ویزای تحصیلی

دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس

دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس

اگرچه قبرس جزء کشورهای کم مساحت جهان به شمار رفته و فضاهای شهری در آن محدود می باشد، تعدد دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس همراه با کیفیت بالای ارائه مطالب درسی موجب شده است تا این کشور مورد هدف دانشجویان قرار گیرد. شایان ذکر است که دولت قبرس 7% از بودجه سالیانه خود را به فعالیت های آموزشی اختصاص داده و این امر همراه با افزایش شمار مدارس و دانشگاه های خصوصی در این کشور، از علل عمده رشد و ترقی قبرس در رده بندی های جهانی می باشند. ویژگی های دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس بحثی قابل تامل و پردازش بوده و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند در ادامه این مقاله به تفصیل پیرامون آن با شما عزیزان سخن بگویند.

  • برترین دانشگاه های قبرس کدامند؟
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس تا چه اندازه متفاوت است؟
  • تفاوت دانشگاه های این کشور در چیست؟
  • کدام دانشگاه های این کشور مورد تایید در ایران هستند؟
  • بهترین رتبه دانشگاه های قبرس چیست؟
  • مزایای تحصیل در دانشگاه های خصوصی قبرس چیست؟
  • دانشجویان با بهره مندی از کارت دانشجویی این کشور چه اعتباراتی را در اختیار خواهند داشت؟
  • علت بیشتر بودن تعداد دانشگاه های خصوصی قبرس در مقایسه با دانشگاه های دولتی چیست؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس

همانطور که مستحضر هستید کشور قبرس به دو بخش قبرس شمالی و جنوبی تقسیم شده و نیمه شمالی آن واجد امکانات بیشتر و مدرن تری در زمینه تحصیل افراد بوده و تعداد دانشگاه های موجود در آن نیز بیشتر است. آب و هوای معتدل قبرس، طیف گسترده رشته های ارائه شده و مقرون به صرفه بودن تحصیل در هر یک از دانشگاه های این کشور از علل اصلی علاقه مندی افراد به اخذ ویزای تحصیلی این سرزمین می باشند. قبرس مجموعا دارای 49 دانشگاه دولتی و خصوصی به همراه انواع موسسات ارائه دهنده دروس مختلف می باشد که از این تعداد 87% آن ها خصوصی می باشند که می توان دلیل این امر را ترجیح شهروندان این کشور جهت تحصیل در کلاس هایی کم جمعیت با حداکثر امکانات موجود دانست. بیش از 98% قبرسی ها دارای تحصیلات عالی هستند که این آمار خیره کننده است:

تغییرات نرخ باسوادی در قبرس

شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس

اگرچه هزینه تحصیل رشته های گوناگون در دانشگاه های قبرس بسیار معقول بوده و درواقع این امر دلیل اصلی ارجحیت قبرس بر دانشگاه های کشورهایی از اروپا چون آلمان و اتریش می باشد، انواع تسهیلات و بورسیه های ارائه شده از سوی دولت قبرس و موسسات داخلی این کشور ایده آل ترین شرایط را برای افرادی مهیا کرده اند که به جنبه مالی تقسیم بهای زیادی داده و اهمیت وافری برای آن قائلند. بورسیه های تحصیلی ارائه شده برای دانشجویان دانشگاه های دولتی چون University of Cyprus عموما 25% از شهریه ها و هزینه های تحصیل افراد را پوشش داده و دانشجویان حاضر در دانشگاه های خصوصی قبرس قادر خواهند بود تا 50% از پرداخت شهریه معاف گشته و با دستیابی به این بورسیه ها مسیر را برای تحصیل خود بسیار آسان گردانند.

در بین دانشگاه های کشور قبرس، مدرک اخذ شده از سه دانشگاه معتبر این کشور مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد که در این بین تنها نام یک دانشگاه خصوصی با عنوان Near East University به چشم می خورد. شایان ذکر است که مدرک دکترای این دانشگاه در ایران به رسمیت شناخته نمی شود. علت اصلی اعتبار بیشتر دانشگاه های دولتی قبرس را درعین کمتر بودن تعدادشان می توان در قدمت آن ها جویا شد. تنها مدرک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش هر یک از دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور دیپلم دبیرستان همراه با مدرک تسلط بر زبان (انگلیسی یا یونانی) بوده و حتی علاقه مندان به تحصیل در رشته های پیراپزشکی نیز موظف به شرکت در آزمون علمی و عملی رشته مربوطه نیستند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس

معرفی دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس

از مزایای متعدد تحصیل در قبرس می توان به تعداد مطلوب دانشگاه های این کشور اشاره کرد که دسترسی افراد را آسان کرده و موجب کاهش هزینه های حمل و نقل دانشجویان شده است. اگرچه امکان تحصیل رایگان در اغلب دانشگاه های این کشور موجود نمی باشد، طیف وسیع ارائه رشته های مدیریت بازرگانی، تکنولوژی فناوری، زیست شناسی، وکالت، معماری، اقتصاد، بانکداری، روابط بین الملل و انواع مهندسی شرایط را بهبود بخشیده و حق انتخاب بسیار مطلوبی را در اختیار دانشجویان قرار داده است. دانشگاه های دولتی و خصوصی قبرس هر یک به ارائه سه مقطع کارشناسی طی 4 سال، کارشناسی ارشد طی 2 سال و دکتری طی زمان 5 سال می پردازند؛ در ادامه به بررسی این دانشگاه ها می پردازیم:

نام دانشگاهعنوانرتبه در قبرس
University of Cyprusدولتی1
Dogu Akdeniz Üniversitesiدولتی2
University of Nicosiaخصوصی3
Uluslararasi Kibris Üniversitesiخصوصی4
Yakin Dogu Üniversitesiخصوصی5
European University Cyprusخصوصی6
Cyprus University of Technologyدولتی7
Girne Amerikan Üniversitesiخصوصی8
Orta Dogu Teknik Universitesi Kuzey Kibris Kampusuدولتی9
Frederick Universityخصوصی10

دانشجویان دانشگاه های مذکور می توانند با برخورداری از کارت دانشجویی مربوطه، از تسهیلاتی چون امکان استفاده رایگان از کتابخانه های سطح شهرهای بزرگ چون لیماسول و نیکوزیا بهره مند گشته و همچنین از تخفیفاتی در زمینه های حمل و نقل، خرید کتاب و صرف غذا در برخی رستوران ها استفاده لازم را ببرند. تسهیلات بانکی و وام های دانشجویی بخش دیگری از فواید دستیابی به این کارت می باشد. هم اکنون بیش از 51000 کارت دانشجویی برای محصلین حاضر در این کشور صادر شده که 35% آن متعلق به دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و 18% اشخاص را دانشجویان سایر کشورهای جهان تشکیل می دهند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های قبرس

علاقه مندان به تحصیل در رشته های مهندسی چون مهندسی معدن و مهندسی برق به طور متوسط ملزم به پرداخت 3000$ (دلار آمریکا) برای هر ترم تحصیلی خود می باشند؛ دانشجویان رشته هایی چون فناوری و مدیریت شهریه های مشابه و کمی پایین تر از این مقدار را پرداخت کرده و سقف شهریه ها مربوط به دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی با سالی 8500$ (دلار آمریکا) می باشد؛ در همین راستا مطالعه مطالبی راجع به مقایسه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه خالی از لطف نمی باشد. شایان ذکر است که هزینه های مذکور مربوط به تحصیل افراد در دانشگاه های دولتی بوده و علاقه مندان به اخذ پذیرش از سوی دانشگاه های خصوصی قبرس می بایست مبلغی حدودا 70% بیش از شهریه های عنوان شده را پرداخت نمایند. همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین راهنمای شما در این زمینه خواهند بود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *