ویزای تحصیلی

ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی

ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی

در سال های اخیر اسلواکی به یک مقصد جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است و افراد به دنبال ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی هستند. اسلواکی عضو حوزه شنگن بوده و هزینه زندگی کمتری نسبت به همسایگان غربی خود دارد. از طرفی سطح آموزش نیز در اسلواکی مطلوب و مناسب است. تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با نگارش این مقاله تلاش دارند تا به ایرانیانی که قصد تحصیل در اسلواکی و یا مهاجرت از طریق تحصیل به این کشور را دارند کمک ارائه دهند. در این مقاله همچنین به سوالات زیر در این زمینه پاسخ داده خواهد شد:

  • مزایای تحصیل در اسلواکی چه هستند؟
  • ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی در سال 2024 کدام هستند؟
  • شهریه دانشگاه های ارزان اسلواکی در سال 2024 به چه صورت است؟
  • هزینه های زندگی در اسلواکی در سال 2024 چگونه است؟
  • بهترین دانشگاه های اسلواکی برای تحصیل کدامند؟
  • آیا مدارک تحصیل در اسلواکی ارزشمند است؟

علل تحصیل در اسلواکی به عنوان دانشجوی بین المللی

اسلواکی کشوری به پایتختی براتیسلاوا در اروپای مرکزی می باشد. این کشور در سال 2004 به اتحادیه اروپا و در سال 2009 به منطقه یورو پیوست. زبان این کشور اسلواکیایی است که به زبان چکی نزدیک است و واحد پول آن یورو می باشد. علیرغم بهره وری بالای این کشور، اسلواکی هزینه زندگی کمتری نسبت به همسایگان خود دارد و به همین دلیل به یک مقصد مناسب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه های معتبر آن در مقایسه با بسیاری از دانشگاه های اروپایی ارزان تر هستند. زبان آموزش در اسلواکی اسلواکیایی است اما در مقاطع بالا برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی (و گاهی زبان های دیگر مانند آلمانی، فرانسوی، مجاری، روسی و اسپانیایی) نیز وجود دارد.


دانشجویانی که در مدت استاندارد تحصیل به صورت تمام وقت در اسلواکی تحصیل کنند شهریه پرداخت نمی کنند اگر مقطع تحصیلی آن ها به زبان اسلواکیایی ارائه گردد. از مزایای تحصیل در این کشور می توان به ارزان بودن هزینه های تحصیل و زندگی در آن، امکان کار دانشجویی پاره وقت در حین تحصیل و امکان تحصیل رایگان در صورت تسلط به زبان اسلواکیایی اشاره نمود. عمدتا مهاجرت به کشورهایی مانند اسلواکی از طریق اخذ پذیرش برای تحصیل راحت تر است. در این کشور دانشگاه های معتبری وجود دارد و به طور کلی هزینه زندگی در آن در حدود €500 الی €700 (یورو) در ماه می باشد. دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی به شرط تسلط به زبان اسلواکیایی به صورت تمام وقت در این کشور کار کنند.

ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی در سال 2024

دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های اسلواکی تحصیل می کنند اگر از کشورهای غیراتحادیه اروپا باشند باید سالانه $550 تا $5500 (دلار) برای مقطع کارشناسی و $2200 تا $5500 (دلار) برای مقطع تحصیلات تکمیلی شهریه پرداخت کنند. جدول زیر 5 دانشگاه ارزان اسلواکی بهمراه حداقل شهریه سالانه آن ها در سال 2024 را نشان می دهد:

نام دانشگاهشهرشهریه سالانه (دلار)
University of Ss. Cyril and Methodiusترناوا$551
Matej Bel Universityبانسکا بیستریکا$606
Alexander Dubček Universityترنچین$606
Trnava Universityترناوا$716
Catholic Universityروزمبروک$771

دانشگاه University of Ss. Cyril and Methodius در سال 1997 تاسیس شده است و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مختلف همانند علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت دانشجو می پذیرد. این دانشگاه مقصد محبوبی برای دانشجویان بین المللی است و دوازدهمین دانشگاه برتر اسلواکی به شماره می آید. دانشگاه Matej Bel University در سال 1992 تاسیس گردیده و دارای دانشکده های هنر، اقتصاد، حقوق، علوم تربیتی، علوم طبیعی و علوم سیاسی و روابط بین المللی است. این دانشگاه به دلیل مشارکت با چندین دانشگاه جهانی از جمله دانشگاه ایالتی ایندیانا و دانشگاه دولتی مسکو معروف و شناخته شده است و به عنوان چهارمین دانشگاه برتر اسلواکی شناخته می شود.

دانشگاه Alexander Dubček University در سال 1997 تاسیس گردیده و دولتی می باشد. این دانشگاه دارای چهار دانشکده بهداشت، فناوری های ویژه، روابط اجتماعی-اقتصادی و فناوری صنعتی و همچنین گروه علوم سیاسی می باشد. پیشینه دانشگاه Trnava University به سال 1635 می رسد و نهمین دانشگاه برتر اسلواکی است. گروه های علمی این دانشگاه عبارتند از فلسفه و هنر، علوم تربیتی، مراقبت های اجتماعی و بهداشت و حقوق. دانشگاه Catholic University در سال 2000 تاسیس گردیده است و دارای چهار دانشکده هنر، علوم تربیتی، بهداشت و فناوری می باشد. این دانشگاه هفدهمین دانشگاه برتر اسلواکی است.

تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی

تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی

ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی در جدول فوق خلاصه نمی شود. بلکه این کشور دارای دانشگاه های ارزان دیگری با شهریه های بیشتر از موارد بالا می باشد. از جمله این دانشگاه ها می توان به Technical University در زوولن با حداقل شهریه سالانه $882 (دلار)، University of Economics در براتیسلاوا با حداقل شهریه $1654 (دلار) وPavol Jozef Šafárik University در کوشیتسه با حداقل شهریه سالانه $2205 (دلار) اشاره نمود.

دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در دانشگاه های رایگان اسلواکی باید درخواست خود را مستقیما به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند و در انتظار پذیرش آن بمانند. هزینه تحصیل و زندگی بر عهده دانشجو می باشد هرچند امکان تحصیل در اسلواکی همراه با بورس تحصیلی نیز میسر است. این بورس ها توسط دولت یا وزارت آموزش اسلواکی و سایر ارگان ها به دانشجویان دارای رزومه تحصیلی قوی و نمرات بسیار عالی ارائه می گردد. به اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اسلواکی خوابگاه دانشجویی اشتراکی داده می شود. همچنین دانشجویان بین المللی می توانند آپارتمان شخصی اجاره کنند.

از یک طرف هزینه زندگی و تحصیل کمتر در اسلواکی نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و از طرف دیگر تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های اسلواکی می تواند بار مالی بسیار کمتری برای دانشجویان بین المللی باشد که حتی همان طور که گفته شد دانشجویان بین المللی می توانند با دریافت بورس تحصیلی و کار پاره وقتی دانشجویی علاوه بر پرداخت هزینه های خود پس انداز نیز داشته باشند. به علاوه، یادگیری زبان اسلواکی در طول تحصیل می تواند به موفقیت دانشجویان بین المللی در یافتن شغل در این کشور پس از فارغ التحصیلی منجر شود.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های رایگان اسلواکی

همانطور که در ابتدا مقاله گفته شد یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه های اسلواکی این است که دانشجویان واجد شرایط می توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. با دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویان می توانند به صورت رایگان ادامه تحصیل دهند، برای اخذ بورس تحصیلی شرایط و قوانینی در نظر گرفته شده است به این صورت که فرد باید به زبان اسلواکی تسلط داشته باشد و دارای رزومه تحصیلی بسیار عالی باشد. بورسیه تحصیلی در دانشگاه های اسلواکی در مقطع کارشناسی ارشد و مقطع دکتری بیشتر از مقطع کارشناسی ارائه می شود و معمولا هزینه های تحصیل و هزینه زندگی را پوشش می دهد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های اسلواکی متفاوت است و معمولا بر اساس نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی تعیین می شود.

شهریه سالانه دانشگاه در مقطع کارشناسی بین 2000€ تا 5000€ (یورو)، مقطع کارشناسی ارشد بین 3000€ تا 5000€ (یورو) و در رشته های دکتری بین 9000€ الی 10000€ (یورو) می باشد. اگر واجد شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی نمی باشید می توانید در طول دوران تحصیل در مشاغل پاره وقت مشغول به کار شوید و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در کشور اسلواکی را تامین کنید. دانشجویان باید بر اساس مقطع تحصیلی خود بین 10 الی 30 ساعت در طول هر هفته مشغول به کار باشند، امکان کار در محوطه دانشگاه و بیرون از دانشگاه برای فرد وجود دارد. برای یافتن مشاغل دانشجویی می توانید از بخش خدمات دانشگاه، وب سایت های کاریابی، موسسات کاریابی و آگهی های محلی منتشر شده کمک بگیرید.

امکان تحصیل و اشتغال همزمان در اسلواکی

در اسلواکی تحصیل در مقطع کارشناسی 3 تا 4 سال، در مقطع کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال و در مقطع دکتری 3 تا 4 سال می باشد. در این کشور دانشجویان بین المللی اجازه دارند در حین تحصیل به صورت پاره وقت مشغول به کار باشند. دانشجویان بین المللی تمام وقتی که از کشورهای غیراتحادیه اروپا وارد دانشگاه های اسلواکی می شوند می توانند در طول تحصیل خود به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند و پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه های این کشور می توانند بدون اجازه کار خاصی در اسلواکی مشغول به کار باشند. علت پاره وقت بودن کار دانشجویی نیز جلوگیری از به هم خوردن تمرکز دانشجویان در حین تحصیل می باشد. نمودار زیر نرخ بیکاری در اسلواکی در سال های 2015 تا 2019 و جولای 2020 را نشان می دهد:

مقایسه نرخ بیکاری در اسلواکی

همان طور که ملاحظه می شود نرخ بیکاری در این کشور روندی نزولی داشته و در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن مقداری افزایش نشان می دهد. نرخ بیکاری نزولی، افزایش احتمال یافتن شغلی در اسلواکی را نشان می دهد. همچنین متوسط حقوق خالص ماهیانه پس از کسر مالیات در اسلواکی €862.10 (یورو) می باشد.

هزینه زندگی در اسلواکی

از آن جا که دانشجویان بین المللی باید در طول مدت تحصیل خود در اسلواکی علاوه بر شهریه هزینه زندگی خود را نیز پرداخت کنند لذا اطلاع از این هزینه ها برای دانشجویان امری مهم است. همان طور که گفته شد به طور کلی هزینه زندگی در اسلواکی کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر است و این امر یکی از دلایل تبدیل اسلواکی به یک مقصد جالب برای دانشجویان بین المللی بوده است. هزینه زندگی در اسلواکی بدون در نظر گرفتن اجاره 24.67% بیشتر از ایران است اما اجاره در اسلواکی به طور متوسط 2.15% کمتر از ایران می باشد. جدول زیر قیمت برخی اقلام مصرفی در اسلواکی در سال 2024 را نشان می دهد:

آیتمقیمت (بر حسب یورو)
شیر (1 لیتر)€0.74
یک قرص نان سفید تازه (500 گرم)€0.92
برنج سفید (1 کیلوگرم)1.17€
تخم مرغ معمولی (12 عدد)€1.90
پنیر محلی (1 کیلوگرم)€7.90
سیب (1 کیلوگرم)€1.49
موز (1 کیلوگرم)€1.58
پرتقال (1 کیلوگرم)€1.65
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)€2.18
سیب زمینی (1 کیلوگرم)€0.86
پیاز (1 کیلوگرم)€0.82
آب (بطری 1.5 لیتری)€0.63

علاقه مندان به تحصیل در اسلواکی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله های رشته های تحصیلی در اسلواکی، شرایط گرفتن Fund در اسلواکی، تحصیل به زبان انگلیسی در اسلواکی در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنند یا با کارشناسان این موسسه تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *