ویزای تحصیلی

دانشگاه های ژاپن

دانشگاه های ژاپن

ژاپن محل تلاقی استعداد و نوآوری است و دانشگاه های ژاپن محل تحصیل نابغه هایی است که دائما به دنبال اکتشافات جدید و تولید علم و فناوری می باشند. به همین دلیل جای تعجب نیست که کشور ژاپن جزو مقاصد اصلی تحصیلی دانشجویان با استعداد ایرانی باشد. در حال حاضر، ژاپن دارای 700 دانشگاه و کالج دولتی و خصوصی می باشد و تعدادی از دانشگاه های رتبه بالا و معروف بین المللی در ژاپن وجود دارد. اگر چنانچه هنوز هم به اهمیت و جایگاه تحصیل در دانشگاه های کشور ژاپن پی نبرده اید، باید بدانید که از دهه 1950، 20 برنده جایزه نوبل فقط از کشور ژاپن بوده اند. همین امر نشانگر قدرت علمی و کیفیت آموزشی سطح اول این کشور می باشد.

از امتیازات تحصیل در دانشگاه های ژاپن می توان به امکان تحصیل در برترین دانشگاه های جهان و مورد تایید وزارت علوم ایران، اخذ مدارک معتبر جهانی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، فراهم شدن فرصت آموزش زبان ژاپنی، امکان کار ضمن تحصیل و پس از تحصیل و نیز سطح هزینه های دانشجویی معقول اشاره نمود. اگر شما نیز مایل به تحصیل در ژاپن می باشید و شرایط تحصیل در این کشور را در خود می بینید، توصیه می شود که برای اخذ مشاوره های تخصصی در زمینه پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی ژاپن با کارشناسان و مشاورین دارای مجوز ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

نظام آموزش عالی در ژاپن

سیستم آموزش عالی ژاپن به دانشگاه ها (大学 daigaku)، کالج های دو ساله (短期大学 tanki daigaku)، کالج های صنعتی (高等専門学校 kōtō senmon gakkō) و مدارس آموزشی خاص و کالج های عمومی (専修学校 senshū gakkō) تقسیم می شود. از بین این 4 موسسه، فقط دانشگاه ها و کالج های دو ساله مربوط به آموزش پسا دبیرستانی می باشد. سیستم آموزش عالی ژاپن از دوره میجی دچار تحولات اساسی شده است و به تبعیت از کشورهای غربی و عمدتا با تکیه بر عناصر آموزشی سنتی ژاپنی یک مدل آموزشی منحصر به فردی را تشکیل داده است.

تفاوت نظام آموزش عالی ژاپن با آموزش عالی غربی در روش پذیرش آن می باشد که متکی بر یک یا دو آزمون جهت ارزیابی علمی متقاضی می باشد. در حالی که نظام ارزشیابی تحصیلی غربی از معدل کل (GPA) جهت ارزیابی متقاضیان بهره می برد، همچنین تفاوت دیگر در وجود دانشکده تحصیلات تکمیلی یا Graduate School می باشد که دانشجویان لیسانس برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وارد این دانشکده می شوند.

لازم به ذکر است با توجه به سطح بالای توسعه یافتگی ژاپن و تولید ناخالص داخلی بالای این کشور، دانشجویان خارجی در صورت پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی، آینده مالی خوبی خواهند داشت. نرخ تولید ناخالص داخلی ژاپن در نمودار ذیل بهتر بررسی شده است:

نرخ تولید ناخالص داخلی ژاپن

شرایط تحصیل در دانشگاه های ژاپن در 2022

در دانشگاه های ژاپن، دانشجو ملزم به رعایت دقیق برنامه کلاسی و حضور مرتب در کلاس ها و سمینارها می باشد. در دانشگاه های این کشور علاوه بر آزمون پایان دوره، دانشجویان یک آزمون میان ترم نیز دارند. شهریه های دانشگاه های ژاپن بسته به دانشگاه و نیز رشته تحصیلی کمی متفاوت است. در سال 2022 شهریه پرداختی سال اول دانشجویان از 7900$ تا 15800$ (دلار آمریکا) متغیر است. بر این اساس، شهریه سالیانه برنامه های علوم انسانی و هنر در حدود 3500$ (دلار آمریکا) و برنامه های مهندسی و پزشکی حدود 52000$ (دلار آمریکا) است. دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در ژاپن به مدت بیش از 3 ماه را دارند بایستی همچنین در سیستم بیمه سلامت ملی ثبت نام نمایند.

برنامه های تحصیلی دانشگاه های ژاپن

مقطع لیسانس در کشور ژاپن در حدود 4-3 سال طول می کشد و دانشجویان می توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور در یکی از برنامه های زیر ثبت نام نمایند:

نوع برنامهتعداد
لیسانس علوم (B.SC)18 برنامه
لیسانس هنر (B.A.)7 برنامه
لیسانس مهندسی (B.Eng)5 برنامه

مقطع فوق لیسانس در ژاپن 2 سال طول می کشد و منقاضیان با ارائه مدرک لیسانس می توانند در یکی از برنامه های زیر ثبت نام نمایند:

نوع برنامهتعداد
فوق لیسانس علوم (M.SC)23 برنامه
فوق لیسانس هنر (M.A.)9 برنامه
فوق لیسانس مهندسی (M.Eng)6 برنامه
فوق لیسانس مدیریت بازرگانی (M.B.A)5 برنامه

برنامه های تحصیلی دانشگاه های ژاپن

دانشگاه های برتر ژاپن در سال 2022

در ژاپن بیش از 700 دانشگاه و کالج دولتی و خصوصی عهده دار آموزش دانشجویان می باشند. دانشگاه های ژاپن به دلیل ارائه آموزش کیفیت بالا به عنوان قطب علمی منطقه آسیا و جهان محسوب می شوند و به همین خاطر ژاپن جزو مقاصد تحصیلی برتر دانشجویان خارجی محسوب می گردد. اما در این بین 5 دانشگاه ژاپنی گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده و در بین اعضای باشگاه 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته ند که در فهرست زیر ملاحظه می گردد:

دانشگاهرتبه در رنکینگ دانشگاه های برتر جهان (QS) در سال 2022
Tokyo University23
Tokyo institute of technology56
Nagoya University118
Tohoku University82

وضعیت استخدامی در ژاپن به طور کلی خوب است، منتهی خارجی هایی که از دانشگاه های برتر این کشور مثل دانشگاه های معرفی شده در جدول بالا فارغ التحصیل شوند، شانس بیشتری دارند. نمودار ذیل وضعیت استخدامی در ژاپن از سال 2012 تا 2022 را بررسی می نماید:

نرخ بیکاری در ژاپن

اگر شما نیز علاقه مند مهاجرت به ژاپن و تحصیل در دانشگاه های برتر این کشور می باشید، پس مشاوره با کارشناسان و مشاورین حرفه ای و با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن تسهیل شرایط پذیرش تحصیلی شما، می توانند مسیر موفقیت کاری و زندگی را برای شما هموار نمایند.

4.9/5 - (8 امتیاز)

12 دیدگاه برای “دانشگاه های ژاپن

  1. صبا صابری گفت:

    سلام

    ممنون از مطالب خوب و مفیدتون

  2. ستاره گفت:

    این کشور خیلی گرونه و بدون اخذ بورسیه شاید سخت بشه تو این کشور درش خوند میشه در مورد اخذ اقامت پس از تحصیل تو این کشور اطلاعات بدید ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید به راحتی بعد از دریافت مدرک تحصیلی خودتون، توی این کشور دنبال کار بگردید اگر شعل پیدا کنید می تونید ویزای خودتون رو به ویزای کاری تبدیل کنید

  3. اصغری گفت:

    تحصیل در کشورهای غربی رو ترجیح میدهم

  4. عادل گفت:

    سلام . میخواستم بدونم به غیر از کشور ایران سایر کشور ها مدارک فارغ التحصیلی ژاپنو تایید میکنن اعتبار داره یا نه؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ژاپن یکی از قدرتمندترین نظام های آموزشی جهان رو در اختیار داره

  5. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در رابطه با موضوع دانشگاه های ژاپن تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد ویزای توریستی این کشور هم مطلب بذارید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مقاله ویزای توریستی ژاپن رو مطالعه کنید.

  6. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خوبی بود.
    مرسی

  7. leilakk گفت:

    از نظر من ژاپن برای پیشرفت کاری و تحصیلی کشور خیلی خوبیه.

  8. v!da گفت:

    سلام و تشکر از سایت خوبتون
    ایا دانشگاه های ژاپن برای کسانی که به رشته های فنی علاقمند هستند، مناسب هستند؟
    ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله دانشگاه های ژاپن بهترین مکان برای تحصیل رشته های فنی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *