ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در گرجستان

خوابگاه دانشجویی در گرجستان

خوابگاه دانشجویی در گرجستان در مناطق مختلف این کشور مخصوصا در شهر تفلیس پایتخت گرجستان به دانشجویان خارجی واجد شرایط واگذار می شود. خوابگاه های دانشجویی در تفلیس مبله، خیلی راحت و منطبق با استاندارد زندگی اروپایی است. نحوه دریافت خوابگاه های دانشجویی گرجستان معمولا از طریق مراجعه به اداره خوابگاه های دانشجویی دانشگاه محل تحصیل است. اما ظرفیت این خوابگاه ها آستانه ای دارد و ممکن است شامل حال همه دانشجویان خارجی نباشد. در اینصورت روش دیگر برای یافتن خوابگاه از طریق مراجعه به روزنامه های محلی، وب سایت های جستجوی مسکن و یا دفاتر مشاورین املاک برای اجاره آپارتمان مشترکخوابگاه دانشجویی در گرجستان خوابگاه دانشجویی در گرجستان است.

  • دلایل و شرایط تحصیل در گرجستان چیست؟
  • نحوه درخواست خوابگاه دانشجویی در گرجستان به چه صورتی امکان پذیر است؟
  • هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی دولتی و خصوصی (آپارتمان های مشترک) در گرجستان به چه صورتی است؟

در هر صورت، هزینه خوابگاه های دانشگاهی معمولا ارزانتر از آپارتمان های دانشجویی مشترک است. هزینه این خوابگاه ها در گرجستان ماهانه حدود 50€ تا 60€ (یورو) است. در حالی که هزینه اجاره آپارتمان (تک خواب) در شهر تفلیس بسته به موقعیت مکانی آن می تواند حدودا 300€ (یورو) است. برترین مشاوره ها و ارزیابی های حقوقی و مهاجرتی توسط کارشناسان و وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به متقاضیان گرامی ارائه می گردد.

دلایل تحصیل در دانشگاه های گرجستان در 2023

گرجستان کشوری در منطقه قفقاز و واقع در تلاقی اروپای شرقی، آسیای غربی و آسیای مرکزی به مرکزیت شهر تفلیس است. این کشور دارای 4.5 میلیون نفر جمعیت بوده و با کشورهایی نظیر روسیه، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان دارای مرز مشترکی است. همانند دیگر جماهیر شوروی سابق، اقتصاد گرجستان یک نوع اقتصاد در حال توسعه محسوب می شود. اما نزدیکی به سیاست های غرب باعث ایجاد تحولات مثبتی مخصوصا در زمینه آموزشی این کشور شده است. در شرایط کنونی، نظام آموزش عالی گرجستان متشکل از بیش از 60 دانشگاه یا کالج (دولتی یا خصوصی) در این کشور است.

تحصیل در دانشگاه های گرجستان در سال 2023 به دلیل فرآیند اخذ پذیرش آسان، عدم نیاز به مدرک زبان، عدم نیاز به گذراندن دوره پیش نیاز یا آزمون ورودی خاص، دامنه رشته ها و برنامه های تحصیلی گسترده، هزینه تحصیل و زندگی بسیار پایین، بورس تحصیلی گرجستان، امنیت پایدار و آشنایی با فرهنگ و تاریخ باستانی می تواند گزینه تحصیلی نسبتا خوبی محسوب شود. گزینه ای که فقط دلیل اصلی برای انتخاب آن می تواند هزینه های تحصیلی پایین و فرآیند اخذ پذیرش آسان باشد و نه کیفیت آموزشی برتر آن.

لازم به ذکر است در نهایت امکان اخذ پاسپورت گرجستان نیز وجود دارد. جایگاه پاسپورت این کشور به شرح نمودار ذیل است:

جایگاه پاسپورت گرجستان

شرایط تحصیل در گرجستان

سیستم آموزش عالی گرجستان بعد از پیوستن به معاهده فرآیند بلونیا (Bologna process) و تبعیت از اصول استاندارد آموزش عالی ناحیه اروپایی (EAHE) تحولات کیفی فراوانی به خود دیده است. از آن پس سیستم آموزش عالی این کشور بر اساس 3 سیکل جداگانه شامل لیسانس (3 سال)، فوق لیسانس (2 سال) و دکتری (4 سال) تعریف و سازماندهی گردید. متقاضیان می توانند با ارائه مدرک دیپلم متوسطه و پاسپورت خود از دانشگاه های گرجستان درخواست پذیرش نمایند. اما هزینه تحصیل در دانشگاه های گرجستان بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. منتهی نرخ بالای بیکاری باعث شده امکان کار دانشجویی و تامین بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل به این ترتیب ممکن نباشد. نرخ بیکاری در گرجستان به شرح نمودار ذیل است:

نرخ بیکاری در گرجستان

مثلا، میانگین شهریه سالانه اخذ شده از دانشجویان لیسانس در دانشگاه های گرجستان حدود 2500$ تا 3000$ (دلار آمریکا) است. در حالیکه میانگین شهریه اخذ شده از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حدود 3500$ تا 4000$ (دلار آمریکا) و هزینه تحصیل پزشکی در دندانپزشکی در گرجستان حدود 5500$ تا 6000$ (دلار آمریکا) است. اما نباید از نظر دور نگه داشت که این دانشگاه ها چه به صورت دولتی و چه به صورت خصوصی از کیفیت و اعتبار آن چنانی برخوردار نبوده و سطح بندی آنها از نظر وزارت علوم در سال 2023 بدین صورت است:

دسته بندیدانشگاه ها
دانشگاه های گروه ب (خوب)Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (صرفا برنامه زبان و ادبیات گرجستانی)
دانشگاه های گروه د (ضعیف/ نکته: مدارک دوره های ارشد و دکترا این دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم نیست)Apolon Kutateladze State Academy of Arts
Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (به غیر از ادبیات گرجی)
Sarajishvili Tbilis State Conservatoire
دانشگاه فنی
دانشگاه گرجستان

امکانات خوابگاه دانشجویی در گرجستان

امکانات خوابگاه دانشجویی در گرجستان

خوابگاه های دانشجویی در گرجستان در مناطق مختلف شهر تفلیس و دیگر شهرهای این کشور پراکنده هستند. این خوابگاه ها به تناسب امکانات و وسایل آسایشی و رفاهی موجود دارای اجاره بهای مختلفی هستند. معمولا این خوابگاه ها به صورت مبله و با شرایط خود گردان به دانشجویان عرضه می شود. این خوابگاه ها دارای امکانات مختلفی همانند Wi-Fi، تلوزیون، یخچال، کولر، بخاری، آشپزخانه، دستشویی و حمام جداگانه، اتاق مطالعه و در برخی موارد کافه تریا هستند.

در این نگارش که مورد مطالعه شما قرار گرفت، شرایط خوابگاه دانشجویی گرجستان، نحوه یافتن، روش های درخواست، هزینه اجاره خوابگاه ها و انواع و اقسام خوابگاه در این کشور توسط کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مورد تحلیل قرار گرفت. اما به منظور دریافت اطلاعات تکمیلی درباب شرایط و انواع روش های مهاجرت به گرجستان و اخذ اقامت این کشور مقالات نگارش شده در وبسایت این موسسه را مطالعه نمائید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *