ویزای تحصیلی

دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشگاه استنفورد آمریکا

پیشرفته ترین، بزرگترین و قوی ترین اقتصاد جهانی و همچنین آموزش عالی دنیا متعلق به کشور آمریکا است. از این رو تحصیل در آمریکا، به ویژه تحصیل در دانشگاه استنفورد آمریکا (Stanford University) از اهداف دیرینه دانشجویان ایرانی بوده و همواره این هدف را دنبال می کنند. آمریکا از لحاظ وسعت، سومین کشور جهان و نژادهای گوناگونی را در خود جای داده است. تعداد کل دانشجویانی که در دانشگاه استنفورد آمریکا در حال تحصیل هستند، به بیش از 16000 دانشجو می رسد.

از این آمار، تعداد 7000 دانشجو در دوره های مقدماتی مورد پذیرش قرار گرفته اند و تقریبا 9000 دانشجو نیز در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند که از ایالات متحده و دیگر نقاط مختلف جهان روانه این دانشگاه شده اند. در خصوص این دانشگاه اطلاعات بیشتر و کامل تری وجود دارد که در همین راستا، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان برترین موسسه مهاجرتی پیشنهاد بر مطالعه دقیق این مقاله دارد.

درباره دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشگاه استنفورد آمریکا جزو دانشگاه های خصوصی، معتبر و عالی رتبه جهان به شمار می رود که در سال 1885 میلادی توسط اشخاصی به نام لیلند استنفورد و همسرش در منطقه استنفورد در نزدیکی شهر سان فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا بنا نهاده شد و آغاز به فعالیت آن در سال 1891 صورت گرفت. انگیزه این زوج از ساختن دانشگاه استنفورد، یادبود پسر 16 ساله آنها بوده است که او را به سبب ابتلا به بیماری از دست داده بودند. لیلند استنفورد برای ساخت این دانشگاه، از اختصاص دادن زمین های کشاورزی خود استفاده نمود تا کالیفرنیا از وجود چنین مرکز دانشگاهی بزرگی بهره مند گردد. این دانشگاه با شعار نسیم آزادی (The wind of freedom)، افتتاح گردید.


افرادی که از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، ضمن این که توانستند جوایز مختلفی از جمله 60 جایزه نوبل و 7 مدال فیلدز را به دست آورند، موفق به تاسیس شرکت های بین المللی بزرگی نظیر اینستاگرام، برند NIKE‌، یاهو، گوگل و غیره شده اند. این شرکت ها بالاترین گردش مالی جهانی را دارا هستند که به 2.7$ تریلیون (دلار آمریکا) در هر سال برابر با دهمین اقتصاد قدرتمند جهانی می رسد.

تعداد دانشجویان در معرفی دانشگاه استنفورد آمریکا

در مقطع کارشناسی در این دانشگاه حدودا 7000 دانشجو مشغول به تحصیل می باشند، در دوره های تکمیلی حدودا 9000 دانشجو در رشته های مختلف تحصیلی مشغول به ادامه تحصیل می باشند. طی مطالعات در سال 2013، 47% از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان زن تشکیل می دادند. در بین سال های 2011 تا 2024 تعداد 1725 مدرک کارشناسی، 2278 مدرک کارشناسی ارشد، 764 مدرک دکتری، 366 مدرک دوره حرفه ای به دانشجویان این دانشگاه اعطا گردید. همچنین می توان گفت در سال 2019 دانشجویانی که در دوره 4 ساله فارغ التحصیل شده اند 76% بوده اند و 96% از دانشجویان دوره 6 ساله نیز فارغ التحصیل شده اند.

اتباع ایرانی در دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشگاه استنفورد آمریکا میزبان تحصیلی چهره های برجسته و مشهور ایرانی بوده است که از جمله آنها می توان به سیمین دانشور (نویسنده مشهور)، امید کردستانی (مدیر مالی شرکت بین المللی گوگل)، محمدرضا عارف (معاون اول کابینه دولتی سید محمد خاتمی)، وارتان گریگوریان (مدیر بنیاد کارنگی) و علی حاجی میری (استاد دانشگاه کلتک) اشاره نمود. بهرام بیضایی از سال 1389 در فهرست مدعوین این دانشگاه قرار گرفته است. ریاضیدان مشهور ایرانی تبار به نام مرحوم مریم میرزاخانی نیز که به عنوان نخستین بانو موفق به کسب جایزه فیلدز گردیده، جزو اساتید این دانشگاه بوده است. عباس میلانی نیز از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه استنفورد آمریکا به عنوان استاد، دعوت نامه دریافت نموده است. وی مدیر برنامه مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد است.

رنکینگ دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشگاه استنفورد آمریکا در رده برگزیده ترین دانشگاه های این کشور قرار دارد. به همین دلیل هر سال بر تعداد دانشجویانی که متقاضی تحصیل در آمریکا و تحصیل در این دانشگاه هستند، افزوده می شود. مقام و رتبه هایی که در سال 2024 در نظام های رتبه بندی جهانی توسط این دانشگاه کسب شده است، بسیار عالی و بالا است.

جدول زیر رتبه دانشگاه را در سایت های معتبر جهانی نشان می دهد:

سالرتبه دانشگاه استنفورد از دید QS Ranking
20212
20222
20233
20245

رنکینگ دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشکده های دانشگاه استنفورد آمریکا

وجود دانشکده های بسیار عالی در این دانشگاه که رشته ها و برنامه های مختلف و متنوع تحصیلی را توسط اساتید بسیار مجرب و مشهور جهان تدریس می نماید، باعث گردیده تا سطح علمی، کیفیت آموزش و پرورش و همچنین تکنولوژی که در این دانشگاه به کار گرفته شده است، در حد بالایی قرار گیرد. برخی از دانشکده های این دانشگاه به صورت زیر فهرست شده اند:

  • دانشکده بازرگانی یا کسب ‌و کار
  • علوم زمین ‌شناسی
  • هوانوردی و فضانوردی
  • علوم کامپیوتر
  • دانشکده علوم زمین ‌شناسی، انرژی و محیط‌ زیست
  • دانشکده علوم پزشکی
  • مهندسی مکانیک
  • علوم ساختار زمین
  • مهندسی زیست

*این دانشکده، از دانشکده های پر متقاضی دانشگاه استنفورد آمریکا به شمار می رود. چرا که تحقیقات و مطالعات پزشکی که برای دانشجویان وجود دارد، در بالاترین سطح علمی بوده و افرادی که علاقمند به تحصیل پزشکی در آمریکا هستند، ایده آل ترین و بهترین گزینه محسوب می شود.

مدارک‌ لازم جهت پذیرش در دانشگاه استنفورد آمریکا در 2024

برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا، مطابق با قوانین و مقررات حاکم بر هر دانشگاهی، اسناد و مدارکی مورد نیاز است که بایستی توسط دانشجوی متقاضی تهیه گردیده و ارائه شود. شرح مدارک در سال 2024 به صورت زیر است:

  • پرداخت هزینه درخواست پذیرش (این هزینه پس از پرداخت، قابل استرداد و عودت نیست)
  • ارائه 2 توصیه نامه که از سوی اساتید مقاطع تحصیلی پیشین صادر شده است (برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی نیز بایستی توصیه نامه مشاور یا معلم مدرسه ارائه گردد)
  • نسخه‌ های رسمی مدارک تحصیلی
  • سایر مدارک تحصیلی که بایستی در نسخه اصلی به دانشگاه ارائه شود.

نکته مهمی که در اینجا بایستی مورد توجه قرار گیرد شرایط استفاده از کمک هزینه های تحصیلی دانشگاه استنفورد آمریکا است. از آنجا که شمار دانشجویان بین المللی در این دانشگاه بسیار زیاد است، لذا تعداد کمک هزینه های اعطایی به دانشجویان خارجی به دلیل پایین بودن منابع مالی، محدود است. لذا لازم است دانشجویان در زمان ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه، تقاضای خود را برای دریافت کمک هزینه اعلام دارند. در غیر این صورت در طول سال تحصیلی امکان استفاده از کمک هزینه را نخواهند داشت.

دشواری اخذ پذیرش از دانشگاه استنفورد آمریکا

بی شک دانشگاه استنفورد نه تنها جزو مطرح ترین دانشگاه های آمریکا است بلکه در گروه برترین دانشگاه های دنیا هم طبق بندی می شود. به همین دلیل است که سالانه متقاضیان زیادی از سرتاسر دنیا دارد که اخذ پذیرش از آن را دشوارتر می کند. رنکینگ جهانی دانشگاه استنفورد در طبقه بندی QS در سال 2024 همچنان عالی است و 3 می باشد.

اگر چه اخذ بورسیه های تحصیلی هم همانند اخذ پذیرش از دانشگاه های مطرح، دشوار است، با داشتن شرایط ذیل افراد می توانند شانس خوبی داشته باشند:

  • نوشتن مقالات ISI
  • کسب رتبه در رقابت های بین المللی مثل موت کورت
  • نوشتن کتاب
  • ارائه همایش های مطرح بین المللی
  • نمرات بالا در مقاطع قبلی تحصیلی
  • رنکینگ خوب جهانی دانشگاه محل تحصیلات پیشین فرد

رشته های تحصیلی دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشگاه استنفورد آمریکا دارای برنامه های تحصیلی و رشته های متنوعی است که در مقاطع مختلف ارائه می نماید. در اینجا به برخی از رشته هایی که در مقطع کارشناسی تدریس می گردند، اشاره می نماییم:

  • جامعه شناسی
  • علم فلسفه
  • پزشکی
  • زیست شناسی
  • حقوق
  • زبان شناسی
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی عمران

مراکز تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد آمریکا

جهت معرفی دانشگاه استنفورد باید به بررسی موسسات و مراکز تحقیقاتی در این دانشگاه نیز بپردازیم. در این دانشگاه بیشتر از 18 آزمایشگاه و موسسه و مرکزهای تحقیقاتی وجود دارد. موسساتی که به دانشگاه استنفورد وابسته می باشند شامل موارد زیر می شود:

  • آزمایشگاه ملی شتابنده املاک
  • موسسه تحقیقاتی استنفورد، این موسسه مستقل بوده و از دانشگاه نشات گرفته است
  • موسسه هوور
  • موسسه جنگ
  • موسسه انقلاب و صلح که یک موسسه مهم می باشد و دانشمندان زیادی از سراسر جهان برای بازدید به این موسسه به آمریکا سفر می کنند
  • موسسه طراحی هسو پلتنر، که یک مدرس طراحی بوده و در زمینه چند رشته تحصیلی مشغول به فعالیت می باشد این مدرسه طی همکاری با موسسه هسوپلتنر فعالیت طراحی مهندسی را با آموزش مدیریت بازرگانی ارائه می دهد

کتابخانه ها و مراکز دیجیتالی دانشگاه استنفورد آمریکا

در سال 2014 در کتابخانه دانشگاه استنفورد بیش از نه میلیون نسخه کتاب نگه داری شده است، از این نه میلیون نسخه کتاب 300 هزار کتاب خاص و کمیاب، بیش از یک میلیون کتاب الکترونیکی، بیشتر از 2 میلیون مورد سمعی و بصری، 77000 سریال، 6 میلیون منبع ریز ورقه و سایر موارد تشکیل شده است. در این کتابخانه اتاق های کنفرانس، جلسات میتینگ و فضاهای مطالعه نیز وجود دارد.

با توجه به وجود فرصت های شغلی زیاد در آمریکا، علی الخصوص در شهرهای بزرگی مثل نیویورک، شیکاگو و واشنگتن، دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی شغلی پیدا کرده و ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری نمایند. کسانی که فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد باشند هم فرصت های بیشتری پیش رو دارند و هم سطح درآمد و جایگاه کاری آن ها بالاتر و بهتر است. نکته جالب توجه اینکه شانس استخدام و کاریابی فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد در آمریکا 100% است.

از همین رو نیز اغلب دانشجویان بین المللی در این دانشگاه به اعتبار مدرک آکادمیک خو از نظر اشتغال راحتتر است:

کلیات دانشگاه استنفورد در آمریکا

برترین موقعیت های شغلی پس از تحصیل در دانشگاه استنفورد در آمریکا

بهترین رشته ها برای تحصیل در دانشگاه استنفورد به لحاظ سطح درآمد و فرصت های شغلی در جدول ذیل معرفی شده اند:

بهترین رشته های تحصیلی در آمریکاسطح درآمد به دلار آمریکا در سال 2024
تخصص گرایش های پزشکی مثل مغز و اعصاب32500$
مشاغل مرتبط با رشته حقوق یعنی قضاوت و وکالت14900$
گرایش های مدیریتی مثل مدیریت بانکی13400$
گرایش های دندانپزشکی مثل ارتودنتیست ها19900$
رشته خلبانی13400$

بسیاری رشته های دیگر در مقاطع مختلف برای دانشجویان ارائه می گردد که جهت اطلاع از آنها و به طور کلی چگونگی مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیلی یا سایر روش ها، می توانید به صورت تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، مشاوره ها و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

پرتکرارترین سولات در باب دانشگاه استنفورد آمریکا

پرتکرارترین سولاتی که دانشجویان در مورد دانشگاه استنفورد آمریکا دارند به شرح زیر است:

  • شهریه مقطع کارشناسی در دانشگاه استنفورد آمریکا چقدر است؟ هزینه تحصیل به اضافه اتاق و هزینه های غذا و سایر برای یک مقطع کارشناسی براساس آخرین آمار 2024-2023، 41154$ (دلار آمریکا) خواهد بود.
  • آیا می توان بدون مدرک زبان و برای دوره های کاندیشنال از دانشگاه استنفورد آمریکا پذیرش گرفت؟ با توجه به متقاضیان زیادی که برای تحصیل در این دانشگاه معتبر وجود دارد جواب منفی است. ارائه مدرک زبان متناسب با مقطع مورد پذیرش، الزامی است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *