ویزای تحصیلی

دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا

دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا

دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا از جمله بهترین گزینه هایی است که پیش روی افرادی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند، قرار گرفته شده است. اگرچه نظام تحصیلی در ایتالیا برخلاف تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا رایگان نیست اما وجود بورسیه های متعددی که دولت این کشور و دانشگاه ها اعطا می کنند موجب محبوبیت تحصیل در ایتالیا شده است. در واقع این کشور با وجود این که در گروه کشورهای توسعه یافته و صنعتی قرار می گیرد، در سال 2020 شرایط اقتصادی خیلی ایده آلی در مقایسه با آلمان، اتریش، کانادا و غیره ندارد. منتهی به دلیل کم بودن هزینه تحصیلی و زندگی در ایتالیا، خیلی از دانشجویان از سرتاسر دنیا، دانشگاه ناپل فدریکو را انتخاب می کنند. در مقاله پیش رو، تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا پرداخته اند.

آشنایی با دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا

دانشگاه ناپل فدریکو در سال 1224 در شهر ناپل تاسیس شده و قدیمی ترین دانشگاه دولتی دنیا می باشد. به لحاظ تعداد دانشجویانی که در هر دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند، دانشگاه ناپل فدریکو سومین دانشگاه ایتالیا است و علی رغم وسعت و جمعیت زیاد دانشجویان همچنان در سال 2020 نیز از جمله بهترین دانشگاه های دنیا می باشد. دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا در حال حاضر حدود 80 هزار نفر دانشجو دارد که بیش از 44 هزار نفر آن ها در مقطع کارشناسی و بیش از 34 هزار نفر آن ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند.

هر کدام از دانشکده های ناپل فدریکو در ایتالیا جایگاه علمی متفاوتی در دنیا دارند، به عنوان مثال بر اساس طبقه بندی QS رتبه دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه 51 تا 100 و برای مهندسی مکانیک 101 تا 150 است. همچنین رتبه جهانی جنگلبانی، داروسازی، معماری، فیزیک و هوانوردی نیز در دانشگاه ناپل فدریکو 101 تا 150 می باشد. رتبه دانشکده حقوق، پزشکی، مهندسی شیمی نیز در این دانشگاه 151 تا 200 و رتبه دانشکده مهندسی برق و الکترونیک، ریاضیات، اقتصاد و محیط زیست 201 تا 250 است. شهریه این دانشگاه نیز با توجه به مقطع و رشته تحصیلی افراد متفاوت است اما متوسط آن در جدول ذیل بیان شده است:

شهریه سالیانه دانشگاه ناپل فدریکو (یورو)مالیات (یورو)
470140

کار حین تحصیل در دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا

اگرچه به دلیل جایگاه علمی بالا و رنکینگ عالی دانشگاه ناپل فدریکو، اخذ بورسیه از این دانشگاه از ابتدای تحصیلات دشوار است اما دانشجویان در صورتی که نمرات خوبی کسب نمایند می توانند برای ترم های بعدی خود از بورسیه های مختلفی برخوردار شوند که بعضی از آن ها بخشی از شهریه و برخی دیگر تمام شهریه را پوشش می دهند. منتهی باید توجه داشت که زندگی در شهر ناپل ایتالیا ماهیانه به طور متوسط 750€ تا 1050€ (یورو) هزینه دارد و اگرچه نسبت به بعضی شهرهای دیگر این کشور از جمله رم ارزان تر است، اما همچنان تعداد زیادی از دانشجویان برای تامین هزینه ماهیانه زندگی ناچارند مشغول به کار باشند چرا که غالب بورسیه ها هزینه زندگی را تامین نمی کنند.

البته باید توجه داشت که کار دانشجویی در ایتالیا باید نیمه وقت باشد و دانشجویان دانشگاه در ساعات محدودی طی هفته اجازه کار دارند و دانشجویان دوره های زبان پیش از مقطع اصلی نیز تنها در ایام تعطیل می توانند کار کنند. به طور دقیق تر دانشجویان دانشگاه ناپل فدریکو در مقطع کارشناسی 10 ساعت در هفته، در مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و در مقطع دکتری 30 ساعت در هفته اجازه کار دارند. منتهی با توجه به آمار بیکاری در ایتالیا طی سال های اخیر، پیدا کردن کار در این کشور نه تنها برای دانشجویان بین المللی بلکه برای خود ایتالیایی ها نیز ساده نبوده و خارجی ها بهتر است با یادگیری و تسلط بر زبان ایتالیایی شانس پیدا کردن کار را افزایش دهند.

کار حین تحصیل در دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا

اقامت پس از تحصیل در دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا

همانطور که بیان شد پیدا کردن کار در ایتالیا چه حین تحصیل و چه پس از فارغ التحصیلی، ساده نیست البته فارغ التحصیلان دانشگاه ناپل فدریکو با توجه به موقعیت ممتاز علمی این دانشگاه شانس بسیار بالاتری نسبت به سایرین دارند. اما نمی توان از نظر دور داشت که شرایط اقتصادی و موقعیت های شغلی موجود در ایتالیا امیدوار کننده نیست و به همین دلیل خیلی از افراد تحصیل در کشورهای دیگر اروپایی را ترجیح می دهند. چرا که خصوصا برای دانشجوهای بین المللی این مسئله فوق العاده مهم است زیرا اگر پس از اتمام تحصیلات خود شغلی پیدا نکنند نمی توانند اقامت خود را در ایتالیا تمدید نمایند. در ادامه شرایط کاری در ایتالیا و آلمان مقایسه می شود زیرا نه تنها تحصیل در آلمان رایگان است بلکه به دلیل آمار بیکاری پایین، فارغ التحصیلان به راحتی می توانند به کار در آلمان دست پیدا کنند.

شرایط کلی کار در ایتالیا

آلمان صاحب هفتمین اقتصاد قدرتمند دنیا می باشد و سطح زندگی و رفاه اجتماعی مردم آن نیز بسیار بالاست منتهی باید توجه داشت که غالب افراد علی الخصوص پزشکان، پرستاران، معماران، مدیران و غیره باید برای پیدا کردن کار در این کشور بر زبان آلمانی تسلط داشته باشند. شرایط کار در آلمان آنقدر ایده آل است که این کشور ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوگر کار نیز دارد یعنی علاوه بر افرادی که تحصیلات خود را در این کشور به پایان رسانده اند، خارجیانی نیز که حداقل مدرک لیسانسی از دانشگاهی خارج از آلمان و سه سال سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی خود داشته باشند می توانند مستقیما برای کار در آلمان و اخذ این ویزا اقدام نمایند. در نمودار پایین آمار بیکاری ایتالیا و آلمان بیان شده تا علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه ناپل فدریکو، پیش از انتخاب خود، با دید بهتری کشور مقصد خود را ارزیابی نمایند.

نمودار مقایسه درصد بیکاری در دو کشور آلمان و ایتالیا طی سالهای اخیر

در مقاله بالا اطلاعاتی در خصوص دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا ارائه شد و در نهایتا با توجه به اهمیت پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی برای دانشجویان بین المللی، شرایط کاری ایتالیا نیز بررسی گردید. امید است که مطالعه این مقاله مفید بوده باشد و علاقه مندان به تحصیل در ایتالیا همچنین می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *