ویزای کاری

حقوق ماهیانه کار در نروژ چقدر است؟

حقوق ماهیانه کار در نروژ

بنا به دلایل متعدد از جمله شرایط اقتصادی خوب، رفاه اجتماعی بالا، نظام تحصیلی رایگان و غیره زندگی در نروژ همواره مورد توجه عده زیادی از افراد بوده است از این رو کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مقاله زیر به ارائه توضیحاتی در خصوص یکی از موضوعات پرطرفدار مرتبط با این کشور پرداخته اند. در واقع حقوق ماهیانه کار در نروژ مهم ترین فاکتور برای شروع پروسه مهاجرت کاری به این کشور است چراکه هزینه زندگی در این کشور بسیار بالاست.

از کشورهای حوزه اسکاندیناوی است و 385207 کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود 6 میلیون نفر جمعیت در آن ساکن هستند. این کشور همانند همسایه های خود یعنی فنلاند و دانمارک در گروه کشورهای پردرآمد قرار می گیرد و همانطور که همگان مستحضر هستند سطح درآمد در حقیقت یکی از مهم ترین عواملی است که پیش از انتخاب مقصد مهاجرتی می بایست به آن توجه شایان داشت.

  • شرایط کار در کشور نروژ چگونه است؟
  • حقوق ماهیانه پناهندگی در نروژ چقدر است؟
  • آیا حقوق در نروژ می تواند هزینه زندگی را در این کشور را پوشش دهد؟
  • حقوق ماهیانه پناهندگی در نروژ چقدر است؟
  • آیا شهروندان خارجی در نروژ شانس کافی برای کاریابی خواهند داشت؟
  • متوسط درآمد در نروژ چقدر است؟
  • چگونه می توان درآمد بالا در کشور نروژ را به دست آورد؟
  • بالاترین درآمد در نروژ مربوط به کدام مشاغل است؟

شرایط افزایش حقوق ماهیانه کار در نروژ

شما باید زبان نروژی را یاد بگیرید زیرا داشتن دانش خوب از این زبان برای شما یک مزیت خواهد بود. این صرف نظر از این است که آیا می خواهید در حین تحصیل به صورت پاره وقت کار کنید یا به عنوان یک فارغ التحصیل که به دنبال مشاغل بین المللی هستید. با این وجود، در نروژ به زبان انگلیسی صحبت می شود. با وجود این، بسیاری از کارفرمایان ممکن است کسانی را که دانش کمی از زبان نروژی دارند به جای کسانی که هیچ ایده ای از این زبان ندارند، انتخاب کنند. تسلط مشخصی به زبان نروژی ضروری است و یادگیری هر چه زودتر زبان یک امتیاز محسوب می شود.


نروژ یکی از کشورهایی است که آموزش را بسیار جدی می گیرد. بنابراین، نیازهای اصلی آن شامل افرادی است که مهارت های حرفه ای سطح بالایی دارند. این یک هدف کلی در کشور است و دولت را قادر می سازد تا به آموزش با کیفیت بالا هم برای دانشجویان بین المللی و هم برای اتباع نروژی دست یابد. این یک باور بزرگ است که همه افراد در نروژ باید تحصیل کنند، صرف نظر از پیشینه اجتماعی و مالی افراد. پس زبان نروژی و انگلیسی در کنار مدرک تحصیلی معتبر می تواند موجب افزایش حقوق ماهیانه کار در نروژ است.

حقوق ماهیانه پناهندگی در نروژ

دولت رفاه نروژ نیازمند مشارکت بالای نیروی کار است. پیامدهای فقدان مشارکت کارگری هم برای فرد و هم برای جامعه به عنوان یک کل گسترده است. نداشتن شغل منجر به وضعیت مالی ضعیف و اغلب شرایط زندگی بدتر می شود. این افراد علاوه بر از دست دادن درآمد دستمزد، از توسعه مهارت ‌های مهم در محیط کار نیز محروم می‌ شوند. دوره های طولانی بیکاری نیز می تواند انگیزه و عزت نفس را تضعیف کند. کارفرمایان بالقوه می توانند این را به عنوان سیگنال بهره وری پایین تفسیر کنند. بنابراین، آستانه یافتن یا بازگشت به شغل ممکن است بالاتر باشد. میزان حقوق پناهندگان در نروژ بر اساس شغل آن ها متفاوت است.

ارزیابی شرایط و دستمزد کار در نروژ در 2024

نروژ یکی از ثروتمندترین کشورهای قاره اروپا می باشد و به دارای رشد اقتصادی بالا و پیشرفت سریع و همه جانبه در اکثر بخش های اقتصادی و تولیدی می باشد و همین میل به پیشرفت همه جانبه و کامل در تمامی عرصه ها و زمینه های اقتصادی دولت نروژ را بر آن داشته است که به فکر جذب متخصصین ماهر از سراسر جهان به این کشور باشد. به همین دلیل، کاریابی در نروژ برای مهاجرین از کشورهای اتحادیه اروپایی (EU) فوق العاده آسان تر است. اما اگر شما شهروند غیر اروپایی باشید و مایل به کار در کشور نروژ باشید، باید مهارتی داشته باشید که در فهرست مشاغل مورد نیاز نروژ باشد. در ثانی، برای اخذ ویزای کار نروژ شما باید پیشنهاد کاری یا Job Offer نیز داشته باشید.

در صورت داشتن شغل در نروژ درآمد شما بسیار بالا خواهد بود. نمودار ذیل دهک پایین درآمدی در نروژ در سال 2024 را بررسی می کند که نشان می دهد حتی این دسته از افراد هم قدرت خرید بالایی دارند:

دهک پایین درآمدی در نروژ

مطابق قوانین مهاجرتی نروژ، متقاضیان خارجی مایل به کار در کشور نروژ در ابتداء بایستی صلاحیت درخواست ویزای اقامت کاری نروژ را داشته باشند. یکی از شرایط کسب صلاحیت برای اخذ ویزای اقامت کاری نروژ از طریق تطبیق مهارت شغلی متقاضیان با لیست کمبود نیرو می باشد. در واقع مهاجرت کار در نروژ در سال 2024 مستلزم اطلاع از لیست کمبود نیروهای متخصص به صورت زیر است:

  • صنایع ساختمانی
  • مهندسی
  • پزشکی و پرستاری
  • خرده فروشی
  • خدمات آموزشی
  • IT و کامپیوتر
  • تولید
  • گردشگری

مقایسه حقوق ماهیانه کار در نروژ با هزینه های زندگی

به طور دقیق تر میزان هزینه های زندگی افراد با توجه به سبک زندگی هر فرد و محلی که وی برای زندگی انتخاب می کند متفاوت است یعنی همانطور که حقوق ماهیانه کار در نروژ، بالاترین رقم را در اسلو به خود اختصاص داده است سطح هزینه های ساکنین این شهر نیز بالاتر از سایر نقاط نروژ است. به طور کلی، ماهیانه رقمی در حدود NOK20000 (کرون نروژ) که معادل 2176$ (دلار آمریکا) تا 4352$ (دلار آمریکا) می شود، هزینه زندگی ماهیانه در کشور نروژ خواهد بود.

مقایسه حقوق ماهیانه کار در نروژ با هزینه های زندگی

پوشش هزینه های تحصیلی با حقوق ماهیانه کار در نروژ

در واقع تحصیل در نروژ همانند تعداد انگشت شماری از سایر کشورهای اروپایی همچنان رایگان است که نتیجه آن آمار بسیار بالای متقاضیان تحصیل و زندگی در نروژ بوده است. البته لازم به ذکر است دانشجویان نروژی نمی توانند تمام وقت مشغول به کار باشند یعنی دانشجویان مقطع کارشناسی تنها 10 ساعت در هفته، مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و در مقطع دکتری 30 ساعت در هفته اجازه کار دارند و این بدین معناست که اگر چه تحصیل رایگان است اما برای تامین هزینه های زندگی در نروژ کار پاره وقت دانشجویی کافی نیست و افراد می بایست حتما تمکن مالی نسبتا خوبی را قبل از ورود تامین کرده باشند.

البته نکته بسیار مثبتی در خصوص نروژ این است که بعد از اتمام تحصیلات فرد می تواند مدتی در این کشور اقامت داشته باشد تا در صورت پیدا کردن شغل مناسب در نهایت نوع ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهد. این شرایط در یک سری دیگر از کشورهای دنیا وجود ندارد به عنوان مثال تحصیل در انگلستان به ویزای کاری تبدیل نمی شود و فرد به محض اتمام تحصیلات خود باید در صورت یافتن کارفرما، به منظور تبدیل ویزا، یک بار خاک انگلستان را ترک کند.

حداقل حقوق ماهیانه کار در نروژ در بخش های گوناگون

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال کار در نروژ هستند، باید قبل از ورود به این کشور، حداق حقوق ماهیانه کار در نروژ را در بخش های مختلف بررسی کنند. زیرا در غیر این صورت در طول زندگی و کار در نروژ با مشکلات گسترده ای مواجه خواهند شد. البته لازم به ذکر است که نروژ در فهرست 10 کشور اروپایی است که از حداقل دستمزد ملی مطلوبی بریا کارمندان بهره مند است. البته نرخ دستمزد کار در نروژ در قرارداد های جمعی کار بین کارفرمایان، اتحادیه های کارگری و مقامات محلی تعیین می شود. همچننی به بخش اقتصادی خاصی در این کشور بستگی دارد.

در جدول زیر می توانید بخش های گوناگون نروژ را با حداقل حقوق ماهیانه آنها با یکدیگر مقایسه کنید:

بخش های مختلف اقتصادی در نروژحقوق ماهیانه کار در نروژ به (کرون نروژ)
بخش ساخت و ساز750NOK
بخش ساخت و ساز دریایی710NOK
بخش فرآوری ماهی590NOK
بخش کشاورزی و باغبانی (کارگران دائمی)812NOK

مقایسه کار در نروژ و کار در آلمان

نروژ علی رغم شرایط ممتاز ذکر شده در این مقاله، بر خلاف کشور آلمان، از ابتدا ویزایی تحت عنوان جستجوگر کار ندارد یعنی کسانی که در نروژ مشغول به تحصیل هستند می توانند برای داشتن زمان کافی به منظور پیدا کردن کار درخواست اخذ ویزای جستجوگر کار در نروژ را داشته باشند اما این ویزا ابتدائا یعنی از مبدا، به مهاجرین خارج از اتحادیه اروپا داده نمی شود. این در حالی است که افراد می توانند تقاضای ویزای جستجوگر کار آلمان را از ایران بدهند و نیازی نیست لزوما ابتدا به تحصیل در آلمان بپردازند. از جمله شرایط لازم آلمان نیز برای صدور ویزای جستجوگر کار می توان به داشتن حداقل مدرک کارشناسی (ترجیحا در یکی از رشته های مهندسی)، سه سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی و داشتن آشنایی با زبان انگلیسی یا آلمانی اشاره کرد.

در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به لزوم شفاف سازی اطلاعات پیش از انتخاب مقصد، به ارائه اطلاعاتی در خصوص موضوع حقوق ماهیانه کار در نروژ و یک سری دیگر از مطالب مرتبط از جمله نحوه تبدیل اقامت تحصیلی به کاری و هزینه های زندگی در این کشور پرداخت که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد. علاقه مندان همچنین می توانند به منظور مطرح کردن سوالات و بررسی شرایط خود توسط کارشناسان مجموعه، با موسسه تماس حاصل فرمایند تا در نهایت با دید بازتری به انتخاب مقصد مهاجرتی خود بپردازند.

سوالات متداول در خصوص حقوق ماهیانه کار در نروژ

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص حقوق ماهیانه کار در نروژ، در این بخش از مقاله مفتخریم تا به برخی از این سوالات پر تکرار مهم پاسخ دهیم. برخی از مهمترین آنها عبارت اند از:

  • آیا علاوه بر حقوق ماهیانه کار در نروژ پاداش نیز به کارمندان تعلق می گیرد؟ جوایز فراتر از دستمزد معمولی کارمندان در نروژ در بازار کار این کشور رایج نیست، اما برخی از بخش های خصوصی دارای پاداش های متنوعی هستند.
  • آیا درخواست افزایش حقوق ماهیانه کار در نروژ مرسوم است؟ بله، در محل کار نروژی درخواست برای افزایش حقوق معمول است. همچنین کارمندان مذاکرات سالانه دستمزد را با کارفرمایان خود دارند.
3.6/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه برای “حقوق ماهیانه کار در نروژ چقدر است؟

  1. یوسفی گفت:

    سلام با رشته مدیریت کسب و کار میشه تو نروژ مشغول به کار شد یا نه . و این رشته تو ایران فوق دیپلم داره لیسانس نداره

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در نروژ نیاز به دعوتنامه کاری خواهید داشت در غیر ایتصورت امکان اخذ ویزای کاری این کشور رو نخواهید داشت مگر اینکه از طریق تحصیللی اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *