ویزای تحصیلی

دانشگاه های ارزان رومانی

دانشگاه های ارزان رومانی

مزایای تحصیل در رومانی موجب شده دانشجویان بین المللی به دنبال دانشگاه های ارزان رومانی جهت ادامه تحصیل خود در این کشور اروپایی باشند. از دهه 1990 تلاش های مهمی برای بهبود آموزش عالی در این کشور انجام شده است و به همین دلیل است که تعداد برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و اکنون این برنامه ها تقریباً در همه مناطق آن در دسترس هستند. در حال حاضر، رومانی یکی از کشورهای محبوب برای ادامه تحصیل دانشجویان در اروپا به شمار می آید. در ادامه این مقاله که توسط تیم مترجمان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش درآمده است، ارزان ترین دانشگاه های رومانی و هزینه تحصیل و زندگی در این کشور برای دانشجویان بین المللی در سال 2024 مورد بررسی قرار می گیرد.

  • چرا تحصیل در رومانی می تواند یک امتیاز باشد؟
  • هزینه تحصیل در مالزی چقدر است؟
  • محدودیت های تحصیل در رومانی چیست؟
  • آیا رومانی مقصد مناسبی برای زندگی است؟
  • بهترین دانشگاه های رومانی کدامند؟

دلایل عمده تحصیل در رومانی

رومانی کشوری واقع در تقاطع اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی می باشد که از جنوب با بلغارستان، از شمال با اوکراین، از غرب با مجارستان، از جنوب غربی با صربستان و از شرق با مولداوی مرز مشترک زمینی دارد. آب و هوای این کشور عمدتا معتدل و قاره ای است. رومانی دوازدهمین کشور بزرگ اروپا می باشد و تقریبا 20 میلیون سکنه دارد. بخارست، پایتخت و بزرگ ترین شهر رومانی می باشد. اگرچه رومانی هنوز کشوری در حال توسعه محسوب می شود اما مقصد محبوب دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان اروپا است.


بیش از 100 دانشگاه در رومانی وجود دارد که در مجموع بیش از 1000 برنامه تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهند. دانشگاه های رومانی از نظر اعتبار مدارک در تمام اروپا شناخته شده هستند. تحصیل در رومانی به زبان انگلیسی ممکن است. پس از تلاش های مهم برای بهبود آموزش عالی در این کشور، تعداد برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است (280 مورد). این برنامه ها به زبان های فرانسه و به میزان کمتری به زبان های آلمانی و مجاری نیز در دسترس می باشند. البته اگر دانشجویان تحصیل به زبان رومانیایی را انتخاب کنند تحصیلات آن ها ارزان تر می شود. دانشگاه ها دوره های فشرده زبان مخصوص دانشجویانی که می خواهند به رومانیایی تحصیل کنند دارند.

هزینه زندگی در رومانی نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در این کشور باعث جذب دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل به آن می شود. همچنین، کار در حین تحصیل در رومانی بدون نیاز به اجازه کار مجاز است. دانشجویان دارای اجازه اقامت می توانند تا 4 ساعت در روز مشغول به کار باشند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های رایگان رومانی

کشور رومانی شرایط سخت و پیچیده ای را برای متقاضیان و علاقه مندان به تحصیل در شهرهای این کشور در نظر نگرفته است؛ افراد می توانند با ارائه مدارک تحصیلی پیشین خود و اثبات تمکن مالی، بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه مربوطه، مجوز حضور در کلاس های آموزشی را به فراخور رشته خود اخذ نمایند. با توجه به اینکه امکان تحصیل به 4 زبان گوناگون انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و رومانیایی در دانشگاه های این کشور برقرار می باشد، به طبع دانشجویان رشته های مشابه، شهریه های متفاوتی جهت تحصیل پرداخت می نمایند. جهت رفع این مشکل دولت رومانی دوره های آموزشی زبان این کشور را برای دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه در نظر گرفته است که هزینه شرکت در آن ها 2200€ (یورو) برآورد می شود.

با توجه به حدود 25000 دانشجوی بین المللی از سایر کشورهای جهان در رومانی گرد هم آمده و مشغول به تحصیل می باشند، دولت این کشور علاوه بر بورس های تحصیلی که پوشش دهنده بخشی از هزینه های تحصیل می باشند، امکان اخذ بورس هایی که 100% شهریه در طول تحصیل پوشش می دهند را نیز فراهم کرده است. همچنین این موضوع که بیش از 90% موسسات آموزش عالی در رومانی دولتی می باشند، در کاهش هزینه های پرداختی دانشجویان بی تاثیر نبوده است. با توجه به اینکه تحصیل در دانشگاه های رومانی طبق اصل ECTS می باشد، دانشجویان می توانند هر زمان از سال رشته تحصیلی خود را در سایر دانشگاه های رومانی یا دیگر کشورهای اروپایی ادامه دهند.

دانشگاه های ارزان رومانی در سال 2024

در رومانی، تحصیل در مقطع کارشناسی و دکترا 3 سال و مقطع کارشناسی ارشد 2 سال طول می کشد. جمعیت دانشجویی دانشگاه های رومانی تقریبا 500000 نفر می باشد که از این تعداد 30000 از کشورهای دیگر وارد این دانشگاه ها شده اند. به طور کلی، شهریه دانشجویان بین المللی در رومانی 2000$ تا 8000$ (دلار) می باشد. با این حال، هزینه تحصیلات دانشجویان عمدتا به ملیت آن ها بستگی دارد به طوری که بسیاری از دانشگاه ها هزینه بیشتری برای شهروندان غیر اتحادیه اروپایی دارند. قیمت ها برای شهروندان اتحادیه اروپا از 600$ (دلار) در هر سال تحصیلی شروع می شود و به ندرت به بیش از 3000$ (دلار) می رشد. ارزان ترین شهریه برای شهروندان غیر اتحادیه اروپایی در رومانی 2200$ (دلار آمریکا) است.

در زیر فهرست 10 دانشگاه ارزان رومانی در سال 2024 و شهریه آن ها ارائه می گردد:

دانشگاهشهریه (برحسب دلار آمریکا) در هر سال تحصیلی
دانشگاه اورل ولایکو آرادبین 600$ و 5500$
دانشگاه ترانسیلوانیا براشوفبین 800$ و 7700$
دانشگاه بخارستبین 2200$ و 2750$
دانشگاه بابش-بولیایبین 2200$ و 12500$
دانشگاه الکساندرو لوان کوزابین 2300$ و 4000$
دانشگاه رومانیایی-آمریکاییبین 2500$ و 4600$
دانشگاه کرایووابین 2500$ و 5000$ (برآورد شده)
دانشگاه “Dunarea de Jos” گالاتیاز 2900$ تا 9900$
دانشگاه ملی هنر بخارستبین 3300$ و 6500$ (برآورد شده)
دانشگاه مطالعات اقتصادی بخارستبین 3600$ و 7500$

به علاوه، گرفتن بورس تحصیلی رومانی برای دانشجویان بین المللی در دسترس است. بورس های تحصیلی براساس توافق نامه های همکاری دوجانبه و همچنین بورس های تحصیلی مرتبط با دولت در این کشور وجود دارد. بورس های تحصیلی رومانی برای دانشجویان بین المللی برای تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود.

دانشگاه بخارست از دانشگاه های ارزان رومانی

دانشگاه بخارست از دانشگاه های ارزان رومانی

دانشگاه بخارست (UB) یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های رومانی است. این دانشگاه ارزان در رومانی در ردیف 1000 دانشگاه برتر رتبه بندی دانشگاهی جهانی (QS) قرار دارد و بخشی از گروه دانشگاه های نخبه رومانی است. دانشگاه بخارست دارای 20 دانشکده می باشد که در زمینه های مختلف مهندسی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، الهیات و علوم طبیعی برنامه های تحصیلی ارائه می دهد. دانشکده های این دانشگاه دارای چندین انسیستوی پژوهشی، اقامتگاه دانشجویی و خانه انتشارات می باشند. از آن جایی که این دانشگاه یک محوطه دانشگاهی واحد ندارد، لذا ساختمان های آن در سراسر پایتخت رومانی واقع شده اند.

هزینه زندگی دانشجویی در رومانی

هزینه زندگی در رومانی برای دانشجویان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی چندان گران نیست، اما مبلغ ماهیانه بسته به سبک زندگی هر دانشجوی بین المللی متفاوت است. با این وجود، با داشتن 300€ تا 500€ (یورو) در ماه، یک دانشجوی بین المللی می تواند بسیار راحت زندگی کند و از تحصیلات دانشگاهی مقرون به صرفه در رومانی برخوردار شود. در زیر هزینه تقریبی زندگی دانشجویی در رومانی ارائه می شود:

  • خوابگاه دانشجویی: 70€ (یورو) در ماه برای هر نفر (برای یک اتاق 3 تخته)
  • آپارتمان خصوصی: 150€ تا 400€ (یورو) در ماه
  • غذا: 150€ تا 200€ (یورو)
  • بیمه پزشکی: 10€ در ماه (برای دانشجویان 26 ساله یا جوان تر این مبلغ در شهریه آن ها لحاظ می شود)
  • اینترنت: 15€ (یورو)
  • حمل و نقل: 40€ (یورو)
  • تاکسی: تقریبا 32€ (یورو)/ کیلومتر
  • ساندویچ: 2€ یورو.

درخواست ویزای دانشجویی برای تحصیل در رومانی

نیاز به ویزای دانشجویی یا عدم نیاز به آن برای ورود به رومانی به تابعیت دانشجو بستگی دارد. البته، اتباع اتحادیه اروپا و همچنین شهروندان ژاپن، کره جنوبی، مالزی، استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور، هنگ کنگ، صربستان، امارات متحده عربی، مولداوی، نروژ، سوئیس یا ایالات متحده آمریکا یا کانادا معاف هستند. اتباع دیگر برای تحصیل در رومانی نیاز به ویزای دانشجویی دارند. فرآیند معمول آن حدود 2 ماه طول می کشد و لازم است دانشجویان بین المللی گذرنامه معتبر داشته، در یک موسسه آموزش عالی پذیرفته شده و حداقل 2000€ (یورو) داشته باشند تا نامه تمکن مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تحصیل در رومانی با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را از آن ها جویا شوید.

مهم ترین پرسش ها در مورد دانشگاه های ارزان رومانی

مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا تحصیل در رومانی رایگان است؟ خیر دانشگاه های این کشور همگی دارای شهریه هستند اما شهریه آن ها بالا نیست
  • آیا دانشگاه های ارزان در رومانی کیفیت مناسبی برای تحصیل دارند؟ بله این نکته بسیار حائز اهمیت است که دانشگاه های این کشور در سطح اروپا دارای اعتبار مناسبی هستند.
  • آیا روند دریافت پذیرش از دانشگاه های ارزان قیمت در رومانی مناسب است؟ باید در نظر داشت که در حال حاضر سطح تقاضا برای دریافت پذیرش در دانشگاه های این کشور مناسب است و به همین دلیل شانس دریافت پذیرش در این کشور بسیار خوب ارزیابی می شود.
  • شهریه دانشگاه های رومانی در چه حدودی است؟ می توان متوط شهریه دانشگاهی در این کشور را در حدود 3000€ (یورو) در سال دانست.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *