ویزای تحصیلی

دانشگاه استکهلم سوئد

دانشگاه استکهلم سوئد

کشور سوئد دارای معتبرترین دانشگاه ها در سطح جهانی است که دانشگاه استکهلم سوئد به عنوان یک دانشگاه دولتی در فهرست آنها قرار دارد. این دانشگاه در سال 1878 میلادی در شهر استکهلم به تاسیس رسید و در حال حاضر به عنوان چهارمین دانشگاه قدیمی کشور سوئد شناخته شده است. تعداد 4 پردیس و 7 دانشکده به این دانشگاه اختصاص داده شده است که رشته های متنوعی را ارائه می دهند.

طبق آمارها، تعداد بالغ بر 70000 دانشجو در حال تحصیل در این دانشگاه می باشند. به توصیه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت که از بهترین موسسات مهاجرتی در سطح کشور است، مقاله ذیل را مطالعه بفرمایید تا اطلاعات دقیق تر و جامعی را برای مهاجرت در اختیار داشته باشید.

دانشگاه استکهلم در 2023

دانشگاه استکهلم سوئد در طول دوران فعالیت آموزشی خود توانست جایزه ها و افتخارات مختلفی را از آن خود کند. جایزه نوبل، جایزه ای علمی در سطح جهانی است که توسط شخصی به نام آلفرد نوبل که کارخانه دار و شیمیدان سوئدی بود و دینامت را ساخت، در سال 1895 میلادی بنیانگذاری گردید. تعداد جایزه نوبل در هر سال، 5 جایزه بوده و به افراد و ارگان های توانمند در رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح در راستای کمک و خدمت به مردم کشورها هدیه می گردد.

در حال حاضر، از سال 2005 میلادی مقرر گردید برگزاری مراسم اهدای جایزه نوبل در تالار کنسرت دانشگاه استکهلم سوئد انجام گیرد:

محل (سوئد)Stockholm
سال تاسیس1878
تعداد دانشجو70000
تعداد هیئت علمی3021
برنامه های تحصیلی فهرست شده87 برنامه

تحصیل کارشناسی ارشد با بورسیه دانشگاه استکهلم

دانشگاه استکهلم سوئد از جمله دانشگاه های اروپایی است که بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. دانشجویانی که شرایط دریافت بورسیه تحصیلی این دانشگاه را داشته باشند، ضمن این که تحصیل رایگان در سوئد برای آنان امکان پذیر می گردد، می توانند در بالاترین سطح علمی و آموزشی در رشته مورد علاقه خود فارغ التحصیل شوند. اما چگونگی و شرایط اعطای بورسیه ها امری دشوار است و صرفا شامل 300 دانشجوی واجد شرایط می گردد. این بورسیه ها هزینه های مختلفی را تحت پوشش قرار می دهند که از جمله آن ها می توان به هزینه تحصیل و زندگی در سوئد اشاره نمود.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه استکهلم سوئد پس از گذشت یک ترم تحصیلی به دانشجویان اعطا می گردد. بنابراین فضای کاملا رقابتی در میان دانشجویان وجود خواهد داشت. کلیه دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه می توانند به کار حین تحصیل نیز بپردازند که به صورت 20 ساعت در طول هفته خواهد بود. از این طریق نیز قادر به پوشش هزینه های تحصیلی و زندگی خود در سوئد خواهند بود.

برترین رشته های تحصیلی در دانشگاه استکهلم سوئد

رشته هایی که در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند:

  • علوم اجتماعی و اداری
  • علوم محیطی
  • جغرافیا
  • جامعه شناسی
  • زبان شناسی
  • رفتار شناسی
  • علوم ارتباطات
  • رسانه و مطالعات رسانه ای
  • زمین شناسی و علوم جانوران دریایی
  • اقتصاد
  • فلسفه

البته تقریبا هر کسی در هر رشته ای از دانشگاه استکهلم سوئد فارغ التحصیل شود برای کاریابی در این کشور مشکلی نخواهد داشت. چرا که هم تعداد فرصت های شغلی در سوئد زیاد است با توجه به این که در سال های 2022 و 2023 نرخ بیکاری در سوئد به ترتیب 7.3% و 6.9% است و هم سطح درآمد پیشنهادی به فارغ التحصیلان دانشگاه استکهلم معمولا بسیار بالا است.

البته در سوئد حتی کسانی که مدرک دانشگاهی ندارند نیز قدرت خرید بالایی دارند. اما پردرآمدترین افراد در سوئد را می توان فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، حقوق و مدیریت دانست:

بهترین رشته های تحصیلی در دانشگاه استکهلم به لحاظ درآمد پس از فارغ التحصیلیسطح درآمد پس از به دست آوردن مهارت عملی و سابقه کار بیش از 5 سال به کرون سوئد
متخصصین پزشکی (قلب و عروق و غیره) و جراحانSEK201000
قضاتSEK180000
مدیران شرکت های بزرگ یا مدیران بانک هاSEK150000

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه استکهلم سوئد

یادآور می شویم که متقاضیان مهاجرت به سوئد و تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای بهره مندی از بورسیه های تحصیلی این دانشگاه بایستی یکسری شرایط لازم در این راستا را دارا باشند. به طور کلی می توان گفت شرایط ذیل برای دریافت بورسیه های تحصیلی دانشگاه استکهلم سوئد توسط دانشجویان وجود دارد:

  • دانشجویان متقاضی بایستی در کلیه مقاطع تحصیلی قبلی، با نمرات عالی و رزومه تحصیلی قوی فارغ التحصیل شده باشند.
  • کلیه دانشجویانی که درخواست بورسیه تحصیلی دارند، می بایست از دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشند که در سطح جهانی مطرح و برتر باشند.
  • دارا بودن مقالات و تالیفات معتبر بین المللی برای دانشجوی متقاضی الزامی است.
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی جهت اخذ بورسیه تحصیلی این دانشگاه امری ضروری بوده و حداقل نمره ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، آیلتس 6.5 و تافل 90 است.

هزینه تحصیل در استکهلم در مقطع فوق لیسانس

از سال 2011 میلادی شرایط تحصیلی در دانشگاه استکهلم سوئد به گونه ای شد که شرایط تحصیل رایگان در این دانشگاه برای دانشجویان لغو گردید. به عبارت دیگر از آن تاریخ مقرر گردید دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مبالغی را به عنوان هزینه تحصیلی پرداخت نمایند. این هزینه ها در رشته هایی مانند علوم انسانی، حقوق و علوم اجتماعی مبلغی معادل SEK90000 (کرون سوئد) و برای رشته های علوم طبیعی نیز به میزان SEK150000 (کرون سوئد) برای هر سال تحصیلی خواهد بود.

بنابراین شهریه های تحصیلی با توجه به این که دانشجویان چه رشته ای را جهت تحصیل در این دانشگاه انتخاب می کنند، متغیر می باشد. هزینه های دیگری نیز برای دانشجویان وجود دارد که شامل اجاره خوابگاه و همچنین هزینه های مربوط به غذا و خوراک می گردد. مبلغی که برای هر یک از آنها تخمین زده شده است، به ترتیب SEK3000 الی SEK4000 (کرون سوئد) و SEK3000 (کرون سوئد) در هر ماه است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه استکهلم سوئد

مراحل درخواست پذیرش از دانشگاه استکهلم

گام اول پیدا کردن برنامه تحصیلی است؛ توجه داشته باشید که در صورتی که می خواهید در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری به تحصیل بپردازید رشته ای که انتخاب می کنید می بایست مرتبط با تحصیلات کارشناسیتان باشد. در حقیقت این دانشگاه 3 رشته را در مقطع لیسانس و 75 رشته را در مقطع فوق لیسانس به زبان انگیسی ارائه می دهد که لیست آن ها را می توان از کارشناسان حقوق مهاجرت و یا در وب سایت رسمی دانشگاه استکهلم جویا شد.

گام دوم این است که بررسی نمایید تا مشخص گردد آیا مواردی که دانشگاه از فرد می خواهد را دارا هست یا خیر که از آن جمله می توان به داشتن آیلتس آکادمیک 6 برای پذیرش گرفتن از مقطع لیسانس در رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند و یا B1 زبان سوئدی در همان مقطع منتهی برای رشته هایی که به زبان سوئدی ارائه می شوند، اشاره داشت. لازم به ذکر است موارد لازمه برای هر رشته و هر مقطع تحصیلی متفاوت است اما عمدتا رشته های لیسانس حداقل آیلتس 6، فوق لیسانس حداقل آیلتس 6.5 و دکتری حداقل آیلتس 7 را ضروری می انگارند.

تکمیل فرم ثبت نام دانشگاه استکهلم سوئد

گام سوم پر کردن فرم تقاضانامه (اپلیکیشن) به صورت آنلاین است. این کار را هم خود افراد می توانند انجام دهند و هم می توانند از طریق وکلای مهاجرتی پیگیری نمایند. گام چهارم ارسال مدارک است. از جمله اصل گواهی مقطع تحصیلی پیشین و ترجمه رسمی آن هر چند واجب است توجه داشته باشد که آدرسی که ذکر می نمایند می بایست دقیق باشد و صرفا ذکر نشود “دانشگاه استکهلم”، در این خصوص نیز می توان از وکیل مهاجرتی کمک گرفت تا اشتباهی صورت نگیرد.

گام پنجم انتخاب واحد است؛ در واقع فرد پس از این که با درخواستش موافقت شد از بین واحدهای ممکن به انتخاب واحد برای ترم اول تحصیل خود می پردازد؛ در واقع پس از این که بهترین ها انتخاب شدند و به آن ها پذیرش داده شد اجازه خواهند داشت تا به انتخاب واحد بپردازند.

گام نهایی پذیرش تحصیلی سوئد

دریافت نتایج انتخاب واحد و برنامه تحصیلی؛ در نهایت ایمیل برنامه درسی و تاریخ شروع ترم را از سوی دانشگاه دریافت می کنند هر چند لازم به ذکر است پس از اخذ نامه پذیرش دانشگاه به عنوان یک دانشجوی ایرانی لازم است تا برای اخذ ویزای تحصیلی نیز اقدام کنند چون بر خلاف یک سری از کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا وغیره، ایرانی ها برای ورود به کشور سوئد به هر منظوری، چه کار، چه تحصیل، چه تفریح و چه سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سوئد، نیاز به اخذ ویزای مربوطه آن را نیز دارند. هر چند مطابق امتیازبندی QS دانشگاه استکهلم در میان 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد اما یک سری رشته های آن هستند که رنکینگشان حتی در 100 دانشگاه اول دنیا قرار داده شده است. شرایط تحصیل در سوئد را در لینک مربوطه بیشتر بخوانید.

مدارک‌ لازم‌ جهت پذیرش تحصیلی از دانشگاه استکهلم سوئد

شرایط و مدارکی که برای پذیرش دانشجویان متقاضی در دانشگاه استکهلم سوئد وجود دارد به شرح زیر می باشد:

  • ارائه مدارک تحصیلی در مقاطع قبلی همراه با ریز نمرات
  • پرداخت هزینه های ثبت نام و درخواست در دانشگاه (application fee)
  • توصیه ‌نامه
  • ارائه رزومه (CV)
  • انگیزه نامه
  • مدرک آیلتس نمره 6.5 (نمرات هر یک از بخش ها نباید پایین تر از 5.5 باشد) و یا مدرک تافل اینترنتی با نمره حداقل 90 (در بخش writing بایستی حداقل نمره 20 کسب شده باشد)

برای آگاهی از سایر اطلاعات مربوط به پذیرش تحصیلی در دانشگاه استکهلم سوئد و یا به طور کلی مهاجرت به اروپا با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت تلفنی و یا حضوری جهت کسب مشاوره و راهنمایی لازم، ارتباط برقرار نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص دانشگاه استکهلم سوئد

متقاضیان تحصیل در دانشگاه استکهلم سوئد سوالات زیر را مطرح می نمایند:

  • بورسیه در دانشگاه استکهلم به چه صورت است؟ شرایط اخذ بورسیه در این دانشگاه سخت است و فقط شامل 300 دانشجو می گردد که در خصوص پوشش هزینه های تحصیل و زندگی است.
  • شرایط اخذ بورسیه در سوئد چیست؟ ارائه رزومه و نمرات قوی، فارغ التحصیلی از دانشگاه های برتر با اعتبار بالا، ارائه مقالات با تالیفات بین المللی، مدرک آیلتس 6.5 یا تافل 90.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه استکهلم سوئد چقدر است؟ این میزان هزینه با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی متغیر است. این میزان هزینه 90000 الی 150000 کرون در ماه است.
  • هزینه های زندگی دانشجویی در سوئد چقدر است؟ میزان هزینه اجاره خوابگاه و هزینه های خوراک به طور معمول 6000 الی 7000 کرون در هر ماه می باشد.
  • رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه استکهلم چیست؟ رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و ادبیات و صلح در راستای کمک و خدمت است.
4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *