ویزای تحصیلی

دانشگاه های دولتی ازمیر

دانشگاه های دولتی ازمیر

دانشگاه های دولتی ازمیر از جمله دانشگاه های پرمتقاضی ترکیه می­ باشند که از کیفیت آموزشی و سطح علمی بسیار مناسبی برخوردار هستند. این دانشگاه ها در شهر ساحلی ازمیر واقع گردیده اند که دانشجویان نه تنها از آموزشی با کیفیتی برخوردار خواهند شد بلکه می­ توانند در کنار ادامه تحصیل خود در این شهر از جاذبه های فرهنگی و تاریخی زیبای این شهر نیز بازدید نمایند. این شهر نیز یکی از شهرهای توریستی ترکیه است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی می ­باشد.

در این مقاله مشاوران و وکلاء موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت لیستی از بهترین دانشگاه های دولتی در شهر ازمیر را در اختیار متقاضیان تحصیل در این شهر قرار می دهند.

  •  آیا برای تحصیل در دانشگاه ازمیر به رزومه بسیار قوی نیاز است؟
  • آیا می توان بدون مدرک زبان در این دانشگاه پذیرش دریافت کرد؟
  • مدارک مورد نیاز برای تحصیل در این دانشگاه چیست؟
  • چگونه می توان از دانشگاه ازمیر پذیرش دریافت کرد؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر

در ازمیر چندین دانشگاه دولتی و معتبر وجود دارد که عبارت هستند از:

  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه فناوری ازمیر
  • دانشگاه کاتیپ چلبی
  • دانشگاه باکرچای
  • دانشگاه دفاع ملی
  • دانشگاه دموکراسی ازمیر

دانشگاه اژه از جمله دانشگاه هایی است که دانشجویان بین المللی زیادی از سایر کشورها علاقمند به تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه در سال 1995 تأسیس گردید. این دانشگاه دارای 17 دانشکده می­ باشد. البته دارای مراکز آموزشی دیگر همچون مدرسه آزمایشگاه های تحقیقاتی و مراکز آموزشی فنی و حرفه ای نیز می­ باشد. دانشگاه های دولتی ازمیر در تلاش هستند تا دانشجویان بین المللی زیادی را جذب نمایند. این دانشگاه ها با دیگر دانشگاه های کشورهای اورپایی و آمریکایی بصورت مستقیم در حال مشارکت و همکاری می ­باشند که از معروف ترین این برنامه ها می توان به برنامه های اراسموس، بلونیا، فارابی و غیره اشاره نمود.

دوره ­ها و برنامه های تحصیلی متنوعی در دانشگاه های دولتی این شهر به دانشجویان ارائه می­ گردد. هدف موسسین دانشگاه های دولتی ازمیر، تولید و توسعه پیشرفت های علمی در سطح جهانی می ­باشد. دانشگاه اژه، دانشگاه دموکراسی ازمیر و دانشگاه تکنولوژی ازمیر از جمله دانشگاه های دولتی در شهر ازمیر است. تحصیل در دانشگاه های دولتی در ترکیه دارای هزینه ها و شهریه های پایین تری نسبت به دانشگاه های خصوصی این کشور می باشد. از آنجائی که ازمیر شهری ساحلی و زیبا است، دانشجویان زیادی طرفدار تحصیل در دانشگاه های این شهر هستند. دانشجویان در دانشگاه های دولتی ازمیر امکان اخذ بورسیه های تحصیلی ترکیه را نیز دارند و از این رو می­ توانند با هزینه های پایین در رشته مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند.

دوره های تحصیلی دانشگاه های دولتی ازمیر

اکثر دانشگاه های دولتی این شهر تمامی دوره های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را به دانشجویان ارائه می­ دهند. دانشجویان در هر یک از مقاطع می­ توانند در رشته های مختلف به تحصیل بپردازند. اکثر کارمندان و اساتید دانشگاه های دولتی در این شهر کارمندان و اساتید بین المللی هستند. دروس تحصیلی در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می شود. تنها دانشجویان رشته حقوق بایستی به زبان ترکی به تحصیل بپردازند. نکته قابل توجه تحصیل در دانشگاه های دولتی این شهر اینست که دانشجویان در طول دوره­ تحصیلی خود ملزم به یادگیری یکی از زبان های خارجی دیگر مانند آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، روسی، چینی، ژاپنی، یونانی و یا پرتغالی می­ باشد. این موضوع باعث شده است که دانشگاه های دولتی ازمیر مورد توجه بسیاری از دانشجویان جهان قرار بگیرد.

فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی ازمیر

اکثر دانشجویانی که تحصیلات را در دانشگاه های دولتی در شهر ازمیر به اتمام رسانیده اند براحتی توانسته اند در مشاغل مورد نظر خود استخدام شوند. در حال حاضر 8000 دانشجو از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند و بطور متوسط 7500 دانشجوی دیگر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می­ باشند. در این دانشگاه ها برنامه ای جهت تحصیل در ترکیه به نام برنامه درجه دو به همکاری دانشگاه نیویورک در ایالات متحده اجرا می­ گردد. همچنین برنامه های دیگر نیز در این دانشگاه ها اجرا می­ گردند که وابسته به فعالیت دانشجویان می­ باشد. دانشجویان برای انجام اینگونه فعالیت ها بایستی ابتدا در دفتر مورد نظر ثبت نام و پذیرش نمایند.

زبان آموزش در دانشگاه ازمیر

یکی از دانشگاه های دولتی در ازمیر موسسه فناوری می­ باشد که تمامی دوره های تحصیلی در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می گردد. این مرکز تحصیلات عالی توسط دولت مرکز ترکیه تأسیس گردیده است و سعی برآن دارد تا این موسسه به مرکزی عالی در زمینه های علمی و فناوری دست یابد. تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می­ گردد. البته دوره های تحصیلی ای که به زبان ترکی استانبولی در این دانشگاه تدریس می شوند معمولا شهریه پایین تری دارند.

فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی ازمیر

امتیازات اساسی تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر

تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر برای تمامی دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در این موسسات هستند، با امتیازات ویژه ای همراه خواهد بود. به عبارت دیگر، سالانه بیش از صدها تبعه خارجی از کشورهای مختلف جهان برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر به این شهر زیبا مهاجرت می کنند. اصلی ترین مزیت تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر شرایط پذیرش بسیار ساده در این دانشگاه ها می باشد. به عبارت دیگر، دانشگاه های دولتی ازمیر از بورکراسی های اداری پیچیده ای برای ثبت نام دانشجویان استفاده نمی کنند.

امتیازات اساسی تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر عبارت اند از:

امتیازات اساسی تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر

بورس تحصیلی دانشگاه ازمیر

دانشگاه ازمیر بورسیه هایی را برای دانشجویان واجد شرایط در نظر گرفته است. همچنین در این دانشگاه برنامه اراسموس نیز اجرا می­­ گردد و از این طریق دانشجویان امکان یک ترم تحصیلی در دیگر دانشگاه ها را خواهند داشت. یکی از دانشکده های معروف دانشگاه ازمیر دانشکده معماری آن میباشد که خود به دو بخش تقسیم می­ گردد. دانشجویان در رشته معماری برای اخذ مدرک کارشناسی می­ باید به مدت 4 سال به تحصیل بپردازند. برنامه های مختلفی در بخش معماری این دانشگاه به دانشجویان ارائه می­ گردد بطوریکه بخش اول معماری این دانشگاه دارای 3 برنامه تحصیلی و بخش دوم آن دارای 2 برنامه تحصیلی می­ باشند.

خوابگاه دانشگاه دولتی ازمیر

دانشجویان می ­توانند از خوابگاه هایی که این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می ­دهند استفاده نمایند. این خوابگاه ها دارای امکاناتی همچون آشپزخانه، اتاق های لباسشویی، wifi، اتاق های بازی، سالن های تناسب اندام و همچنین رستوران ها و بازارهایی می ­باشند. همچنین در محوطه خوابگاه این دانشگاه بیمارستانی تحت نظارت دانشکده پزشکی مشغول به فعالیت می ­باشد که دانشجویان در صورت مواجه شدن با مشکلات بهداشتی می­ توانند به این مرکز مراجعه نمایند. از دیگر امکانات این خوابگاه می ­توان به کتابخانه و باشگاه های دانشجویی و سالن های آمفی تئاتر آن اشاره نمود.

زندگی در ازمیر ترکیه در سال 2024

یکی از بزرگترین شهرهای کشور ترکیه ازمیر است که در سال 2024 حدودا دارای 3.5 میلیون جمعیت می­ باشد. این شهر از جمله شهرهای بندری در ترکیه است که از مناطق زیبای دیدنی بسیاری برخوردار می ­باشد. این شهر بعنوان شهری درحال توسعه و مدرن در ترکیه شناخته شده است. همچنین در این شهر می­توان بناهای تاریخی باقیمانده از قرن 18 را مشاهده نمود. مناظر شگفت انگیز سواحل شهر ازمیر شگفت انگیز است و افراد زیادی برای دیدن این مناظر به این شهر سفر می­ نمایند. در ادامه بهتر است بدانید که:

  • شاخص هزینه زندگی در ازمیر 16.13% پایین تر از تهران می باشد.
  • شاخص اجاره خانه در ازمیر 69.73% پایین تر از تهران می باشد.

هزینه تحصیل و زندگی در ازمیر ترکیه

ازمیر یکی از شهرهای مهم ترکیه است که موقعیت های شغلی زیادی دارد. البته در عین این که بازار کار در شهرهایی مثل ازمیر، استانبول، آنکارا و غیره بهتر است، هزینه های زندگی در ترکیه نیز در این مناطق بیشتر می باشد. برای زندگی در ازمیر ترکیه در سال 2024 دانشجویان باید ماهیانه بین 250$ تا 400$ (دلار آمریکا) هزینه کنند. همانطوری که ملاحظه می کنید، هزینه زندگی در ازمیر به مراتب پایین تر از استانبول با متوسط 800$ (دلار) می باشد.

برای اطلاع دقیق تر از درصد توزیع انواع هزینه های زندگی دانشجوئی در ازمیر 2024 به نمودار زیر توجه نمائید:

توزیع هزینه های زندگی در ازمیر ترکیه

تحصیل در دانشگاه های دولتی در این شهر نیز در رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می گردد معمولا سالیانه بین 500$ تا 1500$ (دلار آمریکا) می باشد. دوره هایی که به زبان ترکی استانبولی ارائه می گردند معمولا در دانشگاه های دولتی ترکیه ارزان قیمت تر هستند و شهریه سالیانه آن ها غالبا بین 240$ تا 750$ (دلار آمریکا) است. البته بهتر است دانشجویان پول خود را به دلار یا یورو در بانک بسپارند چرا که نرخ تورم در ترکیه بالا است و ممکن است با کاهش ارزش لیر مواجه شوند.

در جدول ذیل نرخ تورم در ترکیه نشان داده شده است:

سالنرخ تورم در ترکیه
2022%15.18
2023%12.62
2024%18

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر دارند، می توانند بورسیه های تحصیلی نیز دریافت نمایند. تحصیل داروسازی در ترکیه یکی از رشته های تحصیلی می باشد که متقاضیان زیادی دارد. متقاضیان می توانند پاسخ تمامی سوالات در خصوص مهاجرت قانونی به ترکیه را با مشاوره با کارشناسان و وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بدست آورند.

سوالات پرتکرار در خصوص دانشگاه های دولتی ازمیر

در بخش پایانی مقاله بر آن شده ایم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص دانشگاه های دولتی ازمیز پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر به مجوز اقامت این کشور نیاز داریم؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر هستند، باید برای دریافت مجوز اقامت این کشور نیز اقدام نمایند.
  • آیا الزامات زبانی خاصی برای پذیرش در دانشگاه های دولتی ازمیر وجود دارد؟ آن دسته از دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر هستند، باید به زبان ترکی آشنایی کامل داشته باشند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *