ویزای تحصیلی

دانشگاه های رایگان اسپانیا

دانشگاه های رایگان اسپانیا

این که آیا دانشگاه های رایگان اسپانیا وجود دارند یا نظام تحصیلی در این کشور تماما مشمول هزینه است، سوالی است که علاقه مندان به تحصیل در اسپانیا دارند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به دانشگاه های اسپانیا و شهریه ای که از دانشجویان دریافت می کنند توضیحاتی ارائه گردیده است. میزان هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه جزو مهم ترین مواردی است که افراد پیش از انتخاب کشور باید به آن توجه کنند منتهی یکی دیگر از مسائل اساسی برای تحصیل در خارج از کشور موضوع ویزا است. در حال حاضر شوربختانه کشور اسپانیا در غالب موارد با درخواست اخذ ویزای تحصیلی از سوی ایرانی ها موافقت نمی کند.

  • شرایط تحصیل در اسپانیا چگونه است؟
  • آیا می توان به عنوان دانشجوی خارجی در اسپانیا به کار مشغول شد؟
  • هزینه تحصیل در اسپانیا چقدر است؟
  • آیا هزینه زندگی در اسپانیا برای دانشجویان مقرون به صرفه است؟
  • مراحل دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا چه هزینه هایی در بر دارد؟

تحصیل در اسپانیا

بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی مثل اتریش که از ساعت 6 بعد از ظهر معمولا کسی در خیابان ها دیده نمی شود، اسپانیا محیط شلوغ و پرهیاهویی دارد. به همین دلیل برخی از دانشجویان به تحصیل در اسپانیا علاقه نشان می دهند البته به غیر مسئله مذکور پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی دراین کشور نیز در تصمیم این گروه بی تاثیر نیست. منتهی این سوال ایجاد می شود که آیا همانند تحصیل در فرانسه و اتریش، دانشگاه های رایگان در اسپانیا هم وجود دارند یا خیر.

در خصوص دانشگاه های رایگان در اسپانیا

در اسپانیا همانند غالب کشورهای اروپایی دیگر دانشگاه های دولتی برای دانشجویان محلی و همچنین برای سایر دانشجویانی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) را دارند رایگان هستند. این در حالی است که دانشجویان بین المللی که از کشورهای دیگری به جز کشورهای مذکور راهی اسپانیا می شوند، ضروری است حتی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور شهریه پرداخت نمایند. در حقیقت در اسپانیا شهریه که باید پرداخت شود با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، رشته انتخابی، ناحیه ای که فرد در آن تحصیل می کند و تابعیت وی متفاوت خواهد بود. شهریه دانشگاه های دولتی اسپانیا معمولا به این ترتیب است:

  • 150€ تا 3500€ (یورو) در سال برای مقطع کارشناسی
  • 300€ تا 3500€ (یورو) در سال برای مقطع کارشناسی

دانشگاه های خصوصی اسپانیا گران تر از دانشگاه های دولتی این کشور هستند منتهی معمولا شهریه دریافتی از دانشجویان از سالیانه 20000€ (یورو) بیشتر نخواهد بود. یکی از استثناهای این امر تحصیل در مدارس تجارت (Business schools) است که سالیانه تا 25000€ (یورو) نیز ممکن است هزینه دربرداشته باشد. همچنین دانشجویانی که بخواهند مدرک MBA از دانشگاه های خصوصی اسپانیا اخذ نمایند باید سالیانه تا 30000€ (یورو) به عنوان شهریه پرداخت نمایند.

در خصوص دانشگاه های رایگان در اسپانیا

جایگزین دانشگاه های رایگان در اسپانیا

همان طور که گفته شد دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی اسپانیا را نخواهند داشت. این گروه اگر چه می توانند دانشگاه هایی را برای تصحیلات خود انتخاب نمایند که شهریه بسیار پایینی در طی سال دریافت می کنند و تقریبا رایگان هستند. برخی از ارزان قیمت ترین دانشگاه های اسپانیا عبارت هستند از:

برخی از ارزان ترین دانشگاه های اسپانیاحدود شهریه سالیانه
University of Granadaبه طور متوسط سالیانه 821€ (یورو)
University of Valenciaبه طور متوسط سالیانه 2600€ (یورو)
University of Santiago de Compostelaبه طور متوسط سالیانه 1600€ (یورو)
Universitat Rovira i Virgiliبه طور متوسط سالیانه 2900€ (یورو)

در جدول ذیل برخی از برترین دانشگاه های اسپانیا به لحاظ رتبه جهانی و سطح علمی معرفی شده اند:

برخی از بهترین دانشگاه های اسپانیاحدود شهریه سالیانه
Autonomous University of Madrid2000€ تا 3000€ (یورو)
University of Barcelonaبه طور متوسط 2900€ (یورو)
Pompeu Fabra University3000€ تا 4000€ (یورو)
Autonomous University of Barcelonaبه طور متوسط 3500€ (یورو)

هزینه زندگی در اسپانیا

اسپانیا به لحاظ هزینه های زندگی نه در گروه کشورهای گران قیمتی مثل سوئیس و نروژ قرار می گیرد و نه مثل اسلواکی، لهستان، اسلوونی و مجارستان ارزان قیمت است. هزینه های زندگی در اسپانیا خیلی مشابه اتریش است و یک زندگی تک نفره در شهرهای بزرگ مثل بارسلونا و مادرید ماهیانه 1100€ تا 1300€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت. در شهرهای کوچک تری مثل والنسیا، سویل و کادیز نیز هزینه زندگی یک نفر در ماه حدود 700€ تا 900€ (یورو) می باشد. بزرگ ترین بخش هزینه های زندگی در اسپانیا نیز صرف پرداخت اجاره منزل می شود البته دانشجویان چند انتخاب دارند که در نمودار ذیل به آن ها پرداخته شده است:

متوسط هزینه ماهیانه تهیه اقامتگاه از سوی دانشجویان در اسپانیا

کار در اسپانیا

دانشجویان حین تحصیل در اسپانیا به صورت پاره وقت و پس از فارغ التحصیل شدن به صورت تمام وقت اجازه کار دارند. اینکه چه میزان حقوقی دریافت کنند به توانایی های شغلی و سطح مدرک تحصیلی آن ها بستگی زیادی دارد هر چند نباید از نظر دور داشت که عملا بدون تسلط به زبان اسپانیای نه حین تحصیل و نه پس از اتمام تحصیلات شانسی برای پیدا کردن کار وجود ندارد. این مسئله خصوصا برای دانشجویان بین المللی اهمیت زیادی دارد چرا که در صورتی که نتوانند پیش از انقاضای ویزای تحصیلی خود شغلی پیدا کنند باید خاک اسپانیا را ترک نمایند. سطح درآمد در اسپانیا در مقایسه با کار در آلمان، سوئیس، اتریش، دانمارک، نروژ و غیره پایین تر است. در سال 2020 به طور متوسط فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در اسپانیا سالیانه بین 13800€ تا 18500€ (یورو) حقوق دریافت می کنند.

البته اگرچه رقم بالایی نیست اما با توجه به کم بودن هزینه های زندگی در اسپانیا و همچنین با توجه به رایگان بودن سیستم بهداشت در این کشور می توانند بخش زیادی از آن را پس انداز نمایند. سیستم بهداشت در اسپانیا اساسا رایگان است منتهی کسانی که نیازمند عمل جراحی، شب را در بیمارستان ماندن و غیره داشته باشند باید هزینه ای پرداخت نمایند که البته خیلی گران نخواهد بود. به طور متوسط هزینه اتاق اورژانس در اسپانیا حدود 200€ (یورو) خواهد بود اما ویزیت دکتر در صورت داشتن بیمه سلامت رایگان و در غیر این صورت حدود 100€ (یورو) است. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به دانشگاه های اسپانیا و هزینه های مختلفی که دانشجویان در این کشور با آن رو به رو خواهند بود اطلاعاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *