ویزای تحصیلی

دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه

بی گمان یکی از پر افتخارترین و معتبرترین دانشگاه های کشور فرانسه جهت ادامه تحصیل، دانشگاه سوربن فرانسه می باشد که متقاضیان فراوانی دارد. دانشگاه سوربن دانشگاه تحقیقاتی دولتی در پاریس، فرانسه است که در سال 2018 با ادغام دانشگاه پاریس- سوربن، دانشگاه پیر و ماری کوری، به همراه موسسات کوچک تر تاسیس شد. اما تاریخ دقیق پایه گذاری این دانشگاه با بنیه فرانسوی همانطوری که در لوگوی دانشگاه نیز نشان داده شده است به سال 1257 بر می گردد، زمانی که کالج سوربن توسط رابرت سوربن تاسیس شد.

این دانشگاه دارای 3 دانشکده علوم انسانی، علوم پایه و علوم پزشکی به علاوه حقوق می باشد که در دانشگاه پانتئون- آساس تدریس می شود. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سابقه چندین ساله خود در امر پذیرش تحصیلی و اعزام دانشجو به اروپا آماده ارائه مشاوره و پاسخگوئی به سوالات هموطنان درباره شرایط تحصیل در فرانسه می باشند.

درباره دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن، که پردیس هایش در قلب پاریس قرار دارد، کلیه رشته های اصلی دانشگاهی را پوشش داده و برنامه های آکادمیکی و پژوهشی مدرن و ابتکاری ارائه می کند. هم اکنون، این دانشگاه با رتبه 77 بین المللی دارای 55600 دانشجو و در حدود 4879 عضو هیئت علمی است. سوربن دانشگاه چند رشته ای است. این دانشگاه طیف وسیعی از دوره ها را در رشته های ادبیات، زبان های خارجه، تمدن ها، هنرها، علوم و پزشکی به دانشجویان ارائه می دهد. تحصیل در دانشگاه سوربن باعث اقناع دانش و توسعه کنجکاوی، استقلال رای، خلاقیت و نوآوری و مهم تر از همه باعث رشد روحیه کارآفرینی دانشجویان می گردد.

شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه

از نظر محبوبیت، کشور فرانسه یکی از مقاصد تحصیلی برتر برای دانشجویان خارجی محسوب می شود. این کشور خواستگاه و محل بهترین دانشگاه های جهان است. دانشجویان از اقصی نقاط جهان برای دریافت آموزش عالی برتر، ارتقای زبان فرانسه، بازدید از فرهنگ و هنر فرانسه و تجربه سبک زندگی à la française به فرانسه مسافرت می کنند. در این میان، دانشگاه سوربن پرچمدار و پیشروی موسسات آموزش عالی فرانسوی در نمایش چهره علم و فرهنگ فرانسه به دانشجویان بین المللی می باشد.

نام دانشگاهسوربن فرانسه یا Paris IV
نوع دانشگاهدولتی
فعال ازسال 1971 تا 2017
تعداد دانشجو55600 دانشجو
بورسیه تحصیلیدارد
تعداد دانشکده3 دانشکده اصلی

جایگاه علمی 2023 دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه با 3 دانشکده هنر و علوم انسانی، علوم پایه و علوم پزشکی طیف وسیعی از رشته های تحصیلی شامل تاریخ، جغرافیا، زبان های خارجه، هنر، ادبیات، شیمی، فیزیک، ریاضی، مهندسی، فناوری، کامپیوتر، بهداشت، تغذیه، زیست شناسی، پزشکی، پرستاری و غیره را به دانشجویان داخلی و خارجی خود ارائه می کند. تحصیل در این دانشگاه در 3 مقطع لیسانس (3 سال)، فوق لیسانس (2 سال) و دکتری (4 سال) برای کلیه دانشجویان امکان پذیر است.

مقایسه جایگاه علمی دانشگاه سوربن با سایر دانشگاه ها

دانشگاه سوربن به عنوان یک موسسه آموزشی معتبر اروپایی، یک مهره اصلی کلیدی در شبکه‌ها، فرآیندها و رهبری آموزش عالی در سراسر منطقه اتحادیه اروپا است. دانشگاه به صورت پایدار و محکم در زمینه نوآوری آموزش در اروپا، متخصص است. پروژه های تحقیقاتی و آموزشی اروپایی دانشگاه سوربن و تطبیق پذیری از نقاط قوت و تعهد آن به تنوع همکاری و کار با اکثر دانشگاه ها است. همچنین دستاوردهای صدها ساله دانشگاهی، تخصص پژوهشی و اهمیت فرهنگی دانشگاه سوربن بسیار فراتر از پاریس است و در قالب مشارکت های استراتژیک بین المللی می توان به دانشگاه سوربن ابوظبی اشاره داشت.

جایگاه علمی دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه هنر سوربن فرانسه

دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه سوربن امروزه کاملترین و بزرگترین دانشکده در فرانسه در زمینه هنر، زبان، ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی است. این دانشکده متعهد به انتقال فرهنگ اومانیستی است، برتری آموزشی آن مبتنی بر کیفیت شناخته شده تحقیقات خود برای ارائه کامل ترین و نوآورانه ترین آموزش است. دانشکده هنر و علوم انسانی از شهرت بین‌المللی بسیار قوی برخوردار است و دانشجویان خود را قادر می‌سازد تا از طریق همکاری‌های آکادمیک و تحقیقاتی با دانشگاه‌های مشهور اروپا و سایر نقاط جهان، تحصیلات خود را از طریق باز کردن در برابر جهان غنی‌تر نمایند. مانند تمام دوره های دانشگاه سوربن، بین المللی شدن دوره ها اولویت دانشگاه است.

از جمله رشته های دانشکده هنر و علوم انسانی عبارنتد از:

  • ادبیات کلاسیک و مدرن
  • زبان ها
  • ادبیات و تمدن های خارجی
  • زبان شناسی
  • فلسفه
  • جامعه شناسی
  • تاریخ
  • جغرافیا
  • تاریخ هنر و باستان شناسی
  • موسیقی شناسی

این دانشکده همچنین دارای دو مدرسه داخلی است

مدرسه CELSA: متخصص در علوم اطلاعات و ارتباطات و INSPÉ (Institut National supérieur du profesorat et de l’éducation) و موسسه علوم آموزشی و تربیت معلم دیگر مدرسه خصوصی دانشگاه سوربن است.

شرایط پذیرش از دانشگاه سوربن فرانسه

دانشجویانی که بخشی از برنامه مبادله دانشجو نیستند و مایل به درخواست پذیرش از مقطع لیسانس یا فوق لیسانس دانشگاه سوربن می باشند بایستی درخواست های خود را به اداره اعتبار سنجی مدارک خارجی (Bureau des Validations de Diplômes Étrangers) و نه به اداره روابط بین المللی (the International Relations Office) تحویل دهند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این نکته است که ارائه نمره آزمون زبان فرانسوی استاندارد (TCF, the DELF و یا DALF) نشانگر حداقل سطح متوسط به بالا (B2) زبان فرانسوی جهت پذیرش در دوره لیسانس و حداقل سطح پیشر فته (C1) زبان فرانسوی جهت پذیرش در مقطع فوق لیسانس در هنگام پذیرش درخواست از طریق پورتال آنلاین e-Candidat الزامی است. همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد این سطوح مهارت زبان فرانسه بر مبنای چارچوب مرجع زبان های اروپایی مشترک (CEFRL) است.

معدل لازم برای تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه

لازم به یادآوری است که علاوه بر مدرک زبان فرانسه، یکی از شرایط دیگر تحصیل در دانشگاه سوربن ارزیابی میانگین معدل تحصیلی (GPA) متقاضی می باشد. اما GPA لازم برای تحصیل در دانشگاه سوربن چگونه است؟ معمولا دانشجویان مایل به تحصیل در فرانسه نیازمند 2.5 GPA می باشند. دانشجویان مایل به تحصیل در دانشکده های هنر و علوم انسانی خارج از برنامه اراسموس یا هر برنامه انتقالی دیگر باید درخواست خود را برطبق شیوه مشخص شده توسط اداره دانشجویان خارجی (Bureau des étudiants étrangers) تحویل دهند. فرآیند درخواست بسته به ملیت متقاضی متفاوت است. دانشجویان ایرانی می بایست پروسه درخواست خود را از طریق پورتال آنلاین CampusFrance دنبال نمایند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه سوربن

فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه سوربن کاملا الکترونیکی و به شیوه آنلاین انجام می شود. مرحله اول از ثبت نام و اخذ پذیرش دانشگاه سوربن کشور فرانسه ایجاد پرونده درخواست از طریق وب سایت (Campus France site (e-Candidat می باشد. سایت مذکور اطلاعات لازم برای ثبت نام را با توجه به شرایط هر متقاضی به وی اعلام می کند.

تکمیل فرم درخواست، انتخاب رشته، آپلود مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی به تفکیک برنامه های تحصیلی و هزینه درخواست و شهریه سالیانه از جمله اطلاعات ارائه شده می باشند. درخواست های متقاضیان ایرانی باید به صورت آنلاین و بین 4 و 19 آوریل سال 2023 باشد. مدارک لازم برای درخواست پذیرش از این دانشگاه فر انسوی به شرح ذیل است:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • کپی مدرک دیپلم متوسطه به همراه ریزنمرات مربوطه
  • مدرک آزمون زبان فرانسه (TCF, the DELF و یا DALF) در سطح B1 برای پذیرش لیسانس و C1 برای پذیرش فوق لیسانس و مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل 6 و مدرک زبان TOEFL با نمره حداقل 76
  • رسید پرداخت هزینه ثبت نام به مبلغ 91€ (یورو)
  • CV یا رزومه سوابق کاری و تحصیلی
  • حداقل 2 توصیه نامه از مدرسه یا دانشگاه قبلی

معدل لازم برای تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه

شرایط مهاجرت تحصیلی دانشجویان به فرانسه

شما برای تحصیل در فرانسه، علاوه بر اخذ نامه پذیرش از موسسه آموزش عالی مربوطه نیازمند اخذ ویزای تحصیلی فرانسه نیز هستید. اما شرایط و مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی فرانسه بسته به ملیت متقاضی متفاوت است. دانشجویان اتحادیه اروپایی (EU) نیازی به اخذ ویزا ندارند و با همان پاسپورت و کارت شناسایی معتبر می توانند به راحتی در دانشگاه های فرانسه ادامه تحصیل دهند. اما دانشجویان خارجی برای تحصیل در فرانسه نیازمند اخذ ویزای تحصیلی هستند.

انواع مختلف ویزای تحصیلی در فرانسه وجود دارد که به مدت زمان اقامت شما بستگی دارد. نوع اول، ویزای دانشجوئی شنگن (کوتاه مدت) یا court séjour pour étud می باشد که برای تحصیل دانشجویان در فرانسه به مدت کمتر از 3 ماه صادر می شود. این نوع ویزا مخصوص حضور در دوره های زبان فر انسه، شرکت در آزمون های ورودی و غیره است.

از ویژگی های این ویزا رایگان بودن درخواست آن و عدم امکان تمدید آن است. اما نوع دوم، ویزای دانشجوئی بلند مدت موقتی Visa de long séjour temporaire pour études (با نام VLS-TS) است که مخصوص تحصیل به مدت بیش از 3 ماه بوده و با این ویزا دیگر نیازی به اخذ جداگانه ویزای اقامت فرانسه وجود ندارد. تنها وقتی نامه پذیرش خود را از دانشگاه فرانسوی دریافت نمودید، صلاحیت مهاجرت به فرانسه و درخواست ویزای مذکور از سفارت فرانسه را دارید. مدارک لازم برای درخواست ویزای VLS-TS عبارتند از:

  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  • مدرک بیمه پزشکی با حداقل پوشش 30000€ (یورو)
  • کپی نامه پذیرش از دانشگاه سوربن فرانسه
  • اثبات تمکن مالی با صورت حساب بانکی به مبلغ 615€ (یورو) در هر ماه
  • مدرک رزرو بلیت
  • مهارت زبان فرانسوی
  • مدرک اجاره منزل (در قالب تاییدیه خانه دانشجوئی یا اجاره نامه attestation d’accueil)
  • رسید پرداخت هزینه ویزا در حدود 99€ (یورو)

هزینه تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه

تحصیل در دانشگاه های فرانسوی از جمله دانشگاه سوربن فرانسه رایگان نیست و دانشجویان خارجی ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی می باشند. مطابق گزارش خود دانشگاه در سال تحصیلی 2023-2022، میانگین شهریه سالیانه دانشجویان خارجی در دانشگاه سوربن در حدود 6500€ (یورو) می باشد. شهریه مذکور 60 واحد ECTS از دوره های ترم پاییزی و بهاری را پوشش میدهد که دقیقا منطبق با شهریه مورد نیازسالیانه در سیستم بلونیا (Bologna system)، به همراه خدمات و تسهیلات پیشنهادی در برنامه MMEF است.

پاریس در دنیای آکادمیک به شهر دانشجوئی فرانسه نیز معروف است اما هزینه زندگی در این شهر بالا است. اصولا، هزینه زندگی در کشور فرانسه بیشتر از هر چیزی به سبک زندگی افراد و مکانی که آنها انتخاب کرده اند بستگی دارد. پس قبل از درخواست پذیرش توجه به فاکتور مالی و برنامه ریزی بودجه برای دانشجویان مایل به تحصیل در د انشگاه سوربن فرانسه امری الزامی است. برای زندگی در شهر پاریس، دانشجویان باید هزینه ای بین 1200€ الی 1800€ (یورو) را در نظر بگیرند.

ریز جزئیات هزینه های زندگی روزمره در شهر پاریس که دانشگاه سوربن در آن قرار دارد به این شرح است:

عنوان هزینهمبلغ به یورو
میانگین ماهیانه اجاره بهای آپارتمان€400 تا 700€
میانگین ماهیانه هزینه خورد و خوراک€250 تا 300€
میانگین ماهیانه هزینه ایاب و ذهاب با وسایل نقلیه عمومی€30
هزینه ماهیانه بیمه سلامت€20 تا 50€
میانگین ماهیانه هزینه خرید کتاب و ملزومات آموزشی€50

در صورت تمایل به کسی اطلاعات بیشتر درباره اعزام دانشجو به فرانسه، قبل از هر اقدامی با کارشناسان و مشاورین خبره ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا آنها علاوه بر ارزیابی شرایط شما مشاوره های تخصصی در این زمینه را نیز به شما ارائه نمایند.

سوالات پرتکرار درباب دانشگاه سوربن فرانسه

متقاضیان تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه چیست؟ دانشجویان باید مدرک تحصیلی خود را به اداره اعتبار سنجی خارجی ارائه دهند و مدرک زبان فرانسوی در سطح B2 داشته باشند.
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه سوربن چیست؟ تکمیل فرم درخواست، ارائه مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات، مدرک زبان فرانسوی، توصیه نامه و انگیزه نامه.
  • شهریه دانشگاه سوربن فرانسه چقدر است؟ میزان شهریه برای دانشجویان خارجی به میزان 65000€ (یورو) است.
  • مدارک لازم برای ویزای تحصیلی فرانسه چیست؟ بیمه پزشکی به ارزش 30000€ (یورو)، گواهی تمکن مالی، مهارت زبان انگلیسی، اجاره نامه، اخذ پذیرش نهایی.
  • آیا امکان مهاجرت تحصیلی به فرانسه بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟ بله، دانشجویان ایرانی می توانند بدون مدرک زبان نسبت به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند.
5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *