ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در روسیه

خوابگاه دانشجویی در روسیه

خوابگاه دانشجویی در روسیه بسته به موقعیت و نیز امکانات آن دارای رنج قیمتی متفاوتی است. خوابگاه های دانشجویی زیادی در روسیه وجود دارد که در سراسر این کشور پراکنده هستند. معمولا این خوابگاه ها دارای یک آشپزخانه و حمام مشترکی هستند. نکته مهم در اینباره آن است که خوابگاه های مبله روسیه را معمولا می توانید در پردیس های دانشگاهی، اغلب نزدیک قهوه خانه ها و ورزشگاه ها بیابید.

  • شرایط یافتن خوابگاه دانشجویی در کشور روسیه چگونه است؟
  • انواع خوابگاه های دانشجویی در کشور روسیه کدامند؟
  • امتیاز خوابگاه دانشجویان در روسیه نسبت به سایر اقامتگاه های دانشجویی در چیست؟
  • هزینه اجاره خوابگاه ها، آپارتمان ها و منازل شخصی در روسیه چقدر است؟

خیلی از دانشجویان بین المللی خواستار اسکان در خوابگاه های دانشجویی روسیه هستند. دلیل این امر واضح است. چرا که اولا هزینه خوابگاهی در روسیه نسبت به دیگر اقامتگاه های دانشجویی پایین تر بوده ثانیا، خوابگاه دانشجویی باعث ایجاد معاشرت با دانشجویان دیگر می شود. اما باید بدانید که بهترین منبع برای یافتن خوابگاه در روسیه مراجعه به دفتر دانشگاه است. چرا که دفتر دانشگاه در روسیه مسئول تخصیص خوابگاه به دانشجویان خارجی است. در این نگارش تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر بررسی تمام جوانب و ابعاد موضوع خوابگاه دانشجویی همچنین به هزینه تحصیل و زندگی در روسیه نیز می پردازد.

آیا روسیه برای تحصیل مناسب است؟

در طی یک دهه پیش، آموزش عالی روسیه دچار تحولات شگرفی شده است. این تحول در کیفیت آموزش عالی مرهون سرمایه گذاری 390RUB (بیلیون روبل) معادل $6.7 (بیلیون دلار) دولت روسیه بین سال های 2011 و 2015 در جهت بهینه سازی امکانات و تجهیزات فنی و ارتقاء سطح آموزشی هیئت علمی در دانشگاه های روسیه است. توجه داشته باشید که بر اساس سطح بندی وزارت علوم، دانشگاه های مورد تایید روسیه در سه گروه ممتاز، خوب و متوسط قرار می گیرند که در لیست زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

دانشگاه های گروه الف (ممتاز)دانشگاه های گروه ب (خوب)دانشگاه های گروه ج (متوسط)
دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکودانشگاه دولتی آستارا خاندانشگاه دولتی چچن
دانشگاه دولتی باشکیردانشگاه فنی دولتی کالینینگرادآکادمی علوم دریایی دولتی ادمیرال مارکوف
دانشگاه فدرال کازاندانشگاه دولتی کوبانآکادمی موسیقی ژنسینز روسیه
دانشگاه دولتی نووسیبریکدانشگاه جنگلداری دولتی مسکودانشگاه دولتی داغستان
دانشگاه سن پترزبورگدانشگاه دولتی پرمموسسه معماری مسکو
دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگدانشگاه دولتی بازرگانی و اقتصاد روسیهموسسه الکترونیک و ریاضیات مسکو
آکادمی علوم روسیهدانشگاه فدرال سیبریدانشگاه فنی دولتی مورمانسک
دانشگاه علوم کشاورزی دولتی روسیهموسسه علم و فناوری اسکولکوفدانشگاه دولتی ورونژ

شرایط تحصیل به همراه خوابگاه دانشجویی در روسیه

شرایط تحصیل به همراه خوابگاه دانشجویی در روسیه 2024

اغلب دوره های تحصیلی در دانشگاه های روسیه به زبان روسی ارائه می شود. بنابراین اگر شما هم قصد تحصیل در روسیه را دارید این احتمال وجود دارد که به هنگام درخواست پذیرش، ارائه مدرک زبان روسی (TORFL) جزوی از شرایط پذیرش در روسیه محسوب شود. همه ساله دانشگاه های روسیه همچنین برای دانشجویان خارجی خود دوره های آمادگی زبان یک ساله هم برگزار می کنند. اما برای افرادی که دانش کمی از زبان روسی داشته و به آموزش دروس به زبان انگلیسی تمایل دارند، دوره های آموزشی به این زبان نیز وجود دارد. این دروس در روسیه برای مقطع کارشناسی بسیار محدود ولی برای مقطع ارشد متداول است.


اما سوالی که ممکن است در این میان مطرح شود این است که نحوه اخذ پذیرش از روسیه چگونه است؟ دانشجویان متقاضی برای اخذ پذیرش از روسیه می توانند به صورت آنلاین و از طریق وب سایت دانشگاه مورد نظر درخواست پذیرش نمایند. برای این منظور، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • کپی پاسپورت بین المللی یا ID Card (حداقل با اعتبار 2 سال)
  • کپی گواهی دیپلم متوسطه
  • گواهی پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک قبولی در آزمون ورودی دولتی هماهنگ (EGE)
  • هزینه دعوت نامه $400 (دلار آمریکا) + هزینه پستی $100 (دلار آمریکا)

شرایط خوابگاه دانشجویی در روسیه

همان طوری که در لیست هزینه های زندگی در روسیه مشاهده گردید، بیش از 60% از کل بودجه دانشجویان خارجی در روسیه صرف اجاره ماهانه می گردد. بنابراین، اطلاع از شرایط خوابگاه دانشجویی روسیه بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. ابتدا باید بدانید که دانشجویان بین المللی در روسیه جهت زندگی و اقامت در روسیه گزینه های اقامتی متعددی در دسترس دارند. آن ها می توانند در خوابگاه های دانشجویی، خانه ها یا آپارتمان های خصوصی و یا با خانواده روسی زندگی کنند.

شرایط زندگی در هر یک از این اقامتگاه های دانشجویی نیز متفاوت است. همان طوری که امکانات و تسهیلات آسایشی و رفاهی آنها نیز از هم متفاوت است. معمولا خوابگاه دانشجویی روسیه توسط دفتر دانشگاه ها به متقاضیان اعطاء می شود و اغلب این خوابگاه ها مجهز به امکانات زندگی هستند. اما از نظر تعداد این خوابگاه ها جوابگوی خیل عظیم متقاضیان داخلی و خارجی نیست. به همین دلیل گزینه اجاره آپارتمان در روسیه نیز مطرح می شود که در این زمینه نیز برخی دانشگاه های روسیه به دانشجویان مشاوره می دهند. مزیت خوابگاه دانشجویی، ارزانی و معاشرت دانشجویی بیشتر، مزیت هم خانگی با خانواده روسی آشنایی کامل با زبان و فرهنگ روسی و مزیت آپارتمان در روسیه مجهز بودن آن ها است.

هزینه خوابگاه دانشجویی در روسیه

در مجموع، گزینه های خوابگاهی متعددی در کشور روسیه در اختیار دانشجویان بین المللی با دامنه قیمتی متفاوت از 15000RUB تا 35000RUB (روبل) معادل $2.6 تا $612 وجود دارد. خوابگاه های دانشجویی در روسیه معمولا مبله و با آشپزخانه و حمام مشترک در پردیس خود دانشگاه قرار دارند. دانشجویان گرامی علاقه مند به تحصیل در روسیه می توانند برای مشاوره در زمینه شرایط پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی روسیه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

سوالاتی درباره خوابگاه دانشجویی در روسیه

مهم ترین پرسش هایی که درباره شرایط خوابگاه ها در این کشور مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا روسیه امکان اقامت در خوابگاه را برای دانشجویان خارجی فراهم می کند؟ هر دانشگاه دارای خوابگاه های شخصی خود است و افراد باید شرایط را به صورت مجزا بررسی کنند.
  • آیا می توان در خوابگاه های خصوصی روسیه اقامت داشت؟ بله همه چیز بستگی به شرایط فرد و انتخاب او دارد.
  • آیا خوابگاه های روسیه از کیفیت کافی برخوردار هستند؟ فرد می تواند خوابگاه های با کیفیت متفاوت در این کشور را مشاهده کرده و بهترین را برای خود انتخاب کند.
  • آیا محدودیت هایی در اقامت خوابگاهی در روسیه وجود دارد؟ بله محدودیت های قانونی در این خوابگاه ها نیز وضع شده است که افراد باید پیش از ورود به خوابگاه به خوبی نسبت به آن ها آگاهی به دست آورند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *