواند جزء فاکتورهای اثرگذار بر روی سطوح درآمدی شاغلین سوئدی باشد. مثلا بیشترین تاثیر سابقه کار حرفه ای بر روی میزان حقوق ماهیانه کار در سوئیس را می توان در دسته سابقه کار بالای 5 سال مشاهده کرد. این دسته از شاغلین در هر شغلی افزایش درآمد 36% را نسبت به همکاران دیگر تجربه می کنند.

اما افراد شاغل در سوئیس دارای سطوح تحصیلات متفاوتی هستند که از دیپلم گرفته تا دکتری را شامل می شود. اما با توجه به وضعیت حقوق پرداختی به کارکنان در کشور سوئیس می توان چنین نتیجه گرفت که دارندگان مدرک کارشناسی ارشد با رقم 29% از افزایش حقوق بهره مند هستند. جنسیت کارکنان و نیز بخش استخدام کننده با 4% کمترین تاثیر را بر روی حقوق کارکنان دارد. بر این اساس، توزیع درآمد مشاغل در کشور سوئیس برای سال 2023 به صورت ذیل می باشد:

عنوان شغلیدرآمد ماهیانه به فرانک سوئیس (CHF)
حسابدار139000
مدیر مالی408000
مهندس هوا و فضا211000
خلبان226000
معمار182000
مکانیک109000
معلم149000
مدیر پروژه226000
مهندس عمران182000
مهندس برق203000
مهندس مکانیک197000
مدیر عامل468000
دندانپزشک470000
متخصص تغذیه464000
سر آشپز154000
پرستار158000

بررسی توزیع حقوق ماهیانه کار در سوئیس

روند افزایش حقوق ماهیانه در کشور سوئیس

رصدهای سطوح حقوق ماهیانه کار در سوئیس گویای این واقعیت مهم است که درآمدها هر سال درحال افزایش است و این خبر خوبی برای متقاضیان کار در کشور سوئیس محسوب می شود. به طوری که میانگین ماهانه درآمد در کشور سوئیس در سال 2019 برابر با CHF173000 (فرانک) بوده اما همین رقم برای سال 2023 به حدود CHF188000 (فرانک) می رسد و هم اکنون در سال 2023 نیز این عدد به حدود CHF195000 (فرانک) می رسد.

بدین ترتیب با این روند افزایش درآمد ماهیانه در کشور سوئیس می توان انتظار داشت که سطح درآمدها در سال 2023 از مرز 3% کنونی نیز فراتر برود. با این شرایط بیان شده می توان تصور کرد که تعداد متقاضیان کار در کشور سوئیس چند برابر شده و موج تقاضای بالایی برای اخذ ویزای کار کشور سوئیس تشکیل شود. اما باید توجه کرد که کار در کشور سوئیس شرایط و الزامات خاص خود را دارد که یکی از این الزمات اخذ ویزای کار کشور سوئیس می باشد که در بخش بعدی به بررسی شرایط آن می پردازیم.

شکاف جنسیتی در میزان حقوق ماهیانه کار در سوئیس

یکی از اصلی ترین چالش های موجود در میزان حقوق ماهیانه کار در سوئیس، شکاف جنسیتی عمیق در میزان پرداخت دستمزد در این کشور می باشد. بنابراین افرادی که قصد کار در سوئیسی را دارند، باید این مورد اساسی را برای کار در این کشور مورد بررسی قرار دهند. زیرا سوئیس در زمینه حقوق زنان و برابری جنسیتی از بسیاری از کشورهای اروپایی مدرن عقب تر است. اگرچه تغییرات سیاسی همواره به آرامی در این موضوع پیشرفت می کند. همچنین سوئیسی در گزارش شکاف جنسیتی جهانی در سال 2023 که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه شد در رتبه نهم قرار گرفت. که این رتبه 7 پله نسبت به سال 2020 بهبود یافته است.

حقوق ماهیانه کار در سوئیس برای مهاجران

با توجه به رشد قابل توجه سوئیس در حوزه های مختلاف اقتصادی، ورود مهاجران به این کشور طی سالهای اخیر بیش از پیش افزایش یافته است. به همین جهت سوئیس در 20 سال گذشته رونق مهاجرت را تجربه کرده است. زیرا از 8.8 میلیون نفردی که در سال 2023 در سوئیس زندگی می کردند حدود 26.5% اتابع خارجی بوده اند. همچنین بیش از دو سوم مهاجران در سوئیس را اتباع کشورهای اروپایی تشکیل می دهند. با این حال این بدان معنا است که پیدا کردن شغل مناسب در سوئیس برای اتباع خارجی کار بسیار ساده است. به این ترتیب حقوق ماهیانه کار در سوئیس برای مهاجران حدود 7500CHF (فران سوئیس) در ماه می باشد.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق ماهیانه کار مهاجران در کشورهای مختلف جهان را مشاهده فرمایید:

میزان حقوق ماهیانه کار مهاجران در کشورهای مختلف جهان

شرایط دریافت ویزای کار سوئیس 2023

شهروندان اروپایی برای کار در سوئیس کار مشکلی پیش رو ندارند. آنها فقط با ارائه پاسپورت اروپایی خود می توانند در این کشور مشغول کار شوند. اما مطابق قوانین کشور سوئیس، اخذ ویزای کار کشورسوئیس برای متقاضیان خارجی یک ضرورت مهم قانونی محسوب می شود. اما شرط اصلی برای درخواست این نوع ویزای سوئیسی نیز یافتن پیشنهاد کاری یا همان Job Offer از سوی کارفرمای سوئیسی می باشد. فرآیند کار به این صورت است که کارفرمای سوئیسی درخواست مجوز کار را به کانتون محلی ارایه داده و کانتون محلی پس از ارزیابی اولیه آنرا برای تایید نهایی به اداره مهاجرت سوئیس (FOM) می فرستد. در صورت تایید نهایی از جانب اداره مذکور، مسئولان ذیربط کانتون سوئیسی تاییدیه صدور ویزا را برای متقاضی صادر کرده تا او بتواند از طریق سفارت نسبت به اخذ ویزا اقدام نماید.

نوع ویزای کارمدت اعتبارشرایط
ویزای L4 ماه تا 12 ماهداشتن مدرک دانشگاهی و سابقه کار تخصصی
ویزای B5 سال و قابل تمدیدداشتن مدرک دانشگاهی و سابقه کار تخصصی
ویزای Gمخصوص کارگران پروازی و کارگران لب مرز

در جدول فوق می توان با انواع ویزای کاری کشور سوئیس در سال 2023 آشنا شد. لازم به ذکر است که برای اخذ این نوع ویزای سوئیسی داشتن کپی پاسپورت، CV یا رزومه، قرارداد کاری، کپی مدارک دانشگاهی، مدرک آدرس سکونتی، مدارک هویتی و فرم درخواست ویزا الزامی است. متقاضیان محترم می توانند با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشند.

عمده ترین سوالات حقوق ماهیانه کار در سوئیس

در این بخش توجه شما را به پاسخ مهم ترین سوالات جلب می داریم:

  • روند افزایش حقوق ماهیانه در کشور سوئیس به چه صورت می باشد؟ بدین ترتیب با این روند افزایش درآمد ماهیانه در کشور سوئیس می توان انتظار داشت که سطح درآمدها در سال 2023 از مرز 3% کنونی نیز فراتر برود. با این شرایط بیان شده می توان تصور کرد که تعداد متقاضیان کار در کشور سوئیس چند برابر شده و موج تقاضای بالایی برای اخذ ویزای کار کشور سوئیس تشکیل شود.
  • شکاف جنسیتی در میزان حقوق ماهیانه کار در سوئیس به چه صورت می باشد؟ یکی از اصلی ترین چالش های موجود در میزان حقوق ماهیانه کار در سوئیس، شکاف جنسیتی عمیق در میزان پرداخت دستمزد در این کشور می باشد. بنابراین افرادی که قصد کار در سوئیسی را دارند، باید این مورد اساسی را برای کار در این کشور مورد بررسی قرار دهند. زیرا سوئیس در زمینه حقوق زنان و برابری جنسیتی از بسیاری از کشورهای اروپایی مدرن عقب تر است. اگرچه تغییرات سیاسی همواره به آرامی در این موضوع پیشرفت می کند. همچنین سوئیسی در گزارش شکاف جنسیتی جهانی در سال 2023 که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه شد در رتبه نهم قرار گرفت. که این رتبه 7 پله نسبت به سال 2020 بهبود یافته است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *