ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در اتریش

خوابگاه دانشجویی در اتریش

یکی از دغدغه ها و چالش های اصلی متقاضیان تحصیل در اتریش، تهیه خوابگاه دانشجویی در اتریش می باشد که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. چرا که اولا بخش عمده ای از هزینه زندگی در اتریش صرف هزینه اجاره خانه یا خوابگاه می شود. ثانیا، رزرو خوابگاه دانشجویی یکی از مدارک بسیار مهم جهت دریافت ویزای شنگن اتریش می باشد. بنابراین همزمان با فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش، متقاضیان باید به فکر اجاره خوابگاه یا آپارتمانی برای خود باشند. در واقع، متقاضیان با اخذ نامه پذیرش یا تاییدیه ثبت نام از دانشگاه اتریش می توانند قانونا در این کشور خوابگاه یا آپارتمانی اجاره نمایند.

  • هزینه زندگی در اتریش در سال 2022 چقدر است؟
  • شرایط اجاره خوابگاه دانشجویی در کشور اتریش به چه صورتی است؟
  • هزینه اجاره خوابگاه ها و آپارتمان ها در اتریش چگونه است؟
  • زندگی دانشجویی در خوابگاه های اتریش چه مزایایی دارد؟
  • آیا همه می توانند در خوابگاه های این کشور زندگی کنند؟
  • شرایط اجاره خوابگاه های دانشجویی خصوصی در اتریش چگونه است؟

در کشور اتریش، به خوابگاه دانشجویی Studierendenheime گفته می شود و انواع مختلف خوابگاه دانشجویی در اتریش شامل مهمانخانه ها، پانسیون ها، آپارتمان مشترک (WG) و خوابگاه های دانشجویی می باشد. هر کدامیک از این خوابگاه ها نیز شرایط اجاره و امکانات خاص خود را دارد که باید قبل از عقد قرارداد بدان توجه کرد. از شرایط دیگر این خوابگاه ها می توان به دوری یا نزدیکی به دانشگاه جهت سهولت در رفت و آمد نیز اشاره کرد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در هر مورد از موضوعات شرایط اعزام دانشجو به اروپا همراه و همگام متقاضیان عزیز می باشند.

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش 2022

متوسط مخارج زندگی ماهانه دانشجویی در اتریش تقریبا €950 (یورو) برای دانشجویانی کهخوابگاه دارند و در حدود 1500€ (یورو) برای سایر دانشجویان می باشد. البته بسته به محل تحصیل افراد ممکن است این هزینه کمی متفاوت باشد. مثلا ممکن است هزینه اجاره منزل در وین اتریش ممکن است از شهری مثل ورنستدات بیشتر باشد. بنابراین، بیان دقیق هزینه زندگی دانشجویی، امری مشکل است. در نمودار آماری زیر بهتر می توان با نسبت های درصدی انواع خرج و مخارج زندگی دانشجویان در اتریش 2022 آشنا گردید:

توزیع هزینه زندگی در اتریش

در لیست زیر می توان با برآورد هزینه های زندگی ماهیانه دانشجویان در اتریش آشنا شد. نکته قابل توجه این که پایه محاسباتی ما درباره این هزینه ها را زندگی در خوابگاه دانشجویی تشکیل می دهد:

هزینه های زندگی ماهیانه دانشجویان در اتریش به یورو
هزینه خوابگاه دانشجویی یا اجاره منزل€400
هزینه غذا€250
هزینه های متفرقه (کتاب ها، تفریح و سرگرمی)€300

شرایط خوابگاه دانشجویی در اتریش

اصولا یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان تامین جا برای زندگی است و اتریش دارای سنت خوابگاه پردیسی نیست. دانشجویان در اتریش یا در خوابگاه های خارج از پردیس دانشگاه و یا در منزل خصوصی زندگی می کنند. دانشگاه های اتریش یا Fachhochschulen به هنگام ثبت نام دانشجویان، هیچ اتاقی را به طور خودکاری واگذار نمی کنند. بلکه این شما هستید که باید به دنبال اجاره منزل بروید. در اتریش، گزینه های زیادی برای یافتن منزل در اختیار دانشجویان خارجی قرار دارد.

برای اسکان در خوابگاه دانشجویی در اتریش، شما نیازمند تاییدیه ثبت نام از دانشگاه اتریش جهت عقد قرارداد اجاره می باشید. اما قبل از جستجوی آپارتمان، متقاضیان می بایست از واگذاری یا عدم واگذاری خوابگاه توسط دانشگاه مطمئن شوند. در ادامه، با رصد امکانات آسایشی و رفاهی و نیز دوری و نزدیکی به دانشگاه، خوابگاه یا آپارتمان مورد نظر را انتخاب نمائید.

شرایط آپارتمان ها در اتریش

دانشجویانی که به دنبال کاهش هزینه های زندگی خود هستند بهتر است خوابگاه یا آپارتمان اشتراکی تهیه کنند. چرا که اجاره ماهانه آپارتمان های مستقل در اتریش با توجه به امکانات و محله و شهری که در آن واقع شده ممکن است بالا باشد. در جدول ذیل متوسط نرخ اجاره مسکن در اتریش طی سال 2022 بیان شده است:

نوع آپارتمانمتوسط اجاره ماهانه در اتریش به یورو
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر€72
آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر€580
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر€1370
آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر€1050

خوابگاه دانشجویی دفتر مسکن OeAD در اتریش

خوابگاه دانشجویی دفتر مسکن OeAD در اتریش

این دفتر سالانه برای حدود 12000 دانشجو در مهمانخانه های OeAD و سایر منازل دانشجویی در وین، گراتز، سالزبورگ، لینز، کلاژن فورت و لئوبن تهیه می کند. دو سوم دانشجویان خارجی موجود در وین اتریش (یعنی در حدود 2500 نفر) در خانه های پاسیو زندگی می کنند. این خوابگاه ها و منازل علاوه بر انتقال حس راحتی و آرامش می تواند برای دانشجویان ارزان و مقرون به صرفه نیز باشد. دفتر مسکن OeAD به عنوان شریک جدایی ناپذیر دانشگاه ها، دانشگاه های علمی کاربردی و کالج دانشگاه های تربیت معلم در طی سال تحصیلی و نیز در طول ماه های تابستان (جولای تا سپتامبر) منزل کاملا مبله تهیه می کند. متقاضیان تحصیل در اتریش می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.housing.oead.at مراجعه نمایند.

زندگی دانشجویی در آپارتمان مشترک WG در اتریش

نوع دیگر خوابگاه های دانشجویی در اتریش، آپارتمان های مشترک خصوصی (در آلمانی معروف به Wohngemeinschaften، یا فقط WG) می باشد که احتمالا بسیار معروفتر از منزل هستند. در این نوع خوابگاه دانشجویی، چندین دانشجو با همدیگر در یک آپارتمان شریک هستند و هر کدام نیز اتاق خاص خود را دارد، اما در آشپزخانه و حمام مشترک هستند. ساکنین آپارتمان همچنین در اجاره آپارتمان هم شریک هستند. بسته به جایی که شما تحصیل می کنید، شما برای زندگی در اینگونه آپارتمان ها نیازمند بودجه مالی ماهانه حدود 250€ الی 400€ (یورو) می باشید. متقاضیان جستجوی منزل از بین آپارتمان های مشترک در اتریش می توانند برای این کار به وب سایت www.jobwohnen.at مراجعه نمایند.

زندگی در خوابگاه دانشجویی در اتریش

در مجموع، خوابگاه های دانشجویی در اتریش انواع مختلف آپارتمان ها (تک آپارتمان ها و آپارتمان های مشترک دو، سه و یا چهار دانشجویی) را ارائه می کنند. حال خانه از این نوع آپارتمان جمعی بوده اما حمام و سرویس بهداشتی شخصی دارد. آشپزخانه یک اتاق عمومی برای مستاجران آپارتمان محسوب می شود. توجه کنید که قبل از امضای قرارداد اجاره، کلیه امکانات و امتیازات خوابگاه یا آپارتمان (شامل گاز، برق، تلوزیون، اینترنت و غیره) را چک کنید. از مهمترین و معروف ترین خوابگاه های دانشجویی کشور اتریش می توان به خوابگاه دانشجویی دانشگاه وین اشاره کرد.

خوابگاه های دانشجویی در اتریش تحت نظارت و کنترل دولت اتریش می باشد. دولت اتریش نیز از لحاظ فرهنگی، ورزشی و مهمتر از همه از جنبه امنیتی به این اماکن توجه ویژه ای دارد. ارزانترین خوابگاه دانشجویی در اتریش و در شهر وین با پایه هزینه €200 (یورو) در ماه شروع و به €728 (یورو) و گاها به بیش از €800 (یورو) نیز می رسد. بنابراین، این رنج قیمتی با افزایش متراژ و نیز افزایش امکانات رفاهی و آسایشی به مرور بیشتر و بیشتر می شود. در اتریش، دولت این کشور خوابگاه های متاهلی نیز برای دانشجویان متاهل در نظر گرفته است که هزینه اجاره آن نسبت به خوابگاه های افراد مجرد به مراتب پایین تر است. نمودار زیر نشانگر رنج قیمت خوابگاه دانشجوئی در اتریش با توجه به امکانات آن می باشد:

هزینه ماهیانه خوابگاه دانشجوئی در اتریش

نحوه اجاره خوابگاه در اتریش

همانطور که در مطالب فوق نیز اشاره شد، گام اول برای اجاره خوابگاه دانشجویی در اتریش، اخذ نامه پذیرش از اتریش می باشد. برای عقد قرارداد و نوشتن اجاره نامه، توصیه کارشناسی آن است که قرارداد حتما به 2 زبان فارسی و آلمانی نگارش گردد. همچنین، اگر قرار است مبلغی به عنوان رهن به ودیعه گذاشته شود، مقدار، تاریخ و نحوه استرداد وجه الضمانت نیز باید صراحتا در قرارداد اجاره ذکر شود. در ادامه، چه برای تغییر آدرس سکونت و چه با اتمام مهلت اجاره، حتما باید مراتب به شهرداری وین گزارش شود تا از این نظر مغایرت قانونی با قوانین و مقررات مهاجرتی اتریش پیش نیاید.

روش های مختلفی برای مهاجرت به اتریش شامل مهاجرت کاری، مهاجرت سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق اخذ تابعیت و … وجود دارد. کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تسلط بر آخرین قوانین و مقررات مهاجرتی روز دنیا و کشور اتریش، حاضر به ارائه راهنمایی و مشاوره های دقیق و حرفه ای در زمینه اخذ ویزا و اقامت خارجی هستند.

سوالات پرتکرار در خصوص خوابگاه دانشجویی در اتریش

افرادی که تمایل به استفاده از خوابگاه های دانشجویی دارند موارد زیر را عنوان می نمایند:

  • هزینه زندگی متوسط یک دانشجو در اتریش چقدر است؟ بطور متوسط هر دانشجو در حدود 900€ (یورو) در ماه برای زندگی احتیاج دارد.
  • هزینه اجاره خوابگاه در اتریش چقدر است؟ هزینه اجاره خوابگاه در اتریش به طور میانگین در حدود 400€ (یورو) در ماه است.
  • هزینه خورد و خوراک یک دانشجو در اتریش چقدر است؟ بطور متوسط در حدود 250€ (یورو) در ماه احتیاج دارد.
  • یک دانشجو چه هزینه های متفرقه دیگری نیز دارد؟ هزینه هایی از قبیل خرید کتاب، تفریح و سرگرمی، همچنین هزینه های حمل و نقل نیز از مهمترین آنهاست.
  • این هزینه های متفرقه ماهیانه چه میزان است؟ این هزینه ها در حدود 300€ (یورو) در ماه است.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *