ویزای تحصیلی

دانشگاه سلطان قابوس عمان

دانشگاه سلطان قابوس عمان

با توجه به نزدیکی کشور عمان به ایران و حضور دانشگاه های معتبر و با کیفیت و امکان کار پس از تحصیل در عمان و اخذ اقامت این کشور، مهاجرت تحصیلی به عمان یکی از روش های محبوب برای مهاجرت هموطنان عزیز می باشد. در عمان دانشگاه های با کیفیتی وجود دارد که به زبان عربی و انگلیسی آموزش میدهند. این کشور تنها یک دانشگاه دولتی به نام دانشگاه سلطان قابوس عمان دارد. دانشگاه سلطان قابوس عمان در پایتخت این کشور یعنی مسقط واقع شده و میزبان دانشجویان داخلی و بین المللی از جمله شهروندان حوزه خلیج فارس می باشد. این دانشگاه توسط همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت معرفی شده است.

  • شرایط تحصیل در دانشگاه سلطان قابوس در عمان چیست؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه چقدر است؟
  • آیا می توان به عنوان شهروند خارجی در این دانشگاه به تحصیل پرداخت؟
  • مزایای تحصیل در این دانشگاه چیست؟
  • آیا دانشگاه سلطان قابوس اعتبار جهانی دارد؟

تاریخچه دانشگاه سلطان قابوس عمان

در سال 1980 سلطان قابوس ابن سعید در دهمین سالگرد روز ملی عمان اعلام کرد به حمایت او و دولت یک دانشگاه عالی با اهداف بزرگ و بین المللی در عمان افتتاح شود. پس از آن ساخت و ساز این دانشگاه در دو سال بعد آغاز شد و این دانشگاه با نام سلطان قابوس عمان (Sultan Qaboos University) در سال 1986 تاسیس شد و آغاز به آموزش دانشجویان خود در 5 دانشکده کرد.

این دانشگاه مجهز با معماری اسلامی بنا گشت تا هنر سنتی اسلامی عمان را منعکس کند. این دانشگاه همچنین محور خود را به سمت مکه بنا کرده و در آن نیز مسجدی با مناره های بزرگ در بخش فوقانی دانشگاه احداث شده است. در اطراف، این دانشگاه نیز به باغ گل و فضای سبز تزئین شده است. این دانشگاه در کنار معماری سنتی خود ساختمان هایی با امکانات پیشرفته و وسیع را در خود جای داده است تا به اهداف خود دست یابد.

درباره دانشگاه سلطان قابوس عمان

دانشگاه سلطان قابوس عمان در حال حاضر بیش از 7000 دانشجو دارد و برنامه های تحصیلی مختلفی را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می کند. این دانشگاه با 7 هدف اصلی همکاری، تعهد، تعالی، حرفه ای گری، انصاف، اعتبار و کمال گرایی اهداف خود را دنبال می کند.

این دانشگاه آموزش عالی را در دستور کار خود قرار داده و برنامه های تحصیلی خود را با آخرین تکنولوژی و تجهیزات ارائه می کند و با هدف آموزش و فارغ التحصیلی افراد خبره با اخلاقی نیکو در جامعه عمان با در نظر گیری نیاز تغییر در بازار و کار در چارچوب سیاست های دولت در زمینه توسعه منابع انسانی است. به همین منوال این دانشگاه سعی بر به روز رسانی روند آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. علاوه بر آموزش، انجام تحقیق و مطالعات، از لحاظ نظری و کاربردی، برای خدمت به جامعه و مشارکت در تولید و تحقیقات از اهداف این دانشگاه است.

دانشکده های دانشگاه سلطان قابوس عمان

دانشگاه سلطان قابوس عمان با 5 دانشکده در سال 1986 شروع به کار کرد و در سال بعد یعنی سال 1987 دانشکده هنر را تاسیس کرد. این دانشگاه در سال 1993 دانشکده توسعه و تجارت خود را افتتاح کرد و در سال 2006 دانشکده حقوق به دانشکده های این دانشگاه اضافه گشت. سرانجام این دانشگاه در سال 2008 از دانشکده پرستاری خود رونمایی کرد و تا به اینجا این دانشگاه با 9 دانشکده اصلی خود که نام آنها در زیر معرفی شده است مشغول به فعالیت می باشد.

  • دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده کشاورزی و علوم دریایی
  • دانشکده هنر و علوم اجتماعی
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده آموزش و تربیت معلمی
  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی

برنامه های تحصیلی دانشگاه سلطان قابوس عمان

برنامه های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه سلطان قابوس عمان به زبان های انگلیسی و عربی در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی در عمان، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشکده های این دانشگاه ارائه می شود و دانشجویان با داشتن شرایط لازم جهت پذیرش از دانشگاه سلطان قابوس عمان می توانند در برنامه های ارائه شده زیر شرکت نمایند.

  • کارشناسی و کارشناسی ارشد: مدیریت تجارت، سیستم اطلاعات، مطالعات اسلامی، علوم ورزشی، هنر، تدریس زبان عربی، تدریس معارف، تدریس زبان انگلیسی، تدریس علوم پایه، روانشناسی، مدیریت آموزش، زبان عربی، جغرافیا، گردشگری، باستان شناسی، تاریخ، روابط عمومی و تبلیغات، روزنامه نگاری، رسانه، جامعه شناسی، کار اجتماعی، علوم اطلاعات و کتابخانه، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی محیط زیست، مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی، مدیریت آب و خاک، اقتصاد منابع انسانی، علوم غذایی، علوم دریای و شیلات، تولید محصول، بیولوژی، ریاضیات، بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی، میکروبیولوژی پزشکی، اپیدمیولوژی و آمار پزشکی، بالینی، فیزیولوژی، بیوشیمیایی بالینی، حقوق عمومی و خصوصی، حقوق جنایی، پرستار مامایی، پرستاری سالمندان
  • دکترا: بیوشیمی، اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی، فیزیولوژی، بالینی، ژنتیک، زیست شناسی، علوم زمینی، ریاضیات، فیزیک، آمار، شیمی، علوم کامپیوتر، علوم کشاورزی، علوم غذایی و تغذیه انسان، مدیریت خاک و آب، علوم دریایی و شیلات، اقتصاد منابع طبیعی، مهندسی عمران، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی نفت، مهندسی شیمی و فرآیند، زبان و ادبیات عربی، اطلاعات، تاریخ، مدیریت آموزش و تدریس

برنامه های تحصیلی دانشگاه سلطان قابوس عمان

شرایط تحصیل در دانشگاه سلطان قابوس

علاوه بر توانایی پرداخت هزینه تحصیل در عمان و این دانشگاه برای تحصیل و اخذ پذیرش در دانشگاه سلطان قابوس عمان بایستی دو مورد اصلی را رعایت کنید که شامل مدرک تحصیلی معادل و مدرک زبان معتبر است. لذا برای ورود به مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه سلطان قابوس دانشجویان بایستی مدرک خود را معادل سازی کنند.

این معادل سازی که در عمان معدل را از 4 نمره در نظر می گیرد و حداقل نمره تجمعی در مقیاس 4.0 با توجه به رشته تحصیلی درخواستی متفاوت می باشد اما شما با داشتن معدل 3 در همه رشته ها پذیرش خواهید شد. علاوه بر این نیز ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل اینترنتی نیز برای ورود به این دانشگاه و تحصیل به زبان انگلیسی از مستلزمات است که با اخذ نمره 6 یا 6.5 این شرایط برقرار می شود. توجه داشته باشید که نمرات آزمون گذشته بیش از 2 سال مورد قبول واقع نمی شود.

رتبه دانشگاه سلطان قابوس عمان

دانشگاه سلطان قابوس عمان هم اکنون جزو 1000 دانشگاه برتر جهان و یکی از دانشگاه های برتر حوزه خلیج فارس و آسیا می باشد. همانطور که ملاحظه می کنید این دانشگاه در رده بندی جهانی QS در سال 2020 رتبه 379 جهان را به خود اختصاص داده است. رتبه این دانشگاه را همچنین در سال های اخیر و دیگر رده بندی ها در جدول زیر مشاهده می کنید.

سالرده بندی QSرده بندی U.S. News & World Reportرده بندی TIMESرده بندی Shanghai JIAO
2022368904801
2021379934801801
2020451912801

هزینه تحصیل در دانشگاه سلطان قابوس

هزینه تحصیل در دانشگاه سلطان قابوس عمان با توجه به مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متفاوت می باشد. کلیه شهریه دوره ها و پایان نامه با توجه به هر اعتبار یا واحد اخذ شده در آن ترم محاسبه می شود. شهریه برنامه های MBA و حقوق با کلیه برنامه های کارشناسی ارشد در کالج های دیگر متفاوت است.

به صورت میانگین هزینه شهریه برنامه های تحصیلی در این دانشگاه 4000OMR الی 7000OMR (ريال عمان) می باشد. همچنین رشته های پزشکی نیز بیشترین هزینه شهریه را دارند. توجه داشته باشید که نیمی از دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه دانشجویی در عمان مستقر هستند و این دانشگاه اقامتگاه های دانشجویی را به دانشجویان ارائه می کند که ماهانه حدود 120 الی 130 OMR (ریال عمان) هزینه دارد. هزینه دوره های انگلیسی این دانشگاه نیز برای دانشجویان خارجی 420OMR (ریال عمان) می باشد.

برنامه تحصیلیهزینه شهریه به ازای هر اعتبار (ریال عمان)
کارشناسی ارشد حقوق120 OMR
کارشناسی ارشد MBA150 OMR
کارشناسی ارشد رشته های دانشکده علوم120 OMR
کارشناسی ارشد رشته های دانشکده علوم انسانی105 OMR

تحصیل پزشکی در دانشگاه سلطان قابوس عمان

دانشگاه سلطان قابوس عمان دارای دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی است و از آنجایی که این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران است بسیاری برای تحصیل رشته های پزشکی به این دانشگاه مراجعه می کنند. برنامه های کارشناسی ارشد و دکترای رشته های پزشکی در این دانشگاه به زبان انگلیسی است و در اینجا برخی از برنامه های ارائه شده رشته پزشکی در این دانشگاه معرفی شده اند.

برنامه تحصیلیمدت زمانمدارک لازمشهریه (ریال عمان)
کارشناسی ارشد علوم زیست پزشکی2 سال6 آیلتس یا 79 تافل، لیسانس میکروبیولوزی پزشکی با معدل تجمیعی 3.00 در مقیاس 44,000 OMR
کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی2 سال6 آیلتس یا 79 تافل، لیسانس با معدل تجمیعی 3.00 در مقیاس 44,000 OMR
دکترای ژنتیک4 سال6.5 آیلتس یا 90 تافل، فوق لیسانس مرتبط با معدل تجمیعی 3.00 در مقیاس 47,000 OMR
کارشناسی ارشد فیزیولوژی2 سال6 آیلتس یا 79 تافل، لیسانس مرتبط با معدل تجمیعی 3.00 در مقیاس 44,000 OMR
دکترای فیزیولوژی4 سال6.5 آیلتس یا 90 تافل، فوق لیسانس مرتبط با معدل تجمیعی 3.00 در مقیاس 47,000 OMR

توجه داشته باشید دانشجویانی که معدل تجمیعی آنها بین 2.5 و 2.74 هستند با داشتن 2 سال سابقه کار می توانند برا ورود به این برنامه ها درخواست دهند. همچنین برای کاهش هزینه های تحصیل دانشجویان می توانند از بورس های تحصیلی ارائه شده از این دانشگاه استفاده کنند. برای دریافت اطلاعت بیشتر درباره اخذ اقامت عمان می توانید مقاله ارائه شده را مطالعه کنید. برای اخذ وکیل و مهاجرت متناسب با شرایط خود نیز می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *