اروپا

خرید ملک در اروپا

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک در اروپا این روزها به دلیل بی دغدغه ترین راه و زود بازده بودن، انتخاب بسیاری از اشخاص برای مهاجرت می باشد. خرید ملک در اروپا به علت نزدیک بودن مسافت و همچنین به منظور اقتصادی بودن کشورهای اروپایی و دارا بودن سطح بالای زندگی، در اولویت برای خرید ملک نیز قرار دارد. کشورهای اروپایی نظیر پرتغال و اسپانیا دارای ویزایی معروف به نام گلدن ویزا می باشند که شامل خرید ملک در این کشورها است.

خرید ملک یکی از سریع ترین و کم ریسک ترین راه ها برای مهاجرت به کشورهای اروپایی می باشد. وقتی فردی اقدام به این نوع از ویزا می کند باید اول شرایط مهاجرت از طریق خرید ملک در این کشورها، میزان سرمایه برای خرید ملک و مدارک لازم برای این نوع ویزا را مطالعه نماید تا بتواند انتخاب درستی داشته باشد. نکته ای که در این نوع ویزا وجود دارد این است که باید دقت شود که تبعه ایرانی اجازه خرید ملک در کدام کشور اروپایی را دارد و همچنین اگر قصد اقامت از طریق تمکن مالی و این راه را دارد، کشورهایی را انتخاب نماید

که ما ایرانی ها از این راه به اقامت دائم دست پیدا می کنیم. در مقاله بالا که متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد با به تحلیل و بررسی خرید ملک در اروپا در کشورهای مختلف اروپایی که منجر به اقامت می شوند، می پردازیم.

روش های سرمایه گذاری در اروپا

از راه های سریع ولی پر هزینه برای مهاجرت و اخذ اقامت اروپایی از طریق سرمایه گذاری Investment می باشد. و شخص سرمایه گذار Investor کسی است که با سه هدف اصلی یعنی توسعه کسب و کار نوآورانه خودش، کسب حداکثر سود حاصله از فعالیتش و بالاخره دریافت اقامت موقت و یا دائمی در کشور اروپایی سرمایه گذاری می کند. اما قبل از شروع پروسه سرمایه گذاری در اروپا او بایستی معیارهای مختلف مثل شیوه های مختلف سرمایه گذاری، مشوق ها و محدودیت های سرمایه گذاری، معافیت های مالیاتی، بازگشت سود، شرایط بیمه سرمایه گذار، نرخ مالیات بر درآمد، امکان اقامت اعضای خانواده و سایر را مورد ارزیابی قرار دهد.

بنابراین اهداف سرمایه گذار از سرمایه گذاری در اروپا شامل:

اهداف سرمایه گذار از سرمایه گذاری در اروپا

به منظور مهاجرت سرمایه گذاری به اروپا روش های مختلفی در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار دارد که از رایج ترین و کاربردی ترین این روش ها می توان به روش های زیر اشاره کرد:

  • برنامه تمکن مالی
  • روش خرید ملک
  • روش ثبت شرکت

در مجموع سرمایه گذاری در اروپا 2023 حتی شامل خرید اوراق قرضه، کمک به صندوق توسعه ملی، خرید سهام شرکت ها و … نیز می باشد. روش هایی که غالبا به اخذ اقامت موقت یا Temporary residence کشورها منجر شده ولی گاها در برخی کشورها حتی منجر به اخذ ویزای طلایی Golden Visa نیز می شود. در حال حاضر بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و اخذ ویزای طلایی (اقامت دائمی) در کل اروپا شامل ترکیه، یونان، قبرس، مالتا، پرتغال، انگلستان و اسپانیا می باشد.

خرید ملک در اروپا

خرید املاک و مستغلات و همچنین آپارتمان در همه کشورها اتفاق نمی افتد و فقط در اندکی از کشورها حتی منجر به اقامت می شود که در این مقاله ما به معروف ترین کشورها مانند اسپانیا، پرتغال، مجارستان و ترکیه که این روزها مرسوم تر هستند اشاره می کنیم.

30 کشوری که با خرید ملک اقامت می دهند عبارتنداز:

فیجیکلمبیابرزیلدومینیکاپاناما
وانواتودبیسنت لوسیایونانلتونی
گرانادامجارستانبلژیکسنت کیتس نویس آنتیگوا بارا بودا
آندوراباهاماسایالت متحدهموریسمونته نگرو
ایرلنداسپانیاپرتغالبلغارستانسوئیس
ترکیهمالتموناکوایتالیاقبرس

خرید ملک در مجارستان

مجارستان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شنگن می باشد که یکی از 30 مقصد پرطرفدار برای انتخاب افراد می باشد. از مزایای خرید ملک در مجاستان می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • ورود شخص اصلی و اعضای خانواده از جمله والدین، همسر و فرزندان بدون محدودیت سنی
  • بدون نیاز به اقامت فیزیکی (شرط عدم حضور)
  • سرمایه گذاری تضمینی 5 ساله
  • امکان رفت و آمد آزاد در سراسر منطقه شنگن و اتحادیه اروپا

روند خرید ملک در مجارستان

برای خرید ملک در مجارستان به غیر از زمین های کشاورزی، یک فرد باید مجوز خرید ملک را از شورای ناحیه شهرداری محلی در مجارستان اخذ کند. برای خرید ملک در بوداپست فرد نیازمند تصویب از دفتر اداری (AOB) می باشد. بر طبق قانون کشور مجارستان، خرید املاک و مستغلات باید از طریق (عقد قرارداد) که توسط وکیل اتفاق می افتد، انجام شود. شهروندان غیر مجارستانی مجبورند برای تأیید این امر به دفتر اداری مربوطه (KÃzigazgatási Hivatal) برای خرید ملک به عنوان یک فرد خارجی مجوز بگیرند و طبق مقررات موجود پروسه این مجوز باید ظرف مدت 2 الی 3 ماه به خارجی ها داده شود.

مراحل خرید ملک در مجارستان

در این بخش از مقاله به مراحل خرید ملک در مجارستان نیز اشاره میشود که به 7 مراحل نیز پرداخته میگردد.

مرحله اول: نشست بین خریدار و فروشنده برای انتخاب و خرید ملک (باید فرد دقت کند تا ارزش ملک با مقدار ثمن آن برابر باشد.)

مرحله دوم: در انجام پروسه خرید ملک اکیدا توصیه می شود که شخص حتما از یک وکیل برای تنظیم عقد قرارداد استفاده نماید و هر دو طرف خریدار و فروشنده باید دارای وکیل باشند، هرچند که وکیل مربوطه برای انجام این کارها حق الوکاله دریافت کند.

مرحله سوم: هنگامی بین خریدار و فروشنده توافق صورت می گیرد وکیل هر دو طرف باید اقدامات لازم و مهم مانند تأیید اعتبارات محلی را برای خرید ملک آغاز کند.

مرحله چهارم: بررسی ارزیابی ملک و ثمن معامله توسط بازرس دادگستری و بازرس معاینه محل صورت می گیرد.

مرحله پنجم: تنظیم مبایعه نامه توسط وکیل و مشخص شدن میزان ثمن معامله و تنظیم قرارداد و انتقال مالکیت

مرحله پنجم: سپس یک نشست دیگر بین فروشنده و خریدار و وکلا برگزار می شود که در آن عقد قرارداد در حضور نمایندگان اداره املاک و مستغلات امضا می شود که در این نشست پیش پرداختی مبتنی بر ۱۰ درصد از ثمن معامله پرداخت می شود.

مرحله هفتم: پس از امضای قرارداد بیع و تنظیم وکالت مدنی، خریدار باید پیش پرداخت خرید و همچنین حق الوکاله وکیل و سهم بنگاه را پرداخت نماید. توافقنامه خرید باید ظرف 30 روز پس از امضای مجدد، به اداره ثبت احوال به منظور تنظیم سند ارسال شود.

ثبت نهایی خرید ملک در مجارستان

ثبت نهایی و همچنین تنظیم سند معمولا 60 تا 90 روز پس از اولین امضای قرارداد در مجارستان انجام می شود. خریدار باید برای تنظیم سند فروشنده را مطلع کند. نهایی شدن مبایعه نامه و تنظیم سند و تحویل ملک معمولا در عرض یک هفته اتفاق می افتد. مهمترین گام زمانی است سند به اسم خریدار تنظیم می شود و فروشنده ثمن معامله را به طور کامل پرداخت می کند و مالکیت ملک به خریدار منتقل می شود. خریدار پس از آن مالکیت خود را بر روی ملک خریداری شده به دست می آورد، ثبت نهایی حقوق مالکیت حدود 6 ماه طول می کشد.

وکلا معمولا تمام اسناد را تهیه می کنند و آنها را به مبلغ تقریبی 484.150 HUF (فورنیت) به دادگاه پرداخت می کنند. یک حسابدار لازم است برای مراقبت از ثبت یک گزارش 3 ماهه و سالانه به مقامات مالیاتی ارائه دهد. هزینه های حسابداری تقریبا برابر 242 HUF (فورنیت) در سال می باشد.

خرید ملک در پرتغال و اسپانیا (گلدن ویزا)

برنامه ویزای خرید ملک پرتغال و اسپانیا عمدتا مشابه به هم می باشد که توسط دولت پرتغال و اسپانیا به منظور تأمین سرمایه گذاران از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به اجرا در آمده است و فرد با خرید ملک در پرتغال و اسپانیا مجوز کاملا معتبر در پرتغال و اسپانیا  برای ویزای طلایی را کسب می کند. افرادی که از طریق گلدن ویزای پرتغال و اسپانیا اقدام به خرید ملک در اروپا و اخذ ویزا می کنند اجازه همراهی خانواده خود اعم از همسر و فرزند زیر 18 سال و همچنین مادر و پدر و خواهر و برادر شخص اصلی در صورتی که از لحاظ مالی به او وابستگی داشته باشند، می توانند اقامت اروپا را دریافت کنند و اجازه رفت آمد آزاد در اکثر کشورهای قریب به اتفاق منطقه شنگن را داشته باشند.

پروتکل ویزای طلایی پرتغال و اسپانیا به طور خاص طراحی شده بود تا سرمایه گذاری خارجی را به پرتغال و اسپانیا برساند. نکته ای که مورد توجه بسیاری از افراد در گلدن ویزای پرتغال قرار می گیرد، عدم نیاز به شرط حضور بیش از یک هفته در پرتغال می باشد اما در کشور اسپانیا حتما شرط حضور وجود دارد زیرا که فرزند شخص اصلی حتما باید در اسپانیا به مدرسه برود.

قیمت املاک در پرتغال و اسپانیا

قیمت خرید ملک در پرتغال و اسپانیا برای شهروندان خارجی بدین صورت میباشد:

  • خرید ملک به ارزش 500.000 € (یورو) (مالکیت شخصی)
  • مشارکت در بازسازی و ترمیم اماکن تاریخی با سن بالای 30 سال به ارزش 350.000 € (یورو)
  • خرید ملک 160.000 € (یورو) در اسپانیا
  • املاک و مشتغلات در لیسبون کشور پرتغال

الزامات سرمایه گذاران برای خرید ملک در اروپا

نگهداری سرمایه گذاری (ملک خریداری شده) به مدت 5 سال مبلغ سرمایه گذاری باید خارج از پرتغال تامین شود. افرادی که ملکی را به مبلغ 500.000 € (یورو) خریداری کرده اند قادرند این ملک را طی مدت 5 سال اجاره داده و اجاره دریافت نمایند و پس از 5 سال ملک را فروخته و به پول خود برسند و اقامت دائم خود را بگیرند و در سال ششم با دانستن زبان پرتغالی یا اسپانیایی و رعایت قوانین درخواست پاسپورت دهند.

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک

از مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در اروپا عبارتست از:

  • اثبات منبع مالی
  • گذرنامه معتبر از شنگن
  • نامه عدم سو پیشینه
  • نامه پرداخت مالیات
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و پاسپورت
  • گواهی پزشکی
  • 2 قطعه عکس

قبرس؛ از بهترین کشورها برای خرید ملک در اروپا

گزینه بعدی که در این بخش درصدد معرفی آن هستیم، کشور قبرس می باشد. سرمایه گذاران در این کشور اروپایی با خرید ملکی به ارزش حداقل €300000 (یورو) می توانند مستقیما به اقامت اتحادیه اروپایی (EU) برسند. همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود آنها در عرض 2 ماه از زمان ارائه درخواست می توانند به PR کشور قبرس دست یابند:

حداقل مدت زمان رسیدگی به درخواست اقامت از طریق خرید ملک

از این طریق نیز می توانند به مزایا و امتیازات مختلفی مثل موارد زیر دست یابند:

مزایای اخذ اقامت قبرس از طریق خرید ملک

خرید ملک در اتریش

کشور اتریش هم از جمله کشورهایی می باشد که تبعه های ایرانی به دلیل امضای توافق نامه و پرتکل در زمان رضاخان با دولت اتریش اجازه خرید ملک در اتریش را دارند اما با این خرید منجر به اقامت دایم برای ایرانی ها نمی شود و افراد باید بر اساس منطقه و نوع ملک از 200.000 € (یورو) به بالا در کشور اتریش ملکی را خریداری نمایند که در فرآیند خرید ملک در این کشور داشتن نماینده قانونی مثل وکیل اتریشی از الزامات به حساب می آید و اگر فرد خواهان اقامت اتریش باشد باید راه های دیگر سرمایه گذاری و مهاجرت به اتریش را انتخاب نماید که با مراجعه به سایت ما و مطالعه دیگر مقاله ها از این روش ها با خبر شوید. برای جزییات بیشتر میتوانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

شرایط خرید ملک در یونان

یونان از دیگر گزینه های مطلوب برای سرمایه گذاری و خرید ملک در اروپا محسوب می شود. کشوری اروپایی که شما با خرید ملک در آن به ارزش €250000 (یورو) می توانید صلاحیت اخذ اقامت را بدست آورید. در عرض نهایتا 60 روز یا 2 ماه نیز با کسب امتیاز مسافرت آزادانه به ناحیه شنگن به این کشور اروپایی مهاجرت کنید.

مسافرت معاف از اخذ ویزا از طریق اقامت یونان

پس در قالب این برنامه سرمایه گذاری نیز دولت یونان اقامت 5 ساله و قابل تمدیدی را به سرمایه گذاران خارجی اعطاء می کند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، برنامه اقمت یونان از طریق خرید ملک یکی از ارزانترین و سریعترین برنامه های اقامتی در بین کشورهای اروپایی است:

حداقل ارزش ملک خریداری شده برای دریافت اقامت اروپایی

علاوه بر هزینه اصلی که در بحث فوق بدان اشاره شد، برنامه اقامت از طریق خرید ملک در یونان مستلزم پرداخت یکسری هزینه های جانبی به صورت زیر می باشد که بایستی مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد:

 کشورهزینه مالیات نقل و انتقال ملکهزینه دفترخانههزینه ثبت زمینهزینه های بنگاههزینه های وکیل
یونان3.09% ارزش فروش2% ارزش فروش0.5% ارزش ملک فروخته شده2 تا 4% قیمت خرید توافقی به علاوه VAT1 تا 2% به اضافه VAT بسته به خدمات ارائه شده

خرید ملک در ترکیه

ترکیه کشوری اروسیایی محسوب می گردد که سالانه اخذ اقامت این کشور به دلیل نزدیکی به ایران و هزینه های مقرون به صرفه با استقبال زیادی از متقاضیان در خصوص اخذ ویزای تحصیلی ترکیه و خرید ملک قرار گرفته است. اشخاص نیز می توانند با خرید ملک در ترکیه پس از 15 روز پاسپورت این کشور را برای خود و خانواده خود دریافت کنند و به 115 کشور جهان بدون ویزا سفر کنند.

از همین رو نیز برای اخذ اقامت و تابعیت ترکیه 2023 دو روش زیر در دسترس سرمایه گذاران قرار دارد و آنها نیز متناسب با شرایط می توانند در این زمینه اقدام کنند:

شرایط خرید ملک در ترکیه

در مقاله بالا سعی بر این شد که یکی از راه های ویزای سرمایه گذاری اروپا، خرید ملک در اروپا به شما عزیزان توضیح داده شود پیشنهاد می شود برای انجام این پروسه حتما با موسسه حقوقی معتبر مشورت نمایید که در این راه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه قادر است شما عزیزان را راهنمایی کند.

سوالات مهم در خصوص خرید ملک در اروپا

یکی از شیوه های رایج برای مهاجرت و اخذ اقامت اروچا از طریق خرید ملک می باشد. سرمایه گذاری امن و مطمئنی که می توان اقامت و حتی تابعیت را برای سرمایه گذار به ارمغان بیاورد. منتها در این مسیر یکسری سوالاتی هم مطرح است:

  • انواع روش های سرمایه گذاری در اروپا چیست؟ ثبت شرکت و خرید ملک و نیز برنامه تمکن مالی از رایج ترین و متداولترین روش های سرمایه گذاری در اروپا محسوب می شود.
  • خرید ملک چه نوع سرمایه گذاری در اروپا محسوب می شود؟ خرید ملک نوعی سرمایه گذاری پاسیو (غیر فعال) محسوب می شود.
  • امتیاز اصلی خرید ملک در اروپا چیست؟ اخذ فوری اقامت و تابعیت برخی از کشورها مثل ترکیه، قبرس، یونان و … از جمله امتیازات مهم این روش سرمایه گذاری به حساب می آید.
  • در حال حاضر حداقل سرمایه لازم برای اخذ اقامت اروپایی ازطریق خرید ملک چقدر است؟ سرمایه مذکور حداقل USD 250000 (دلار) می باشد.
  • از بهترین گزینه های خرید ملک در اروپا می توان به چه کشورهایی اشاره کرد؟ در این مورد کشورهایی نظیر ترکیه، یونان و قبرس به سبب سرمایه حداقلی مورد نیاز و نیز فرآیند سریع رسیدگی از برترین کیس های سرمایه گذاران به حساب می آید.
  • سریعترین و ارزانترین برنامه اقامت اروپا از طریق خرید ملک مربوط به کدام کشور است؟ کشور یونان چرا که سرمایه گذاران با خرید خانه ای به ارزش دستکم EUR 250000 (یورو) و در عرض نهایتا 2 ماه می توانند به اقامت 5 ساله این کشور برسند.
  • بهترین برنامه تابعیت اروپا از طریق خرید ملک چیست؟ برنامه تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک به ارزش حداقل USD 400000 (دلار) گزینه ایده آلی محسوب می شود.
5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *