ویزای تحصیلی

دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه های خصوصی استانبول

امروزه تحصیل در دانشگاه های خصوصی استانبول جذابیت خاصی برای افراد متقاضی تحصیل در این کشور دارد اما تحصیل در دانشگاه های خصوصی چه مزیتی دارد. شهر استانبول در زمره شهرهای پرجمعیت این کشور قرار داشته و به عنوان مرکز فرهنگی و اقتصادی کشور اوراسیایی ترکیه شناخته شده است. بالغ بر نیمی از دانشگاه های این کشور به صورت خصوصی به فعالیت آموزشی می پردازند. از جمله مزیت های تحصیل در ترکیه برای متقاضیان خارجی، زبان تحصیلی انگلیسی در دانشگاه های این کشور است. مقاله ای که مشغول مطالعه آن هستید، در خصوص معرفی دانشگاه های خصوصی واقع در Istanbul ترکیه و توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه و تنظیم گردیده است. امید است با مطالعه آن به اطلاعات جامع و کاملی در این باره دست یابید.

  • شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه چیست؟
  • آیا می توان بدون آزمون ورودی در دانشگاه های ترکیه تحصیل کرد؟
  • شرایط تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور چیست؟
  • آیا می توان با هزینه های کم در ترکیه و دانشگاه های خصوصی آن به تحصیل پرداخت؟

معرفی دانشگاه های خصوصی استانبول

به طور کلی تعداد دانشگاه های واقع در شهر استانبول ترکیه که دانشجویان بسیاری را مورد پذیرش قرار می دهند، 51 دانشگاه است. اما تعداد دانشگاه های خصوصی Istanbul، 40 دانشگاه و تعداد دانشگاه های دولتی این شهر نیز 11 دانشگاه است. اسامی دانشگاه های خصوصی شهر استانبول که توانسته اند رتبه بین المللی کسب کنند، به قرار زیر است: دانشگاه سابانچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه بیلگی، دانشگاه آیدین، دانشگاه کادیر هاس، دانشگاه اوزیگین، دانشگاه اوکان، دانشگاه ایوانسرایی، دانشگاه بیسم هرم، دانشگاه سگوس، دانشگاه اسنایورت، دانشگاه ایستین، دانشگاه کوش، دانشگاه مدیپول.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی استانبول

در اینکه هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی است، شکی نیست. اما بنا بر اخبار و گزارشات موجود در سال 2023، شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه حدود 20% افزایش یافته است بر این اساس، شهریه سالیانه برنامه های تحصیلی مختلف در دانشگاه های خصوصی Istanbul نیز دچار تغییر و تحول شده است. جدول زیر نشانگر این تغییرات در سطح شهریه های این دانشگاه ها است:

برنامه تحصیلیشهریه سالانه به دلار
پزشکی14000$
روانشناسی، علوم آموزشی، بازرگانی و مدیریت بازرگانیبین 5245$ الی 10500$
مهندسی و معماریبین 4370$ الی 16870$
حقوق6115$

همان طوری که در جدول فوق نیز مشاهده گردید، ارزانترین شهریه تحصیلی مربوط به دانشگاه های خصوصی استانبول مربوط به برنامه تحصیلی حقوق و گرانترین شهریه نیز متعلق به دانشگاه پزشکی این شهر ترکیه است. همین واقعیت را می توان در قالب نمودار زیر مشاهده کرد:

مقایسه متوسط شهریه سالیانه در دانشگاه های خصوصی ترکیه

انواع دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه سابانچی ترکیه (sabanciuniv.edu): دانشگاه سابانچی ترکیه در سال 1994 میلادی تاسیس گردید اما از سال 1999 به صورت رسمی اولین دوره های تحصیلی را ارائه نمود و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. رنکینگ این دانشگاه در سطح جهانی، رتبه ای بین 400 تا 500 است. این دانشگاه دارای 3 پردیس است که رشته های متنوعی را برای دانشجویان ارائه می نماید. تحصیل در ترکیه هزینه های بسیار پایینی را در بر دارد و اکثریت دانشگاه های این کشور دارای تجهیزات و امکانات آموزشی بسیار خوبی است.

دانشگاه سابانچی ترکیه

ارائه بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان خارجی از دیگر مزیت های تحصیل در این دانشگاه به شمار می رود. دانشجویان متقاضی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند، چنانچه موفق به کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور شوند، می توانند در کلیه رشته های تحصیلی دانشگاه سابانچی پذیرش شوند. همچنین شرکت و قبولی در آزمون سنجش زبان برای ورود به این دانشگاه از الزامات است. در غیر این صورت اجازه تحصیل و پذیرش داده نخواهد شد.

دانشگاه کوچ از دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه کوچ (international.ku.edu)، از محبوب ترین و پر استقبال ترین دانشگاه های خصوصی استانبول است که فعالیت خود را از سال 1993 میلادی آغاز نموده است. از لحاظ رتبه بندی در میان دانشگاه های ترکیه نیز، رتبه 431 را به خود اختصاص داده است. دانشجویان در این دانشگاه، ضمن این که می توانند در رشته مورد علاقه خود به صورت تخصصی و آکادمیک به تحصیل بپردازند، می توانند از آموزش های جامع و متنوع نیز بهره مند گردند.

دانشگاه کوچ از دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشکده های پزشکی ترکیه، قوی ترین مراکز آموزشی در علم پزشکی این کشور به شمار می روند. تحقیقات و پژوهش های علمی به طور جدی در این دانشگاه انجام می گیرد. به نحوی که این دانشگاه به عنوان دومین دانشگاه شناخته شده است که در راستای تبلیغات از سوی دولت، کمک های مردمی دریافت می نماید. ارائه بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان بین المللی و همچنین ارائه زبان تحصیلی انگلیسی از مزایای تحصیل در این دانشگاه است.

دانشگاه بیلگی از دانشگاه های خصوصی استانبول

این دانشگاه توسط بنیاد آموزش علم و فرهنگ و در سال 1996 میلادی تاسیس گردید. (bilgi.edu.tr) دانشجویان این دانشگاه از 26 کشور مختلف مورد پذیرش قرار گرفته و مشغول تحصیل می باشند. از جمله رشته هایی از سوی دانشگاه بیلگی استانبول به دانشجویان ارائه می گردد می توان به رشته های ذیل اشاره نمود: کامپیوتر، ریاضیات، روانشناسی، سینما و تلویزیون، جامعه شناسی، مدیریت، روابط بین الملل. سال تحصیلی به دو ترم تقسیم بندی می شود و شهریه های مختلف با توجه به مقطع تحصیلی از دانشجویان دریافت می گردد.

دانشگاه بیلگی از دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین در زمره دانشگاه های خصوصی استانبول قرار دارد که جزو دانشگاه های معتبر این کشور محسوب می گردد. (aydin.edu.tr) دروس تحصیلی در کلیه مقاطع و دوره های تحصیلی برای دانشجویان به صورت ترکی و انگلیسی ارائه می گردد. مدارک تحصیلی اعطایی نیز در زمان فارغ التحصیلی می بایست از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تایید شود. تحصیل در اکثریت رشته های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی به صورت دو ساله است. بنابراین آن دسته از دانشجویان که آمادگی کافی در دوره های زبان را ندارند، این امکان را خواهند داشت که با پرداخت شهریه در کلاس ها شرکت نموده و مدرک مورد نظر را اخذ نمایند.

دانشگاه بیلگی از دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه کادیر هاس ترکیه

این دانشگاه در سال 1997 میلادی تاسیس شد و دارای 7 دانشکده در زمینه های مختلف می باشد. (khas.edu.tr) تعداد 55 رشته متنوع از سوی دانشگاه کادیر هاس ترکیه به عنوان یکی از دانشگاه های خصوصی استانبول برای دانشجویان ارائه می گردد که به دو زبان ترکی و انگلیسی می باشد. از جمله مزیت ها و امکاناتی که برای دانشجویان مشغول تحصیل در این دانشگاه وجود دارد، اعطای بورسیه های تحصیلی و وام های دانشجویی مختلف می باشد که متقاضیان بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.

دانشگاه اوزیگین ترکیه

با وجود این که دانشگاه اوزیگین ترکیه در سال 2007 میلادی تاسیس گردیده است، اما در لیست بهترین و برگزیده ترین دانشگاه های خصوصی استانبول قرار دارد. تمامی رشته های تحصیلی که از سوی این دانشگاه ارائه می گردد (به استثنای رشته حقوق) به زبان تحصیلی انگلیسی می باشد. اکثریت متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، دانشجویان مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا هستند. دانشجویان علاوه بر تحصیل به زبان انگلیسی، می توانند زبان تحصیلی ترکی را نیز انتخاب نمایند.

دانشگاه یدی تپه از دانشگاه های خصوصی استانبول

یکی از دانشگاه های خصوصی که در شهر استانبول واقع گردیده، دانشگاه یدی تپه است. دانشگاه یدی تپه استانبول در سال 1996 تاسیس شده است که در حال حاضر جزء بزرگترین داشنگاه های بنیادی در کشور ترکیه است. هزینه های پرداختی جهت شهریه در دانشگاه یدی تپه با سایر دانشگاه هاس کشور ترکیه متفاوت خواهد بود. (yeditepe.edu.tr)

دانشگاه یدی تپه از دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه دوگوس از دانشگاه های خصوصی استانبول

از دیگر دانشگاه های مهم و خصوصی در کشور ترکیه می توان به دانشگاه دوگوس اشاره نمود که در سال 1997 تاسیس شده است. از مهم ترین فرصت های تحصیلی که در دانشگاه خصوصی دوگوس می توان به آن اشاره نمود ارائه یک دوره زبان انگلیسی به مدت یک سال است. همچنین در دانشگاه دوگوس در استانبول فرصت یادگیری سایر زبان ها مانند زبان روسی، آلمانی و چینی وجود خواهد داشت. شهریه دانشگاه خصوصی دوگوس در استانبول با توجه به رشته تحصیلی و نوع دوره ای که دانشجو انتخاب می کند متفاوت خواهد بود. (dogus.edu.tr)

دانشگاه هالیچ از دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه هالیچ از دانشگاه های خصوصی استانبول است که در سال 1998 توسط بنیادی به نام لوسمی کودکان تاسیس شد. دانشگاه خصوصی هالیچ از بخش ها و دانشکده های مختلفی تشکیل شده است که به طور کلی مهم ترین دانشکده ها، دانشکده های پرستاری، تربیت بدنی و هنر است.

دانشگاه خصوصی اوکان ترکیه

از دیگر دانشگاه های خصوصی ترکیه، دانشگاه اوکان است که در سال 1999 تاسیس شده است. اما فعالیت رسمی خود را در سال 2004 میلادی آغاز نمود. این دانشگاه در این مدت زمان کم و محدود، توانست رشته های تحصیلی متنوعی را به برنامه های آموزشی خود اضافه کرده و ارائه دهد. خدمات تفریحی بسیار جذاب از جمله امکانات تحصیل در این دانشگاه محسوب می گردد. دانشگاه اوکان با دانشگاه های برتر جهانی همکاری داشته و ارتباط تنگاتنگی در دریافت اصول و روش های لازم دارد. دانشجویانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، آمادگی کافی و لازم جهت ورود به بازار کسب و کار و تجارت را خواهند داشت.

رنکینگ دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی در ترکیه وجود دارند که بیشتر آنها نیز در Istanbul قرار دارند. در سال تحصیلی پیش هم تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در ترکیه تحصیل خود را در دانشگاه های خصوصی این کشور شروع نمودند. اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل نمایید بیایید با هم به لیست بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که تحصیلات باکیفیت را ارائه می‌دهند پرداخته و رنکینگ آنها را بررسی نماییم.

دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه کدیر هاس نیز یکی دیگر از بهترین دانشگاه های ترکیه است که در سال 1997 در شهر فاتح Istanbul تأسیس شد و در رتبه 50 دانشگاه های خصوصی استانبول و رتبه 3477 در جهان قرار گرفت. دانشگاه اوزیگین در سال 2007 تاسیس شد و در رتبه 62 ترکیه و 4039 در جهان قرار گرفت. این دانشگاه به خاطر کادر آموزشی و همچنین استخر شنای المپیک، سالن بدنسازی و استادیوم المپیک معروف است. دانشگاه Dogus در سال 1997 تاسیس شد، دوگوس یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است که در رتبه 66 ترکیه و رتبه 4218 در جهان قرار دارد. در میان دانشگاه های خصوصی ترکیه به معرفی 10 دانشگاه که به مراتب شناخته تر شده هستند و در استنانبول برای رشته های خاصی محبوب دانشجویان بین المللی هستند.

معرفی برترین دانشگاه های خصوصی در استانبول

برترین دانشگاه های خصوصی استانبول جزء دانشگاه هایی اند که از رتبه بالایی برخوردارند. کليات برترین دانشگاه های خصوصی در استانبول در جدول زیر شرح داده شده است:

نام دانشگاهتوضیحات
دانشگاه کوچتاسیس در سال 1993
دارای سطح علمی بالا
دانشگاه بیلکنتجزء قدیمی ترین دانشگاه‌ ها در استانبول
تاسیس در سال 1983 در آنکارا
ارائه دوره های آموزشی عالی

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی استانبول

توجه داشته باشید که شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی Istanbul همانند دانشگاه دولتی است. جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی در استانبول بایستی به مواردی مانند شرط معدل بالا، ارائه ریز نمرات از کلیه مقاطع تحصیلی و نمره قبولی در آزمون توجه فرمائید. پس از آزمون ورودی در خصوص اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی استانبول نیاز به مصاحبه خواهید داشت.

رشته های مهم در دانشگاه های خصوصی در استانبول

جهت تحصیل در دانشگاه های خصوصی در استانبول اخذ پذیرش در رشته هایی با محبوبیت بیشتری خواهد بود. مهم ترین رشته‌ ها جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی Istanbul بدین شرح می باشد:

  • رشته پزشکی از مهم ترین رشته‌ های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی در Istanbul است که طول دوره تحصیلی رشته پزشکی 6 سال بوده و شهریه ای مقرون به صرفه تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت.
  • رشته داروسازی از جمله رشته های محبوب در کشور استانبول است که می توانید در دانشگاه های خصوصی به مدت 5 سال در این رشته به تحصیل بپردازید.
  • رشته پرطرفدار دندانپزشکی در دانشگاه های خصوصی Istanbul به صورت تخصصی آموزش داده می شود و امکان دوره های کارورزی نیز وجود خواهد داشت.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی استانبول

دانشگاه های خصوصی ترکیه پرهزینه تر هستند و شهریه آن ها سالیانه تا 20000$ (دلار آمریکا) نیز می رسد به همین دلیل دانشجویان تلاش می کنند از دانشگاه های دولتی ترکیه پذیرش بگیرند. شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه در دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود سالیانه بین 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا) است و در دوره های به زبان ترکی استانبولی سالیانه بین 240$ تا 750$ (دلار آمریکا) می باشد. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی Istanbul با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی افراد متفاوت است. مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در سال 2022-2023 عبارت هستند از:

  • CV که باید شامل تمامی موفقیت های تحصیلی و کاری فرد باشد
  • ترجمه رسمی مدارکی که در CV به اخذ آن ها اشاره شده است از جمله مدرک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی (برای دوره های کارشناسی داشتن مدرک زبان لازم نیست چرا که افراد باید ابتدائا حدود 1 سال در دوره های پیش دانشگاهی تحصیل کنند و برای آزمون YOS یا SAT آماده شوند)
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی در استانبول و شهریه دانشگاه
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا همان Application fee

اگر تمایل دارید از طریق تحصیل یا سایر روش ها به کشور ترکیه مهاجرت نمایید، پیشنهاد می گردد از مشاوره های تخصصی و حرفه ای وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره ببرید تا مسیر قانونی کوتاه تری را در دستیابی به اهداف عالیه خود انتخاب کنید.

پرسش های اساسی در خصوص دانشگاه های خصوصی استانبول

سوالاتی که در خصوص دانشگاه های خصوصی استانبول پیش می آیند عبارتند از

  • آیا دانشگاه های خصوصی استانبول مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟ بسیاری از دانشگاه های خصوصی این شهر مورد تایید نیست اما در اروپا مورد تایید هستند.
  • چرا باید تحصیل در دانشگاه های خصوصی استانبول را برگزید؟ سهولت در اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی و اعتبار مدارک این دانشگاه ها در اروپا.
  • آیا امکان اخذ بورسیه در دانشگاه های خصوصی استانبول وجود دارد؟ برخی از دانشگاه خصوصی استانبول اجازه دریافت بورسیه تحصیلی را به دانشجویان خارجی می دهند.
  • آیا هزینه زندگی در استانبول زیاد است؟ به نسبت سایر شهرهای ترکیه، هزینه های تحصیل و زندگی در استانبول بیشتر است.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *