ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در ژاپن

خرید ملک در ژاپن

برای خرید ملک در ژاپن ابتدا باید قوانین را بررسی نمود. چرا که در خصوص خرید ملک غیرمنقول توسط خارجی ها، هر کدام از کشورها از جمله ژاپن، رویه مخصوصی دارند. ژاپن کشوری فوق العاده صنعتی و توسعه یافته است که به دلیل امکانات رفاهی و آموزشی متعدد و فرصت های شغلی زیاد طرفداران بسیاری دارد. منتهی این کشور جزیره ای کوچک در شرق آسیا قوانین مهاجرپذیرانه ای ندارد. جمعیت ژاپن در حال حاضر حدودا 126 میلیون نفر است در نتیجه با وجود نیروی جوان و متخصص ژاپنی، برخلاف کشورهایی مثل کانادا و آلمان، ژاپن دلیلی برای جذب نیروی خارجی نمی بیند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص خرید ملک در ژاپن توضیحاتی ارائه گردیده است. همچنین بررسی شده آیا مهاجرت به ژاپن در سال 2024 از این طریق ممکن است یا خیر.

  • شرایط خرید خانه در ژاپن چیست؟
  • بهترین شهرهای ژاپن برای زندگی کدامند؟
  • هزینه خرید ملک در ژاپن چقدر است؟
  • نحوه دریافت اقامت در ژاپن از طریق خرید ملک چگونه است؟

خرید ملک در ژاپن

همچنین هیچ منعی برای داشتن زمین توسط خارجی ها در ژاپن وجود ندارد. خرید و فروش ملک در ژاپن به عنوان یک خارجی لزوما آسان نیست، اما کاملا قانونی است. علاوه بر این، روندهای اخیر تا سال 2023 نشان می دهد که ارزش املاک و مستغلات شروع به افزایش می کند. برای خرید ملک در ژاپن، نیازی به داشتن شهروند ژاپن یا اقامت دائم نیست. حتی می توانید بدون ورود به کشور ملک خریداری کنید. همیشه توصیه می شود قبل از خرید از ملک بازدید کنید و بسته به کشور مبدا خود، می توانید ویزای توریستی دریافت کنید که به شما امکان می دهد چندین هفته در ژاپن بمانید، با مشاوران املاک ملاقات کنید.

امکان خرید ملک در ژاپن از سوی خارجی ها

در حالی که در کشوری مثل ایران خارجی ها اجازه خرید ملک غیرمنقول ندارند یا در کشور دیگری مثل رومانی تنها خارجی هایی که اجازه دارند ملک خریداری کنند، شهروندان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، ژاپن اجازه خرید ملک را به خارجی ها می دهد. همانطور که پیش تر اشاره شد هر کدام از کشورهای دنیا در خصوص اجازه یا عدم اجازه خرید ملک از سوی خارجی ها قوانین خاصی در نظر گرفته اند مثلا در حالی که در آلمان خارجی ها، حتی آن هایی که اقامت این کشور را ندارند، بدون هیچ محدودیتی می توانند ملک بخرند، اسلوونی محدودیت هایی وضع نموده است. به عبارت دقیق تر برخلاف آلمان، قوانین اسلوونی تنها خرید ملک خارجی هایی را اجازه می دهند که در کشور آن ها نیز شهروندان اسلوونی اجازه خرید ملک داشته باشند.

این نوع قانون گذاری در اسلوونی که در اصطلاحا حقوق بین الملل “معامله متقابل” نامیده می شود در ژاپن دیده نمی شود. در واقع اگرچه برخلاف خرید ملک در پرتغال، اسپانیا، یونان و غیره، با خرید ملک در ژاپن نمی توان اقامت این کشور را به دست آورد، محدودیت و ممنوعیتی نیز در این خصوص برای خارجی ها نیست. به عبارت دیگر خارجی ها اجازه خواهند داشت در ژاپن ملک بخرند حتی اگر در زمان خرید ملک اقامت ژاپن را نداشته باشند. منتهی بیگانگان تنها باید ظرف 20 روز به بانکی در ژاپن خرید ملک غیرمنقول در خاک این کشور را به صورت کتبی اطلاع دهند. بسیاری از خارجی ها زمین یا ملک فرسوده ای در ژاپن خریداری می کنند و سپس آن را بازسازی می نمایند؛ قیمت بازسازی به شرح ذیل است:

نوع منزلمتوسط قیمت بازسازی
خانه چوبی سنتی ژاپنی¥200000 (ین ژاپن) به بالا
خانه آجری¥450000 (ین ژاپن) به بالا
خانه مدرن¥1000000 (ین ژاپن) به بالا

قیمت خرید ملک در ژاپن

با توجه به بالا بودن نرخ اجاره مسکن برخی از دانشجویان خارجی که قصد دارند پس از تحصیل در ژاپن نیز در این کشور بمانند، ترجیح می دهند ملکی خریداری کنند. البته همانطور که مشاهده شده بازسازی خانه های قدیمی در ژاپن غالبا پرهزینه است. به همین دلیل است بسیاری تمایل دارند آپارتمان های نوسازی در ژاپن خریداری کنند. حتی برخی افراد پس از خرید آپارتمان در ژاپن آن را اجاره می دهند. نرخ خرید آپارتمان در ژاپن با توجه به قوانین سال 2024 در نموداری که در ادامه ترسیم گردیده نشان داده شده است:

قیمت خرید 1 متر مربع آپارتمان در ژاپن

مقایسه خرید ملک در ژاپن و پرتغال

همان طور که پیش تر اشاره کوتاهی شد در کشورهای مختلفی از جمله پرتغال علاوه بر این که خارجی ها قانونا اجازه دارند ملک خریداری کنند، به این واسطه به آن ها اجازه اقامت نیز داده می شود. در پرتغال به ویزایی که به واسطه خرید ملک به دست آید ویزای طلایی پرتغال (Golden Visa) گفته می شود. منتهی باید توجه داشت که ملک خریداری شده در پرتغال به منظور این که برای فرد خریدار، همسر و فرزندان زیر 18 سال وی اقامت پرتغال را به همراه بیاورد باید به ارزش های ذکر شده در ادامه باشد:

  • €250000 (یورو)
  • €350000 (یورو)
  • €500000 (یورو)

منتهی خرید ملک در ژاپن اگرچه توسط خارجی ها مجاز است، به این واسطه به کسی اقامت ژاپن داده نخواهد شد. همچنین لازم به ذکر است در هر دوی این کشورها نرخ تورم پایین است در نتیجه قیمت ملک غیرمنقول نیز به مرور زمان با تفاوت های فاحش مواجه نخواهد شد. در جدول ذیل نرخ تورم در ژاپن و پرتغال مقایسه شده است:

نام کشورنرخ تورم در سال 2024
ژاپن%0.1
پرتغال%0.2

در جدول ذیل نرخ هر متر مربع آپارتمان در پرتغال با توجه به قیمت های سال 2024 بیان شده است:

محل واقع شدن مسکنقیمت
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای بزرگ پرتغال€2576.23 (یورو)
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای کوچک پرتغال€1618.02 (یورو)

خرید ملک در ترکیه یا خرید ملک در اسپانیا نیز می تواند راهکاری برای مهاجرت به این کشورها باشد.

مقایسه خرید ملک در ژاپن و پرتغال

بهترین راه برای مهاجرت به ژاپن

مهاجرت به ژاپن به هیچ وجه ساده نیست چرا که این کشور پرجمعیت است و نیروی جوان متخصص به قدر کافی دارد. در نتیجه برخلاف کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، آلمان، سوئد، نروژ، فرانسه، مجارستان، بلاروس و غیره، ژاپن قوانین مهاجرپذیرانه ای تدوین نکرده است. مثلا در خصوص خرید ملک بررسی شد اگرچه در برخی از کشورهای دنیا می توان به واسطه خرید ملک اقامت گرفت، این امکان در کشور ژاپن وجود ندارد. با این وجود در حال حاضر بهترین روش تحصیل در ژاپن است؛ اگرچه این کشور نظام تحصیلی رایگان ندارد، شهریه دانشگاه های دولتی آن در 1 سال حدودا 8000$ (دلار آمریکا) خواهد بود.

هزینه زندگی در ژاپن نیز در سال 2024 برای زندگی تک نفره ماهیانه بین 650$ تا 850$ (دلار آمریکا) می باشد. در واقع ژاپن در مقایسه با آمریکا هم دانشگاه های ارزان قیمت تری دارد هم هزینه زندگی در آن به صرفه تر خواهد بود. البته دانشگاه های خصوصی ژاپن شهریه های بالایی دریافت می کنند که ممکن است به سالیانه 20000$ (دلار آمریکا) نیز برسد. در ژاپن همچنین در سال 2024 نرخ بیکاری تنها 2.9% است در نتیجه اگرچه دانشجویان اجازه کار پاره وقت نخواهند داشت، پس از اتمام تحصیلات خود می توانند شغلی در این کشور پیدا کنند.

قیمت خانه در توکیو

قیمت های ثابت توکیو ممکن است از سقف گذشته باشد، اما سیاست گذاران محتاط BOJ احتمالا نرخ ها را پایین نگه می دارند. این، به علاوه مقرون به صرفه بودن نسبتاً بالا، به این معنی است که شرایط بسیار کمتر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد. تحولات لوکس جدید در پایتخت ژاپن ظاهر می شود و خریداران خارجی و داخلی آنها را خریداری می کنند. بر اساس داده ‌های موسسه اقتصادی املاک و مستغلات، از مارس 2022 تا مارس 2023، میانگین قیمت فروش آپارتمان‌ های نوساز دو برابر شد و نسبت به سال قبل 60% در آوریل و 48% در ماه مه افزایش یافت. یک آپارتمان کوچک یا کاندومینیوم در توکیو ممکن است تقریباً $455000-910000$ (دلار آمریکا) هزینه داشته باشد.

قیمت خانه در ژاپن به پول ایران

متوسط ​​قیمت یک خانه یک خانواده در ژاپن حدود 30 تا 50 میلیون ¥ (ین) تقریباً $273000-$455000 (دلار آمریکا) است. با این حال، قیمت ها می تواند در مناطق شهری محبوب مانند توکیو، اوزاکا و کیوتو بالاتر باشد. بسته به عوامل متعدد، یک آپارتمان کوچک یا کاندومینیوم در توکیو ممکن است حدود 50 تا 100 میلیون ¥ (ین) تقریباً 455،000$ تا $910،000 (دلار آمریکا) هزینه داشته باشد. در مقایسه، یک خانه یک خانواده بزرگتر در یک منطقه مطلوب ممکن است 100 میلیون ¥ (ین) یا بیشتر تقریباً 910000$ (دلار آمریکا) یا بیشتر) هزینه داشته باشد. هزینه یک خانه کوچک در ژاپن که 50 میلیون ¥ (ین) است به پول ایران 23728250000 تومان است.

در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقه مندان به کشور ژاپن ارائه گردید، توضیحاتی در خصوص خرید ملک در ژاپن از سوی خارجی ها ارائه گردید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *