ویزای تحصیلی

دانشگاه ملبورن استرالیا

دانشگاه ملبورن استرالیا

دانشگاه ملبورن استرالیا دانشگاهی دولتی و تحقیق محور است که همانطور که از نامش پیدا است در شهر ملبورن استرالیا واقع می باشد. این دانشگاه در سال 1853 ساخته شده و دومین دانشگاه با قدمت بالا در استرالیا محسوب می شود که محوطه اصلی آن در پارک ویل که در بخش شمالی ناحیه اقتصادی ملبورن قرار دارد، واقع گردیده است. در مقاله پیش رو با توجه به محبوبیت کشورهای انگلیسی زبان علی الخصوص استرالیا، برای تحصیل و کار، تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی شرایط موجود در دانشگاه ملبورن و مطالب مرتبط دیگر با این عنوان پرداخته اند.

  • فرایند تحصیل در دانشگاه ملبورن چیست؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه چه مقدار است؟
  • بهترین رشته های تحصیلی در این دانشگاه کدامند؟
  • رتبه علمی این دانشگاه در جهان چگونه است؟
  • آیا مدرک دریافتی از این دانشگاه در سایر کشورهای جهان اعتبار دارند؟

آشنایی با دانشگاه ملبورن استرالیا

دانشگاه ملبورن استارالیا عضو گروه هشت، آکادمی دانشجویان دانشگاه واشنگتن و انجمن دانشگاه های حوزه اقیانوس آرام است و از ده دانشکده عمده در رشته های مختلف تشکیل گردیده است که البته از میان تمامی آن ها دانشکده پزشکی ملبورن، دانشکده تجارت و اقتصاد و دانشکده حقوق از شهرت بالا و سطح علمی فوق العاده خوبی برخوردار می باشند. مجله تحصیلات عالی تایمز در سال های 2019 تا 2023 به لحاظ سطح علمی دانشگاه ملبورن استرالیا را همواره در رتبه 32 جهانی قرار داده و مطابق طبقه بندی QS نیز در سال 2023 دانشگاه ملبورن رتبه 37 را به خود اختصاص داده و این مسئله بدین معنا است که اخذ پذیرش از دانشگاه ملبورن استرالیا کار بسیار دشواری می باشد.

لازم به ذکر است چهار تن از نخست وزیران کشور استرالیا و پنج منصب عالی مقام فعلی دولت استرالیا از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. علاوه بر این نکته دلیل مهمی که دانشگاه ملبورن را در میان سایر ملل بسیار محبوب کرده است این می باشد که اگر کسی بخواهد در نهایت به اقامت دائم و پاسپورت استرالیا برسد، اخذ پذیرش از دانشگاه ملبورن مهم ترین گام وی در این راستا خواهد بود. چرا که جهت تمدید مدت زمان اقامت، فرد خارجی حتما باید پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شود و رزومه فوق العاده درخشان دانشگاه ملبورن سبب شده کارفرمایان تمایل زیادی به استخدام فارغ التحصیلان این دانشگاه داشته باشند. البته آمار بیکاری در کشور استرالیا تنها 5.7% است یعنی تعداد افرادی که تبعه استرالیا می باشند یا اقامت دائم این کشور را اخذ کرده اند اما شغلی ندارند بیش از 40000 نفر است.

آشنایی با دانشگاه ملبورن استرالیا

هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن استرالیا

نکته حائز اهمیتی که تمامی افراد پیش از انتخاب دانشگاه های کشور استرالیا باید در ذهن داشته باشند هزینه های بسیار بالای تحصیل در این کشور است. به عنوان مثال اگر چه تحصیل در نروژ و برخی دیگر از کشورهای اروپایی حتی بعضا رایگان می باشد اما شهریه دانشگاه ملبورن استرالیا برای استرالیایی ها و کسانی که اقامت دائم این کشور را دارند سالیانه 9050$ (دلار استرالیا) و شهریه ای که دانشجویان خارجی باید بپردازند سالیانه 39168$ (دلار استرالیا) است. در حالی که در کنار این مبلغ هنگفت لازم است هزینه زندگی در استرالیا را نیز قرار داد چرا که یکی از گران قیمت ترین کشورهای دنیا است و زندگی ماهیانه در آن به طور متوسط 2835$ (دلار استرالیا) هزینه در بر خواهد داشت. هزینه متوسط ماهیانه یک زوج نیز 4118$ (دلار استرالیا) و متوسط ماهیانه هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره نیز در استرالیا 5378$ (دلار استرالیا) است.

این در حالی که دانشجویان اجازه کار تمام وقت را نیز نخواهند داشت یعنی در استرالیا دانشجویان مقطع کارشناسی تنها 10 ساعت در هفته، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و در مقطع دکتری 30 ساعت در هفته اجازه کار دارند. این بدین معنا است که دانشجو باید پیش از ورود تمکن مالی بسیار خوبی جهت پرداخت هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه کنار گذاشته باشد چرا که با کار پاره وقت دانشجویی تنها بخش کوچکی از این هزینه ها را می تواند پرداخت کند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه ملبورن

شرایط ورود به این دانشگاه به دلیل متقاضیان استرالیایی و خارجی ها بسیار رقابتی است در نتیجه متقاضی باید توجه داشته باشد که اگر بخواهد شانسی برای ورود به این دانشگاه داشته باشد می بایست حتی از حداقل های مذکور از سوی دانشگاه نیز بالاتر باشد البته این حداقل ها در هر رشته متفاوت است به همین جهت از ذکر جزییات آن در این مقاله چشم پوشی می گردد.

در ادامه مدارک کلی مورد نیاز که تقریبا تمامی دانشکده های دانشگاه ملبورن لازم می دانند ذکر شده اند:

  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی مقطع قبلی تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع قبلی تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید
  • مقالات بین المللی
  • گواهی شرکت در کنفرانس های بین المللی
  • نمره زبان آیتلس، تافل یا PTE که با توجه به رشته و مقطع تحصیلی حداقل نمره آن متفاوت است

در مقاله بالا اطلاعاتی از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راجع به دانشگاه ملبورن استرالیا بیان شده که امید است مفید بوده باشد. اگرچه اقتصاد فوق العاده قدرتمند استرالیا و سطح زندگی که در این کشور بسیار ایده آل است و موجب شده در نگاه اول افراد این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند اما از آن جایی که هم هزینه های زندگی و هم هزینه های شهریه تحصیلی بسیار بالا است، در نهایت بسیاری از افراد نمی توانند از پس آن برآیند. نکته مهم دیگر این است که فضای این دانشگاه حتی برای دادن پذیرش به دانشجویان نیز بسیار رقابتی است در نتیجه شانس خیلی کمی برای دریافت فاند و کمک هزینه تحصیلی وجود دارد و بهتر است کسانی که نمی خواهند رقم هنگفتی را خرج تحصیل خود نمایند به سراغ کشورهای ارزان قیمت تر در سایر نقاط دنیا از جمله قاره اروپا بروند.

متداول ترین سوالات علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه ملبورن استرالیا:

  • آیا ورود به دانشگاه ملبورن برای دانشجویان بین المللی سخت است؟ نرخ پذیرش دانشگاه ملبورن 70-80٪ است. گرچه اخذ پذیرش از این دانشگاه به سادگی مویسر نمی گردد اما نسبت به سایر دانشگاه ها شرایط پذیرش راخت تری دارد.
  • جهت بررسی درخواست توسط دانشگاه ملبورن حداقل معدل مورد نیاز چقدر است؟ دانش آموزان میبایست حداقل GPA 3.3 (~87-89٪) را جهت حصول اطمینان از پذیرش در دانشگاه ملبورن ارائه نمایند.
4.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “دانشگاه ملبورن استرالیا

  1. "_" گفت:

    سلام. من دانشجوی ترم دو داروسازی هستم و معدل ترم اول و دیپلم هم کاملا بالا هستند. آیا میتونم برای داروسازی این دانشگاه اقدام کنم؟ اگر بله لطفا هزینه هر ترم را هم مرقوم بفرمائید. با تشکر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای داروسازی استرالیا مستقیم نمیتونید بخونید باید ۴ اسل لیسانس علوم پایه بگیرید سپس وارد داروسازی شوید و هزینه ها بالای ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار استرالیا می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *