ویزای تحصیلی

دانشگاه اولم آلمان

دانشگاه اولم آلمان

دانشگاه اولم آلمان universität Ulm در سال 1967 در شهر اولم کشور آلمان تاسیس شد. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه های کشور آلمان محسوب می شود. دانشگاه اولم حدود 11000 دانشجو دارد که از این تعداد حدود 1500 نفر دانشجوی بین المللی از سراسر دنیا هستند. پردیس اصلی این دانشگاه در مرکز شهر اولم قرار دارد و دیگر پردیس بزرگ آن در شمال شهر واقع شده است. این دانشگاه در رشته های علوم طبیعی، ریاضیات و کامپیوتر جزو برترین دانشگاه های آلمان است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص دانشگاه اولم توضیحاتی ارائه شده است.

  • آیا تحصیل در دانشگاه اولم رایگان است؟
  • شرایط پذیرش از دانشگاه اولم آلمان چیست؟
  • مدارک مورد نیاز برای پذیرش از این دانشگاه آلمانی چیست؟
  • رتبه جهانی دانشگاه اولم در سال 2024 چیست؟
  • فرآیند اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای دانشجویان ایرانی به چه صورتی است؟
  • هزینه زندگی دانشجویان دانشگاه اولم چقدر است؟
  • آیا این دانشگاه آلمانی به دانشجویان خارجی بورسیه می دهد؟
  • آیا دانشجویان این دانشگاه از حق کار دانشجویی نیز برخوردارند؟

درباره دانشگاه اولم آلمان

دانشگه اولم یک مرکز آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی پیشرویی در کشور آلمان محسوب می شود. دانشگاهی که با شعار ” زیر یک سقف” در سال 1967 پایه گذاری شد. حالا به یک مرکز دانش و نوآوری در سطح بین المللی تبدیل شده است. این دانشگاه در شهر اولم زادگاه آلبرت انشتین در جنوب غربی آلمان واقع شده است. ویژگی های برجسته این دانشگاه عبارت اند از:

آیتمشرح
شعارSciendi-Docendo-Curandi
سال تاسیس1967
نوع دانشگاهدولتی
مکان دانشگاهاولم-وورتمبرگ، آلمان
رئیس دانشگاهمیشاییل وبر
تعداد دانشجو10,747
وبگاهwww.uni-ulm.de

این دانشگاه در رشته هایی مانند پزشکی، علوم طبیعی، مهندسی و علوم پایه فعال می باشد و یکی از جدیدترین دانشگاه های آلمان می باشد و این دانشگاه همچنین دارای پردیس می باشد که در شمال شهر بر روی تپه واقع شده است. دانشگاه اولم آلمان دومین دانشگاه برتر آلمان در زمینه ریاضیات و دانشگاه 135 دنیا در سال 2017 می باشد. همچنین این دانشگاه یکی از 20 دانشگاه برتر کشور آلمان و رتبه 27 دانشگاه برتر اروپا در سال 2012 را کسب نموده است. از دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر
  • دانشکده ریاضیات و اقتصاد
  • دانشکده علوم طبیعی
  • دانشکده علوم پزشکی

جایگاه علمی دانشگاه اولم آلمان در 2024

دانشگاه اولم یکی از بهترین دانشگاه های آلمان است که فارغ التحصیل شدن از آن امتیاز بزرگی برای دانشجویان به حساب می آید. حتی اخذ پذیرش از دانشگاه اولم سبب می شود شانس اخذ ویزای تحصیلی آلمان و درخواست کمک هزینه های تحصیلی بالا برود.

از نظر رنکینگ برترین دانشگاه های جهان (QS) این دانشگاه از رتبه 365 سال 2022 به رتبه 375 سال 2024 تنزل رتبه داده است:

رتبه دانشگاه اولم آلمان

دوره ها و برنامه های تحصیلی در دانشگاه اولم

یکی از مزایای بزرگ تحصیل در دانشگاه اولم آلمان تحصیل در این دانشگاه به دو زبان آلمانی و انگلیسی است. در همین دانشگاه نیز حدود 60 برنامه تحصیلی به دانشجویان ارائه می شود. از جمله این برنامه های تحصیلی نیز می توان به مهندسی، علوم کامپیوتر، روانشناسی، ریاضیات، اقتصاد، پزشکی و علوم طبیعی اشاره نمود.

دانشجویان نیز می توانند برنامه های مذکور را در سه مقطع یا سیکل زیر ادامه تحصیل دهند:

  • دوره لیسانس (Sc): که اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه اولم نیز محسوب می شود و در قالب آن دانشجویان با مبانی علوم آشنا می شوند. خود را برای ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی و یا ورود به بازار کار مهیا می کنند. این دوره تحصیلی در دانشگاه اولم حدود 6 ترم یا 3 سال طول می کشد.
  • دوره فوق لیسانس (Sc): سیکل دوم آموزشی در دانشگاه اولم می باشد و شرط پذیرش در این سیکل نیز اتمام موفقیت آمیز سیکل اول می باشد. دانشجویان در این دوره بصورت تخصصی وارد رشته خود می شوند. و این دوره نیز حدود 4 ترم یا 2 سال طول می کشد و در پایان هر ترم از دانشجویان آزمون پایان ترم گرفته می شود.
  • دوره دکترا (PhD): تحصیل در این دوره که به عنوان سیکل سوم در دانشگاه اولم نیز شناخته می شود کمی متفاوت است. در واقع این دوره یک دوره پژوهش محور بوده و دانشجویان تحصیلات خودشان را در همکاری با موسسات پژوهشی غیر دانشگاهی به اتمام می رسانند. تحصیلات دکترا در انشگاه اولم مستلزم نگارش رساله پژوهشی است. ضمنا مدت زمان دوره دکترا در این دانشگاه نیز بسته به موضوع پژوهشی بین 3 تا 4 سال متغیر است.

 

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه اولم آلمان

برای اخذ پذیرش از این دانشگاه باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به دانشگاه ارائه نماییم. آگاهی از شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش روند انجام کار را تسریع می بخشد. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه اولم آلمان عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی (مدرک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد)
  • مشخص نمودن رشته تحصیلی متقاضی
  • گواهی تائیدیه زبان خارجی (اگر رشته مورد نظر شما انگلیسی محور است نیاز به تائیدیه زبان آلمانی نیست)

نمره زبان انگلیسی مورد نیاز برای اخذ پذیرش از اولم آلمان در مقطع کارشناسی آیلتس 6 و در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 می باشد. دقت نمایید برای مقطع دکترا به آیلتس 7 نیاز می باشد. نمره زبان آلمانی مورد نیاز برای اخذ پذیرش از این دانشگاه در دوره پیش دانشگاهی: گواهی قبولی آزمون سطح B2 طبق چارچوب متداول.

ویزای تحصیلی آلمان

بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه اولم، نوبت به درخواست اخذ ویزای تحصیلی آلمان می رسد. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان مورد نظر است عبارت هستند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی آلمان
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • بلیت رفت و برگشت یا رزرو بلیت برگشت
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در آلمان مثلا ارائه اجاره نامه
  • بیمه مسافرتی معتبر در اتحادیه اروپا با پوشش حداقل 30000€ (یورو)
  • گواهی تمکن مالی برای زندگی در آلمان به مبلغ حداقل 8000€ (یورو)
  • پرداخت هزینه سفارت آلمان برای ویزای تحصیلی که مبلغ آن 75€ (یورو)

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه اولم آلمان

شهریه تحصیل در اولم آلمان

دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اولم شهریه ای بابت تحصیل پرداخت نمی کنند، تنها مبلغ 156€ (یورو) در هر ترم به منظور تامین هزینه های جانبی از تمامی دانشجویان اخذ می گردد. هزینه زندگی در شهر اولم برای هر دانشجوی بین المللی به طور متوسط ماهیانه €600 تا 850€ (یورو) می باشد.

در جدول زیر می توان با جزییات هزینه های دانشجویی در شهر اولم آلمان آشنا شد:

آیتم هاهزینه ها به یورو
اجاره220 الی €420 بعلاوه پرداخت یکباره حدود €20 بابت هزینه خدماتی و حدود €300 ودیعه (تنها در Studierendenwerk Ulm)
بیمه سلامت90€
ناهار در Mensa2 تا €4.10€
بلیط ترم125€ برای هر ترم جهت حمل و نقل عمومی در منطقه
ملزومات تحصیلی30 تا €100 در هر ترم
Studierendenwerk fee€84.50 در هر ترم
هزینه اداری ایالت بادن وورتمبرگ70€
هزینه عضویت انجمن دانشجویی دانشگاهماهیانه حدود €17.50
کمک هزینه خدمات دیگرماهانه حدود €17.5

در مجموع آنچه که از آمارهای موجود نیز برمی آید اینکه بیشترین بخش از بودجه دانشجویی در شهر اولم صرف هزینه اجاره خانه می گردد:

توزیع درصدی هزینه زندگی در شهر اولم آلمان

دانشگاه اولم بورسیه های متعددی را برای دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفته است. بورسیه های فارغ التحصیلی که مختص دانشجوهای بین المللی است. دانشجویانی که روی پایان نامه خود کار می کنند و از لحاظ مالی نیازمند کمک هزینه هستند، به مدت یک ترم ماهانه 250€ تا 300€ (یورو) دریافت خواهند کرد. دانشجویان بین المللی مقطع دکتری پس از گذراندن 2 ترم در این دانشگاه می توانند از بورسیه های مقطع دکتری بهره مند شوند. این بورسیه به مدت یک ترم و ماهانه 250€ (یورو) به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می شود. در ضمن دانشجویان دانشگاه اولم نیز مثل سایر دانشجویان بین المللی قانونا مجاز هستند تا در هر هفته تا 20 ساعت به کار نیمه وقت بپردازند.

اقامتگاه و خوابگاه های دانشگاه اولم آلمان

دانشجویان این دانشگاه می توانند از هتل ها برای اقامت کوتاه مدت استفاده کنند، اجاره هتل ها حدودا بین 20€ تا 100€ (یورو) به ازای یک شب اقامت است. برای اقامت بلند مدت خوابگاه ها با شرایط متفاوت در دسترس هستند. اتاق های تک نفره، 2 نفره و 4 نفره، امکانات کامل شامل اینترنت، استخر، سالن مطالعه و غیره. اجاره خوابگاه بسته به نوع اتاق بین 200€ تا 300€ (یورو) در ماه است. شما عزیزان می توانید جهت اخذ اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به آلمان با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و از شرایط و مدارک لازم مطلع گردید.

سوالات درباب تحصیل در دانشگاه اولم آلمان

با وجود اینکه نام دانشگاه اولم در بین دانشگاه های معروف آلمانی دیده نمی شود ولی این دانشگاه یک دانشگاه دولتی محسوب می شود و از امتیازات خاص خود برخوردار است:

  • آیا تحصیل در دانشگاه اولم رایگان است؟ بله، دانشجویان خارجی در این دانشگاه هیچ گونه هزینه ای بایت تحصیلشان پرداخت نمی کنند. به جز هزینه اداری و انجمن دانشجویی که در ترم به حدود 156€ (یورو) می رسد.
  • دانشگاه اولم دانشگاه چندم جهان است؟ این دانشگاه در سال 2024 در رتبه 375- ام جهان قرار دارد.
  • هزینه زندگی دانشجویی در شهر اولم چقدر است. این هزینه ماهیانه بین  600 تا 850€ (یورو) می باشد.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان 2024 چقدر است؟ EUR 75 (یورو) برای هر دانشجو
  • آیا دانشجویان دانشگاه اولم از حق کار دانشجویی برخوردارند؟ بله آنها در هفته می توانند تا حدود 20 ساعت به کار نیمه وقت بپردازند.
  • دانشگاه اولم به دانشجویان خارجی اش بورسیه هم می دهد؟ بله این دانشگاه به دانشجویان مقاطع مختلف کمک هزینه تحصیلی نیز ارائه می دهد.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “دانشگاه اولم آلمان

  1. Parsa گفت:

    باسلام
    من دارای دیپلم تجربی با معدل 17/86 هستم و ۱۸ سال سن دارم و میخوام در رشته دندانپزشکی تحصیل کنم.مدرک زبان آیلتس 5/5 هم دارم.سالانه هم برای خرج دانشگاه و خرج زندگی حدود ۷۰ ملیون تومان میتونم هزینه کنم.
    میخواستم بدونم با این شرایط میتونم در دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرم یا نه؟و اگه میتونم در کدوم دانشگاه ها؟

    1. داوری گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای کشور آلمان میتونید اقدام کنید به شرط اینکه شرایط تحصیل در آلمان رو فراهم کنید
      البته این مبلغی که میفرمائید با توجه به نوسانات نرخ ارز یه مقدار کمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *