ویترین

خرید شرکت ثبت شده

خرید شرکت ثبت شده

یکی از بهترین گزینه های ممکن برای سرمایه گذارانی که وقت و حوصله کافی را برای ثبت شرکت و الزامات آن ندارند، خرید شرکت ثبت شده می باشد. اما این کار مستلزم اطلاع از یکسری شرایط و مقرراتی است که پیش از خرید شرکت بایستی بدان توجه کرد. از مهمترین مواردی که بایستی در هنگام خرید شرکت بدان توجه کرد می توان به مسئولیت شرکاء، میزان سرمایه اولیه شرکت، داشتن کد اقتصادی، محل شرکت مورد نظر، عدم وجود بدهی مالیاتی و غیره اشاره نمود.

اما اگر بخواهیم درباب امتیازات خرید شرکت ثبت شده اشاره کنیم باید به امتیازاتی مثل عدم نیاز به دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده، صرفه جویی در وقت و هزینه، عدم نیاز به اخذ گواهی عدم سوء سابقه، عدم نیاز به اخذ مجوز فعالیت برای شرکت و غیره اشاره نمود. بزلی اطلاع از ریز جزئیات خرید شرکت تجاری حتما با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید تا راهنمائی های لازم را از کارشناسان ثبت شرکت این موسسه دریافت نمائید.

آشنایی با مفهوم و چرایی ثبت شرکت

قبل از پرداختن به شرایط و الزامات خرید شرکت ثبت شده بهتر است با تعریف خود شرکت و نیز دلایل ثبت آن آشنا شویم. شرکت یا Company به مجموعه ای متشکل از چندین نفر شریک گفته می شود که با هدفی مشخص و مورد توافق همه اعضاء اقدام به سرمایه گذاری و شراکت می نمایند. حالا این هدف ممکن است هدفی تجاری بوده که نهایتا منجر به کسب سود مادی برای اعضاء شده و باعث تشکیل شرکت شده و یا ممکن است هدفی غیرتجاری بوده و سبب تشکیل موسسه گردد. اما دلیل ثبت شرکت این است که متقاضیان از این طریق می توانند به 3 هدف زیر دست یابند:

دلیل ثبت شرکت

پس مطابق قانون، شرکت ها به محض ثبت رسمی یک شخصیت حقوقی مستقلی پیدا می کنند و برای خود شناسنامه ملی دریافت می کنند که محتوای آن شامل شناسه ملی، نام و موضوع شرکت، شماره ثبت، مدت شرکت، محل آن شرکت، میزان سرمایه و تعداد سهام و غیره می باشد. اما باید بدانید که این شرکت ها با توجه به فاکتورهای مختلفی از جمله میزان سرمایه اولیه، میزان مسئولیت شرکاء، نحوه تصمیم گیری و غیره از همدیگر متفاوت هستند. از همین رو نیز ماده 20 قانون تجارت ایران شرکت ها را به 7 نوع زیر دسته بندی می کند:

  • شرکت سهامی
  • شرکت تعاونی
  • شرکت مسئولیت محدود
  • شرکت نسبی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیرسهامی

شرایط خرید شرکت ثبت شده

شرایط خرید شرکت ثبت شده

در ابتداء باید این نکته مهم را به استحضار برسانیم که از آنجائی که پروسه ثبت شرکت یک پروسه طولانی و زمان بری است به همین دلیل خرید شرکت ثبت شده برای سرمایه گذارانی که وقت زیادی برای ثبت شرکت ندارند، گزینه مناسب تری محسوب می شود. اما در هنگام خرید شرکت ثبت شده فقط باید توجه کرد که همه مسئولیت های شرکای قدیمی به اعضاء و شرکای جدید منتقل می شود. برای خرید شرکت ثبت شده نیز بایستی این کار به اطلاع اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری رسانده شود. به همین منظور نیز ارائه یکسری مدارک به شرح ذیل الزامی است:

  • فتوکپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی شرکای قدیمی و فعلی شرکت
  • تصویری از آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت

یکی از موضوعاتی که شاید برای متقاضیان خرید شرکت ثبت شده هم مهم باشد، اطلاع از مزایا و امتیازات این کار برای آنهاست. این دسته از افراد بایستی بدانند که خرید شرکت رسمی برای آنها این امتیازات را درپی دارد:

امتیازاتتوضیحات
امتیاز اولصرفه جویی در وقت و هزینه
امتیاز دومعدم نیاز به دریافت کد اقتصادی
امتیاز سومشرکت در انواع مزایده ها و مناقصه ها
امتیاز چهارمعدم نیاز به دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده
امتیاز پنجمعدم نیاز به دریافت گواهی عدم سوء سابقه
امتیاز ششمعدم نیاز به دریافت مجوز فعالیت
امتیاز هفتمعدم نیاز به رتبه بندی شرکت
امتیاز هشتمبرخورداری از حسن شهرت شرکت

برآورد هزینه خرید شرکت ثبت شده

قبل از هر چیزی بایستی بدانید که هزینه خرید شرکت ثبت شده اصلا ثابت نبوده و تابع یکسری معیارها و فاکتورهایی است. از جمله معیارهای موثر در هزینه خرید شرکت ثبت شده می توان به محل شرکت، نوع شرکت، عملکرد شرکت، نوع رتبه بندی یا گرید شریک، عدم وجود بدهی مالیاتی، برخورداری از کد مالیاتی و غیره اشاره نمود. از بین این معیارها نیز معیار نوع شرکت و نیز گرید شرکت مورد نظر اهمیت ویژه ای دارد. در مورد نوع شرکت که شرکت مورد نظر ممکن است یکی از انواع هفتگانه شرکت (تضامنی، نسبی، مسئولیت محدود، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی، تعاونی و سهامی) باشد. اما درباره گرید یا همان رتبه بندی شرکت ها بایستی به انواع رتبه بندی شرکت ها به صورت زیر توجه کرد و پس از رسیدن به توافق اولیه نسبت به نقل و انتقال آن شرکت اقدام نمود:

انواع رتبه بندی شرکت ها

توجه داشته باشید که بیشترین درخواست برای خرید شرکت ثبت شده متعلق به شرکت های مشاورین می باشد. این شرکت ها شامل شرکت های شهرسازی و معماری، پست و مخابرات، راه و ترابری، انرژی، آب، تحقیقات کشاورزی، صنعت، معدن، نفت و گاز می باشد. معمولا نیز گرید این شرکت ها نیز از 1 تا 3 می باشد. بدیهی است که بالاترین رتبه برای این شرکت ها 1 و پایین ترین رتبه 3 می باشد. مسلم است که شرکت های رتبه بالا قیمت بالایی نیز داشته باشند.

نکات مهم در زمینه خرید شرکت ثبت شده

در یک جمع بندی کلی می توان چنین نتیجه گیری کرد که در هنگام خرید شرکت بایستی به موارد مهمی توجه داشت تا در ادامه با مشکل خاصی مواجه نشد. این موارد مهم به هنگام خرید شرکت عبارتند از:

مواردتوضیحات
مورد اولنوع شرکت (تضامنی، مسئولیت محدود، تعاونی، سهامی و غیره)
مورد دومرتبه یا گرید شرکت ثبت شده
مورد سوممیزان سرمایه شرکت
مورد چهارممدت زمان تشکیل شرکت
مورد پنجمعملکرد شرکت
مورد ششممحل شرکت
مورد هفتمداشتن کد اقتصادی توسط شرکت مذکور
مورد هشتمصفر بودن بدهی مالیاتی توسط شرکت مذکور
مورد نهمقیمت ارائه شده برای خرید شرکت مورد نظر

بنابراین فرآیند خرید شرکت ثبت شده به این سادگی نبوده و شما در این مسیر نیازمند دریافت مشاوره از وکلای متخصص و کاردانی هستید. ما به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم چه در رابطه با ثبت شرکت و چه در رابطه با خرید شرکت ثبت شده حتما از نظرات و راهنمائی های وکلای خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *