ویزای تحصیلی

دانشگاه های ارزان چک

دانشگاه های ارزان چک

بیش از 600 سال از عمر تحصیلات عالیه در جمهوری چک می گذرد و دانشگاه های این کشور کیفیت بالایی برای جذب دانشجویان بین المللی دارد. در سال های اخیر دانشجویان بسیاری به دنبال دانشگاه های ارزان چک جهت ادامه تحصیل و بررسی شرایط زندگی و اقامت در این کشور هستند. از زمان تاسیس اولین دانشگاه در این کشور، تلاش های مهمی برای نوسازی آموزش و ارتقا کیفیت آن انجام شده است. این کشور کوچک در اروپای مرکزی از امن ترین کشورهای جهان بوده و دارای اقتصادی با درآمد بالا با خدمات بهداشتی جهانی و دانشگاه های مقرون به صرفه است. مقاله حاضر با تلاش کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای راهنمایی افراد جویای تحصیل در جمهوری چک نگاشته شده است.

  • شرایط تحصیل در جمهوری چک چگونه است؟
  • بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل کدامند؟
  • محدودیت های تحصیل در این کشور چیست؟
  • آیا می توان در چک بورسیه تحصیلی دریافت کرد؟
  • هزینه تحصیل در این کشور چقدر است؟
  • آیا دانشگاه های این کشور امکان تحصیل رایگاه به دانشجویان خارجی را می دهند؟

تحصیل در جمهوری چک

تحصیل در جمهوری چک برای بسیاری از افراد یک رویای واقعی است. دانشجویان در این کشور نه تنها یک آموزش با کیفیت را تجربه می کنند، بلکه در دوره تحصیل خود نیز مبلغ کمی را هزینه می کنند یا هیچ هزینه ای را پرداخت نمی کنند. زیرا بیشتر دانشگاه های چک دوره های رایگان را برای دانشجویانی که به زبان چکی تحصیل می کنند ارائه می دهند. بر اساس تحقیقات و مشاهدات، هیچ دانشگاهی در جهان در ارائه آموزش عالی رایگان با دانشگاه های چک رقابت نمی کند. به دانشجویان متقاضی توصیه می شود که زبان چکی بیاموزند زیرا قطعاً تحصیلات رایگان در جمهوری چک را تضمین می کند.

در این کشور، دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند شهریه ای در حدود 1000€ (یورو) در هر ترم را به خود اختصاص می دهند. دلیل خوب دیگر برای تحصیل در جمهوری چک این واقعیت است که این کشور دارای یکی از بهترین سیستم های آموزشی در اروپا می باشد. کیفیت بالای آموزش و تحقیقات چک در سطح جهانی شناخته شده است، به ویژه هنگامی که صحبت از تحصیل در رشته های مهندسی، پزشکی و علوم می شود. بنابراین، جای تعجب نیست که چرا بسیاری از دانشجویان بین المللی جمهوری چک را به عنوان مقصد تحصیل خود انتخاب می کنند.

در جمهوری چک دو نوع موسسه آموزش عالی وجود دارد: دانشگاه ها و مدارس عالی حرفه ای. تحصیل در مدارس عالی حرفه ای شامل رشته های فنی و صنعتی است و معمولاً دو یا سه سال طول می کشد. مقطع کارشناسی در دانشگاه های این کشور 3 سال به طول می انجامد، به جز مواردی مانند رشته های مهندسی یا پزشکی که مدت بیشتری طول می کشد. مقطع کارشناسی ارشد نیز بین 1 تا 3 سال و دکترا بین 3 تا 4 سال طول می کشد.

دانشگاه های ارزان چک در سال 2022

در جمهوری چک هزینه تحصیل در برنامه های انگلیسی زبان در هر سال تحصیلی معمولاً از 2500$ تا 8500$ (دلار) است. البته هزینه برنامه های مربوط به رشته هایی مانند پزشکی و تحصیل در دانشگاه های خصوصی ممکن است تا 14000 (دلار) باشد. با این حال، اکثر دانشگاه های این کشور برای دانشجویان بین المللی بورس تحصیلی ارائه می دهند. همچنین دانشجویان می توانند برای دریافت آموزش بدون شهریه چالش یادگیری زبان چکی را پذیرفته و این زبان را بیاموزند. جدول زیر، 10 دانشگاه ارزان جمهوری چک در سال 2022 را نشان می دهد:

دانشگاهشهریه به دلار آمریکا برای هر سال تحصیلی
دانشگاه چارلزبین 1000$ و 14700$
دانشگاه توماس باتا در زلینبین 1100$ و 3000$
دانشگاه فنی و مهندسی لیبریکبین 1200$ و 5000$
دانشگاه پالاکی اولوموکبین 2200$ و 6600$
دانشگاه اوستراوابین 2200$ و 9400$ (برآورد شده)
دانشگاه ماساریکبین 2250$ و 14000$
دانشگاه پاردوبیسبین 2750$ و 3900$
دانشگاه هاردک کارلوفبین 3300$ و 4400$
دانشگاه فناوری برنواز 3300$ تا 7700$
دانشگاه اقتصاد پراگبین 4200$ و 5500$

دانشگاه های چک از دانشجویان بین المللی به گرمی استقبال می کنند. آن ها به صدها دانشگاه در کشورهای دیگر وابسته هستند و برنامه های بین المللی طراحی کرده اند. در حال حاضر، بیش از 500000 خارجی در چک زندگی می کنند. به همین دلیل است که علاوه بر برنامه هایی به زبان چکی، دوره های زیادی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. حتی برنامه های تحصیلی بسیاری به زبان های دیگر مانند روسی، آلمانی و فرانسه نیز آموزش داده می شوند. با این حال، تحصیل در چک یک مزیت بزرگ است زیرا تمام برنامه های زبان چکی آن بدون توجه به ملیت دانشجو فاقد شهریه هستند. همچنین، دانشگاه ها برای کمک به دانشجویان در یادگیری زبان چکی دوره های زبان ارائه می دهند.

پذیرش در دانشگاه های ارزان چک

پذیرش در دانشگاه های ارزان چک

دانشگاه های ذکر شده در فوق مهلت پذیرش دارند و در صورت عدم رعایت آن دانشجویان بین المللی فرصت پذیرش در هر یک از این دانشگاه ها را از دست می دهند. مراحل پذیرش در بین دانشگاه های این کشور متفاوت است. زمان و مهلت درخواست برای تحصیل در جمهوری چک از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر نیز متفاوت است. متقاضیان باید درخواست های خود را در ترم قبل از ترمی كه قصد تحصیل دارند ارسال کنند. سال تحصیلی دانشگاه های چک به دو قسمت تقسیم می شود: زمستان و تابستان. ترم زمستانی معمولاً از سپتامبر شروع می شود و در فوریه پایان می یابد. ترم تابستان نیز معمولاً تا پایان فوریه آغاز می شود و در ژوئن پایان می یابد. در پایان هر دو ترم، یک دوره امتحان وجود دارد.

درخواست برای پذیرش در دانشگاه های جمهوری چک می تواند به طور مستقیم به دانشگاه ارسال گردد. متقاضی باید یک فرم درخواست پذیرش را از وب سایت دانشگاه مورد نظر بارگیری کند، آن را با تمام مدارک پشتیبانی پر کند و به دانشگاه بفرستد. بسته به ملیت، لازم است دانشجویان برای ورود به چک و تحصیل در آن در سفارت جمهوری چک در کشور مبدا درخواست ویزا یا اجازه اقامت ارائه نماید. فرآیند درخواست ویزا باید به محض دریافت نامه رسمی پذیرش باشد به ویژه اگر دانشجو شهروند غیراتحادیه اروپایی باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در چک

هزینه های زندگی در جمهوری چک بسیار کمتر از سایر کشورهای اروپای غربی است. برآورد می شود یک دانشجو برای برآمدن از پس هزینه های زندگی شامل هزینه اقامت، غذا، مسافرت، سینما و نمایشگاه به مدت یک ماه در این کشور به 250€ تا 550€ (یورو) نیاز داشته باشد. البته باید توجه داشت که این مبلغ فقط یک برآورد است و هزینه واقعی زندگی دانشجویی به سبک زندگی بستگی دارد. قیمت ها نیز بسته به محل اقامت دانشجو می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. جدول زیر قیمت برخی اقلام مصرفی در چک در میانه سال 2022 را نشان می دهد:

عنوانجمهوری چک (یورو)
شیر معمولی (1 لیتر)0.72€
قرص نان سفید تازه (500 گرم)0.91€
برنج سفید (1 کیلوگرم)1.45€
فیله مرغ (1 کیلوگرم)5.47€
گوشت گاو (1 کیلوگرم)9.05€
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)1.89€
سیب زمینی (1 کیلوگرم)0.82€
سیب (1 لیتر)1.25€

پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین شهرهای چک برای تحصیل مراجعه کنید. همچنین، برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد هزینه تحصیل در چک می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و از آخرین اطلاعات موجود در زمینه مهاجرت به چک مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *