ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در هند

خوابگاه دانشجویی در هند

اسکان دانشجویی در هند در قالب خوابگاه دانشجویی در هند و خانه های دانشجویی و آپارتمان های دانشجویی در دسترس دانشجویان قرار دارد. اما گزینه اول و ارزانترین گزینه اسکان دانشجویی گرفتن خوابگاه می باشد. هزینه خوابگاه در هند حدود ₹4000 الی ₹7000 (روپیه) می باشد. گزینه دوم آپارتمان دانشجویی در هند می باشد. آپارتمان ها در شهرهای مختلف این کشور با قیمت های مختلفی در اختیار دانشجویان بین المللی قراردارد. مثلا قیمت اجاره ماهانه آپارتمان دانشجویی در دهلی حدود ₹11500 (روپیه)، بنگالور در حدود ₹7000 (روپیه) و گورگائون ₹15000 (روپیه) می باشد.

  • شرایط تحصیل کارشناسی در هند چیست؟
  • شرایط زندگی دانشجویی در هند به چه صورتی است؟
  • هزینه خوابگاه دانشجویی در کشور هند چقدر می باشد؟

هند به واسطه کیفیت آموزش عالی و نیز هزینه تحصیل ارزان همواره یکی از گزینه های تحصیلی محبوب در بین دانشجویان از سراسر جهان به شمار می رود. در حال حاضر بیش از 850 دانشگاه خصوصی و دولتی در هند وجود دارد . به همین دلیل نظام آموزش عالی هند به عنوان یکی از بزرگترین نظام های آموزش عالی در جهان محسوب می شود. از معروفترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های هند می توان به رشته های ریاضی و علوم کامپیوتر اشاره کرد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده مشاوره با متقاضیان برای اخذ ویزا و اعزام دانشجو به کشورهای مختلف جهان می باشد.

ادامه تحصیلات آکادمیک در هند

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، دلایل زیادی برای ادامه تحصیل در هند وجود دارد. در هند دانشگاه ها و کالج های مختلفی چه به صورت دولتی و چه به صورت خصوصی وجود دارد که برنامه های تحصیلی مختلفی را در تمامی مقاطع تحصیلی ارائه می کنند. رشته های گروه پذشکی و پیراپزشکی هند شهرت جهانی دارد و از سطح عالی برخوردار است اما طی سالهای اخیر به دلیل سطح بالا و سخت آزمون ورودی neet متقاضیان از ایران روند نزولی داشته است. هزینه های پایین زندگی و تحصیل در این کشور متقاضیان زیادی را هر ساله از اقصی نقتط جهان را به هند جذب مینماید. از جمله شهرت و محبوبیت سیستم آموزش عالی کشور هند نیز به سبب وجود موسسات فناوری مختلفی است که متخصص در زمینه دوره های آموزش فنی و مهندسی هستند. برخی از مهمترین موسسات فناوری هندی عبارتند از:

نام موسسه فناوریرتبه جهانیرتبه ملی
موسسه فناوری بمبئی1621
موسسه فناوری دهلی1722
موسسه علوم هند1703

اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هند مخصوصا در مقطع کارشناسی، متقاضیان با مراجعه به وب سایت دانشگاه مربوطه و دانلود فرم درخواست می بایست فرم مذکور را سریعا تکمیل نمایند. سپس مدارکی مثل اسکن پاسپورت، مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه و مدرک مهارت زبان انگلیسی و رسید پرداخت هزینه ثبت نام و شهریه ترم اول $4000 (دلار) را به ضمیمه فرم مذکور به نشانی دانشگاه ارسال نمایند. لازم به ذکر است که بسته به دوره تحصیلی انتخابی امکان انجام مصاحبه یا اخذ آزمون توسط دانشگاه هندی دور از انتظار نیست.

شرایط زندگی در خوابگاه دانشجویی در هند

آمارها نشانگر آن است که هزینه تحصیل در هند نسبت به سایر مقاصد تحصیلی معروف همانند انگلستان یا آمریکا نسبتا ارزان و معقول می باشد. میانگین شهریه ها از $400 (دلار) در موسسات دولتی تا $3000 (دلار) در موسسات خصوصی یا دانشگاه های ارائه دهنده دوره های تخصصی متفاوت است. اما آمار و ارقام نشانگر آنست که تحصیل در هند بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. هزینه زندگی دانشجویی در هند نیز در نقاط مختلف کشور و در دانشگاه های مختلف هند متفاوت است. در مجموع این هزینه ها از حداقل 2000$ (دلار) شروع و تا 6000$ (دلار) نیز می رسد.

در جدول زیر می توان با ریز هزینه های دانشجویی در هند آشنا شد:

آیتم هاهزینه ها به دلار
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت$2.08
1 لیتر شیر تازه$0.65
1 عدد نان تازه$0.43
1 کیلو برنج$0.70
1 کیلو گوشت مرغ$3.07
حمل و نقل ماهانه$8.32
هزینه اجاره آپارتمان$156.75

نکته مهم: یکی از پیش شرط های اخذ اقامت دانشجویی در هند این است که دانشجو باید یک حساب بانکی در هند داشته باشد. جهت افتتاح حساب در هند دانشجویان خارجی نیازمند ارائه نامه پذیرش دانشگاهی، پاسپورت معتبر و اجاره نامه یا در برخی موارد ارائه گواهی واجد شرایطی دانشجو می باشد.

شرایط زندگی در خوابگاه دانشجویی در هند

شرایط خوابگاه های دانشجویی در هند

خوابگاه دانشجویی هند فقط یک نوع از انواع مختلف اسکان دانشجویی در این کشور بزرگ می باشد. اما از آنجایی که تعداد دانشجویان متقاضی اینگونه خوابگاه ها در هند بسیار بیشتر از ظرفیت آنها است، معمولا دانشجویان به سراغ گزینه های اسکان دیگر می روند. از انواع مختلف اسکان دانشجویی در هند می توان به اجاره آپارتمان دانشجویی، اسکان به عنوان میهمان، اجاره اتاق در اقامتگاه دانشجویی و یا زندگی در مهمانسرا اشاره نمود.

هر کدامیگ از موارد فوق دارای محاسن و معایب خاص خود می باشد. مثلا خوابگاه دانشجویی هند ارزانترین گزینه برای اسکان دانشجویان بین المللی است و همچنین اغلب مجاور دانشگاه می باشد. اما این خوابگاه ها ظرفیت محدودی داشته و در مواردی از امکانات رفاهی حداقلی برخوردار بوده و به شکل خودگردان اداره می شود. با وجود هزینه بالای آپارتمان های خصوصی در هند اما این نوع اسکان دانشجویی مجهز به امکانات پیشرفته زندگی همانند Wi-Fi، زمین بازی، سیستم مدیریت مناسب و غیره می باشد.

هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی در هند

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان گردید، در کشور هند دو نوع دانشگاه وجود دارد که یا دانشگاه دولتی است و یا از نوع دانشگاه خصوصی است. برخی از این دانشگاه ها نیز مجهز به خوابگاه بوده و به دانشجویان خارجی خود با توجه به شرایط و الزاماتی خوابگاه واگذار می کنند. بنابراین توصیه می شود که قبل از ثبت نام و اخذ پذیرش حتما از وجود خوابگاه دانشجویی اطمینان حاصل نمائید.

در غیر اینصورت مجبور به اجاره آپارتمان خصوصی در هند خواهید شد:

روش درخواست در گزینه اول (خوابگاه دانشجویی هند) از طریق مراجعه به سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه مربوطه و روش درخواست در گزینه دوم (آپارتمان خصوصی) از طریق مراجعه به بنگاه مشاور املاک و عقد قرارداد اجاره می باشد. اما هزینه اجاره ماهانه انواع خوابگاه دانشجویی هند بدین قرار می باشد:

  • هزینه خوابگاه دانشجویی هند: ₹4000 الی ₹7000 (روپیه)
  • هزینه اجاره آپارتمان در هند: ₹10000 الی ₹15000 (روپیه)
  • هزینه منزل مشترک یا هزینه مهمان: ₹7000 الی ₹9000 (روپیه)
  • اجاره اتاق در مهمانسرای دانشجویی: ₹4000 الی ₹7000 (روپیه)

برنامه بورسیه تحصیلی هند 2024

دانشجویان بین المللی مشغول تحصیل در هند با وجود محدودیت انجام کار دانشجویی اما از یک گزینه مالی دیگری برای تامین مخارج زندگی خود در هند برخوردارند. این گزینه پرمتقاضی برنامه بورسیه تحصیلی در هند است. همه ساله دولت هند تعداد زیادی بورس تحصیلی برای دانشجویان خارجی در حال تحصیل در این کشور اعطاء می کند. متقاضیان ایرانی نیز از جمله واجدین شرایط برای اخذ این بورس ها محسوب می شوند.

از انواع بورس تحصیلی کشور هند که دانشجویان ایرانی را نیز شامل می شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • برنامه های بورس فرهنگی عمومی (GCSS) ویژه دانشجویان ارشد و دکتری
  • برنامه های تبادل فرهنگی شامل مقاطع مختلف تحصیلی
  • برنامه شرکت فنی کلومبو پلان اعطایی از طرف وزارت امور اقتصادی و وزارت امور خارجه هند

در این مقاله با شرایط کلی خوابگاه دانشجویی هند و نیز جزئیات تحصیل در هند آشنا شدید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده دریافت سوالات شما درباره اخذ ویزای تحصیلی کشورهای برتر جهان و اعزام دانشجو به این کشورها می باشد.

پرتکرارترین سوالات در خصوص خوابگاه دانشجویی در هند

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص خوابگاه دانشجویی در هند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • سالانه چند تبعه خارجی در خوابگاه های دانشجویی در هند سکونت پیدا می کنند؟ هر ساله بیش از 11500 دانشجوی پسر و 12900 دانشجوی دختر در خوابگاه دانشجویی در هند زندگی زندگی می کنند.
  • کیفیت خوابگاه دانشجویی در هند چگونه است؟ بر خلاف اغلب کشورهای مدرن اروپایی، کیفیت خوابگاه های دانشجویی در هند نسبتا پایین تر است. به عبارت دیگر، یکی از بزرگترین چالش های دانشجویان در این کشور کیفیت پایین در خوابگاه های دانشجویی می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *