ویزای تحصیلی

دانشگاه های رایگان اسکاتلند

دانشگاه های رایگان اسکاتلند

آگاهی از این که آیا دانشگاه های رایگان اسکاتلند وجود دارند یا نظام تحصیلی در این کشور مشمول هزینه می شود برای علاقه مندان اهمیت زیادی دارد. چراکه برخی از افراد یکی از مهم ترین ملاک هایی که برای انتخاب کشور مقصد خود دارند، میزان هزینه های تحصیل و زندگی در آن کشور می باشد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به وجود یا عدم وجود دانشگاه های رایگان اسکاتلند در سال 2024 اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط تحصیل رایگان در اسکاتلند چیست؟
  • آیا تحصیل در اسکاتلند پر هزینه است؟
  • مزایای تحصیل در اسکاتلند چیست؟
  • فرآیند دریافت بورسیه از این کشور چیست؟

وجود یا عدم وجود دانشگاه های رایگان اسکاتلند

حقیقت این است که در اسکاتلند برخلاف برخی از کشورهای دنیا نظام تحصیلی رایگان وجود ندارد؛ این در حالی است که در غالب کشورهای اروپایی از جمله فنلاند دانشگاه های دولتی از دانشجویان بومی و همچنین دانشجویان حوزه اقتصادی اروپا (EEA) و اتحادیه اروپا (EU) شهریه ای دریافت نمی کنند. حتی تحصیل در آلمان، نروژ و چندی دیگر از کشورهای اروپا نه تنها برای دانشجویان اروپایی بلکه برای سایر ملل نیز رایگان می باشد. البته میزان شهریه ای که دانشگاه های اسکاتلند از دانشجویان اسکاتلندی دریافت می کنند متفاوت از سایرین است؛ به عبارت دقیق تر بیشترین میزان شهریه را دانشجویان بین المللی پرداخت می کنند یعنی سالیانه در حدود 10000£ تا 26000£ (پوند). حتی میزان شهریه ای که این دسته از دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی پرداخت می نمایند در برخی از دانشگاه های اسکاتلند به سالیانه 56000£ (پوند) نیز می رسد.

این در حالی است که خود اسکاتلندی ها سالیانه حدود 4000£ (پوند) و دانشجویان سایر کشورهای بریتانیا (ولز، انگلستان و ایرلند) سالیانه حدود 9000£ (پوند) برای تحصیل در اسکاتلند پرداخت می نمایند. البته اگرچه در اسکاتلند دانشگاه رایگانی وجود ندارد و کسانی که مهاجرت به اسکاتلند را از روش تحصیلی پیگیری می نمایند باید حتما شهریه دانشگاه را مدنظر قرار دهند، برخی از دانشگاه های این کشور ارزان قیمت تر از سایرین هستند.

7 دانشگاه ارزان قیمت در اسکاتلند در سال 2024 عبارت هستند از:

  • The University of Edinburg
  • University of Dundee
  • University of Glasgow
  • Heriot-Watt University
  • Edinburg Napier University
  • Queen Margaret University
  • University of the Highlands and Islands

وجود یا عدم وجود دانشگاه های رایگان اسکاتلند

فرآیند درخواست جهت تحصیل در دانشگاه های رایگان اسکاتلند

اصلی ترین مبحثی که دانشجویان بین المللی قبل از ورود به اسکاتلند باید به طور دقیق بررسی کنند، فرآیند درخواست جهت تحصیل در دانشگاه های رایگان اسکاتلند می باشد. در قدم اول برای اینکه دانشجویان بتوانند در دانشگاه های رایگان اسکاتلند تحصیل کنند، باید معدل خوب، نمرات آزمون خوب در آیلتس یا تافل ارائه دهند. سپس دانشجویان باید برای تکمیل فرم درخواست، ارسال مدارک مورد نیاز و احراز شرایط واجد شرایط بودن در این دانشگاه ها اقدام نمایند. به این نکته مهم نیز توجه فرمایید که، برای افزایش شانس خود برای تعداد زیادی از دانشگاه های این کشور درخواست دهید.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های رایگان اسکاتلند را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های رایگان اسکاتلند

چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه های رایگان اسکاتلند

همان طور که گفته شد در اسکاتلند دانشگاه رایگانی وجود ندارد هر چند امکان تحصیل رایگان در این کشور حتی برای دانشجویان بین المللی نیز وجود دارد. در حقیقت دانشجویان ممتازی که رزومه خیلی درخشان و متمایزی با سایرین دارند ممکن است از ابتدا و ممکن است پس از چند ترم بتوانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. برخی از بورسیه های تحصیلی اسکاتلند نیز به این صورت است که علاوه بر پرداخت تمام شهریه دانشگاه، به دانشجو کمک هزینه زندگی نیز پرداخت می نماید. کسانی که موفق شوند چنین بورسیه ای اخذ نمایند علاوه بر این که در اسکاتلند رایگان تحصیل می کنند، دغدغه ای بابت هزینه های زندگی نیز نخواهند داشت.

در جدول زیر برخی از ارزان ترین دانشگاه های برتانیا به همراه متوسط شهریه ای که در سال 2024 از دانشجویان بین المللی اخذ می نمایند معرفی شده اند:

ارزان ترین دانشگاه های بریتانیا برای دانشجویان بین المللیمتوسط شهریه سالیانه
University of West London12000£ (پوند)
Leeds Becket University12000£ (پوند)
Teeside University11825£ (پوند)
Wrexham Glyndwr University11750£ (پوند)
University of Bedfordshire11500£ (پوند)
University of Cumbria10500£ (پوند)
University of Chester9250£ (پوند)

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های رایگان اسکاتلند

کسانی که بخواهند از همان ابتدا بورسیه تحصیلی از دانشگاه های اسکاتلند دریافت نمایند کار سختی پیش رو دارند. این گروه از افراد باید علاوه بر مدارک مورد نیاز دانشگاه برای اخذ پذیرش مدارک بیشتر و رزومه درخشان تری داشته باشند. منتهی باید توجه داشت برخی بورسیه های تحصیلی از سوی دانشگاه های اسکاتلند ارائه می شوند و برخی دیگر از سوی اساتید یا از سوی موسسات مختلف بین المللی. به عنوان مثال دانشجویان باید در ایران از دانشگاهی که رنکینگ بین المللی خوبی دارد با معدل بالا فارغ التحصیل شده باشند. به علاوه باید سابقه نگارش مقالات ISI، ترجمه کتاب، عضویت در بنیاد نخبگان، کانون وکلا، نظام مهندسی و غیره را داشته باشند و سطح زبان انگلیسی آن ها نیز از حداقل تعیین شده از سوی دانشگاه بالاتر باشد.

مدارکی که دانشجویان برای اخذ پذیرش باید به دانشگاه مورد نظر خود در اسکاتلند ارائه نمایند با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. کلی ترین مدارک مورد نیاز عبارت هستند از:

  • CV باید شامل موفقیت های تحصیلی و کاری فرد باشد
  • ترجمه رسمی مدارکی که در CV به اخذ آن ها اشاره شده است از جمله مدرک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان مورد قبول دانشگاه های اسکاتلند
  • پاسپورت معتبر
  • توصیه نامه از اساتید
  • انگیزه نامه
  • گواهی تمکن مالی بانک که نشان دهنده توانایی فرد برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی وی در اسکاتلند است.
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحا Application Fee

هزینه های زندگی در اسکاتلند

پایتخت و همچنین گران ترین شهر اسکاتلند ادینبورگ است که دانشگاه معروف ادینبورگ (University of Edinburgh) نیز در آن قرار گرفته است. این شهر از میان 488 شهر گران دنیا رتبه 107 را دارد یعنی در یک چهارم اولیه این طبقه بندی قرار می گیرد و جزو شهرهای نسبتا گران دنیا است. زندگی در ادینبورگ ماهیانه حدود 1000£ تا 1200£ (پوند) هزینه دربرخواهد داشت هرچند سایر شهرهای این کشور کمی ارزان قیمت تر هستند.

در نمودار ذیل متوسط هزینه زندگی در اسکاتلند و برخی کشورهای دیگر مقایسه شده است:

مقایسه متوسط هزینه ماهیانه زندگی در اسکاتلند و چند کشور دیگر

همان طور که مشاهده می شود سوئیس گران ترین کشور اروپایی و دومین کشور گران قیمت در دنیا است که هزینه های زندگی در آن 61% بیشتر از میانگین اروپا است. در مقابل از میان کشورهای حوزه شنگن مجارستان جزو ارزان قیمت ترین ها است چه به لحاظ شهریه دانشگاه ها و کالج های این کشور و چه به لحاظ هزینه ماهیانه زندگی. البته ترکیه عضو اتحادیه اروپا نیست منتهی برای کسانی که می خواهند با هزینه کم اما به زبان انگلیسی تحصیل کنند انتخاب خیلی خوبی به شمار می آید. البته اخذ اقامت اسکاتلند نیز مثلا در مقایسه با سوئیس و انگلیس خیلی گران نخواهد بود هرچند با توجه به نرخ ارز امروز رقم قابل توجهی می شود. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شد در خصوص دانشگاه های رایگان اسکاتلند اطلاعاتی ارائه گردید.

سوالات متداول در خصوص دانشگاه های رایگان اسکاتلند

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص دانشگاه های رایگان اسکاتلند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • شرایط ورود به دانشگاه های رایگان اسکاتلند چگونه است؟ شرایط ورود به دانشگاه های رایگلن اسکاتلند نیز همانند اغلب موسسات آموزشی پیشرفته جهان به سختی صورت می گیرد و چالش های متعددی در این زمینه وجود دارد.
  • آیا برای تحصیل در دانشگاه های رایگان اسکاتلند باید در آزمون ورودی شرکت کنیم؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی که قصد پذیرش در دانشگاه های رایگان اسکاتلند را دارند باید در آزمون ورودی این دانشگاه ها شرکت کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *