ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در رومانی

خوابگاه دانشجویی در رومانی

تحصیل در رومانی پله ترقی دانشجویان اروپا است و اطلاع از شرایط خوابگاه دانشجویی در رومانی از فاکتورهای مهم برای تصمیم گیری است. معمولا در رومانی، طیف وسیعی از گزینه های اقامتی در دسترس دانشجویان بین المللی قرار دارد. گزینه های اقامتی در دسترس دانشجویان خارجی در رومانی شامل خوابگاه دانشجویی، خوابگاه خصوصی، استودیوها، فلت ها و آپارتمان های مشترک است. امکانات هر یک از این گزینه های اقامتی هم همانند قیمت اجاره آنها متفاوت است.

  • چرا تحصیل در رومانی به دانشجویان ایرانی توصیه می شود؟
  • به طور میانگین، هزینه تحصیل و زندگی در رومانی برای دانشجویان ایرانی چقدر است؟
  • وضعیت دریافت خوابگاه برای دانشجویان خارجی حاضر در رومانی چگونه است؟
  • قیمت اجاره خوابگاه دانشجویان در رومانی چقدر است؟

در حال حاضر، در رومانی 49 دانشگاه دولتی و 8 دانشگاه خصوصی وجود دارد. دوره کارشناسی در رومانی در رشته های علوم پایه، علوم انسانی، اقتصاد و جامعه شناسی، حقوق، علوم سیاسی، هنرهای عالی و تربیت بدنی حدود 3 سال طول می کشد. در حالی که این مدت برای رشته های مهندسی و فنی، کشاورزی و جنگلداری در حدود 4 سال و برای رشته های پزشکی 6 سال است. کارشناسان و مشاوران حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگوئی به سوالات هموطنان عزیز درباره اخذ اقامت اروپایی از طریق تحصیل در رومانی نیز هستند.

جذابیت ها و امتیازات تحصیل در رومانی

خواه شما شهروند اروپایی باشید یا خواه شهروند غیر اروپایی باشید فرقی نمی کند، انتخاب رومانی به عنوان مقصد تحصیلی می تواند جذابیت ها و امتیازات بسیاری برای شما به ارمغان بیاورد. تنوع فرهنگی گسترده، دسترسی آسان به کلیه کشورهای اروپایی، شرایط آب و هوایی مطلوب، وجود جاذبه های گردشگری فراوان، شاخص امتیتی بالا و کیفیت زندگی خوب همگی جزو جذابیت های مقصد تحصیلی رومانی است. اما امتیازات رومانی برای دانشجویان خارجی علی الخصوص دانشجویان ایرانی عبارتند از:

  • رومانی عضو کامل اتحادیه اروپایی (EU) و ناحیه اقتصادی اروپا (EEA) است. بنابراین تحصیل در رومانی مساوی تحصیل در اتحادیه اروپایی (EU) است.
  • کیفیت آموزش عالی در رومانی به واسطه تبعیت از استاندارد مشترک آموزش عالی اروپایی (Bologna process) در سطح جهانی قرار دارد.
  • هزینه های تحصیل و زندگی در رومانی بسیار ارزان و منطقی است. شهریه سالانه در دانشگاه های رومانی از 2000€ تا 5000€ (یورو) متفاوت است.
  • فرصت های کاریابی در بازار کار رومانی بالا است. بازار کار رومانی نیازمند متخصصان و کارگران ماهر در بخش های مختلف فناوری، خدمات و بهداشت است.

هزینه زندگی و تحصیل در رومانی

با توجه به نوع دوره تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، هزینه تحصیل در رومانی در سال 2023 ممکن است از 2000€ تا 5000€ (یورو) متغیر باشد. متوسط شهریه سالانه دوره های پزشکی در رومانی نیز از 3200€ تا 5000€ (یورو) و دوره های تخصص بین 3800€ تا 7000€ (یورو) متغیر است. ناگفته نماند که شهریه ها با توجه به ملیت متقاضیان ممکن است متفاوت از هم باشد. اما هزینه زندگی در کشور رومانی برای دانشجویان بین المللی بیشتر به سبک زندگی و عادت آنها بستگی دارد. اما به طور میانگین، هزینه ماهانه زندگی در رومانی مابین 300€ الی 500€ (یورو) با توجه به جزئیات زیر است:

آیتم هاهزینه به یورو
خوابگاه دانشجویی€70
آپارتمان شخصی€150-€400
خورد و خوراک€150-€200
بیمه پزشکی€10
هزینه اینترنت€15
حمل و نقل€40

شرایط خوابگاه دانشجویی در رومانی در 2023

در رومانی شما با طیف وسیعی از گزینه های خوابگاه دانشجویی شامل خوابگاه های دانشجویی در پردیس دانشگاهی، خوابگاه های دانشجویی خودگردان، منازل یا اتاق های دانشجویی خصوصی، آپارتمان های مشترک و خصوصی مواجه هستید. هر کدامیک از این خوابگاه ها دارای امتیازات و امکانات خاصی است و به همین دلیل شرایط قیمتی آنها نیز از هم متفاوت است. در مجموع، اجاره ماهانه خوابگاه دانشجویی رومانی بیشتر به سبک زندگی هر دانشجو بستگی دارد. در رومانی، یافتن خوابگاه دانشجویی پیشرفته و مدرن تا یافتن خوابگاه دانشجویی سنتی در پردیس های دانشگاهی کاری آسان است. این خوابگاه ها سلف سرویس نداشته و دانشجویان باید وعده غذایی خود را از بیرون تهیه کنند.

معمولا از بین انواع اقامتگاه های دانشجویی در رومانی، در سال 2023 خوابگاه های دانشجویی را می توان ارزانترین و مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی دانست. البته ناگفنه نماند که آپارتمان های خصوصی مشترک در رومانی هم گزینه خوبی برای دانشجویانی است که مایل به کاهش خرج و مخارج خود داشته و درصدد زندگی با هم آپارتمانی های خود به صورت یک خانواده هستند. در این آپارتمان ها، هر دانشجویی دارای اتاق شخصی بوده اما آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده مشترک دارد.

شرایط خوابگاه دانشجویی در رومانی

نحوه یافتن خوابگاه دانشجویی در رومانی

اولا شرط لازم و کافی برای اجاره خوابگاه دانشجویی در رومانی، ثبت نام و اخذ نامه پذیرش از دانشگاه رومانیایی است. طریقه رزرو خوابگاه دانشجویی در رومانی آسان است و دانشجویان برای انجام این کار می بایست از طرق اداره دانشگاه درخواست دهند. اما برای اجاره فلت، اتاق یا استودیو دانشجویی در یک خوابگاه خصوصی، درخواست خود را باید به اداره هر خوابگاه خصوصی تحویل داد. به خاطر داشته باشید که خوابگاه های خصوص در رومانی به صورت خودگردان یا self-catering اداره می گردد.

اما بهترین روش یافتن آپارتمان خصوصی یا private apartment در رومانی چیست؟ بهترین روش برای این کار، تماس با بنگاه های معاملات املاک است. این بنگاه ها اطلاعات بسیار جالبی در خصوص پیشنهادات اجاره خانه در بازار املاک رومانی تهیه و با در نظر گرفتن شرایط هر دانشجو می توانند در عرض یک هفته آپارتمانی را اجاره کنند. جهت عقد قرارداد با این بنگاه ها، شما می توانید حق کمیسیون (معمولا 50% از اجاره یک ماه) پرداخت کرده و از مشاوره آنها برخوردار شوید. روش دیگر برای یافتن خوابگاه خصوصی یا آپارتمان دانشجویی در رومانی، مراجعه به بخش آگهی روزنامه های محلی است.

قیمت اجاره خوابگاه دانشجویی در رومانی

قیمت های خوابگاه دانشجویی رومانی در پردیس دانشگاهی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و دلیل این امر هم به واسطه سطح امکانات هر خوابگاه است. معمولا قیمت اجاره این نوع خوابگاه های دانشجویی در رومانی بین 20€ تا 50€ (یورو) متغییر است. معمولا شانس دانشجویان بین المللی و دانشجویان بورسیه دار برای یافتن خوابگاه دانشجویی بیشتر از بقیه دانشجویان است. البته، اولویت واگذاری خوابگاه ها با دانشجویان محلی است.

اما بسیاری از دانشجویان خارجی در رومانی به دلیل دسترسی بالا و ارزان بودن مایل به اجاره آپارتمان های دانشجویی خصوصی هستند. اجاره ماهانه اتاق دانشجویی، استودیو یا آپارتمان در رومانی از 200€ (یورو) برای آپارتمان 1 خوابه تا 450€ (یورو) برای آپارتمان 2 خوابه متفاوت است. کیفیت ساختمان (تازه ساختی، مبله بودن و کیفیت امکانات آن)، دوری یا نزدیکی به دانشگاه، موقعیت مکانی (مرکز شهر یا حومه) و عوامل دیگر در تعیین قیمت های آپارتمان دانشجویی دخیل است.

نوع خوابگاهشرایطاجاره ماهانه به یورو
خوابگاه دانشجویی در بخارستمبله و دارای امکانات زندگی در سطح متوسط€220
آپارتمان 3 خوابه نزدیک میدان Amzei در مرکز بخارستدارای فول امکانات، آشپزخانه مجهز، اتلق خواب های راحت، تلوزیون ماهواره ای، اینترنت وایفای، بالکن و غیره€1650
استودیو آپارتمان حوالی میدان Studio Unirii در منطقه بخارست قدیم جنب خیایان I.C Bratianuمجاور باشگاه های شبانه، قهوه خانه و سالن موسیقی با متراژ 37 مترمربع€1500

روش های کاهش اجاره خوابگاه دانشجویی در رومانی

با اینکه اجاره خانه در رومانی گران نیست اما، دانشجویان خارجی در رومانی می توانند برای تقلیل هزینه های اجاره خود از 3 گزینه زیر بهره گیرند:

  • آپارتمان های مشترک یکی از این روش ها است. اجاره اینگونه اقامتگاه های دانشجویی علاوه بر صرفه جویی در هزینه باعث افزایش معاشرت و حس همیاری دانشجویان می شود. هزینه های ماهانه این نوع اقامتگاه های دانشجویی در رومانی حدود 100€ تا 200€ (یورو) است که قیمت خوبی برای دانشجویان خارجی است.
  • پرداخت پیش پرداخت اجاره می تواند یکی دیگر از راه های صرفه جویی در زمان و هزینه ها باشد.
  • خرید آپارتمان در رومانی توسط والدین برای فرزندان روش دیگر بیه جای پرداخت اجاره ماهانه است.خوابگاه دانشجویی در رومانی

علاوه بر روش تحصیل در رومانی، شیوه های دیگری برای مهاجرت به رومانی همانند اخذ ویزای کار در رومانی یا اخذ اقامت از کشور رومانی وجود دارد که شما از طریق مشاوره با برترین وکلا و کارشناسان مهاجرتی در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید اطلاعات خود در این باره را نیز تکمیل نمائید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *