ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در هنگ کنگ

خرید ملک در هنگ کنگ

بازار فعالی در بخش املاک هنگ کنگ وجود دارد و خرید ملک در هنگ کنگ توجه بسیاری از اتباع خارجی و شهروندان هنگ‌ کنگی را جلب نموده است. مواردی مانند وجود شرایط چند فرهنگی، محیط تجاری ایده آل، تنوع فرهنگی و آداب و رسوم و وضعیت متعادل خرید و فروش ملک در هنگ‌کنگ می تواند از دلایل اصلی استقبال خارجیان از سرمایه‌گذاری و خرید ملک در این کشور محسوب گردد. پروسه خرید ملک در این کشور طی مراحل ساده اما حساسی انجام می‌گیرد. چراکه امر خرید و فروش ملک کاملا حقوقی بوده و نیاز به وکیل یا نماینده حقوقی خواهد داشت. در این رابطه می توانید از مشاوره و راهنمایی‌ کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید.

  • مزای خرید ملک در هنگ کنگ چیست؟
  • آیا می توان با خرید ملک در این کشور اقامت به دست آورد؟
  • شرایط خرید ملک در هنگ کنگ برای شهروندان خارجی چیست؟
  • پروسه خرید ملک در این کشور چگونه است؟

شرایط خرید ملک هنگ کنگ در 2024

مهاجرت به هنگ کنگ از طریق خرید ملک در این کشور قوانین خاصی و ویژه ای دارد. طی سال 2024 فروش یا خرید ملک در هنگ کنگ مستلزم پشت سر گذاشتن مراحلی است که با توجه به نوع ملک مورد خرید یا فروش، متفاوت خواهد بود. در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل خرید و فروش ملک در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم که به شرح زیر می باشد.


مراحل خرید ملک در هنگ کنگ

مرحله اول خرید ملک در هنگ کنگ به این صورت است که ابتدا مالک، ملک خود را در بازار املاک قرار می دهد. بدین صورت که می تواند از طریق بستر آنلاین 28Hse.com یا فایل نمودن در لیست آژانس های املاک هنگ کنگ، ملک خود را جهت فروش اعلام دارد. پس از آن خریدار که می تواند جزو اتباع خارجی نیز باشد، در خصوص قیمت ملک یا سایر شرایطی که برای ملک وجود دارد، با مالک به مذاکره می نشیند. پس از آن که توافقات لازم بین طرفین (خریدار و فروشنده) انجام شد و وضعیت مواردی مانند قیمت ملک، نحوه پرداخت پول، نحوه صدور سند مالکیت به نام خریدار و غیره مشخص گردید، توافق نامه موقتی بین طرفین به امضا می رسد. طبق قوانین خرید ملک در هنگ کنگ، خریدار در هنگام معامله ملک موظف است بین 2% الی 5% ارزش ملک مورد نظر را با مالک بپردازد.

پس از این که 14 روز از تاریخ امضای توافق نامه فی ما بین سپری شد، طرفین بایستی قرارداد رسمی و قانونی خرید یا فروش ملک را جهت جایگزینی توافق نامه به امضا برسانند. در این زمان خریدار مجددا موظف است مبلغی را که از 10% ارزش ملک منهای سپرده اولیه، باقی مانده است را به مالک پرداخت نماید. سپس وکیل یا نماینده حقوقی امور مربوط به تمبر و دریافت هزینه آن را انجام داده و قرارداد منعقده میان طرفین را در اداره ثبت اسناد و املاک هنگ کنگ ثبت می نماید.

مراحل خرید ملک در هنگ کنگ

پروسه تکمیلی خریداران ملک در هنگ کنگ

خریدار و مالک پس از این که مراحل فوق الذکر را به انجام رساندند، در خصوص تاریخ تکمیل و خاتمه معامله که همان ثبت نهایی و صدور سند مالکیت به نام خریدار می باشد، گفت و گو و بحث کرده و در نهایت با یکدیگر به توافق می رسند. در صورتی که خریدار از تسهیلات مسکن جهت خرید ملک در هنگ کنگ استفاده نموده باشد، معمولا با توجه به تاریخی که خریدار وام مسکن خود را دریافت می نماید، تاریخ تکمیل معامله بین طرفین مورد توافق قرار می گیرد که در اکثر موارد حدودا 30 روز می باشد. پیش نویس سند واگذاری مالکیت ملک از فروشنده به خریدار توسط وکیل خریدار تهیه و تنظیم می گردد و یک نسخه از آن به وکیل فروشنده تحویل داده می شود.

ضمنا این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که شخص خریدار پیش از آن که اقدامی نسبت به امضای سند واگذاری ملک انجام دهد، بایستی ملک مورد خرید را مورد بازرسی قرار دهد تا از شرایط ملک که در توافق نامه خرید و فروش نیز ذکر شده است، آگاهی یابد و اطمینان حاصل نماید که ملک مورد نظر هیچ گونه ایراد و تناقضی با اظهارات مالک ندارد. سپس سند واگذاری ملک توسط طرفین به امضا می رسد. در نهایت، وکیل خریدار مبلغ باقیمانده ارزش ملک را از طریق تسهیلات مسکن تامین گردیده است، به مالک می پردازد و مالک نیز موظف است به صورت همزمان کلیه کلیدهای مربوط به ملک خریداری شده را تحویل نماید. بدین ترتیب مراحل قانونی خرید ملک در هنگ کنگ به پایان خواهد رسید.

قوانین سرمایه گذاری با خرید ملک در هنگ کنگ

از آنجایی که هنگ کنگ قبلا مستعمره انگلیس بوده است، قانون خرید املاک آن براساس قوانین انگلیسی ساخته شده است. هر فرآیند در ارتباط با به دست آوردن یک ملک در هنگ کنگ توسط انتقال و احکام انجام می شود. یک قانون خاص در مورد املاک هنگ کنگ این است که کلیه املاک موجود در اینجا متعلق به دولت است، یعنی کلیه املاک و مستغلات در هنگ کنگ تحت عنوان اجاره نامه نگهداری می شود. از این رو، کسانی که به سرمایه گذاری در املاک علاقه مند هستند برای مدت زمانی بین 50 تا 999 سال توافق نامه یا اجاره نامه می خرند.

یک ملک یا املاک و مستغلات در هنگ کنگ می تواند منحصراً متعلق به یک نفر یا متعلق به چندین سرمایه گذار به صورت مشترک باشد؛ اما سرمایه گذاری مشترک معمولاً به صورت یک اجاره مشترک است. همچنین مالکیت یک ملک در هنگ کنگ می تواند از طریق یک شرکت انجام شود. اگر شرکتی مایل باشد تجارت خود را از طریق خرید ملک (اجاره بها) انجام دهد، باید در دفتر رجیستری شرکت های هنگ کنگ ثبت نام کند.

فرآیند سرمایه گذاری در هنگ کنگ

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال سرمایه گذرای با خرید ملک در هنگ کنگ هستند، در قدم اول باید با فرآیند خرید ملک در این کشور به خوبی آشنا شوند. فرآیند سرمایه گذرای با خرید ملک در هنگ کنگ به شرح زیر می باشد:

فرآیند سرمایه گذاری با خرید ملک در هنگ کنگتوضیحات
پیدا کردن ملک مورد نظرمتقاضیان می توانند برای نهایی کردن انتخاب ملک خود با نمایندگان املاک در شهر مورد نظر خود تماس بگیرند.
قرارداد خرید اولیهدر قدم بعدی باید قرارداد خرید اولیه را امضا کنید و سپرده خود را واریز کنید.
وام مسکندر این مرحله از فرآیند سرمایه گذاری، متقاضیان می توانند برای وام مسکن اقدام نمایند.
تکمیل اسناد قانونیبرای کمک به این فرآیند به یک وکیل نیاز دارید.

گزینه های وام مسکن در هنگ کنگ

یکی از اصلی ترین مزیت های خرید ملک در هنگ کنگ، امکان دریافت وام مسکن برای متقاضیان خرید ملک در این کشور می باشد. تمامی افرادی که به دنبال دریافت وام مسکن جهت خرید ملک در هنگ کنگ هستند، مسئول بازپرداخت وام خود در طول مدت وام خواهند بود، که معمولا بین 12 تا 20 سال است. 2 نوع وام مسکن برای خرید ملک در هنگ کنگ وجود دارد که در جدول زیر قابل مشاهده می باشد:

انواع وام مسکن در هنگ کنگتوضیحات
وام مسکن با نرخ ثابت در هنگ کنگوام مسکن با نرخ ثابت در هنگ کنگ تا زمان که کل مبلغ پرداخت نشود، دارای نرخ بهره ماهانه یکسانی خواهد بود.
وام مسکن با نرخ قابل تنظیم در هنگ کنگوام مسکن با نرخ قابل تنظیم در هنگ کنگ، دارای نرخ بهره ای است که در طول زمان تغییر می کند.

در نمودار زیر می توانید روند اعطای وام مسکن جهت خرید ملک در هنگ کنگ را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعطای وام مسکن جهت خرید ملک در هنگ کنگ

نکات مهم خرید املاک در هنگ کنگ

فرد خارجی که قصد خرید ملک در هنگ کنگ را دارد، هم می تواند به تنهایی به جستجوی ملک مورد نظر بپردازد و هم می تواند از طریق نماینده املاک و مستغلات ملک مورد نظر خود را بیابد. در صورتی که تمایل دارید از حضور یک نماینده در راستای انجام این امر حقوقی بهره بگیرید، لازم است برخی نکات مهم را در نظر داشته باشید. برای مثال اطمینان حاصل نمایید که نماینده دارای مجوز قانونی فعالیت می باشد. بنابراین حضور یک وکیل یا نماینده دارای مجوز جهت امضای قرارداد و امور حقوقی در آژانس املاک و مستغلات هنگ کنگ ضروری است. در هنگام امضای توافق نامه ای که بین طرفین صورت گرفته است به نکات ذیل دقت نمایید:

  • حصول اطمینان از مدت اعتبار توافق نامه
  • میزان و درصد کمیسیونی که توسط صاحب آژانس املاک و مستغلات از خریدار و فروشنده اخذ می گردد.
  • زمان پرداخت مبلغ کمیسیون

همچنین توجه شود میانگین نرخ خرید ملک در هنگ کنگ طی سال 2024 به شرح نمودار ذیل است:

میانگین نرخ خرید ملک در هنگ کنگ

هزینه های خرید ملک در هنگ کنگ

در این بخش از مقاله قصد داریم هزینه هایی که در راستای خرید خانه در این کشور وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. این هزینه شامل موارد زیر می می گردند:

  • هزینه مربوط به کمیسیون آژانس املاک که معمولا 1% از ارزش ملک می باشد. این موضوع قابل مذاکره خواهد بود.
  • هزینه مربوط به نمایندگان و وکالت که به صورت مذاکره ای تعیین می گردد.
  • هزینه تمبر که حدودا بین 0.75% الی 4.25% از ارزش ملک می باشد. این هزینه با توجه به ارزش ملک متغیر خواهد بود؛ اما زمان پرداخت آن یک ماه پس از خرید است.
  • هزینه استعلام که در سازمان ثبت اراضی، جزئیات ملک یا زمین مورد خرید را اعلام و مشخص می نماید.
  • هزینه ثبت سند مالکیت در اداره ثبت اسناد و املاک و اراضی هنگ کنگ
  • بیمه
  • هزینه مربوط به نرخ 3 ماهه دولت
  • پرداخت مبالغ مالیات بر املاک که بر اساس ارزش ملک محاسبه و تعیین می گردد؛ افرادی که در هنگ کنگ صاحب ملک هستند ملزم به پرداخت مالیات به صورت سالیانه می باشند.
  • هزینه انجام و اخذ تسهیلات مسکن
  • هزینه های مربوط به ساختمان که از سوی مدیر ساختمان اعلام می گردد، نظیر امنیت ساختمان، تامین برق و هزینه های تعمیر و نگهداری بخش های مختلف ساختمان

اجاره ملک در هنگ کنگ

البته می توان املاک را اجاره داد و بخشی از هزینه های صرف شده را تامین نمود. نرخ اجاره آپارتمان در هنگ کنگ طی نمودار ذیل بررسی شده است:

نرخ اجاره آپارتمان در هنگ کنگ

خرید ملک در هنگ کنگ امکان پذیر است اما قوانین و مقررات خاص خود را دارد. روش های مهاجرتی دیگری وجود دارد که شامل کار در هنگ کنگ، تحصیل در هنگ کنگ و غیره می شود که جهت اقدام هر یک از آنها بایستی ویزای مربوطه اخذ گردد.

مالیات سرمایه گذاری در هنگ کنگ

مالیات املاک هنگ کنگ هنگام اجاره یا انتقال آپارتمان متقاضیان قابل پرداخت است. از طرفی مالیات سرمایه گذاری در هنگ کنگ در مقایسه با سایر بازارهای مسکن در آسیا نیز بسیار زیاد است. هر نوع املاک و مستغلات در هنگ کنگ به صورت اجاره ای خریداری و فروخته می شود. در نتیجه، اگر درآمدی نداشته باشید، ملزم به پرداخت مالیات سالانه بر دارایی هنگ کنگ نیستید. از طرف دیگر، مالیات 15% بر درآمد اجاره ملک در صورت اجاره کردن آن قابل پرداخت است. کسر مالیات برای تعمیرات و نگهداری اعمال می شود و این نرخ همیشه به عنوان 20% از درآمد اجاره فرض می شود. بنابراین مالیات مؤثر پرداخت شده در درآمد اجاره حدود 12% است. متقاضیان در صورت انتقال املاک و مستغلات در هنگ کنگ باید وظیفه تمبر را نیز بپردازند.

با در نظر مالكیت املاك دیگر در هنگ كنگ، ارزش املاك و مدت زمان مالکیت ملک، نرخ مالیات بر املاک در هنگ كنگ بسیار متفاوت است. به طور خلاصه، وظیفه تمبر در هنگ کنگ می تواند به حداقل 1.5% از ارزش کل آن یا حداکثر 32% برسد.

برای دریافت اطلاعات در زمینه هر یک از روش های مهاجرتی به سایر کشورها از مشاوره های تخصصی مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کمک بگیرید.

پرتکرارترین سوالات در خصوص خرید ملک در هنگ کنگ

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص شرایط خرید ملک در هنگ کنگ، در این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در این زمینه پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • آیا اتباع خارجی می توانند برای خرید ملک در هنگ کنگ اقدام نمایند؟ بله، هنگ کنگ به تمامی اتباع کشورهای خارجی این اجازه را می دهد تا ملک مورد نظر خود را در این کشور خریداری کنند.
  • مهمترین هزینه های رایج خرید ملک در هنگ کنگ شامل چه هزینه هایی می شوند؟ مهمترین هزینه های خرید ملک در هنگ کنگ شامل مواردی از جمله هزینه وکیل، هزینه مشاور املاک و دیگر هزینه های اضافی در این کشور می شود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *