ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در لهستان

خوابگاه دانشجویی در لهستان

خوابگاه دانشجویی در لهستان ارزانترین و مقرون به صرفه ترین گزینه سکونتی در اختیار دانشجویان خارجی مخصوصا در شهر ورشو (Warsaw) محسوب می شود. معمولا هزینه ماهانه خوابگاه در لهستان حدود 100€ تا 150€ (یورو) برای اتاق مشترک و بین 200€ تا 350€ (یورو) برای یک اتاق تک نفره است.

  • شرایط خوابگاه های دانشجویی در لهستان به چه صورتی است؟
  • امکانات خوابگاه دانشجویی در کشور لهستان چگونه است؟
  • نحوه درخواست خوابگاه توسط دانشجویان خارجی چگونه است؟

گزینه ها و آپشن های مختلفی برای اسکان دانشجویی در لهستان وجود دارد. این گزینه ها بسته به شهر و موسسه آموزش عالی که شما انتخاب می کنید، متفاوت است. بسیاری از موسسات آموزش عالی (HEI) در کشور لهستان دارای خوابگاه های دانشجویی هستند که معمولا ارزانترین گزینه موجود در اختیار دانشجویان بین المللی است. با این حال، اغلب دانشجویان لهستانی ترجیح می دهند که اتاقی را در یک آپارتمان خصوصی اجاره کنند. شما با مطالعه این مقاله با شرایط خوابگاه دانشجویی در کشور لهستان آشنا می شوید اما در صورت تمایل به اطلاع در خصوص شرایط تحصیل در لهستان با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

هزینه تحصیل و زندگی در لهستان 2023

در این که نظام آموزش عالی لهستان جزء بهترین سیستم های آموزشی در اتحادیه اروپایی است، شکی نیست. چرا که کیفیت آموزشی و امکانات تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های لهستان همتراز با دیگر دانشگاه های اروپای غربی و بلکه بالاتر از کیفیت اکثر دانشگاه های اروپای شرقی است. بهترین دانشگاه های 2023 لهستان عبارت هستند از:

رتبه ملیدانشگاهشهر
1دانشگاه ورشوشهر ورشو (Warsaw)
2دانشگاه جاگیلونیانشهر کراکو (Krakow)
3دانشگاه فنی ورشوشهر ورشو (Warsaw)

اما آمارهای موجود نشانگر این واقعیت مهم است که هزینه تحصیل و زندگی در لهستان به مراتب پایین تر از همترازان اروپایی خود است. به طوری که، میانگین شهریه اخذ شده از دانشجویان در دانشگاه های دولتی این کشور در حدود 4180$ (دلار آمریکا) بوده در حالی که متوسط شهریه های دانشگاه خصوصی حدود 6600$ (دلار آمریکا) است. میانگین ماهانه هزینه زندگی در لهستان حدود 450€ تا 600€ (یورو) است. منتهی با توجه به شرایط نیروی کار لهستان، این کشور در واگذاری مشاغل به خارجی های متخصص مشکلی ندارد. نیروی کار در لهستان را با مشاهده نمودار ذیل بهتر می توان درک نمود:

نیروی کار در لهستان

شرایط درخواست خوابگاه دانشجویی در لهستان

اکثر دانشگاه های لهستان به دانشجویان ثبت نامی خود خوابگاه دانشجویی ارائه می کنند. اما قیمت و کیفیت خوابگاه دانشجویی لهستان بسته به شهر و دانشگاه انتخابی شما ممکن است متفاوت باشد. با وجود اینکه این خوابگاه ها به دانشجویان خارجی نیز واگذار می گردد اما به دلیل محدودیت فضا، همه دانشجویان قادر به اجاره این نوع خوابگاه ها نیستند. روش درخواست خوابگاه دانشجویی در لهستان از طریق مراجعه به وب سایت دانشگاه ها صورت می گیرد. در این مورد به دانشجویان توصیه می گردد که حدالامکان درخواست خود را قبل از ورود به لهستان و شروع سال تحصیلی ارائه نمایند.

اما خوابگاه دانشجویی تنها گزینه نیست و برای اسکان دانشجویان خارجی در لهستان روش های متفاوتی وجود دارد. یکی از این روش ها اجاره خوابگاه خصوصی در قالب آپارتمان مشترک تک اتاقه یا استودیو آپارتمان است. در این جا دانشجویان متقاضی برای درخواست اتاق می توانند به وب سایت های تخصصی در این زمینه همانند pepehousing.com و studentdepot.pl مراجعه و ثبت درخواست نمایند. مراحل درخواست نیز به صورت آنلاین و از طریق تکمیل فرم درخواست انجام می پذیرد.

شرایط درخواست خوابگاه دانشجویی در لهستان

هزینه خوابگاه دانشجویی در لهستان

معمولا خوابگاه های دانشجویی لهستان در انواع مختلف خوابگاه دانشگاهی، آپارتمان دانشجویی، استودیوها و اتاق های اجاره ای به دانشجویان عرضه می شود. باید توجه داشته باشید که هزینه اجاره هر یک از این خوابگاه ها بسته به موقعیت جغرافیایی، امکانات و تسهیلات فراهم شده و غیره متفاوت است و صد البته قیمت خوابگاه های دانشجویی به موسسه آموزش عالی (HEI) نیز بستگی دارد. معمولا امکاناتی نظیر تلوزیون، اینترنت، تخت خواب، میز مطالعه، میز غذاخوری و غیره در این خوابگاه ها در نظر گرفته می شود. بنابراین، اکثر این خوابگاه ها به صورت مبله به متقاضیان ارائه می شود.

معمولا هزینه اجاره ماهانه خوابگاه دانشجویی لهستان بسیار ارزانتر از آپارتمان های شخصی است. معمولا هزینه ماهانه خوابگاه در لهستان حدود 100€ تا 150€ (یورو) برای اتاق مشترک و بین 200€ تا 350€ (یورو) برای یک اتاق تک نفره است. با این حال باید توجه کرد که استاندارد خوابگاه ها نیز ممکن است حتی بین خوابگاه های دانشجویی مختلف یک موسسه آموزش عالی (HEI) بسیار متفاوت باشد. پس قبل از هر اقدامی برای گرفتن خوابگاه، تحقیق درباره آن خوابگاه کار خوب و مفیدی است. اما نکته مهمی که باید در همین بخش بدان اشاره کرد این است که اکثر خوابگاه های دولتی نیز با محدودیت ظرفیتی مواجه بوده و به روی عموم مردم باز نیستند. بنابراین بیش از نیمی از دانشجویان خارجی مجبور به اجاره خوابگاه خصوصی در لهستان هستند.

امکان کار دانشجویی در لهستان

تمامی دانشجویان خارجی در حال تحصیل در لهستان از امتیاز کار دانشجویی در لهستان برخوردارند. دانشجویان بین المللی از این طریق می توانند بخش زیادی از هزینه تحصیل و زندگی خود در لهستان را جبران کنند. اما دانشجویان سال بالایی، دانشجویان سال اولی و دانشجویانی که در یک مدرسه زبان به صورت فول تایم ثبت نام کرده اند از امتیاز کار دانشجویی در لهستان برخوردارند. دانشجویان در لهستان می توانند تا 20 ساعت در هفته به صورت نیمه وقت کار انجام داده و به علاوه 3 ماه تعطیلات تابستانی را به صورت تمام وقت کار کنند. کار پس از فارغ التحصیلی در لهستان منجر به اخذ پاسپورت این کشور می شود. جایگاه پاسپورت لهستان به شرح نمودار ذیل است:

جایگاه پاسپورت لهستان

برای اطلاع از شرایط و مدارک لازم جهت اعزام دانشجو با مشاورین ارشد ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید تا با خدمات مشاوره تخصصی این موسسه آشنا شوید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *