ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی آلمان

خوابگاه دانشجویی آلمان

خوابگاه دانشجویی آلمان با عنوان Student Union halls of residence اولین و اقتصادی ترین گزینه سکونتی برای دانشجویان خارجی است. چرا که هزینه اجاره منازل خصوصی یا آپارتمان ها در آلمان بسیار هزینه بر است. علاوه بر این، یافتن یک سرپناه آن هم در بازار املاک آزاد آلمان برای دانشجوی خارجی کاری به غایت سخت و مشکل می باشد. بنابراین، به دانشجویان ایرانی که قصد درخواست خوابگاه دانشجویی در آلمان را دارند توصیه می شود که این کار را سریعا پس از اخذ پذیرش انجام دهند و به زمان های دیگری موکول نکنند.

معمولا درخواست خوابگاه دانشجویی در آلمان از طریق وب سایت انجمن دانشجویی Studentenwerk در شهری که قرار است در آنجا به تحصیل بپردازید، انجام می شود. انواع خوابگاه دانشجویی در آلمان، هزینه ها و نحوه ثبت نام از جمله مواردی است که در ادامه همین مقاله تیم کارشناسی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به توضیح کامل آنها می پردازند.

  • آیا به دانشجویان ایرانی نیز خوابگاه دانشجویی در آلمان تعلق می گیرد؟
  • شرایط لازم برای گرفتن خوابگاه دانشجویی در آلمان چیست؟
  • انواع خوابگاه دانشجویی در کشور آلمان کدامند؟
  • هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان در آلمان چگونه است؟

درباره خوابگاه دانشجویی در آلمان

خوابگاه های دانشجویی آلمان عموماً نزدیک به دانشگاه‌ها قرار دارند. علاوه‌بر مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه، نزدیکی به دانشگاه نیز سبب می‌شود دانشجویان عمدتاً این خوابگاه‌ها را ترجیح دهند. اجاره اتاق در یک سالن اقامت دانشجویی معمولاً حدود ۲۵۰ یورو در ماه هزینه دارد، اما هزینه آن به مکان، اندازه و سایر امکانات نیز بستگی دارد. اما اقامت در خوابگاه های این کشور قوانین و مقررات خود را دارد. مثلا، دانشجویان ساکن در این خوابگاه ها دارای یک کمیته خود گردان هستند. این کمیته در واقع نقطه ارتباطی بین اتحادیه دانشجویی و دانشجویان ساکن می باشد. کار این اتحادیه همکاری با عوامل و دست اندرکاران خوابگاه برای سازماندهی فعالیت های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی دانشجویان می باشد.

شرایط خوابگاه دانشجویی در آلمان در 2023

در آلمان، 2 نوع خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشجویان خارجی قرار دارد. اولین گزینه تحت عنوان خوابگاه دانشجویی آلمان Student Union halls of residence می باشد که در دسترس همه دانشجویان خارجی می باشد. گزینه دوم که کمی گران تر است همان منازل یا اقامتگاه های خصوصی است. بر طبق گزارش انجمن دانشجویی آلمان Deutsches Studentenwerk فقط 10% از جمعیت دانشجویان آلمانی و 40% از دانشجویان خارجی از خوابگاه های دانشجویی آلمان استفاده می کنند. بنابراین، 29% از دانشجویان در آلمان از آپارتمان های مشترک، 17% به صورت تنهایی در آپارتمان (فلت) و حدود 20% هم با یک شریک یا پارنتر زندگی می کنند.

اما همین گزارش تاکید می کند که هنوز 60% جمعیت دانشجویان خارجی از جمله تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در منازل خصوصی زندگی می کنند. واقعیت گویای این مطلب است که تعداد خوابگاه های آلمانی در برابر درخواست های فراوان دانشجویان محدود است. به همین دلیل است که انجمن دانشجویی آلمان به دولت این کشور پیشنهاد ساخت خوابگاه دانشجویی برای حداقل 45000 دانشجو را ارائه می کند. همچنین لازم است بدانید که دانشجویان ایرانی در صورتی می توانند صلاحیت لازم برای درخواست خوابگاه دانشجویی آلمان را کسب نمایند که تاییدیه پذیرش خود را از دانشگاه آلمانی اخذ کرده باشند.

نحوه یافتن خوابگاه دانشجویی در آلمان

یافتن محل اقامت برای افرادی که هنوز به آلمان مسافرت نکرده اند، مسلما کار چالش بر انگیزی است. این مشکل تا زمانی به قوت خود باقی می ماند که دانشجویان بتوانند شخصا به آلمان آمده و گزینه های خودشان برای انتخاب منزل شخصی را بررسی کنند. البته این امر شامل موارد درخواست خوابگاه دانشجویی آلمان نمی باشد. چرا که درخواست خوابگاه در آلمان به صورت کاملا آنلاین انجام می شود. اما توصیه می شود که این کار نیز درست پس از اخذ پذیرش تحصیلی صورت گیرد.

هزینه خوابگاه دانشجویی آلمان در 2023

با استناد به آمارهای رسمی و موثق دولت آلمان، دانشجویان خارجی در آلمان سوا از هزینه زندگی خود ملزم به پرداخت ماهیانه حدود 298€ (یورو) بابت اجاره خوابگاه خود می باشند. اما صرفا محض اطلاع شما می رساند که مطابق گزارش سایت رسمی تحصیل در آلمان Study-in-germany.de، هزینه زندگی در آلمان 2023 850€ (یورو) می باشد. هزینه ای که به مراتب پایین تر از دیگر رقبای اروپایی هم پایه می باشد. این هزینه ها مشتمل بر خرج و مخارج غذا، منزل، لباس و فعالیت های فرهنگی می باشد.

لازم است بدانید که فقط 40% از دانشجویان خارجی موفق به گرفتن خوابگاه دانشجویی آلمان می شوند و مابقی آنها مجبور به اجاره آپارتمان های خصوصی می شوند. مشخصا هزینه خوابگاه های دانشجویی با ماهانه حدود 300€ (یورو) به مراتب ارزان تر از اجاره آپارتمان در آلمان در می آید. لازم است بدانید که اجاره آپارتمان در شهرهایی مثل مونیخ (Munich)، فرانکفورت (Frankfurt)، ماین (Maine)، کلن (Cologne) وهامبورگ (Hamburg) در مقایسه با نقاط دیگر آلمان گران تر است.

انواع خوابگاه دانشجویی در آلمان

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، خوابگاه دانشجویی در این کشور یا Student halls of residence گزینه بسیار مطلوب و اقتصادی اما در تعداد محدود می باشد. دانشجویان سال اول و دانشجویان خارجی بیشترین متقاضیان خوابگاه های دانشجویی در آلمان را تشکیل می دهند. علاوه بر جذابیت هزینه ای این خوابگاه ها، دانشجویان خارجی به خاطر فرصت معاشرت با دانشجویان فرهنگ های مختلف این خوابگاه ها را انتخاب می کنند.

معمولا این خوابگاه ها نیز نزدیک پردیس دانشگاهی آلمان نیز می باشد و از این نظر هم یک نوع امتیاز ایده آلی محسوب می شود. اما این خوابگاه ها هم در آلمان انواع مختلفی دارند. پس نوع خوابگاه دانشجویی آلمان مشابه نیست و از لحاظ مساحت و امکانات متفاوت از هم است. گزینه های خوابگاهی در آلمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تک اتاق ها
  • آپارتمان مشترک
  • آپارتمان مجردی
  • آپارتمان متاهلی
  • خانوار تک والدینی
  • خانه یا اتاق مجردی

انواع خوابگاه دانشجویی در آلمان

نحوه درخواست خوابگاه در آلمان

فرآیند درخواست خوابگاه دانشجویی پس از اخذ پذیرش دانشجو و گرفتن نامه تایید از دانشگاه آلمانی شروع می شود. دانشجویان از طریق وب سایت انجمن دانشجویی (Deutsches Studentenwerk) مثلا انجمن دانشجویی دانشگاه مونیخ (Studentenwerk Munchen) و با پرداخت شهریه مستقیم ماهانه (direct debit) با طی مراحل زیر اقدام می نمایند:

فرآیند درخواست خوابگاه دانشجویی آلمان 2023
مرحله 1تحویل درخواست آنلاین در وب سایت انجمن دانشجویی شهر خاص در آلمان
مرحله 2دریافت ایمیل نشان دهنده داده های متقاضی و مهلت برای تحویل تاییدیه پذیرش
مرحله 3تحویل تاییدیه پذیرش بوسیله متقاضی در مهلت مقرر
مرحله 4دریافت ایمیل همراه با گزارش اولیه درباره انتظار 4 الی 8 هفته جهت اخذ پیشنهاد خوابگاه
مرحله 5دریافت ایمیل پیشنهاد خوابگاه (Festanschreiben) به ضمیمه مهلت مقرر جهت پاسخ به مجوز پرداخت هزینه اجاره

انواع اقامتگاه خصوصی در آلمان برای دانشجویان

درست است که خوابگاه دانشجویی آلمان گزینه بسیار مطلوبی برای دانشجویان خارجی محسوب می شود. اما شامل حال همه دانشجویان مخصوصا دانشجویان سال بالایی نمی باشد. بخش زیادی از کل دانشجویان خارجی در آلمان مجبور به زندگی در منازل و آپارتمان ها هستند. اما این نوع اقامتگاه ها نیز دارای امتیازات بخصوصی است. از جمله امتیازات این نوع اقامتگاه ها شامل محرمانگی بیشتر و قوانین و محدودیت های کمتر اما عیب اصلی آن سطح پایین تر معاشرت دانشجویی است. انواع اقامتگاه خصوصی شامل آپارتمان یک نفره و آپارتمان مشترک یا Flatshare می باشد که در آلمانی Wohngemeinschaf گفته می شود.

آپارتمان شخصی در آلمان

اما دانشجویانی که به هر ترتیبی نتوانسته اند خوابگاه دانشجویی در آلمان برای خود رزرو نمایند، حتما باید مواردی را مدنظرشان قرار دهند. اولا با وجود تعداد زیادی آپارتمان خصوصی جهت اجاره در آلمان، ممکن است امکانات و وسایل آسایشی و رفاهی آنها متفاوت باشد. ثانیا اطلاع از شرایط آن ملک همانند دوری و نزدیکی به دانشگاه، مجاورت با تسهیلات و خدمات شهری و ملاحظات حقوقی قبل از عقد قرارداد اجاره الزامی است.

بنابراین حتما دانشجویان شخصا با مالک آپارتمان درباره تمامی جزئیات مربوط به شرایط قرارداد اجاره قبل از امضاء آن دیدار کنند. اما به عنوان دانشجوی خارجی در طی روزهای نخست، شما می توانید تا تعیین تکلیف محل اقامت خود در هتل های ارزان، مسافرخانه، پانسیون ها یا مهمانخانه ها و نیز B&B شخصی (اتاق های شخصی افرادی که از کلمه Privatzimmer (به معنای اتاق خصوصی) در اینترنت تبلیغ می کنند) اقامت گزینید. در حال حاضر تهیه آپارتمان شخصی در آلمان روش پرهزینه تری است اما رفاه بیشتری به همراه خواهد داشت. در جدول ذیل نرخ اجاره مسکن در آلمان در سال 2023 بیان شده است:

نوع مسکنحدود اجاره ماهانه در آلمان به یورو
آپارتمان 1 خوابهاز 750€ تا 970€
آپارتمان 3 خوابهاز 1200€ تا 1840€

جستجوی آپارتمان خصوصی در آلمان

برای جستجوی آپارتمان خصوصی، شما باید تبلیغات آپارتمان های دانشجویی موجود را در روزنامه ها و مجلات دانشجویی و یا روزنامه های محلی جستجو نمائید. معمولا در آلمان، روزنامه های محلی تبلیغات آپارتمان های خصوصی را چهارشنبه ها و پنج شنبه ها منتشر می کنند. اجاره آپارتمان در آلمان معمولا شامل پرداخت ودیعه (رهن) حداقل 3 ماهه به مالک آپارتمان می باشد. یکی از آسان ترین روش ها برای غلبه بر چالش رهن در آلمان، خرید بیمه رهن می باشد. اما اجاره ماهیانه در آلمان به 2 بخش تقسیم می شود:

  • بخش اول موسوم به kaltmiete: اجاره اصلی بدون هزینه های دیگر
  • بخش دوم موسوم به warmmiete: همراه با کل هزینه های شامله در قیمت اجاره نهایی

امتیازات تحصیل در دانشگاه های آلمان

دانشگاه های آلمان بالاتر از استانداردهای آموزش عالی اروپا و جهان می باشند. دانشجویان ایرانی معمولا دانشگاه های آلمانی را به خاطر کیفیت تحصیلی، کسب مهارت حرفه ای برای ورود به بازار کار، استاندارد بالای زندگی و از همه مهمتر محیط امن و آکادمیک نسبت به دانشگاه های دیگر اروپایی ترجیح می دهند. با این شرح جامع، می توان چنین نتیجه گرفت که تحصیل در آلمان مزایا و امتیازات مختلفی همانند تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا با امکانات و تسهیلات فراوان، اخذ اقامت اروپایی از طریق دریافت بلو کارت آلمان، کار در آلمان و غیره را در پی دارد. وکلا و کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اند تا با بررسی شرایط کلی متقاضی اخذ ویزای کار آلمان را برای آن ها مهیا کنند.

سوالات پر تکرار در خصوص خوابگاه دانشجویی آلمان

افرادی که تمایل به مهاجرت به آلمان و اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور آلمان دارند سوالاتی را در خصوص خوابگاه های این کشور مطرح می نمایند که عبارتند از:

  • شرایط خوابگاه دانشجویی آلمان چیست؟ در آلمان، دو نوع خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشجویان خارجی قرار دارد. اولین گزینه تحت عنوان Student Union halls of residence می باشد که در دسترس همه دانشجویان خارجی می باشد. گزینه دوم که کمی گرانتر است همان منازل یا اقامتگاه های خصوصی است.
  • نحوه یافتن خوابگاه دانشجویی در آلمان چگونه است؟ یافتن محل اقامت برای افرادی که هنوز به آلمان مسافرت نکرده اند، مسلما کار چالش بر انگیزی است. این مشکل تا زمانی به قوت خود باقی می ماند که دانشجویان بتوانند شخصا به آلمان آمده و گزینه های خودشان برای انتخاب منزل شخصی را بررسی کنند. البته این امر شامل موارد درخواست خوابگاه دانشجویی آلمان نمی باشد.
  • هزینه خوابگاه دانشجویی در آلمان چقدر می باشد؟ با استناد به آمارهای رسمی و موثق دولت آلمان، دانشجویان خارجی در آلمان جدا از هزینه زندگی خود ملزم به پرداخت ماهیانه حدود 300€ (یورو) بابت اجاره خوابگاه خود می باشند.
  • مراحل درخواست خوابگاه دانشجویی چگونه است؟ خوابگاه دانشجویی دارای 4 مرحله است که به طور خلاصه دارای اقداماتی مانند درخواست آنلاین، دریافت ایمیل تاییدیه، تحویل به متقاضی در محل مقرر و پرداخت هزینه می باشد.
  • چگونه می توان در آلمان آپارتمان اجاره کرد؟ برای جستجوی آپارتمان خصوصی، شما باید تبلیغات آپارتمان های دانشجویی موجود را در روزنامه ها و مجلات دانشجویی و یا روزنامه های محلی مطالعه نمائید.
3.8/5 - (5 امتیاز)

20 دیدگاه برای “خوابگاه دانشجویی آلمان

  1. arta گفت:

    کسایی که با اوسبیلدونگ میرن میتونن از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنن در غیر این صورت کدوم خابگاه براشون بهتره که هزینش کمتر از ۴۰۰ یورو در ماه باشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر موسسه خوابگاه داشته باشه می تونید استفاده کنید ولی از خوابگاه های دانشجویی نمی تونید استفاده کنید چون وابسته به دانشگاه هستند و برای دانشجویان
      400 یورو هزینه زیادی در ماه نیست

  2. حدیث گفت:

    سلام خسته نباشید. آیا مواردی هست که طبق شروط دانشگاه مثلا در قبال نمره خوب، خوابگاه رایگان به دانشجو داده بشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر متاسفانه.
      بخشی از درآمد دانشگاه ها از طریق اعطای خوابگاه دانشجویی تامین میشه. شما در صورتی که معدل بالا داشته باشید، می تونید از بورسیه های تحصیلی استفاده کنید و از این طریق هزینه خوابگاه رو پرداخت کنید.

  3. ملکا گفت:

    سلام در مقطع کارشناسی ارشد میشه خوابگاه گرفت؟ هزینه های ماهیانه زندگی در مقطع ارشد حدودا چقدره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله میشه خوابگاه گرفت اما هزینه اون ها معمولا به شرایط خوابگاه بستگی داره ولی معمولا کمتر از اجاره خونه هستند.

  4. حسن گفت:

    سلام ببخشید یک پسر ۱۵ ساله میتونه خوابگاه بگیره؟؟؟؟
    و یا میتونه آپارتمان اجاره کنه؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در حال حاضر شما باید بررسی کنید که چه کشوری در اروپا میتونید در مدرسه تحصیل کنید
      اما در کل میتونید برای خوابگاه یا سوئیت مستقل هم اقدام کنید

  5. مهدی گفت:

    سلام…گرفتن خوابگاه ربطی به دانشگاهی که پذیرش گرفتیم نداره؟ اخه دانشگاه من خوابگاه متاهلی نداره

    1. داوری گفت:

      سلام
      پس بایستی یا خوابگاه یا محل اقامتتون رو تغییر بدید

  6. M. Amin گفت:

    سلام
    ببخشید در رشته پزشکی خوابگاه رایگان داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      هزینه های زندگی از جمله خوابگاه به عهده خودتون خواهد بود

  7. بردیا گفت:

    سلام
    ایا در خوابگاه های دنشگاه هر شخص یک اتاق دارد یا خیر

    1. داوری گفت:

      سلام
      خوابگاه های متفاوتی وجود داره خوابگاه های مشترک و خوابگاه های مستقل بسته به هزینه ای داره که میکنید

  8. S. A گفت:

    سلام برای دوره اوسبیلدونگ هم میشه خوابگاه گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله مشکلی در این خصوص وجود نداره و میشه برای اونها اقدام کرد

  9. نگار گفت:

    سلام. برای تحصیل در کالج های آلمان از چه سنی میتوان اقدام کرد، و اینکه برای کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، میشه از سال اول دانشگاه در المان تحصیل کنند یا خیر.
    ممنون.?

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      سن مناسب معمولا 18 تا 20 سال است. منظور سوال دومتون نمیشم لطفا واضح تر بپرسید
      الیته در ابتدا پیشنهاد میکنم مقاله تحصیل در آلمان رو مطالعه کنید

  10. مهگل گفت:

    سلام خسته نباشید
    به کسانی هم که میخوان یه سال تو کالج درس بخونن خوابگاه تعلق میگیره یا نه؟
    ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      بسته به اون کالج داره که خوابگاه داشته باشه یا نه
      و خوابگاه رایگان باشه یا هزینه بهش تعلق بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *