ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در بلغارستان

خرید ملک در بلغارستان یکی از سریع ترین و آسان ترین روش ها برای دریافت ویزای نوع D و مجوز اقامتی کشور بلغارستان محسوب می شود. به لحاظ حقوقی، خرید ملک در کشور بلغارستان را می توان قبل از ارایه درخواست ویزای D انجام داد. مراحل کار نیز بدین صورت است که شما ابتدا با ویزای نوع C (ویزای توریستی) وارد بلغارستان شده و ملکی را خریداری می کنید و سپس به کشورتان برگشته و از طریق سفارت بلغارستان ویزای D درخواست می کنید. لازم است بدانید که در بلغارستان نمی توان قبل از اخذ ویزای D در این کشور به صورت طولانی یا دائم اقامت داشت.

شرط خرید ملک در کشور بلغارستان به این صورت است که ملک یا آپارتمان مورد معامله به همراه قطعات زمینی نباشد که بر روی آن ساخته شده است. اکثر املاک فروشی در بلغارستان بدون قطعات زمین به فروش می رسند. پس در اکثر موارد شما می توانید آپارتمانی را بدون هیچ محدودیتی خریداری کنید. تیم وکلای زبده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حاضرند با اتکاء بر دانش و تجربه چندین ساله خود هموطنان عزیز را در اخذ ویزای اقامت بلغارستان از طرق خرید آپارتمان در این کشور یاری نمایند.

قیمت خانه در بلغارستان به پول ایران

متوسط ​​هزینه برای یک آپارتمان دو خوابه در صوفیه حدود 1600€ (یورو) به ازای هر متر مربع و برای یک آپارتمان سه خوابه حدود 1800€ (یورو) در هر متر مربع است. میانگین قیمت آپارتمان های دو خوابه بین 1600€ تا 1800€ (یورو) در هر متر مربع است، در حالی که برای آپارتمان های سه خوابه، بین 1500€ تا 1700€ (یورو) به ازای هر متر مربع است. در مناطق مرکزی صوفیه، قیمت ها از 1800€ (یورو) به ازای هر متر مربع شروع می شود، با میانگین قیمت برای مرکز شهر ایده آل حدود 2500€ (یورو) در هر متر مربع، باز هم بسته به موقعیت دقیق و ویژگی های ملک. پس در واقع اگر یک خانه 45 متری به ازای هر متر مربع 1700€ (یورو) باشد، قیمت خانه در بلغارستان به پول ایران 4222800000 تومان است.

شرایط خرید ملک در بلغارستان در 2024

بر اساس قانون بلغارستان، شهروندان کشورهای خارجی می توانند در بلغارستان ملکی را خریداری کنند. بر این اساس، کلیه شهروندان خارجی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند ملکی را در بلغارستان به نام خود خریداری بکنند به شرط آنکه آپارتمان همراه قطعات ایده آل زمینی نباشد که بر روی آن ساخته شده است. اکثر املاک فروشی در بلغارستان بدون قطعات زمین به شهروندان خارجی به فروش می رسند. پس در اکثر موارد شما می توانید آپارتمانی را بدون هیچ محدودیتی خریداری کنید.

اما اگر قرار باشد ملکی همراه با باغ یا یک قطعه زمین هم به فروش برسد، پس در سال 2024 باید بدانید که آن زمین را معمولا نمی توان به شهروند خارجی فروخت و فقط می توان توسط ثبت یک شرکت بلغاری به فروش رساند. اما استثناء در اینباره فقط شهروندان اتحادیه اروپایی هستند. آنها می توانند املاک را همراه با باغ ها و قطعات زمین مشخص و بدون ثبت شرکت در بلغارستان خریداری کنند.

شرایط خرید ملک در بلغارستان

فرآیند خرید املاک در بلغارستان

همانطور که پیشتر نیز بیان شد، شهروندان اتحادیه اروپایی (EU) در خرید ملک به همراه باغ یا یک قطعه زمین به نام خودشان مشکلی ندارند. اما شهروندان غیر اروپایی چنین کاری را می بایست از طریق ثبت شرکت بلغاری انجام دهند. این کار هم اصلا خیلی مشکل نیست و هزینه ثبت شرکت در بلغارستان در حدود 300€ (یورو) می باشد. اما مراحل خرید ملک در کشور بلغارستان بدین قرار می باشد:

مراحلشرح مراحل
مرحله 1: انتخاب ملک و پرداخت ودیعهپس از انتخاب ملک قانونا خریدار باید ودیعه ای به مبلغ 2000€ (یورو) پرداخت نماید. تنها در این صورت است که ملک مذکور در لیست مشاور املاک به عنوان رزرو شده ثبت شده و دیگر برای فروش در دسترس قرار نمی گیرد.
مرحله 2: تعیین شرایط اصلی در قول نامهپس از پرداخت ودیعه قول نامه ای با مالک در عرض 30 روز امضا و شرایط اولیه که بعدا عینا وارد قباله می گردد، قید می شود.
مرحله 3: تنظیم و ثبت قباله در دفترخانه یا سازمان ثبت و پرداخت مابقی هزینه ملکقباله در حضور طرفین در دفترخانه اسناد رسمی محلی تنظیم و در سازمان ثبت اسناد و املاک (Registry Agency) ثبت رسمی و قباله و مابقی پول بین طرفین معامله رد و بدل می شود.
مرحله 4: دریافت شماره شناسائی (شماره BULSTAT) و شماره مالیاتی خاصبعد از گذشت یک هفته، وکیل مشاور باید جزئیات خریدار ملک را در سامانه موسسه آمار ملی بلغارستان وارد کرده و مالک نیز نسبت به دریافت شماره شناسائی ملک و شماره مالیاتی اقدام نماید.

مالیات سالانه بر ملک خریداری شده در بلغارستان

دقیقا پس از سرمایه گذاری در بلغارستان و خرید ملک در این کشور، مالک پرداخت مالیات سالانه ملک را شروع می کند. معمولا در بلغارستان دو نوع مالیات ملک وجود دارد که بایستی توسط مالک پرداخت شود. اولی مالیات بر ملک و دومی جمع آوری زباله است که باید به شهرداری محلی پرداخت شود. همچنین، مالکان می بایست قبض ماهانه آب، برق و گرمایش خود را نیز پرداخت کنند. اگر آنها ملکی را در بافت فرسوده شهر خریداری کنند، آنها باید هزینه های امنیتی، نگهداری و مدیریت آن را پرداخت نمایند.

مالکان خارجی املاک در بلغارستان همچنین می توانند ملک خود را به غیر اجاره دهند. سود اجاره معمولا بالغ بر 2-5% در سال می باشد. اما هزینه های خرید ملک در کشور بلغارستان به چه صورتی است؟ این هزینه ها نسبتا ارزان و در حدود 8% قیمت خرید می باشد. حق کمیسیون مشاور املاک در حدود 3% از قیمت فروش به علاوه هزینه های قباله و تمبر مالیاتی است که بسته به منطقه مورد نظر در بلغارستان بین 6% و 8% می باشد.

مالیات های رایج جهت خرید ملک در بلغارستان

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال خرید ملک در بلغارستان هستند، باید با مالیات های رایج در خصوص خرید ملک در این کشور به خوبی آشنا شوند. زیرا در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در زمینه خرید ملک و در طول اقامت در این کشور مواجه خواهند شد. اما نگران نباشید، زیرا مالیات های رایج برای خرید ملک در بلغارستان، به نسبت اغلب کشورهای اروپای شرقی از سطح قابل قبولی برخوردار است. البته لازم به ذکر است که میزان مالیات پرداختی برای خرید ملک در بلغارستان، به نوع ملک خریداری شده در این کشور بستگی دارد. به طور کلی، خرید ملک در بلغارستان مستلزم پرداخت چندین مالیات و هزینه های گوناگون است.

مالیات های رایج برای خرید ملک در بلغارستان به شرح زیر می باشند:

  • هزینه دفتر اسناد رسمی
  • هزینه های پس از ثبت ملک در بلغارستان
  • مالیات شورای شهر
  • کارمزد آژانس املاک

نکاتی جهت خرید ملک در بلغارستان

املاک در بلغارستان معمولا توسط متر مربع به جای اتاق ها مثلا در انگلستان قیمت گذاری می شود. املاکی همانند آپارتمان 3 اتاقه ممکن است به یک جعبه پانل نسبتا گرانی تبدیل شود. نکته دیگر اینکه مشاورین املاک به اندازه کل ملک به متر مربع بدون اشاره به اندازه قطعات معمول اشاره می کنند. برخی املاک ممکن است در نگاه اول خیلی جذاب باشد اما به این حال به هنگام خرید ملک در بلغارستان بایستی همواره به خودتان یادآوری نمایید که برای چه چیزی باید پرداخت می کنید. همواره دلیل خوبی برای کم ارزش بودن ملکی وجود دارد.

در بلغارستان معمولا کمیسیون مشاورین املاک بین 2.5% الی 3.5% ارزش ملک می باشد. همچنین توجه نمائید که قیمت املاک آگهی شده معمولا بالاتر از ارزش واقعی آنها است. روش معمول پایین آوردن قیمت املاک 5% الی 10% در هنگام معامله می باشد. مطابق بند 186 قانون تعهدات و قراردادها، کلیه هزینه های ایجاد شده در طی فروش ملک باید بین طرفین به طور برابری تقسیم شود. نکته آخر اینکه در فرآیند خرید ملک در بلغارستان حتی المقدور سعی شود که از مشاوره یک وکیل مستقل و آگاه به امور بهره مند گردید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با داشتن کادری مجرب و حرفه ای از وکلا و کارشناسان ارشد آماده ارائه خدمات مشاوره اخذ ویزا و اقامت به کلیه هموطنان می باشد.

سوالات متداول درباره خرید ملک در بلغارستان

خرید ملک برای مهاجرت به بلغارستان و اخذ اقامت دائم این کشور طرفداران بسیاری در بین ایرانی ها دارد. اما سوالات کلیدی در اینباره مطرح است که ما در اینجا به تحلیل و پاسخگوئی به آنها می پردازیم:

  • آیا ایرانی ها می توانند در بلغارستان ملکی را خریداری کنند؟ قانون بلغارستان به شهروندان خارجی اجازه خرید ملک را می دهد اما این کار همراه با اعمال محدودیت هایی در این کشور می باشد.
  • نحوه خرید ملک در این کشور به چه صورتی است؟ شهروندان اروپایی در خرید ملک به همراه باغ یا یک قطعه زمین به نام خودشان مشکلی ندارند. اما شهروندان ایرانی می بایست چنین کاری را از طریق ثبت شرکت بلغاری انجام دهند. این کار هم اصلا سخت و پیچیده نیست و هزینه ثبت شرکت حدود 300€ (یورو) می باشد.
  • هزینه معاملاتی خرید ملک در کشور بلغارستان چقدر می باشد؟ این هزینه ها نهایتا 8% از کل هزینه خرید ملک را شامل می شود.
  • ویزای اعطایی دولت بلغارستان بابت خرید ملک در این کشور چیست؟ ویزای نوع D یا ویزای اقامت دائم بلغارستان
4.7/5 - (4 امتیاز)

14 دیدگاه برای “خرید ملک در بلغارستان

  1. امیر پارسا بیگدلی گفت:

    با سلام
    ممنون از اطلاعاتی که دادین
    میخواستم بدونم من اگه مادرم ملکی در بلغارستان خریداری کنه به من که ۲۰ سالمه ام اقامت داده میشود یا خیر
    اگر نه میتوانم خودم ملک را خریداری کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خرید ملک در بلغارستان برای شما اقامت به ارمغان نمیاره

  2. مسعود شکوری گفت:

    با عرض سلام و تشکر فراوان بابت اطلاع رسانی دقیق شما.. اگر بنده یک آپارتمان در حدود ۲۰هزار یورو در بلغارستان خریداری کنم، بعدش میتونم برای ویزای تایپ دی اقدام کنم. سپاسگزارم..

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاع بیشتر در مورد این موضوع با مشاورین ما تماس بگیرید

  3. حامد گفت:

    سلام برای خرید خونه کوچک در بلغارستان میخواستم ببینم چقدر باید هزینه کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      هزینه خرید ملک در مقاله کامل عنوان شده لطفا تا انتها مطالعه فرمائید

  4. احمد علی نژاد گفت:

    سلام خسته نباشید هزینه وکیل و مشاور جهت خرید ملک در بلغارستان چقدر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      جهت اطلاع از هزینه ها با مشاورین ما در تماس باشید

  5. ساناز گفت:

    سلام ، خرید ملک در بلغارستان از لحاظ سرمایه گذاری هم منطقی و رو به رشد است ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      من خرید ملک رو در کشورهای بهتری از بلغارستان توصیه میکنم
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  6. ناصر اشرفی گفت:

    سلام
    ممنون از توضیحات خوب تون
    من مایل هستم به همراه همسرم جهت اقامت با خرید اپارتمان اقدام کنم ، بازنشسته هستم و حدودا 60000 یورو برای خرید و 20000 یورو هم سایر هزینه ها تهیه کنم ، ایا امکان اقدام دارد ؟
    با تشکر – اشرفی

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله امکانپذیره دوست عزیز

  7. امین گفت:

    سلاام ارزش ملک در بلغارستان باید چند یورو باشد تا منجبر به اقامت دایم شود ؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      پیشنهاد من اینه که اول مقاله مهاجرت به بلغارستان رو مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *