ویزای تحصیلی

دانشگاه فنی مونیخ آلمان

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ آلمان بهترین دانشگاه آلمان و یکی از برترین موسسات آموزش عالی پیشرو در کل قاره اروپاست! این دانشگاه که با عنوان TUM نیز معروف است یک دانشگاه تحقیقاتی- صنعتی واقع در شهر مونیخ است که در سال 1868 با یک مرکز تحصیلی رشته علوم طبیعی تاسیس شد و به مرور زمان گسترش یافت. پردیس اصلی دانشگاه در شهر مونیخ و 2 پردیس بزرگ دیگر در شهرهای گارچینگ Garching و freising-weihenstephan واقع شده اند. دانشگاه مونیخ یکی از بزرگترین دانشگاه ها در زمینه تکنولوژی است که 13 برنده جایزه نوبل را در تاریخ خود می بیند. در این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص دانشگاه فنی مونیخ در سال 2023 پرداخته اند.

دانشگاه فنی مونیخ  (TUM)؛ برترین دانشگاه آلمان!

بی تردید اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ یعنی اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه آلمان می باشد! چرا که این دانشگاه یکی از دانشگاه های پیشرو کشور آلمان نیز به حساب می آید. دانشگاهی که بیش از 150 برنامه تحصیلی در رشته های علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی، علوم زیستی، بازرگانی، اقتصاد، تحقیقات آموزشی و تربیتی ارائه می کند. تحصیل در اکثر برنامه های این دانشگاه به جز معدودی از آنها مثل برنامه های MBA رایگان است.


دانشگاهی که از هر لحاظ چه کیفی و چه کمی جزء بهترین دانشگاه های آلمان و اروپاست. و همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، در حال حاضر در سطح جهانی رتبه دانشگاه فنی مونیخ TUM به رقم 49 رسیده است. در واقع این دانشگاه از رتبه 50 سال 2022 به رتبه 49 سال 2023 ترقی کرده لست. رتبه ای که از بین کل دانشگاه های آلمان فعلا دانشگاه فنی مونیخ بدان دست یافته است:

رتبه جهانی دانشگاه فنی مونیخ آلمان

ویژگی های دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

این دانشگاه 40 هزار دانشجو دارد که حدود 8600 نفر از آنها را دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا تشکیل می دهد. سایر ویژگی های مهمی که دانشگاه فنی مونیخ دارد به شرح گفته شده در جدول ذیل می باشد:

آیتم شرح
تاسیس شده1868
اعضای هیئت علمی7637 (2010, 461 Professors; 5564 Academic)
تعداد دانشجویان26,302
موقعیتمونیخ
تعلق ورزشی بهGerman Universities Excellence Initiative
وبسایتwww.tum.de

تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ آلمان دارای رتبه 46 جهانی در سال 2017 و رتبه 60 جهانی در میان معتبرترین دانشگاه دنیا می باشد. همچنین این دانشگاه رتبه 9 جهانی در علوم کامپیوتر را داراست و یکی از 3 دانشگاه برتر آلمان و برترین دانشگاه آلمان در سال 2016 می باشد. در سال 2023 هم جایگاه علمی خوبی دارد به همین دلیل است که تحصیل در این دانشگاه مزیت بزرگی برای افراد به حساب می آید.

در جدولی که در ادامه ترسیم شده است، رتبه دانشگاه فنی مونیخ در سال 2023 بیان شده است:

دانشگاهرتبه جهانی از نظر رنکینگ دانشگاه های برتر QS (2023)رتبه ملی از نظر رنکینگ دانشگاه های برتر QS (2023)
دانشگاه فنی مونیخ (TUM)491
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان592
دانشگاه هایدلبرگ653

نکته دیگر اینکه این دانشگاه در کشور آلمان به نوعی یک دانشگاه صنعتی نیز محسوب می شود. از نظر رتبه بندی در جایگاه اول دانشگاه های صنعتی آلمان نیز قرار می گیرد:

دانشگاه صنعتیرتبه ملی
دانشگاه صنعتی مونیخ1
دانشگاه آخن آلمان2
موسسه فنی کارلسروهه3
دانشگاه صنعتی برلین4
دانشگاه صنعتی درسدن5

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

برای اخذ پذیرش از این دانشگاه باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به دانشگاه ارائه نماییم. آگاهی از شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش روند انجام کار را تسریع می بخشد. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی (مدرک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد)
  • گواهی تائیدیه زبان خارجی (اگر رشته مورد نظر شما انگلیسی محور است نیاز به تائیدیه زبان آلمانی نیست)
  • ریز نمرات از دانشگاه
  • مدرک زبان حداقل IELTS:6
  • دانشنامه کارشناسی و ریز نمرات
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و رزومه CV
  • برای کارشناسی ارشد گواهی قبولی در مقطع کارشناسی

نمره زبان انگلیسی مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ در مقطع کارشناسی آیلتس 6 و در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 می باشد. دقت نمایید برای مقطع دکترا به آیلتس 7 نیاز می باشد. متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ همچنین باید آزمون زبان آلمانی A2 را زیر نظر CEFR پاس کنند. کسانی که واجد شرایط گذراندن این آزمون نیستند باید در کلاس های آموزش آلمانی شرکت کنند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

پس از این که متقاضیان موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ شوند برای ورود به کشور آلمان جهت تحصیل باید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی این کشور کنند. مهم ترین مدارک مورد نیاز سفارت آلمان در سال تحصیلی 2023-2022 برای صدور ویزای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی عبارت است از:

  • نامه پذیرش قطعی دانشگاه فنی مونیخ به همراه اطلاعات دقیق دانشجو و تاریخ شروع و پایان دوره تحصیلی
  • پرداخت مبلغ 60€ (یورو) به عنوان هزینه سفارت آلمان برای صدور ویزای تحصیلی
  • تمکن مالی مبنی بر داشتن حداقل 8000€ (یورو) برای تامین هزینه های زندگی در آلمان
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی با توجه به زبان تدریس دوره تحصیلی
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در کشور آلمان مثلا ارائه اجاره نامه و غیره
  • پاسپورتی که برای حداقل 6 ماه پس از اتمام دوره تحصیلی فرد معتبر باشد
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی پشت سفید و جدید
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی به زبان آلمانی به همراه تاییدیه های لازم

شهریه تحصیل در دانشگاه مونیخ در 2023

برای تحصیل در دانشگاه صنعتی مونیخ دانشجویان می بایست مبلغ 118.50€ (یورو) را به عنوان شهریه هر ترم بپردازند. این مبلغ بخش اعظمی از هزینه های جانبی را نیز پوشش می دهد. اگر مایل به دریافت بورسیه تحصیلی هستید، تعدادی بورسیه تحصیلی برای تمامی مقاطع تحصیلی توسط دانشگاه مونیخ فراهم شده است، شامل هزینه های حمل و نقل، بورسیه های استاندارد و کمک هزینه های پایان نامه. کمک هزینه ها شامل 300€ (یورو) در ماه هستند، صرف نظر از درآمد و مساعدت های مالی، همچنین دانشجوها می توانند از بورسیه های بین المللی کشور آلمان مانند DAAD نیز استفاده کنند.

کمک هزینه DAAD یا همان Deutscher Akademischer Austauschdienst یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی آلمان در سال 2023 است. برای تامین هزینه ها در کشور آلمان کمک هزینه های متعددی وجود دارد که مهمترین آنها DAAD است. استفاده از DAAD یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای اخذ بورسیه است. DAAD توسط وزارت آموزش و پرورش آلمان حمایت می شود. این شرکت بورسیه های مختلفی را به طیف وسیعی از کشورهای سراسر جهان، شامل اکثر کشورهای انگلیسی زبان ارائه می کند. این سازمان بیش از 80 کمک هزینه برای تحصیل در حوزه اقتصاد دارد.

هزینه زندگی دانشجوئی در شهر مونیخ آلمان چقدر است؟

یکی از دغدغه های مهم پیش روی دانشجویانی که در موسسات آموزش عالی سطح شهر مونیخ از جمله TUM تحصیل می کنند، هزینه نسبتا بالای زندگی در این شهر مدرن آلمانی است. چرا که همگان مستحضرند که از لحاظ شاخص هزینه زندگی یا Cost of Life Index، شهر مونیخ آلمان با رقم شاخص 72 گرانترین شهر آلمانی محسوب می شود:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای آلمان

در شرایط فعلی نیز متوسط هزینه زندگی ماهیانه یک دانشجوی بین المللی دارای خوابگاه در شهر مونیخ در حدود €1000 (یورو) می باشد. و در صورتی که دانشجویی بخواهد آپارتمان شخصی در این شهر آلمانی اجاره بکند هزینه ماهیانه زندگی اش حتی به بالای €2000 (یورو) نیز می رسد که یک رقم خیلی بالایی برای یک دانشجوی بین المللی محسوب می شود. برای آشنایی هر چه بهتربا انواع هزینه های زندگی در شهر پیشنهاد توصیه می شود به جدول ذیل مراجعه نمایید:

آیتم هاهزینه به یورو
اجاره آپارتمان 1 خواب وسط شهر مونیخ1366.57€
اجاره آپارتمان 1 خواب در حومه شهر مونیخ1023.08€
1 لیتر بنزین2.08€
بلیط یک طرفه در حمل و نقل محلی3.50€
یک قرص نان 500 گرمی1.85€
1 لیتر شیر1.25€
1 کیلوگرم فیله مرغ10.39€

با توجه به هزینه های فوق میتوان چنین استدلال کرد که بیشترین بودجه مالی دانشجویان خارجی در شهر مونیخ صرف اجاره خانه با رقم 34% می شود. این بالاترین هزینه در مونیخ آلمان می باشد. در نمودار زیر می توان با توزیع درصدی انواع هزینه ها در شهر مونیخ 2023 آشنا شد:

توزیع درصدی هزینه های زندگی در شهر مونیخ

روش های تامین هزینه تحصیلی در دانشگاه فنی مونیخ

تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ در اغلب برنامه های تحصیلی این دانشگاه رایگان بوده و تنها دغدغه مالی دانشجویان در رابطه با تامین مخارج زندگی روزمره آنهاست. آنها از 2 راه زیر به راحتی می توانند از عهده این هزینه ها نیز برآیند:

روش های تامین هزینه تحصیلی در دانشگاه فنی مونیخ

قوانین آلمان به آنها این اجازه را می دهد تا بدون احتیاج به مجوز کاری بتوانند در کارهای پاره وقت تا 20 ساعت در این کشور کار بکنند. دانشگاه فنی مونیخ انواع برنامه های بورس تحصیلی را در اختیار این دانشجویان قرار می دهد تا از این طریق بتوانند زندگی دانشجویی خودشان را ساپورت بکنند. این برنامه های بورس و شرایط و میزان آنها در سال 2023 از قرار زیر می باشد:

عنوان بورسشرایط اعطامبلغ به یورو
Scholarship Deutschlandstipendiumبرتری های تحصیلی، قبولی و کسب رتبه در آزمون های جهانی، دستاورد اجتماعی و دیگر شرایط€300 (یورو) در ماه
Scholarship for International Studentsشایسته محورکمک مالی یکباره هر ترم بین €500 الی €1500 (یورو)
TUM General Scholarshipنیاز محورکمک مالی یکباره هر ترم بین €150 الی €1000 (یورو)
Linde / MDSI Master Scholarshipفقط بر مبنای برتری آکادمیکتا حداکثر 12 ماه و ماهانه مبلغی در حدود €1000 (یورو)
Oskar Karl Forster Scholarship for printing costs of dissertationsدانشجویان دکتریگرانت ها برای مخارج چاپ رساله بین €100 تا €400 (یورو)
Oskar Karl Forster Scholarship for books and learning materialsکلیه دانشجویان در همه مقاطع و مبتنی بر برتری های تحصیلیگرانت ها مخصوص خرید کتب و لوازم آموزشی بین 100€ الی €500 (یورو)
Loschge Scholarshipفقط دانشجویان معدل بالای دانشکده مهندسی مکانیک (رشته مهندسی ترمال)ماهیانه تا €550 (یورو)
Leonhard Lorenz Foundationصرفا دانشجویان دکترا و پست دکتراتا €1500 (یورو) جهت شرکت در همایش ها و تا 5000€ (یورو) جهت پروژه های تحقیقاتی

خوابگاه های دانشگاه فنی مونیخ

پیدا کردن اقامتگاه در شهر مونیخ کار آسانی نیست، اما دانشگاه صنعتی مونیخ اقامتگاه هایی را برای دانشجویان در نظر گرفته است، خوابگاه های عمومی با اتاق های یک و چند نفره، آپارتمان های شخصی و هتل ها برای اقامت کوتاه مدت، همچنین خوابگاه های مخصوص بانوان و دانشجویان کم توان جسمی. اکثر خوابگاه ها توسط سازمان دانشجویی آلمان اداره می شوند و از امکانات کامل برخوردار هستند. هزینه اجاره خوابگاه ها و آپارتمان ها بین 400€ تا 1000€ (یورو) در ماه متغیر است. شما عزیزان می توانید جهت اخذ اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به آلمان و تحصیل در این کشور با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *