ویزای تحصیلی

دانشگاه های لهستان

دانشگاه های لهستان

دانشگاه های لهستان به واسطه کیفیت آموزشی برتر و نیز هزینه های تحصیلی ارزان در کانون توجه دانشجویان خارجی و بین المللی قرار گرفته است. لهستان از لحاظ میراث فرهنگی و تمدنی سابقه طولانی دارد. این امر شامل سنت های دیرین در بخش آموزش عالی نیز می شود. اولین دانشگاه در کشور لهستان در قرن 14 میلادی تاسیس شد. امروزه، لهستان به یک مقصد تحصیلی بسیار معروف با 72000 دانشجوی خارجی تبدیل شده است. تحصیل به زبان انگلیسی و نیز وجود برنامه های تحصیلی جذاب همانند مهندسی و پزشکی بر جذابیت لهستان در بین دانشجویان خارجی می افزاید.

یکی از دلایل اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های کشور لهستان، هزینه های نسبتا پایین تحصیل در این دانشگاه ها است. به طوری که به لحاظ هزینه ای لهستان حتی پایین تر از اغلب اعضای اتحادیه اروپایی (EU) قرار می گیرد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی لهستان معمولا بیش از 4000$ (دلار آمریکا) و دانشگاه های خصوصی بیش از 6600$ (دلار آمریکا) نمی باشد. از جمله دانشگاه های برتر لهستان در سال 2022 می توان به دانشگاه ورسای، دانشگاه جاگیلونی و دانشگاه فنی ورسای اشاره کرد. برای تکمیل اطلاعات خود در خصوص روند اعزام دانشجو به اروپا با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

کلیاتی درباره کشور لهستان

لهستان (Poland) کشوری با نژاد اسلاو درست در مرکز اروپا قرار دارد. لهستان در زمره بزرگترین و پر جمعیت ترین کشورهای این منطقه از اروپا محسوب می شود. در واقع لهستان به لحاظ مساحت، نهمین کشور بزرگ اروپا و از نظر جمعیتی ششمین کشور اتحادیه اروپا (EU) محسوب می شود. در طی سال های اخیر، لهستان از رشد اقتصادی قوی مخصوصا بعد از الحاق به اتحادیه اروپایی (EU) برخوردار است. بد نیست بدانید که در بحبوحه بحران اقتصادی سال 2009، لهستان تنها کشور اروپایی بود که رشد اقتصادی از آنجا مخابره می شد.

نام کشورجمهوری لهستان
پایتختورسای (Warsaw)
زبان رسمیلهستانی
مساحت312696 کیلومتر مربع
ارز رایجPLN (زلوتی)

سیستم آموزش عالی لهستان

موسسات آموزش هالی (HEI ها) در لهستان به موسسات دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. در کشور لهستان، دو دسته اصلی از موسسات آموزش عالی وجود دارد که شامل موسسات نوع دانشگاهی و موسسات غیر دانشگاهی می باشند. در موسسات آموزش عالی دولتی، حداقل یک واحدی مجاز به تایید مدرک دکتری (PhD) می باشد. به عبارتی این دانشگاه ها مجوز ارائه دوره های تحصیلی دکتری را نیز دارند.

بد نیست بدانید که لهستان از سال 1999 عضو کامل فرآیند بلونیا و ناحیه آموزش عالی اروپایی است. از همین رو، مدارک اعطایی توسط دانشگاه های لهستان در سراسر اتحادیه اروپایی (EU) و حتی جهان دارای اعتبار می باشد. بر اساس همین قرارداد مشترک، دانشگاه های این کشور سیستم اعطای مدرک تحصیلی خود را بر مبنای ساختار 3 سیکلی همراه با سیستم انتفال واحد اروپایی (ECTS) اجرا می کنند. در حقیق استاندارد اروپایی در آموزش عالی کار دانشجویان را در زمینه اخذ تاییدیه اعتبار مدارکشان در دیگر کشورها آسانتر می سازد. اما این سیکل سه گانه در دانشگاه ها بدین قرار می باشد:

سیکل هامدت تحصیلمدرک دریافتیتعداد واحد تحصیلی
سیکل اول3 تا 4 سالکارشناسی180- 240 ECTS
سیکل دوم1.5 سال تا 2 سالکارشناسی ارشد90- 120 ECTS
سیکل سوم3 تا 4 سالدکتری90- 120 ECTS

وضعیت تحصیل در دانشگاه های لهستان

در کشور لهستان بیش از 500 دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد. اغلب این دانشگاه ها مربوط به بخش خصوصی هستند. ناگفته نماند که خود کشور لهستان و جامعه آکادمیک این کشور به وجود برخی از چهره های معروف و سرشناس علمی همانند خانم ماری کوری (برنده جایزه نوبل) و ستاره شناس شهیر نیکولاس کپرنیک افتخار می کند. بهترین دانشگاه های لهستان 2022 عبارت هستند از:

رتبه ملیدانشگاهشهر
1University of Warsawورسای (Warsaw)
2Jagiellonian Universityکراکوف (Krakow)
3Warsaw University of Technologyورسای (Warsaw)

وضعیت تحصیل در دانشگاه های لهستان

دانشگاه ورسای از برترین دانشگاه های لهستان

این دانشگاه در پایتخت لهستان، شهر ورسای قرار دارد. دانشگاه ورسای یک دانشگاه دولتی است که در رنکینگ دانشگاه های اروپای شرقی و آسیای مرکزی (EECA) در رتبه ششم قرار دارد. دانشگاه ورسای در سال 1816 به عنوان بزرگترین و معروف ترین دانشگاه ملی لهستان تاسیس گردید. هم اکنون، بیش از 54800 دانشجو در 21 دانشکده این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. در طول جنگ جهانی دوم، پردیس دانشگاه به عنوان قرارگاه نیروهای نظامی آلمانی مورد استفاده قرار گرفت. پس دانشگا هیان به فکر تاسیس دانشگاه ورسای مخفی افتادند.

دانشگاه جاگیلونی از برترین دانشگاه های لهستان

به جرات می توان دانشگاه جاگیلونی لهستان را به عنوان قدیمی ترین دانشگاه و یکی از با سابقه ترین ها در اروپا به حساب آورد. این دانشگاه معروف هم اکنون در رده هفتم رنکینگ های EECA قرار دارد. سال تاسیس این دانشگاه به 1364 می رسد. این دانشگاه در تربیت رهبران آتی لهستان دست برتر دارد. از مهمترین چهره های تحصیلکرده در این دانشگاه می توان به جان سوبیسکی سوم (پادشاه لهستان تا 1969)، نیکلای کپرنیک (منجم)، پاپ ژان پل دوم و دو برنده جایزه نوبل به نامهای ایوو آندریک و ویسلاوآ ژیمبورسکا اشاره کرد. این دانشگاه با بیش از 45000 دانشجو در شهر کراکوف قرار دارد.

دانشگاه فنی ورسای سومین دانشگاه لهستان

این دانشگاه که به واسطه ارائه برنامه های فنی و مهندسی در قلب اروپا معروف است دارای 19 دانشکده برای بیش از 30000 دانشجوی داخلی و خارجی است. دانشگاه فنی ورسای دارای رتبه 15 در رنکینگ های دانشگاهی شرق اروپا و آسیای مرکزی می باشد. این دانشگاه به حق یکی از موسسات فنی پیشرو در اروپای مرکزی محسوب می شود. فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه مزیت مهمی در لهستان به شمار می رود. البته سطح درآمد لهستانی ها حتی برای فارغ التحصیلان دانشگاه های مطرح نیز در مجموع پایین است. ولی در عوض هزینه های زندگی در این کشور نیز کم است. نمودار ذیل سطح درآمد و حقوق در لهستان را نشان می دهد:

سطح درآمد و حقوق در لهستان

شرایط تحصیل در دانشگاه های لهستان

تحصیل در دانشگاه های لهستان در هر 3 مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا با استفاده از 3 زبان انگلیسی، آلمانی و لهستانی برای متقاضیان امکان پذیر است. مقطع لیسانس یا کارشناسی در لهستان حدود 3 الی 4 سال به طول می انجامد. دانشجویان متقاضی تحصیل در لهستان نیازمند ارائه مدرک دیپلم متوسطه به همراه مدرک مهارت زبان انگلیسی (IELTS 6.5) هستند. لازم به ذکر است که شرط تحصیل در برخی دانشگاه های کشور لهستان قبولی در آزمون ورودی می باشد. فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های مطرح لهستان کاریابی در این کشور را ساده تر می کند. نرخ بیکاری در لهستان در نمودار ذیل نشان داده شده است:

نرخ بیکاری در لهستان

پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه های این کشور، نوبت به درخواست و دریافت ویزای تحصیلی لهستان می رسد. این ویزا یک نوع مجوز اقامت کوتاه مدت است. ویزای تحصیلی لهستان را باید از طریق سفارت لهستان و قبل از مسافرت به این کشور اروپایی اخذ کرد. ماکسیسمم مدت اعتبار این نوع ویزا تا 3 سال می باشد. ایضا هزینه ویزا برای دانشجویان خارجی در حدود 60€ (یورو) می باشد. از مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی لهستان می توان به پاسپورت معتبر، بیمه سلامت، مدارک شناسائی و غیره اشاره کرد. کارشناسان خبره ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره برای شرایط تحصیل در لهستان می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *